Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa fickvänliga kameran

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 22:21

Funderar på en andrakamera som är riktigt fickvänlig och lätt att ha med. Den ska vara snabb och riktigt duktig. OK, kan inte begära allt i det formatet men ganska mycket. Tacksam för ideér.

Har själv en sony DSC-P41 - som jag köpte som en kamera att alltid ha i fickan, vilket den i skrivande stund fungerat i över 10 månader. Åkt i backen många gånger. Idag lyckades jag halk och landa tungt på kameran. Den funkar men blåmärke på benet.
Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=607750#post607750

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 23:43

OK, den tillhör nog en förgången tid. Man köper något, vänder sig om och nyser och vips är modellen utgången och ersatt.
Har funderat på Canon S70/80 men tycker de är lite tjocka tunga. Ixus... kanske?

Ursprungligen av Per S:

OK, den tillhör nog en förgången tid.

Jo inte är det samma modell idag du ska köpa förståss. Men den kameran är bra, dvs nog är även efterföljarna likaså. Något att titta på ivf.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-26 01:26

Hej
Jag har använt en Pentax Optio S4 sedan två år tillbaka. Den är snäppet mindre än ett kreditkort. Drygt 20 mm tjock, inga utstickande delar, objektivet fälls in helt. Det minimala formatet innebär att man kan ha den i byxfickan utan att det syns värst mycket. Min modell som är två år är snabb i uppstart och tid till exponering. Det finns ett par olika program som ger hyfsat fina exponeringar. Man kan programmera vissa knappar så att de har andra funktioner för snabb access, tex vitbalans istället för exponeringskompensation. Kameran har ett metallhölje som tål nötning bra då man har den i fickan med nycklar eller mynt. Macrofunktionen är bra, närgräns på ca 6 cm. Batteriet är ett litet litium-jon batteri som fortfarande håller ca 150 bilder. Då har jag tagit ca 15000 bilder. Det fungerar även bra i kallt väder. Jag har haft den med på fjället på vintern och ändå kommit hem med över hundra bilder. Svett och kondens har inte knäckt min kamera än, trots att jag gärna tar med den på cykelrundan i skogen. Den är inte tätad på något speciellt sätt så jag har väl haft tur.

Den senaste modellen av Pentax Optio S6 verkar vara bättre på många sätt, snabbare, fler program mm. Men den saknar optisk sökare. Kanske inte helt nödvändigt, men kan vara bra i extrema ljussituationer. Den är också bra att ha då man spräcker displayen. Min är bara en dryg tum tror jag, men efter en vurpa på snowboard så fungerar den inte, så jag får hålla tillgodo med de inställningar jag kommer ihåg hur jag gör. Den senaste modellen har en enorm display, vilket måste vara skönt då man lättare ser vad man får på bilden, samt var fokus ligger. Risken att den går sönder borde dock öka om de inte löst det på annat sätt.

Jag köpte denna kamera just för att ha den som komplement till min stora. Främsta kriteriet var att den var liten nog att alltid ha med i fickan. Är kameran med så tar man mer bilder. Stora kameror kommer allt för sällan med. Jag skall snart köpa en ny, utan display på en digitalkamera är inte kul, den jag köper får inte vara större än min nuvarande, jag räknar med att utvecklingen har gått framåt med stora kliv.

En missad bild är den sämsta bilden man kan ta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-26 09:24

S80 så klart

Ursprungligen av Per S:

Har funderat på Canon S70/80 men tycker de är lite tjocka tunga. Ixus... kanske?

Har god erfarenhet av denna serie S40, 45, 50, 60 & 70. Den har två fördelar som jag ser det. 1) Den är så liten att jag tar med den. 2) Den har 28mm vidvinkel, enorma inställningsmöjligheter & automatiska program. 3) Den har mer fördelar än man först tror...

Min två år gamla S50 föll i berget och gick sönder. Nu har jag beställt en S80.

Enl Canons serviceverkstad är just denna serie en av deras allra bästa alla kategorier.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 00:02

Vill du verkligen ha en fickvänlig kamera skulle jag köra på en Sony Dsc T-7. Sjukt smidig och skall funka bra.

Har själv haft ett antal Ixus (400, 430, 40, 700, 50 och nu 55) och får nog säga att jag är nöjd med dom. Liten och rejäl. Storleken är iofs något man vänjer sig vid. 700 är ju något lite-lite större än 40 men det var för mycket för att jag skulle tycka om den och byte raskt till 50. Nu använder jag en 55 som har större display vilket iofs kan var kul men en lite varning här: den blir lättare att knäcka, jag vet! :-(, så använd alltid ett bra fodral.
Ett annat alternativ kan ju vara Ixus i zoom som är mindre. Nackdelen tidigare var att dom saknade optisk zoom vilket dom nu har.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 02:10

Jag rekommenderar Canons kameror, de har alla bra kvalitet och ger mycket bra bilder. Har haft ett par Ixus själv och jag har varit mycket nöjd med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 08:07

Samma här, jag har en Ixus 700 i fickan när jag inte konkar på min EOS 1 Ds MkII.
Ixusen är ett litet underverk.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-10-26 10:08

Har Ixus V2 som jag köpte våren 2002. Funkar canon och är verkligen stryktålig. Sikta på en Ixus säger jag.

Intressant sak med Ixus: Jag hörde av en kille som jobbar hos en stor fotosäljare på nätet att hans åsikt var att det Ixus 400 är en av de bästa digitala kompaktkamerorna som gjorts. Ingen efterföljare eller modell från andra tillverkare ger lika bra bilder (däremot kan man ju få snabbare AF, större skärm, fler pixlar osv osv - men inte bättre bilder).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 21:31

Håller med - ångrar bittert att jag sålde min i en eknomisk kris. Den var det bästa jag haft.

Det är lite surt när en tillverkare har en riktig vinnare, och sedan "utvecklar" den till någonting som är sämre. Jag vet fler exempel. (Hm, Powerbook G3 Pismo dyker osökt upp i huvudet... eller åtminstone känslan att den hade gjort sig bra med G4.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-26 23:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är lite surt när en tillverkare har en riktig vinnare, och sedan "utvecklar" den till någonting som är sämre. Jag vet fler exempel. (Hm, Powerbook G3 Pismo dyker osökt upp i huvudet... eller åtminstone känslan att den hade gjort sig bra med G4.)

Men den är väl ändå lite för stor att ha i fickan. Och hur tar du bilder med en sån?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 09:37

Tackar för synpunkterna hittills. Ixus 400 är ju icke mera så låt os gråta färdigt och gå vidare.
Jag beskär bilderna ofta ganska hårt vilket innebär att den fantastiska upplösningen inte längre är så fantastisk. Men massor med megapixels ger ju bara stora filer om inte optiken hänger med. Om man sen tar bilder i svagt ljus utan blixt = högkänslighet kommer bruset. Större sensor skulle kunna ge lägre brus. Ixus 50/55 har 1/2,5 mot Ixus 750 och S80 som har det större 1/1,8. Men teori och praktik är ju inte samma sak alltid. Nån med praktiskerfarenhet i detta? Tusen kronor hit eller dit betyder mindre än att jag blir väldigt nöjd. Jättedisplay drar bara ström. Ljusstark är viktigare.
Tyst, snabb och hyfsad makro är viktigt för mig.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-27 22:16
Ursprungligen av Per S:

Nån med praktiskerfarenhet i detta? Tusen kronor hit eller dit betyder mindre än att jag blir väldigt nöjd. Jättedisplay drar bara ström. Ljusstark är viktigare.
Tyst, snabb och hyfsad makro är viktigt för mig.

Canons powershot S-serie har ju erkänt bra optik. Att de använder asfäriska linser är avgörande. Det är knappt någon som slår dessas upplösning i hörnen i 28mm-läget. Till S80 finns extern blixt.

Min S80 ligger fn i ett paket hos DHL så jag hoppas få den senast måndag. Så om du väntar en vecka har jag praktisk erfarenhet av denna oxo...

Ursprungligen av Macus:

Men den är väl ändå lite för stor att ha i fickan. Och hur tar du bilder med en sån?

Genom att koppla in min fickvänliga Ricoh på den. Den är "bästa fickvänliga" för mig, men då prioriterar jag snabbhet och fokuseringsförmåga över bildkvalitet, och det gör inte alla.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-13 23:57

Är det någon som gillar Sony DSC-T7. Den verkar så himla smidig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 11:25

ixus 40 har jag fungerar bra som fn...

(som fickkamera)

/Tangen

Ursprungligen av Simbup:

Är det någon som gillar Sony DSC-T7. Den verkar så himla smidig.

Cyberphoto verkar gilla den i alla fall Men de gillade samtidigt Panasonic DMC-FX9 bättre. Har dock inte testat någon av dem själv, men kan tipsa om att Konica Minolta Dimage X1 är tämligen vedervärdig om någon funderar på att köpa en sån...

Nu blev jag nyfiken, vad är det som gör X1 så vedervärdig?
Jag gav min fru en X50 som vi är nöjda med.

Ursprungligen av Macaddict:

Nu blev jag nyfiken, vad är det som gör X1 så vedervärdig?
Jag gav min fru en X50 som vi är nöjda med.

Mest brus och blödande färger, typexempel på vad som händer när man till varje pris ska krama ur 8 MP ur en så liten sensoryta. Sedan är optiken inte direkt klockren i någon av kamerorna i X-serien, inte lika illa som X31 iofs men spegelkonstruktionen verkar ha sitt pris kvalitetsmässigt. Lite synd med tanke på hur otroligt bra systemkameror KM gör, men det blir nog till det bättre nu när de skär ner sin kompaktkameratillverkning.

Har en canon ixus i liten ¨smidig

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 11:40

Ingen som har Fujis F10? Jag har lite planer på F11?

Är det bara jag som ständigt läser fel på denna tråds rubrik? Jag läser alltid "Bästa FLICKVÄNLIGA kamera"

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 20:45
Ursprungligen av Macaddict:

Är det bara jag som ständigt läser fel på denna tråds rubrik? Jag läser alltid "Bästa FLICKVÄNLIGA kamera"

Samma sak tror jag = liten och gullig!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 10:44

Så blev det då efter mycket vånda och funderande en Canon S80.
Fickvänlig? Tja -sådär! Får väl bli de rymligare fickorna men verkar vara en ypperlig kamera i andra avseenden med attraktiv vidvinkel, möjligheter och hög kvalitet. Går i väntans tider och får väl höra av mig när jag använt den lite. Tackar för alla synpunkter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 11:48

F10 är säkert helt okej, men bilderna är inget speciellt förutom att det förstås blir mindre brus i dem direkt ur kameran.

Cyberphoto skriver: F10 imponerar mest för sin förmåga att ge ett bra bildresultat vid högre ISO-tal. Vi hade gärna sett lite fler manuella möjligheter och snäppet bättre stuns i bilderna då kameran nog lockar många lite mer avancerade fotografer. Fokuseringen och dess hjälpbelysning fungerar ypperligt. Blixten är bland det bästa vi sett, både till utlysning och styrka, tyvärr tar den någon sekund att ladda upp, men det är det värt. Kameran ger bra bilder och är ett bra köp.

Och Digital Camera Resource ( http://www.dcresource.com/ ) , för övrigt en ypperlig sida, skriver:

+
* Excellent photo quality
* Great high ISO performance for a non-SLR camera
* Large 2.5" LCD display; visible in bright outdoor light and dim indoor light
* Robust performance (save for continuous shooting mode)
* Fairly compact metal body
* Powerful flash
* AF-assist lamp
* Excellent movie mode
* Awesome battery life
* USB 2.0 High Speed support (though see issue below)

-

* Above average purple fringing; some photos were overexposed (easy to fix though)
* Redeye
* Terminal adapter required for using I/O ports
* No optical viewfinder
* Unimpressive continuous shooting modes
* Needs more manual controls
* Flimsy plastic door over battery/memory card compartment
* Tiny memory card included

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:16

Låter som ett mycket bra val!

Det är svårt att hitta en riktigt fickvänlig kamera som även har funktioner och kvalitet (tänk iPod nano ).

Bevaka tråden