Dag 2: Dag 2 började med en genomgång av saker som Text Item Delimiters och Finder-scripting. Inget utav dem nya saker, men delvis en del mycket nyttiga bitar, och som vanligt snappar man upp vissa saker som får en att tappa hakan och tänka "va! kan man göra det så enkelt, jag som gjort si och så en massa gånger, om jag bara vetat..."
Därefter gick vi över till introduktion scripting av QuarkXpress och InDesign. För mig som mest pysslar med InDesign-scripting var faktiskt Xpress-delen roligast. På slutet av dagen anlände Olav Kvern, scriptingguru från InDesign-teamet i Seattle och på kvällspasset körde han en mycket bra genomgång av hur man kan scripta XML-funktionerna i InDesign och visade ett par ultra-coola exempel på XSLT-transformationer för att ta ut taggad text etc.
En stor del av kunskapsutbytet sker också över middagar och i barhänget, där man får mycket input från hur andra jobbar. En sak som man märker är hur långt framme vi faktiskt ligger här i Norden med saker som PDF-arbetsflöden, färghantering, XML osv.