Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppna Quark XPress 6.5-filer i InDesign CS2?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 21:30

Hur gör man för att konvertera Quark 6.5-filer till InDesign CS2-dokument???

Tyvärr har ju InDesign CS2 ett oerhört gammalt importfilter för Quark-dokument (stöder endast upp till version 4 [släpptes väl 1998 mig veterligen]). Lika tyvärr kan ju inte Quark XPress 6.5 spara i lägre format än 5.0. Så det blir verkligen Moment 22 om man sitter med senaste versionerna av båda programmen.

Är det någon som har några tips om program som fixar detta eller andra verktyg (filter eller plug-ins), tack?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-27 21:35

Man behöver QuarkXpress 5 för att spara till version 4. Om du vill kan jag ordna detta åt dig imorgon. Skicka ett pm i så fall.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 21:36

Det går inte.
Man måste ha QXP 5.x.x som går att köra i Classic Mode. Spara filerna från QXP 6.x.x i 5.x.x-format och därifrån spara som QXP 4.x.x för att kunna konvertera i ID. Smidigt som fan är det.
Inte.

Alla Quark-versioner efter 4 använder ett krypterat format, vilket är orsaken till att InDesign inte öppnar nyare än så

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla Quark-versioner efter 4 använder ett krypterat format, vilket är orsaken till att InDesign inte öppnar nyare än så

Kors i taket!
http://www.markzware.com/q2id/

Citat:

Q2ID (QuarkXPress to Adobe InDesign) offers users a quick and easy way to convert QuarkXPress content into a new Adobe InDesign document. This includes the intricate details of all objects of the document such as exact page positioning, color models, fonts and styles, images, as well as precise text attributes. Important items such as Tables, Layers, Blends, Runarounds, Linked Text boxes and Anchored boxes, Pantone colors and other color models are instantly re-created within InDesign. Conversion is enabled with a single click using InDesign's File->Open. The unequaled performance and accuracy of this award-winning conversion technology saves countless hours of scanning or re-keying and formating documents.

The product can convert QuarkXPress documents created on either the Microsoft Windows or Apple Macintosh OS, into Macintosh Adobe InDesign.

Supported Applications
Runs in Adobe InDesign v3 and v4 (CS and CS2) for Macintosh
Converts QuarkXPress v3.3, v4.1, v5.0, v6.0 and v6.5 files
Features
Repurposes legacy content from QuarkXPress files
Preserves content, pages, layers, look and feel
Quick & Easy to use

Det finns faktiskt ett företag som påstår sig ha en lösning, en plugin som ska fixa det. Men man måste vara villig att chansa tvåtusen spänn på en produkt som tillverkarna inte verkar tro på tillräckligt själva för att erbjuda en testversion: http://www.markzware.com/q2id/

Edit: Hehe, Mattias hann visst före

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 22:21

Sjukt att betala så mycket för något som kanske inte ens fungerar.

Men *om* det funkar och man saknar QxP men ändå titt som tätt behöver handskas med senare versioner så är det ju faktiskt billigt jämfört med att köpa en licens av Quark. Surt man inte får nån möjlighet att testa dock.

Jag fattar iofs programvaruföretag som inte vill lägga upp en testversion, de har en förmåga att bli crackade för att komma runt tidsbegränsningar och annat. Som det är nu får pirater som tänkt sprida en version åtminstone betala för sig :).

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 11:35
Ursprungligen av Björn Öst:

Men *om* det funkar och man saknar QxP men ändå titt som tätt behöver handskas med senare versioner så är det ju faktiskt billigt jämfört med att köpa en licens av Quark.

Håller med! Jag ska strax ringa Network Innovation och beställa ett ex (eller vem som nu säljer produkten). Ca 2.000:- i sammanhanget och för det uppdrag vi ska göra är förhållandevis lite pengar...

Jag återkommer frampå med rapport när vi fått och använt detta program!

• Oregistrerad
  • 2005-11-01 21:24

Nu har jag fått pluginen Q2ID (det var en för CS och en annan för CS2). Jag har endast hunnit öppna tre testsidor, men det fungerade perfekt! Gick snabbt som ögat att öppna också. Verkar lovande alltså! (Jag återkommer i framtiden om vi kommer att ha problem i praktiken.)

Som upplysning kan nämnas att det inte var Network Innovation som var svensk representant utan de hänvisade mig vidare till pluggin.se. Där fick jag reda på att denna produkt var alldeles ny i dagarna. Priset är 1.795:-.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 21:53

Låter mycket intressant, testa gärna lite mer och rapportera!

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 23:56

Vill bara meddela att vi använt denna plug-in ett tag nu. Vi hade lite krasch-problem i början, men så dök en ny version upp häromdagen och därefter har allt varit frid och fröjd.

Allt fungerar perfekt med de tunga katalogdokument vi konverterat (två olika om vardera ca 200-sidor). Om man med perfekt menar att man får räkna med vissa konverteringsproblem som spärra/knip, etc - men så är det ju alltid.

Kan rekommendera denna alltså!

Mycket bra info!

Lätt värt 2000:- för o slippa köra Classic samt 9 olika versioner Quark när man inte ens använder det... tycker jag ivf.

• Oregistrerad
  • 2006-02-08 13:22

Superbra plugin! Jag har tidigare fått hjälp av Baron i detta ärende, men nu provade jag att köpa Q2ID och det har fungerat över förväntan!

mvh/ Hans, grafiker, Umeå

Ändrar mitt riktiga namn till mitt 99-nick. Baron

Senast redigerat 2006-02-08 14:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 14:33

Kan bara hålla med föregående talare. Pluginen fungerar över förväntan!

Någon som kan hjälpa till med konvertering av ett dokument?

Hej!

Vi har på jobbet haft ett tryckeri som hjälpt oss med ett dokument, men eftersom det numera endast är mindre textändringar som behöver göras så tänkte vi sköta detta själva istället. Problemet är att vi fick dokumentet i Quark/Mac-format och vi har InDesign/PC.

Jag frågade om inte de kunde fixa det i InDesign-format åt oss men det kunde de inte. Det var i alla fall vad de sa. Fast ärligt talat tror jag mest de var lite sura över att bli av med ett jobb som gav så enkla pengar. I vilket fall som helst så har det gått ett bra tag nu och det börjar snart bli dags att uppdatera vissa delar av dokumentet.

Finns det någon som har denna plugin (Q2ID) och skulle kunna hjälpa mig med detta enda dokument så blir jag extremt tacksam.

1
Bevaka tråden