Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Sparbanken

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 12:30

Att läggas till angående FSB:s dåliga kunskaper: I en av hjälpfilerna för inloggningsproblem uppmanas macanvändare att anväda den (förmodat) senaste versionen av Mac OS, (håll i er nu!): 8.1. Dessutom rekommenderas antika programversioner av Explorer som borde få varje Mackunnig säkerhetsexpert att blekna.

Men om vi nu alla är så överens om att FSB behandlar sina macanvändande kunder fel: Vad är den konstruktiva slutsatsen? Hur går vi vidare? Var är protestlistorna, telefonkedjorna, insändardebatterna?

Jag tror på dubbelkommando något slags protestlista att överlämna och en annan mera offentlig yttring i medierna.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-01 12:55
Ursprungligen av JanW:

Att läggas till angående FSB:s dåliga kunskaper: I en av hjälpfilerna för inloggningsproblem uppmanas macanvändare att anväda den (förmodat) senaste versionen av Mac OS, (håll i er nu!): 8.1. Dessutom rekommenderas antika programversioner av Explorer som borde få varje Mackunnig säkerhetsexpert att blekna.

Men om vi nu alla är så överens om att FSB behandlar sina macanvändande kunder fel: Vad är den konstruktiva slutsatsen? Hur går vi vidare? Var är protestlistorna, telefonkedjorna, insändardebatterna?

Jag tror på dubbelkommando något slags protestlista att överlämna och en annan mera offentlig yttring i medierna.

Jag är med på protestlista, om någon orkar ta ansvaret för att det hela ger avsett resultat också.
Hur ser 99mac moderatorer på det? Kan vi få stöd från Apple Svenska?
Det är faktsikt inte bara Föreningssparbanken som hanterar kunder på det här sättet. Även SJ som jag nämnde tidigare. Eller är det en komplott från Microsoft?

1 dec 2005 kl. 12.31 skrev 99mac Forum Forums:

Ursprungligen av oqvist:

Kan vi få stöd från Apple Svenska?

skulle inte tro det. Svenska Apple käkar sömnpiller eller så har dom tagit begreppet 'tyst diplomati' till nivåer som UD bara kunnat drömma om.
Jaha nu var jag väl elak igen. Då tror jag mer på att 99mac som organisation ställer sig bakom eller organiserar ett sånt där positivitets-attentat som en gång riktades mot Lantmäteriet. Dom fick väl tårta för att dom 'jobbar hårt och målmedvetet för ett snart mac-stöd' eller hur det nu var. Goodwill är inte att underskatta.

Jag hittade följnde på FSB.

http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,3080,00.html

Är det inte en Powerbook???

mvh/Tyrre

jag har alltid kört både firefox och Safari på Föreningsparbanken...men from i går kan jag inte logga in med någon av läsarna... någon som har samma problem? kan inte ens komma in på www.fsb.se.
Står att den ej kan hitta servern. skitjobbigt. kan inte föra över pengar fån mitt företagskonto.

hoppas någon har en smart lösning på mitt problem..

jag kör panter , safari 1.3.1 och Firefox 1.0.7 (svenskt)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-15 23:57

Jag kör med Safari 2.0.2 på FöreningsSparbanken och det fungerar alldeles utmärkt. Men det beror på att jag fortfarande får använda FSB:s gamla internetbank. Vecka 49 skulle jag ha tvingats överge Safari eftersom man hotade med att jag skulle in på den nya banken då. I dag fick jag dock följande meddelande:

"Tidigare har du fått information om att du skulle få den nya versionen av internetbanken under vecka 49. Banken har beslutat att göra ytterligare några tekniska justeringar innan det blir dags att flytta över kunderna i den lokala bank som du tillhör. Flytten är istället planerad att ske under det första kvartalet 2006"

Nu hoppas jag att det är mejlen från mig och alla andra på det här forumet som fått FSB att göra ett nytt försök att anpassa tekniken till mac.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-16 16:44

Låter ju äntligen som om det händer nåt då?
Men ”planerad”, ”första kvartalet” kan ju alltid justeras framåt tyvärr.

Hoppas verkligen på Tomten i år!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 19:41

Jag fick precis ett svar från deras support om att de jobbade på saken men viste inte när det skulle vara klart.

"Tyvärr har vi ingen tidplan om när detta arbete skulle kunna vara klart."

Tydligen så var även Apple väldigt svåra att samarbeta med.

"När det gäller Safari 2.0 så hänger det också en hel del på vilket stöd vi får från Apple, vilket för närvarande är nästintill obefintligt. Detta gäller flera banker i både Europa, USA, Australien och Canada som brottas med samma roblem som vi. "

Men, men snart ska det nog fungera med Safari med.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-28 10:24

I dag var jag inne på FSB med Safari, har version 2.0.2 med Tiger.
Har inte kunna gjort det tidigare.
Det var bara det, att nu gick det när jag fyllde på mitt Telia Refillkort via Telias hemsida
som slussade mig vidare till FSB. Det var inga problem inget om cookies eller nåt.

Så man kan ju undra...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-28 20:25

Jag har kvar "gamla" banken, precis som marta här ovan. Det enda som är b med den, är att menyerna hänger kvar hur länge som helst, om man råkar föra muspekaren över dem när man håller på med t.ex. en räkning. Störande.

När man kör testen på nya banken fungerar den ju i Safari, så varför skulle inte skarpa versionen av banken göra det?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-12-28 20:29

Testbanken är sannolikt statiska htmlfiler.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-28 20:41

Aj fan. Har iaf mailat banken och förklarat mitt missnöje, samt meddelat att det är mycket troligare att jag byter bank än att jag går tillbaka till Windows. Påpekade även att det var tråkigt att de inte respekterade oss som valt bort Windows, genom att försöka putta oss tillbaka. Speciellt dåligt, eftersom det mycket väl går att göra en produkt som fungerar oavsett plattform.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-17 13:05

Så nu sitter även jag här med en ny dator och Safari 2.0.2 och konstaterar att det inte fungerar på Fsb utan de ber mig sätta på de kakor jag redan hade på...

Nu har jag frågat banken om de ska skaffa Mac-stöd eller om de vill att jag ska byta bank. Får jag ett svar som inte är fullkomligt meningslöst, så får ni ta del av det.

Ursprungligen av Sverker Åslund:

Nu har jag frågat banken om de ska skaffa Mac-stöd eller om de vill att jag ska byta bank. Får jag ett svar som inte är fullkomligt meningslöst, så får ni ta del av det.

Jag skulle bli svårt förvånad om inte också du sparbankens standardsvar No1A

Ursprungligen av David Slättne:

Jag skulle bli svårt förvånad om inte också du sparbankens standardsvar No1A

Då hoppas jag att du kommer att bli svårt förvånad!

/ Sverker

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 22:28

Jag har upptäckt att Camino funkar utan problem på FSBs nya internetbank. Då funkar till och med skapande av BankID vilket jag aldrig fått att funka med den nya internetbanken och Firefox (varken 1.0X eller 1.5). Safari har efter uppgraderinen av OS X till 10.4.4 gått från "internt tekniskt fel" till "Du måste tillåta Cookies" (som jag redan har påslaget...

Ursprungligen av kumachan:

Jag har upptäckt att Camino funkar utan problem på FSBs nya internetbank. Då funkar till och med skapande av BankID vilket jag aldrig fått att funka med den nya internetbanken och Firefox (varken 1.0X eller 1.5). Safari har efter uppgraderinen av OS X till 10.4.4 gått från "internt tekniskt fel" till "Du måste tillåta Cookies" (som jag redan har påslaget...

Hur kunde du fixa BankID med Camino? Det blev stopp när jag försökte skriva in ett namn för BankID.et, hur mycket jag än skrev i inmatningsrutan blev inget inmatat. Likadant i rutan för lösenord.

Nu "fonkar" det... Jag var bekväm och använde inte den senaste versionen, utan den svenskspråkliga. Nu har kag laddat hem Version 2005122909 (1.0b2) och BankID fungerar utmärkt! Ffg på flera år.... SKÖNT!!!

TACK för tipset!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-01-28 12:43

Har nu provat Safari, Firefox, Camino, Opera mfl (alla senaste versionen) och ingen av dessa webläsare fungerar tillfredställande i FSB. Det som stör mig mest fn är att det inte går att titta på de elektroniska fakturorna. Men generelt så är hela FSB dåligt byggd, iaf för Mac OS 10. Vet inte hur den fungerar på win men tänker inte ta reda på det.

Jag skall besöka mitt FSB kontor till veckan och har dom inget bra svar på varför jag som kund benhandlas sämre bara för att jag inte använder win så kommer jag att gå runt och kolla andra banker och vad deras inställning är.

I slutändan, om bankerna fortsätter att vara avogt inställda till att man använder Mac OS X, så kommer jag att kontakta KO och de företag som jag måste betala mina räkningar till.

Safari - aldrig problem
Firefox - aldrig problem
Netscape - aldrig problem
Explorer - aldrig problem
Mozilla - aldrig problem

Mac OS, HP-UX, Windows, you name it. FSB är superkompatibla!

Har aldrig provat Bank-id.

Ursprungligen av Alphonze:

Safari - aldrig problem
Firefox - aldrig problem
Netscape - aldrig problem
Explorer - aldrig problem
Mozilla - aldrig problem

Mac OS, HP-UX, Windows, you name it. FSB är superkompatibla!

Har aldrig provat Bank-id.

Det är svårt att tro... är du säker på att du har Föreningssparbankens NYA bank via internet?
https://www.viainternet.foreningssparbanken.se/bvi/inloggning_noframe_fspa

För mig fungerar BARA Camino. Även med Bank-Id. Elektroniska fakturor har jag inte, så där kan jag inget säga.

Nej, jag har inte den nya och jag bävar för det. Har sagt till dem att jag gärna byter bank om de inte löser frågan med multikompatibilitet då jag använder de system jag nämnde tidigare.
Borde kanske skriva VAR superkompatibla?

Problemet är som sagt med nya FSB, den gamla fungerar utmärkt med de flesta webläsare. Dock ej Bank-Id, vilket då fungerar med nya FSB och Camino.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 15:48

Jag använder Firefox till FSB:s nya bank och har aldrig haft några problem varken innan eller nu. Nu däremot när jag loggar in på fsb får jag först upp en sida där det står: "Det finns senare versioner av din webbläsare. Det är viktigt att du kontinuerligt uppgraderar och uppdaterar webbläsaren för att få bra funktionalitet och säkerhet på internet. Banken anpassar kraven för lägsta webbläsarversion när det behövs för att du ska ha bibehållen funktionalitet och säkerhet på internetbanken." Jag kör version 1.5.0.1 och såvitt jag vet så är det den senaste (jag har firefox inställd på att uppdateras automatiskt). Är det någon som har råkat ut för samma sak?

(Det går att bara klicka "fortsätt" sedan kommer jag in på banken som vanligt).

  • Medlem
  • 2006-02-07 00:24

Camino tipset fungerar!

Hej

Vill bara tacka för tipset med Camino 1.02b , ej den nyare!

Nu fungerar det att skapa Bank ID och att använda sig av det vid div inloggningar.

Tackar /Anja

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 00:33
Ursprungligen av elsa:

Jag använder Firefox till FSB:s nya bank och har aldrig haft några problem varken innan eller nu. Nu däremot när jag loggar in på fsb får jag först upp en sida där det står: "Det finns senare versioner av din webbläsare. Det är viktigt att du kontinuerligt uppgraderar och uppdaterar webbläsaren för att få bra funktionalitet och säkerhet på internet. Banken anpassar kraven för lägsta webbläsarversion när det behövs för att du ska ha bibehållen funktionalitet och säkerhet på internetbanken." Jag kör version 1.5.0.1 och såvitt jag vet så är det den senaste (jag har firefox inställd på att uppdateras automatiskt). Är det någon som har råkat ut för samma sak?

(Det går att bara klicka "fortsätt" sedan kommer jag in på banken som vanligt).

Ja. Men FSB:s grejor har väl inte lärt sig att känna igen allt ännu. Det viktigaste är väl att det funkar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-07 22:12

Fins ingen med kunskaper om anpassning av bankers säkerhetslösningar här som kan fixa detta åt Sparbanken.
- "Hejsan, jag kan fixa några tusen nya kunder till er......de har Mac allihop. Jag fixar det era Pc nördar ej kan......."
Eller nåt likande.
Se det som en affärsmöjlighet

Det lutar mot att jag bytar bank till någon annan i så fall.. SEB låter inte helt fel, men har de samma zombie-spärrar på IT-avdelningen som FSB?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 15:08

"Det finns senare versioner av din webbläsare. Det är viktigt att du kontinuerligt uppgraderar och uppdaterar webbläsaren för att få bra funktionalitet och säkerhet på internet. Banken anpassar kraven för lägsta webbläsarversion när det behövs för att du ska ha bibehållen funktionalitet och säkerhet på internetbanken.

Klicka här för att läsa mer om godkända webbläsare och hur du uppgraderar/uppdaterar."

--------

Fick följande meddelande i dag från FSB. Har Firefox, senaste versionen och då jag försöker klicka för att läsa mer om godkända webbläsare.. så händer det ingenting...

Någon som har samma problem?

Bevaka tråden