Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Sparbanken

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 23:14
Ursprungligen av David Slättne:

Jag har exakt samma version och build av Safar som du men får veta att min browser inte tillåter cookies. Den är satt att helt okritiskt acceptera alla kakor som kommer i dess väg.

Jag tror att jag fortfarande har gammla internetbanken. Menyerna hänger kvar lääänge.

Ursprungligen av David Slättne:

Jag har exakt samma version och build av Safar som du men får veta att min browser inte tillåter cookies. Den är satt att helt okritiskt acceptera alla kakor som kommer i dess väg.

Exakt samma resultat version Safari 2.0.2

företagsdelen går inte att använda med saffran version 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 23:01

Nu var jag in på mitt FSB-konto och såg att de "uppgraderat mig" till deras nya, bättre internetbank.

Tyvärr funkar inte denna för mig och Safari 2.0.2/OSX Tiger 10.4.3. Högst irriterande!

Telefonsupporten klagar på att Safari inte håller tillräckligt hög säkerhetsgrad, är det sant?

Jag har också hållt mig till FSB för "de har bara funkat" år in och år ut där andra haft feta problem med andra banker.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-21 23:21

Nu har det gått någr dagar och jag är lika irriterad som ni.

#(!#(! Skall man behöva byta bank bara för att deras webbplats plötsligt inte fungerar????

Som tur är så är jag välförsedd med webbläsare. Opera 8 funkar.
Men då jag som standard använder Safari så borde det ligga i bankens intresse?
Eller de kanske kommer med ytterligare någon bortförklaring som antyddes i något inlägg ovan?

Jag föreställer mig att mjukvarufolket på FSB lever i föreställningen om att macanvändare är en försvinnande liten spillra. Lek med tanken att alla 99mac'are som använder FSB skickar var sitt mail och påpekar det tröttsamma i att dom aldrig orkar ta i tu med problemet.
Alternativt att Björnligan knallar in på FSB med en tårta och uppskattande tillrop för att FSB så länge jobbat så hårt för att Safari snart ska funka. (dom blev ju glada på lantmateriet jallafall, även om man som macare fortfarande får felmeddelanden när man försöker använda deras karttjänster)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 08:53
Ursprungligen av FSB:

Hej,
[–––]Vi har ett samarbete med både Apple och IBM för att, så fort vi kan, kunna certifiera Safari. Safari har inte varit certifierad någon gång tidigare hos oss och att det har fungerat för vissa kunder med gamla versionen av Internetbanken har bara varit en tillfällighet. Safari är också en webbläsare som ligger närmre integrerad med operativsystemet än vad andra webbläsare gör. Detta gör att certifiering blir svårare och tar längre tid.
Detta problem med att Internetbanken inte fungerar med Safari är vad vi erfar inte unikt bara för våran bank. Det problemet finns även bland konkurrerande banker.
[–––]
Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Magnus Jakobsson

Detta är det vettigaste (!) jag fått i svar (de andra var i stil med "vi förstår att du upplever det här som besvärligt" - GAAH!!), jag har raderat standardrekommendationerna i svaret från FSB ovan. Intressant tycker jag att det skall vara ett problem att Safari är integrerad med OS:et... MS Explorer+Windows anyone! Detta måste med andra ord vara ett mycket stort problem för FSB:s kunder - även de flesta Windows-användarna... Jag ids inte tjata mer, någon annan får gärna ta vid. Det blir Firefox så länge. Det är nämligen säkrare att ladda ner en webbläsare från nätet än att använda den som var förinstallerad på datorn, t.ex. kan man ladda ner MS Internet Explorer som redan för två år sedan var så säker att den fortfarande kan användas, trots att den inte längre fungerar på MS egna sidor.

Jag säger som huvudpersonen i Aksel Sandemoses Tjärhandlaren: "Gröt, grötskalle."

Ja nu har jag ny Mac o samma moderna Safari som Er andra o tja det funkar ju inte för mig heller. Jag kör Firefox tills de fixat till det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-22 10:02

Nu när jag gick in hade jag ett meddelande där det stod att de skulle köra den nya Internetbanken från v 49

Senast redigerat 2005-11-22 10:35
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-22 10:56

Ge oss den här mannens mailadress!!
Varför tar inte alla och mailar/ringer denne ”Magnus Jacobsson” på Förseningssparbanken och talar om för honom vad som är det egentliga faktiskta förhållandet. Och därmed få till stånd en förändring.

De har säkert råd med implementeringen för att Safari skall fungera.

Att komma med den här typen av slingrande svar är ju inte förtroendeingivande!?
”Vi har ett samarbete med både Apple och IBM för att, så fort vi kan, kunna certifiera Safari. Safari har inte varit certifierad någon gång tidigare hos oss och att det har fungerat för vissa kunder med gamla versionen av Internetbanken har bara varit en tillfällighet. Safari är också en webbläsare som ligger närmre integrerad med operativsystemet än vad andra webbläsare gör. Detta gör att certifiering blir svårare och tar längre tid.
Detta problem med att Internetbanken inte fungerar med Safari är vad vi erfar inte unikt bara för våran bank. Det problemet finns även bland konkurrerande banker.

Med vänliga hälsningar
FöreningsSparbanken
Magnus Jakobsson”

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 11:02

Du skulle sett de tidigare svaren (från andra), den här karln visste ju åtminstone något besked...

Maila:

info.direkt@foreningssparbanken.se

Jag har inget telefonnummer.

Ursprungligen av KalleG:

Du skulle sett de tidigare svaren (från andra), den här karln visste ju åtminstone något besked...

Maila:

info.direkt@foreningssparbanken.se

Jag har inget telefonnummer.

Sådärja, nu har jag mailat dom och föreslagit dom att svara i den här tråden

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-11-22 11:59

Skulle väl inte tro att safari är mer integrerad i OSet än vad IE är på windows. Nån som testat att ta bort shdocvw.dll i windows ? Det skulle vara kul att se vad dom har för krav på certifieringen av en webläsare.

Kan iofs ha att göra med att apple inte skeppat openssl med stöd för vissa krypteringar av någon anledning. Men i det läget borde det ju vara relativt enkelt för Apple att skicka ut en patch på det.

Nu har jag fått svar från FSB. Ett svar som inte var fullt så yxskaftigt som jag oroade mig för. Bland annat skriver dom att:

Ursprungligen av Sparbanken:

Banken utvärderar och certifierar fortlöpande nya versioner av olika
webbläsare. Vi kan dock inte garantera att de senaste versionerna
kommer att vara godkända för användning av internetbanken direkt
efter deras officiella lansering. Vi avråder dig därför från att
använda så kallade beta-versioner.

Webbläsaren Safari arbetas det på just nu, men det finns ingen
tidsplan. Allt beror på vad vi finner för fel och hur enkla/svåra de
är att rätta.

När det gäller Safari 2.0 så hänger det en hel del på vilket stöd vi
får från Apple, vilket för närvarande är nästintill obefintligt (och
detta gäller flera banker i både Europa, Usa, Australien och Canada
som brottas med samma problem som vi för närvarande).

Citat:

När det gäller Safari 2.0 så hänger det en hel del på vilket stöd vi
får från Apple, vilket för närvarande är nästintill obefintligt

Jag har erbjudit mig att kontakta Dave Hyatt på Apple angående problemen, men fick goddag yxskaft av FSB. Dom vill nog helst slippa oss Macanvändare och letar just nu febrilt efter ursäkter för att kunna slänga ut oss en gång för alla.

Citat:

Vi avråder dig därför från att
använda så kallade beta-versioner.

De verkar också tro att Safari 2.0 är en beta...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-22 19:02

Varför är det så heligt att använda Safari? Det funkar alldeles utmärkt att använda SFB med Firefox.
Eller måste man använda Safari till allt? Det finns andra sajter också där Safari inte funkar heller.
Kör med Firefox tills SFB fixat problemen. Och sluta gnälla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-22 19:59
Ursprungligen av Konrad:

Varför är det så heligt att använda Safari? Det funkar alldeles utmärkt att använda SFB med Firefox.
Eller måste man använda Safari till allt? Det finns andra sajter också där Safari inte funkar heller.
Kör med Firefox tills SFB fixat problemen. Och sluta gnälla.

Det är inte det som är problemet. Jag har inga som helst problem med att använda Firefox. Det som är problemet är FSB:s inställning. Läs svaret jag fick ovan från FSB. Ett av problemen med Safari är enligt FSB att den är integrerad med OS, vad f-n är då Explorer för Windows! En annan sak i min korrespondens med FSB gällde att jag under mycket lång tid använt Safari för ärenden på FSB:s internetbank. Men enligt FSB borde det aldrig ha gått då Safari aldrig varit certifierad av FSB. Vilket förtroende jag får för den bankens tekniska kompetens då! Tydligen har de tagit tag i den "biten" med nya versionen. I det senaste mailet jag fick påstår man att man jobbar på en lösning tillsammans med Apple. I tidigare meddelanden har de sagt att det är oklart om de överhuvud taget skall försöka certifiera Safari. Det är sådant som problemet består av, det är detta jag irriterar mig på.

Jag gnäller inte för att jag måste köra Firefox, jag gnäller för att FSB inte lämnar riktiga besked, ens efter mycket konkreta frågor. Tramsiga och oärliga svar, eller i bästa fall konstiga resonemang (se stycket ovan).

Hade FSB varit ärliga och sagt: "Vi har byggt vår nya internetbank så att den fungerar för majoriteten av våra kunder som använder Windows. Andra användare har vi inte kunnat ta hänsyn till då vi gjort en dålig upphandling och vi tjänar lika mycket pengar på de kunderna ändå..." Näe, nu var jag sur igen.

Hade de sagt: "Vi har byggt vår nya internetbank så att den fungerar för majoriteten av våra kunder som använder Windows. Mac-användare får vi be använda Firefox, vi arbetar på att Safari skall fungera..." hade jag inte surat en sekund!

Hej, idag hade jag med fått nya sparbanken och kunde inte loggain. Så jag startade om min mac från en hårdisk med os10.2.8 och då gick det bra, men det är ju inget man vill krångla med varje gång.

mvh/Tyrre

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 08:36

Verkar som att alla som klagar på att Safari inte funkar får samma mailsvar. Jag nöjde mig inte med det och fick bl a veta följande:

"Föreningssparbanken är ett företag som måste anpassa sig efter sina
kunder för att kunna överleva ekonomiskt, och faktum är att över 90 %
av dessa använder PC (och de flesta av dem använder Explorer, även om
antalet minskar). Det är alltså viktigt för oss som vinstdrivande
företag att internetbanken utvecklas primärt efter deras önskemål och
förutsättningar, oavsett vad vi tycker om det."

Nu är jag inte kund i FSB utan i en fristående sparbank som använder FSB's system. Sparbanker är inte vinstdrivande utan är till för och "ägs" av sina kunder. Jag påpekade också att Safari tydligen väl följer internetstandarder, med tanke på Acid2-testet. Svaret från FSB blev:

"Föreningssparbanken utvecklar inte sin internetbank efter någon egen standard. Vi utvecklar den primärt efter den standard som i realiteten används av i princip samtliga användare av Internet över hela världen, och det är PC kombinerat Internet Explorer, oavsett vad man nu tycker om det. Det är inte Mac kombinerat med Safari. De som Mac kan istället använda Netscape, Firefox, Explorer, Opera mm för att logga in på Internetbanken utan några som helst problem."

Jag tar diskussuinen med min sparbank istället, den är betydligt mer mån om sina kunder. Och jag vill inte att FSB bestämmer vilken webläsare jag ska använda.

Undrar hur Windowsanvändare hade reagerat om Explorer varit portad och man hänvisat till FF istället? "Vi hinddrar er inte att använda vår tjänst, det är bara Explorer som vi inte accepterar"

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-30 23:48
Ursprungligen av Macx:

Nu är jag inte kund i FSB utan i en fristående sparbank som använder FSB's system. Sparbanker är inte vinstdrivande utan är till för och "ägs" av sina kunder. Jag påpekade också att Safari tydligen väl följer internetstandarder, med tanke på Acid2-testet. Svaret från FSB blev:

"Föreningssparbanken utvecklar inte sin internetbank efter någon egen standard. Vi utvecklar den primärt efter den standard som i realiteten används av i princip samtliga användare av Internet över hela världen, och det är PC kombinerat Internet Explorer, oavsett vad man nu tycker om det. Det är inte Mac kombinerat med Safari. De som Mac kan istället använda Netscape, Firefox, Explorer, Opera mm för att logga in på Internetbanken utan några som helst problem."

Jag tar diskussuinen med min sparbank istället, den är betydligt mer mån om sina kunder. Och jag vill inte att FSB bestämmer vilken webläsare jag ska använda.

Undrar hur Windowsanvändare hade reagerat om Explorer varit portad och man hänvisat till FF istället? "Vi hinddrar er inte att använda vår tjänst, det är bara Explorer som vi inte accepterar"

Det får väl finnas gränser ändå för hur banker och myndigheter agerar när det gäller kompatilibitet med webbläsare. Likadant är det med SJ som fortfarande har en idiotiskt irriterande skylt som dyker upp alldeles i önödan om att min webbläsare inte verkar fungera, etc!? Jag kan lik förbaskat köpa biljetter genom deras system.

Det som du refererar till ovan. - Låter ju lika korkat, och kan jämföras med undanflykter som man kan få från till exempel myndigheter?

”Vi förstår, att ärendet har orsakat ER bekymmer och oklarheter i hanteringen.

Enligt era önskemål om en snabb hantering av ärendet kommer vi givetvis dröja så länge som möjligt med svar. Om ni vill gå vidare, är vi givetvis öppna för att ni återkommer i ärendet till oss om 18 månader.
Ni kan då räkna med en personligt anpassad hantering av vårt nya CallCenter i Ravalphindi, som återför ärendet till er första instans.”

Jag har faktiskt precis bytt från FSB till SEB. Där fungerar deras nya tjänst utan problem. Enda kruxet som finns är att de använder sig av telias E-legitimation vilken ännu inte fungerar. De har lovat att lösa det problemet senast till deklarationstider 2006, förhoppningsvis tidigare.

Jag får väl kontrakta FSB Internetbank och påpeka att de förlorade en huslånskund för deras syn på oss kunder med Mac och Safari.

(Jag kommer inte helt bort från FSB-problemet då mina svärföräldrar, idag får hem sin iMac, och jag får lösa deras bankproblem. De är switchers och det känns alltid tråkigt att behöva förklara att dessa problem bara beror på att vi är en så lågprioreterad användargrupp.)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-01 09:02
Ursprungligen av jolander:

Jag har faktiskt precis bytt från FSB till SEB. Där fungerar deras nya tjänst utan problem. Enda kruxet som finns är att de använder sig av telias E-legitimation vilken ännu inte fungerar. De har lovat att lösa det problemet senast till deklarationstider 2006, förhoppningsvis tidigare.

Jag får väl kontrakta FSB Internetbank och påpeka att de förlorade en huslånskund för deras syn på oss kunder med Mac och Safari.

Tråkigt.
Det är inte en lösning som jag kan acceptera tyvärr. Jag kan i dagsläget inte hålla på och byta banker ungefär som mobiloperatör.
Det ligger i bankernas egna intresse att de tillhandhåller tjänster för ALLA kunder.

Tänk dig en bilverkstad som vägrar låta dig lämna in bilen på service bara för att den inte är ”kompatibel” med deras kundservicesystem?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-27 08:49

Windowsanvändare får aldrig sådana svar, så därför behöver de inte reagera. Allt är optimerat för Windows överallt.
Vi som lever på undantag får vänja oss med konstiga svar från olika håll.
Jag har vant mig och orkar inte öda energi på att gnälla om sånt. Det går ju finfint att använda FSB med Firefox, som i mitt tycke är en ännu bättre och snabbare browser än vad Safari är.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 11:09

Föreningssparbanken vs Safari

I min enfald hade jag trott att Internet och de internationella standards som tas fram skulle göra oss plattformsoberoende och ge möjlighet till oss användare att fritt få välja vilken klientprogramvara som vi vill använda. När monopolister eller klåpare stör det fria valet bör vi inte känna oss som en marginaliserad skara utan stå upp för allas rätt - även om man ibland blir trött...

Firefox fungerar inte heller!

Jag var i kontakt med Föreningssparbanken för över ett år sedan och frågade om Safari, och då var det minsann inga problem att använda, även om den inte var certifierad. Killen jag pratade med då tyckte väl att "om det fungerar, så använd den, men på egen risk. Certifiering jobbar vi på."

Nu har de kort och gott spärrat för Safari (påståendet om att cookies inte fungerar är ju ren och skär lögn), fast jag är övertygad att den fungerar bra. Och resultatet av certifieringsarbetet ser vi inte till.

Jag ringde i veckan och fick prata med en tjej som direkt förstod att det var Safari-problem, när jag bara hunnit berätta att jag inte längre kom in. Hon använde för övrigt Mac själv! Hon rekommenderade dock att använda Internet Explorer (!) eller Opera. Jag förklarade att Internet Explorer inte görs längre till Mac och att jag hellre använde Firefox som faktiskt fungerade.

Men nu var det dags att skaffa nytt bankID hos FSB för att kolla skattekontot. Det fungerar inte i vare sig Firefox eller Opera!

Så det finns verkligen ingen fungerande webbläsare för Föreningssparbankens tjänster om man kör Mac. Betala räkningar går bra om man installerar en annan webbläsare än Safari, men övrigt fungerar inte.

Jag har inte tidigare haft några allvarliga tankar på att byta bank, men nu har jag. Fytt i helvete (citat Elling)!

Jag kör Safari 2.0.2 i OS X 10.4.3.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-11-27 17:43

Det fånigaste av allt är ju att det fungerar med Safari 1.1 under 10.3.9 som borde vara mindre säker...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-27 18:29

Fånigt var ordet... Jag anser att det är för djävligt! En sak vore om verkligen alla icke-certifierade webbläsare verkligen stoppades (och då med ett besked: "Din webbläsare är inte certifierad av oss. Vi arbetar på det, vänligen använd XX så länge") och inte då med ett goddagyxskaft-besked om att man inte tillåter cookies?

När de inte klarar av detta, varför skulle jag som deras kund tro att de klarar av säkerheten?

Dags för konsumentverket kanske? Sverker i Plus? Mactalibanmailbombningen verkar ju inte ge mycket resultat än. Eller är svaret en nischbank, som bara tillåter användarna att logga in med icke-Windowssystem (pga säkerheten)? Att leka bank verkar ju inte så svårt?

Ursprungligen av KalleG:

Eller är svaret en nischbank, som bara tillåter användarna att logga in med icke-Windowssystem (pga säkerheten)? Att leka bank verkar ju inte så svårt?

Jag skulle absolut kunna tänka mig en iBank. Och att leka bank är nog inte svårt, men lönsamt.

Nu idag fick jag det här felmedelandet från FSB.

Server Error

This server has encountered an internal error which prevents it from fulfilling your request. The most likely cause is a misconfiguration. Please ask the administrator to look for messages in the server's error log.

mvh/Tyrre

Bevaka tråden