Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För ljust utskrift i indesign men bra i pagemaker?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-26 16:10

Sitter med indesign och gör annonser. Försöker själv lösa ett problem. Ni vet säkert hur snabbt supporten brukar assistera en. Mitt bekymmer är följande:

Har tidigare producerat annonser i pagemaker och quark och då blev samtliga utskrifter nära slutresultatet. Nu när jag skriver ut annonser från indesign så blir det väldigt dassiga utskrifter. Detta samtidigt som pagemaker i classicläget fortfarande skriver ut bra. Jag har letat bland inställningar för färger etc. bl.a. Visa/korrekturinställningar/anpassa i indesign. Har något haft likande bekymmer och hittat en lösning på problemet. Tacksam för svar. Vill ju inte vara fast med pagemaker i all evighet och tvingas skriva ut korrektur med inmonterade epsar

Testa att stänga av färghanteringen om du har den påslagen (färginställningar i redigera-menyn).

Och skippa EPS-formatet

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 08:37

EPS-formatet blir jag i nuläget tvingad till pga det inte blir rätt i indesign.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-27 11:48

Varför ska man skippa EPS-formatet? Är det bättre att använda TIF eller kanske PSD t.o.m.?

EPS är surt i färghanterade workflows. Eftersom Indesign släpper igenom dem oförändrade så kan du inte styra om färgerna för en annan tryckprocess. Så om du har en annons med bilder anpassade för finare tryck (mycket färg mao) men behöver köra ut samma annons för dagspress, så hjälper det inte att ändra till dagspressprofil i Indesign, eps-bilderna ligger kvar i sin ursprungliga färgrymd och kletar sen i trycket.

Iofs blir det samma problem även med cmykade tiffar om dessa inte har nån insparad profil, men för eps hjälper det inte ens att profilen är med.

Jag kör tiff för vanliga bilder och bilder med urklippsbanor, och psd för photoshopbilder med transparens.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-27 16:21
Ursprungligen av Björn Öst:

EPS är surt i färghanterade workflows. Eftersom Indesign släpper igenom dem oförändrade så kan du inte styra om färgerna för en annan tryckprocess. Så om du har en annons med bilder anpassade för finare tryck (mycket färg mao) men behöver köra ut samma annons för dagspress, så hjälper det inte att ändra till dagspressprofil i Indesign, eps-bilderna ligger kvar i sin ursprungliga färgrymd och kletar sen i trycket.

Iofs blir det samma problem även med cmykade tiffar om dessa inte har nån insparad profil, men för eps hjälper det inte ens att profilen är med.

Jag kör tiff för vanliga bilder och bilder med urklippsbanor, och psd för photoshopbilder med transparens.

OK, tack då är jag med!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 19:05
Ursprungligen av Björn Öst:

Detta påstående är inte korrekt. InDesign färgstyr monterade Photoshop EPS:er hur bra som helst. Tyvärr cirkulerar detta missförstånd och varför vet jag inte.

Testa själva med att montera en bild med inbäddad profil, tilldela sedan dokumentet en annan profil med stor skillnad, färgpressen till exempel. Titta nu i Separationsförhandsvisningen och du ser att den totala färgmängden inte alls är densamma som med den tidigare profilen.

Att man bör använda TIFF, PSD eller JPEG är att de hanteras smartare och att man på dessa bilder kan tilldela och styra profilens metodinställningar. Det går inte på EPS eller PDF.

Janne Suhr

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 16:09

Jag har möjlighet att köra båda och det blir bra resultat i tryck. Desvärre blir det korrektur till kunden som blir felaktigt direkt utskriven från indesign. Istället måste jag i nuläget exportera annons som eps och sen montera in den i pagemaker för att få det mer korrekta resultatet. Jag misstänker inställningsfel, men kan inte lokalisera vad som är fel i inställningen.

Jag körde ett gäng annonser till just dagspress med produktbilder vi precis använt för en katalog. När jag kollade igenom annonserna i acrobat hade några bilder fortfarande lika mycket färg som innan (eller åtminstone för mycket färg i förhållande till färgpressens profil som jag använde som dokument-cmyk). Jag kollade i originalet, och alla med fel färgmängd var fådda eps-filer. Jag sparade om dem till tiff och monterade om och då fick de rätt färg efter att jag gjort nya pdfer.

Nu kan det ju vara så att de faktiskt inte hade nån färgprofil inbakad och det var därför det blev som det blev, men jag kan inte minnas att jag fick den vanliga frågan om saknad profil när jag öppnade och sparade om i Photoshop. Ska dubbelkolla original-epserna i morrn om jag kommer ihåg det. Sorry om jag lurat nån.

Nix, testade nu på morgonen. Trots inbakade icc-profiler så konverteras inte färgrymden i epser här. Samma bild omsparad som tiff med samma profil inbakad får rätt färgmängd. Jag testade med både tiff- och epsvarianten monterade i samma Indesigndokument och bara tiffen blir alltså konverterad.

Jag skriver ut till postscript och distillar, är det kanske så att exporten klarar av att färghantera eps?

Edit: Nope, samma resultat i exporterad pdf.

Senast redigerat 2005-10-28 08:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 16:52

Hmmm...

Hur har du sparat EPS-filen, alltså alternativen i andra rutan.

Hur har du dina färginställningar.

Janne

Epserna är inte gjorda här men om jag väljer "spara som" till eps igen så visas inställningarna med pict preview och binär kodning, alla kryssrutor tomma, Photoshops förinställningar mao.

I Indesign (CS1) sätter jag dokument-cmyk till aktuell cmyk-profil "fargpressen_v3.icm"och ser till att det också är dokument-cmyk valt som utskriftsfärgrymd när jag skriver till postscriptfil. När jag testade nu på morgonen så hade jag två bilder (dubletter) med samma cmyk-profil insparad i Photoshop (profil för rullpress bestruket papper med 320 som max färgmängd), den ena sparade jag som tiff och den andra som eps med Photoshops förinställningar (oftast väljer jag också att tilldela samma profil som en säkerhetsåtgärd ifall jag råkat ha en annan profil aktiv när jag skapade dokumentet).

Efter distillering öppnar jag i Acrobat 6 professional och kollar med "förhandsgranska separationer". Tiffen har då fått nya värden som stämmer med Färgpressens profil men epsen ligger alltså kvar med den större färgmängden.

Som ett test satte jag dokument-cmyk till samma bestrukna variant som är insparad i bilderna och satte färgpressen som utskriftsfärgrymd. Då blev faktiskt epsen justerad till rätt profil, men det förfarandet gör ju att alla färger i Indesigndokumentet konverteras. Svart blir fyrfärgsblandat och alla andra cmyk-värden ändras med, vilket ju oftast inte är så lyckat.

Jag har förstått att färghanteringen är utvecklad en bit i CS2, men vi har inte uppgraderat än.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 22:47

Gammal tråd men jag har nu testat hur det är.

Du har rätt, i CS1 sker det inte något med Photoshop EPS filer, de förblir i sitt läge som de hade.

CS2 däremot gör om Photoshop EPS-filer om de har en profil inbäddad, ingen inbäddad profil så händer ingenting.

Just färghanteringen i InDesign har stora skillnader till det bättre i CS2 än CS1.

Janne

1
Bevaka tråden