- thevil
- Medlem ●
Finn fem fel.
IT-branschens förmodligen skickligaste pr-folk har gjort ett bra jobb. Artikel efter artikel beskriver lyriskt hur trevligt det är att ha en bärbar musikspelare inpluggad i öronen. Och inte vilken som helst. Ipod ska det vara.
Johan finns förstås på johan.smitt@dn.se.
edit: länkar till artikeln i stället, för att inte få DN:s upphovsrättsjurister på oss.
Baron
Jag hittade inte felen heller. Vilka är det?
Jag håller delvis med artikeln. Jag är lite allergisk mot vissa kommentarer han citerar från olika medier. Apples PR är massiv, smart och ger resultat: folk köper iPods. Att folk fortsätter använda sina iPods markerar skillnaden mellan den och många andra spelare. Få spelare är så enkla (och ser så enkla ut). Han tar upp vad vissa journalister tycker men vad har svensson att säga om sin iPod?
Själv har jag en vanlig USB noname mp3 spelare, den är väl ok.
Jag tyckte det var en bra artikel, även om han missar att saker som integrationen med iTunes/Music store/hårdvaran också spelar in
iPod, inte Ipod eller I-Pod.
De flesta tidningar följer svenska språkregler för egennamn, inte logotyper som företagsstrateger hittat på. Jag reagerade också på det förut, men med tiden har jag blivit övertygad om att man bör följa vedertagna skrivregler.
Han har missat att Apple har en sak som _inga_ konkurrenter har:
Integrationen iTunes/iPod. Automatiskt synkning, ordentliga låt/artist/skivnamn. Det är en av de stora anledningarna till iPodens storhet, och eftersom skribenten aldrig verkar ha provat en iPod ordentligt så nämner han inte detta.
I övrigt så fanns det massvis av mindre faktafel, exempelvis när han skriver att Apple aldrig haft mer än 10% marknadsnadel på persondatormarknaden.
Tycker artikeln var rätt OK trots allt, men det lyser ju igenom att det är en journalist som sökt efter en vass vinkel och sedan skrivit en artikel om ett ämne han inte förstår sig på till 100%.
Vad sorgligt då folk inte inser att iPod faktiskt har det många inte har, en felfri, enkel, VACKER design och ovanpå det en helt underbar mp3-spelare.
Nåja, hur många lyssnar EGENTLIGEN på en DN-skribent som inte ens testat produkten i mer än 15 minuter? Ja, det gör inte jag i alla fall. De flesta köpstarka kunderna går ändå in i en butik och testar/känner/??SMAKAR?? på produkten då det i vilket fall handlar om en ibland rätt stor summa pengar.
Men vem försöker skribenten lura? Är Creative ett Smartare? Bättre? Snällare? Trevligare? företag då de inte marknadsför lika hårt? För om man tittar på vad som är viktigt för FRAMGÅNG så är det PR som hamnar på 3-i-topp listan över det man ska se till att satsa på. Men visst, det kanske är så att man är sämre då man har råd med marknadsföring? Apple kanske inte gjort sig förtjänt av att ha råd med att formligen skjuta ut PR? De har väl FÅTT pengarna av nån rik farbror? Hmm..
Jaja, nog...nu ska jag gå och svalka av mig.
*gäsp*
Jante slår till igen.
Ytterligare en orsak till storheten är också att Ipod faktiskt kommer väldigt högt upp på placeringarna i många objektiva tester. T.ex. M3 har ju hyllat Ipod sen dess födelse. T.o.m. en så pass "neutral" tidning som Råd & Rön har ju haft Ipod på topplistan i åtminstone ett test. Testvinnande är väl inget falskt "pr-trick" utan ett fakta.
Personligen har jag vissa problem med min Ipod som jag inte gillar, men jag tror ärligt talat inte att någon annan spelare hade löst de iallafall.
Ytterligare en orsak till storheten är också att Ipod faktiskt kommer väldigt högt upp på placeringarna i många objektiva tester. T.ex. M3 har ju hyllat Ipod sen dess födelse. T.o.m. en så pass "neutral" tidning som Råd & Rön har ju haft Ipod på topplistan i åtminstone ett test. Testvinnande är väl inget falskt "pr-trick" utan ett fakta.
Personligen har jag vissa problem med min Ipod som jag inte gillar, men jag tror ärligt talat inte att någon annan spelare hade löst de iallafall.
Pr-trick? Det ordet förstår jag inte ens. Vad menas med det? Det är väl inte så att man ljuger i reklamen? Eller?
Ja, jag vet inte, jag är inte så lättlurad. Ingen har ju påstått att iPod är dålig, tvärtom de flesta som testar den, ÄLSKAR den.
Syftningsfel. Med "pr-trick" menade jag bara de (inte Apple) som babblar om Ipods "fantastiskhet", men med funktioner som vilken annan mp3-spelare som helst skulle kunna klara av. I princip det som det skrivs om i DN-artikeln; att Ipod måste nämnas när det egentligen inte behövs.
Bra gratisreklam för Apple dock. Jag hade gärna sett liknande fenomen för Mac OS istället...
Läste också den artikeln och visst. Han har många korrekta poänger. Men PR? Tror inte att detta går att köpa med PR utan att Steve hamnar där tack vare vad som faktiskt är bra produkter.
Läste också den artikeln och visst. Han har många korrekta poänger. Men PR? Tror inte att detta går att köpa med PR utan att Steve hamnar där tack vare vad som faktiskt är bra produkter.
Känna rätt människor, jobba hårt och tillverka underbara produkter...och få miljoner människor att känna sig nöjda.
Då är man kanske på god väg?
Tja, DN får ju tro vad de vill men jag är mer böjd att tro på Nathan Shedroff än en yrande dagstidningsreporter. Hans tes är att iPoden i stället blivit ett så starkt varumärke (och en så otrolig försäljningsframgång) på grund av sin über-enkla design och tydliga fokus, och åtminstone som lekman måste jag säga att det låter betydligt rimligare.
Vi hade förresten honom på besök för en dryg månad sedan och han höll en väldigt intressant föreläsning (där bland annat iPoden fick mycket utrymme), den som är intresserad kan kolla in det arkiverade seminariet här:
Det kunde ju handlat om Dell, som genom massiv marknadsföring har en enorm del av PC-marknaden, medan man kan köpa billigare och bättre hos vilken garagebyggare som helst. Det blir ungefär samma slutsatser.
iPod har lyckats genom marknadsföring OCH en bra och genomtänkt produkt. Där ligger väl artikelns stora fel, den försöker säga att alla är precis lika bra och det är de inte. JoS har också lyckats med smart marknadsföring, till och med vilseledande där köparen tror att han köper svenskt. Är det bättre? Hur bra en JoS är vet jag inte, har aldrig haft en.
Men tänk så skönt det vore om marknadsföring inte fanns! Eller om man kunde lyckas utan den! Är det det DN vill säga?
Intressant artikel.
Själv är jag lite osäker på om jag kommer att köpa iPod igen. Anledningen till att jag köpte min iPod mini var att den hade lagom mycket utrymme (6 GB), bra batteritid (18 timmar), var reptålig och desutom snygg. Och så integrerade den med iTunes, förstås.
Nu kan jag inte hitta någon iPod som har allt detta längre, tycker bara Apple har försämrat utbudet. Alla iPod blir sönderrepade på några veckor om man inte köper ett fult fodral. Min mini har jag haft i fickan med nycklar och annat smått och jag ser inte en repa på den. Batteritiden på de nya iPod blir sämre för varje release. 18 timmar ser jag inte på någon. Den största iPoden är på 4 GB nu för tiden. Och så vidare. Det känns som att utvecklingen går baklänges istället för framåt.
Så nästa gång blir det nog en Creative, som dessutom har bra ljud. Eller så kanske Apple tar sig i kragen och gör en ny "mini" som är reptålig, har bra batteritid och lagom utrymme. *hoppas*
Intressant artikel.
Själv är jag lite osäker på om jag kommer att köpa iPod igen. Anledningen till att jag köpte min iPod mini var att den hade lagom mycket utrymme (6 GB), bra batteritid (18 timmar), var reptålig och desutom snygg. Och så integrerade den med iTunes, förstås.
Nu kan jag inte hitta någon iPod som har allt detta längre, tycker bara Apple har försämrat utbudet. Alla iPod blir sönderrepade på några veckor om man inte köper ett fult fodral. Min mini har jag haft i fickan med nycklar och annat smått och jag ser inte en repa på den. Batteritiden på de nya iPod blir sämre för varje release. 18 timmar ser jag inte på någon. Den största iPoden är på 4 GB nu för tiden. Och så vidare. Det känns som att utvecklingen går baklänges istället för framåt.
Så nästa gång blir det nog en Creative, som dessutom har bra ljud. Eller så kanske Apple tar sig i kragen och gör en ny "mini" som är reptålig, har bra batteritid och lagom utrymme. *hoppas*
Jag tror inte du hittar någon spelare som är reptålig, speciellt inte med nycklar. Om du använder mobiltelefon så rekommenderar jag istället en med inbyggd musikspelare. Har själv en K750i som har till ca 75% ersatt min repiga, halv-inkompatibla, Itunes-struliga Ipod...
Behåll din Mini så länge det går...
Han har ju rätt mycket fel i artikeln t.e.x. att iPod skulle sägas ha 90% av den globala marknaden för hårddiskspelare, vilket inte stämmer inte ens Apple själva nämner så höga siffror för sin USA marknad där iPod säljer bäst.
Sen är det lite kul att han kritiserar textreklam i en tidning som ägs av Bonniers och som skriver spaltmetrar varje dag om böcker skivor film och tv-program som alla ges ut av Bonniers.....
Vissa veckor är runt 50% av skivorna som recenseras i DN utgivna eller distribuerade av Bonniers och samma siffror eller mer gäller för böcker....
Ipod har funnits i 5 år och vuxit till en gigantisk industri och marknad. Apple har blåst up ballongen så mycket de orkar och förmår. Visst är det så.
Den första regeln om reklam & marknadsföring säger dock att man kan bara lura kunden en gång. Om marknadsföringen säger "superbra!" men upplevelse hos slutkund är "blä" så pyser till slut luften ur ballongen. Om produkten däremot verkligen känns rätt hos slutkunden så kommer han istället att rekommendera köpet till sina vänner och sen är snöbollen igång.
Att DNs skribent får en hel sida under rubriken Reklam & Marknad i Ekonomidelen utan att reflektera över de här sambanden blir man mest beklämd av.
Förmodligen tror han att sysslar med något slags granskande journalistik. Som i fallet med de flesta andra svenska amatör- eller yrkesskribenter är texten dessutom ganska illa skriven. Se bara vilka dåliga signaler han ger i texten huruvida det är hans egna ord eller andras! Skribenten använder också ett bildspråk på ett oseriöst sätt. Titta först på frånvaron av negativt bildspråk tillsammans med uttalandet från Creative. Titta sedan på med vilka ord Apple beskrivs, inte minst hur andra journalister beskrivs.
Förmodligen tror han att sysslar med något slags granskande journalistik. Som i fallet med de flesta andra svenska amatör- eller yrkesskribenter är texten dessutom ganska illa skriven. Se bara vilka dåliga signaler han ger i texten huruvida det är hans egna ord eller andras! ...
De där talstrecken reagerade även jag på.
Vem är det som säger det där liksom?
Jag funderar också på en musik-mobil om inte iTunes släpper en "ny mini". Tycker minin är en fantastisk kombination av design, kvalitet och funktion och jag lär säkert hellre köpa ett ersättningsbatteri när det nuvarande tar slut, än en ny iPod.