Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa fickvänliga kameran

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-02 11:27

Jag läste tråden som "Bästa flickvänliga kameran".
Måste vara åldern eller bara en helt vanlig freudiansk felläsning.

Jag skulle gjärna höra lite vad ni som har s80án tycker om den, själv blev jag lite sur för att de tog bort raw formatet.
(s70án hade raw format)
Men är fortfarande sugen på kameran, säg vad ni tycker om den!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-05-05 22:07
Ursprungligen av Le:

Jag läste tråden som "Bästa flickvänliga kameran".
Måste vara åldern eller bara en helt vanlig freudiansk felläsning.

Det ena utesluter inte det andra...

  • Medlem
  • 2005-11-14 16:19

Hur jag än bär mig åt, så läser jag "fLickkamera" varje gång...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-05-05 01:12

Trådskaparen ville ju ha reda på folks erfarenheter. Nu fick jag en påminnelse om 10-års jubileet, så jag återvänder till denna utmärkta sajt. Kan bara konstatera jag inte varit speciellt aktiv. Men läst lite då och då har jag.ju... Till (den för över 5 år sedan avsomnade) saken:

Jag har använt i princip hela denna tid till att testa diverse av Canons powershot kameror i fickformat. Faktiskt har den S80 jag precis hade beställt 2005 fått jobba ganska mycket. Den har använts mer eller mindre dagligen ända fram till för ca 2 år sedan då det visade sig att den (precis som min S50) inte tålde att tappas i berget.:'( Första erfarenheten är att man alltid skall använda handledsremmen...

Den här serien från S30 till S70 handhas på i princip samma sätt, medan S80 har kontrollerna placerade tillräckligt annorlunda för att det skall kännas konstigt när man byter.

Därför slog jag till när jag ganska omedelbart kunde köpa en begagnad S70, den som har RAW formatet kvar. Jag fick blodad tand och köpte en S50, en S50 med undervatten hus en S80 och ytterligare en S70, som är min favorit för att jag är så otroligt van att hantera den. S80 har sina fördelar och jag rekommenderar båda dessa varmt. Jag har alltså nu totalt 6 kameror ur denna serie. Två är permanent utlånade till fru (S70) och yngste sonen (S50).

Jag tycker att den bildkvalitet man får, även om man beskär ganska mycket är bra. Det gäller med tanke på att jag sällan visar mina bilder på något större än en stor TV. Det fungerar bra. Jag har inte känt behovet av högre upplösning. Men därmed inte sagt att 8 Mpixel skulle vara bäst.;)

Jag är extremt nöjd med dessa kameror.

Nu har jag även lyckats pressa in lite erfarenhet av IXUS:ar sedan senast. Bättre för fickan sämre funktioner, men bra.

Men om man skall rekommendera en kamera idag som faktiskt går att köpa måste det ju bli Canon Powershot S95?

Ixus 210 och HS220 är inte så dumma dom heller. (Ännu) mindre i fickan och mer vidvinkel (24 mm istf 28 mm).

http://www.99.se/digitalfoto/279903-canon-powershot-s95-m-fl-presenterade.html
http://www.99.se/digitalfoto/251991-digitalkompakt-med-magiska-egenskaper-sokes.html

Varför läser jag hela tiden rubriken som "flickvänliga kameran"?

Min son har en Canon SX120IS, men jag vet inte om den sålts i Sverige. Den har lite av en gammalmodig känsla då den är lite större, men passar ändå i en ficka, fast det beror ju så klart på fickans storlek (det var ficka och inte flicka vi pratade om?!)

6 years later..

Mr. O fortsatte där han slutade..

Jag läser också det som flickvänlig.... Jag har typ massor med kameror, både stora och dyra nya och gamla, osv. Har till och med en Canon G11 som jag gillar, men nu dregglar jag faktiskt över en Canon S95, för den verkar så grymt bra och verkligen fickvänlig och flickvänlig.

Numera så är det definitivt Iphone 4 som är min mest fickvänliga kamera som är med hela tiden och som jag använder kors och tvärs...

  • Medlem
  • 2011-05-05 19:36

Kors i Jösse namn! Snacka om att skaka liv i gamla lik Mr O :mad:. Köpte S80 för sex år sedan och körde hårt tills den ramla i backen. Nu är det en S90. Så kan varmt rekommendera nuvarande S95. Sen blev det en Pentax K10. Goflorps fel:p. Den får tuffa på ett tag till, tills det blir ny Pentax K1?!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-05-05 20:25

Måste slå ett slag för Canon S95...fantastisk kamera...synd bara att min har gått sönder...:(

Bevaka tråden