Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapport från AppleScript Pro Session-Chicago

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag befinner mig just nu i Chicago, som deltagare i vad många hävdar är världens främsta AppleScript-utbildning.

Utbildningen arrangeras av företaget Scriptingmatters http://www.scriptingmatters.com/ och leds av Ray Robertson från Atlanta och Shane Stanley från Australien. Båda två tillhör den absoluta världseliten av scriptare. Utbildningen sträcker sig över upp till fem dagar och jag tänkte ge lite korta glimtar från varje dag.

Dag 1: Igår (måndag) var första dagen och bestod i en genomgång av grunderna i AppleScript. För mig personligen var det väl inte så mycket nytt, men det fanns små guldkorn som jag definitivt kommer att ha nytta av. För min samarbetspartner Ulrika Billström från High Education, som är nybörjare på AS så var det dock en start i rakettempo, som täcker in mer än man kan ta till sig, men som förhoppningsvis finns någonstans i bakhuvudet när man sen börjar jobba.

Ett stort värde fanns också i att höra frågor och synpunkter från de andra deltagarna, en del av dem mycket duktiga. Bland annat finns här den
amerikanska InDesign-gurun Anne-Marie Concepcion, http://www.senecadesign.com/training/
Adam Pratt, GoLive-guru från Adobe http://www.goliveguru.com/authors.html,
Chuck Scholdt från Weather Central http://www.apple.com/applescript/stories/weathercentral/ samt många, många fler.

Senast redigerat 2005-11-01 16:07
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 16:02

Kul! Jag såg Ray Robertson i Stockholm för en tid sedan på ett AppleScript seminarium. Verkar vara en skärpt kille.
Ser fram emot din rapportering.

Dag 2: Dag 2 började med en genomgång av saker som Text Item Delimiters och Finder-scripting. Inget utav dem nya saker, men delvis en del mycket nyttiga bitar, och som vanligt snappar man upp vissa saker som får en att tappa hakan och tänka "va! kan man göra det så enkelt, jag som gjort si och så en massa gånger, om jag bara vetat..."

Därefter gick vi över till introduktion scripting av QuarkXpress och InDesign. För mig som mest pysslar med InDesign-scripting var faktiskt Xpress-delen roligast. På slutet av dagen anlände Olav Kvern, scriptingguru från InDesign-teamet i Seattle och på kvällspasset körde han en mycket bra genomgång av hur man kan scripta XML-funktionerna i InDesign och visade ett par ultra-coola exempel på XSLT-transformationer för att ta ut taggad text etc.

En stor del av kunskapsutbytet sker också över middagar och i barhänget, där man får mycket input från hur andra jobbar. En sak som man märker är hur långt framme vi faktiskt ligger här i Norden med saker som PDF-arbetsflöden, färghantering, XML osv.

Dag 3: Dagen var helt och hållet inriktad på InDesign och leddes i huvudsak av Shane Stanley. Shane är förmodligen den person i världen som har störst praktisk erfarenhet av InDesign scripting. Otroligt systematiskt genomgång av objektsmodellen, skillnader mellan CS och CS2, script versioning (en otroligt cool teknik i CS2), samt buggar och fallgropar. Efter de ordinarie sessionerna höll Olav Kvern från Adobes InDesign-team en genomgång av hur man kan scripta dialogrutom i InDesign, och han kom med några infallsvinklar som jag aldrig tänkt på, men som borde kunna bli oerhört häftiga och användbara och jag ser fram emot att få prova om mina nya idéer håller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 12:00

Kul rapportering!

[Dag 4="4"] Den här dagen bestod i en genomgång av Illustrator, Photoshop och Acrobat. Otroligt bra genomgångar, helt ovärderliga faktiskt för de tillfällen man jobbar med dessa program. Efter den ordinarie sessionen höll Matt Neuburg, utgivare av AppleScript, The definitive guide, http://www.oreilly.com/catalog/applescpttdg/ - det nya standardverket för AppleScript, en introduktion till Automator.

Efter lite mingel och småparty i Ray's Penthouse-suite höll Matt Neuburg en After-hours Session kallad "AppleScript for Hackers and Slackers" , vilket bestod av riktigt geek-stuff om AppleScript - mycket intressant.

Utöver AppleScript-guru är Matt också en helt otrolig personlighet och fantastisk föreläsare, med en helt enorm entusiasm, stor humor, och en väl utvecklad känsla för dramaturgi - en upplevelse att se faktiskt!

Dag 5 Rapporten från dag 5 blev lite försenad för jag hade lite Chicago-Sightseeing att sköta om

Hursomhelst: Dag fem var nog den mest spännande i mitt tycke. Ett väldigt, väldigt bra pass om FileMaker scripting och och möjligheten att jobba med data events och SQLite, ett pass om AS och Shell scripting.

Dag fem innehöll också ett mycket, mycket bra pass av Matt Neuburg om AppleScript Studio och möjligheten att skapa AS-program med dess hjälp, samt hur man gör för att skapa Automator Actions.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 15:25

Härligt Richard! Nu ser vi alla fram emot en rejäl genomkörare i ovanstående ämnen. 99macs första AppleScript-Pro-Tutorial?

Ja ja ja! Det vill vi ha!

Mycket intressant läsning och en önskan att även jag var där.

Det ska jag väldigt gärna göra - förutsatt förstås att 99mac ersätter mina kostnader, inkomstbortfall som härrör från kurstiden, eventuellt inkomstbortfall som kommer sig av att uppdrag jag annars skulle fått programmeras av någon annan, samt naturligtvis ersättning för tiden det tar att skriva en tutorial

Så snart dessa små detaljer är ur världen kan ni se fram emot en sådan tutorial

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 16:59

Ja, ja, ja. Detaljer, detaljer, detaljer....

I väntan på att detaljerna klaras ut kommer det säkert att slinka ut några guldkorn till allmän beskådan.

Jag blev lite sugen på Automator actions, och så snart jag tänkt ut vad som skulle vara av allmänt intresse och jag får lite tid över så sätter jag igång. Har ni förslag på Automator actions ni skulle vilja se så vill jag gärna höra dem

Kanske en Automator action som skriver tutorials för 99mac?

Ursprungligen av capojava:

Kanske en Automator action som skriver tutorials för 99mac?

Jag ska ta det förslaget under övervägande, och ge det den uppmärksamhet det förtjänar

1
Bevaka tråden