Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Front Row, Photo Booth för hämtning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 00:03

http://www.macworld.com/news/2005/11/01/frontrow/index.php

Kan detta vara något som glädjer Apples advokater?

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 00:06

De måste ju inse att programmen kommer att spridas som en löpeld över nätet när de inte släpper dem för alla macar. Skulle bli förvånad om inte FR & PB hamnar i Software Update inom de närmsta månaderna.

• Medlem
  • 2005-11-02 00:11
Ursprungligen av Macvarg:

De måste ju inse att programmen kommer att spridas som en löpeld över nätet när de inte släpper dem för alla macar. Skulle bli förvånad om inte FR & PB hamnar i Software Update inom de närmsta månaderna.

Förbered dig på stor förvåning.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 00:41

Så var artikeln på MacCentral borta. Snabbt jobbat Apple.

---
edit: tog bort länk.

Senast redigerat 2005-11-02 11:01
  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 07:14
Ursprungligen av palb:

Så var artikeln på MacCentral borta. Snabbt jobbat Apple.

Länken till sajten var annars ---.

kollade artikeln ca 20min efter att du postat den, och redan då var den borttagen. snabba ryck.

Senast redigerat 2005-11-02 12:16

Länk till Front Row & Photo Booth

varsågoda:

Front Row:
---

Photo Booth:
---

leta själva.

Senast redigerat 2005-11-02 12:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 08:53
Ursprungligen av artistfinder:

varsågoda:

Front Row:
Borttagen

Photo Booth:

Borttagen

Piratkopiering är inget för 99mac. Ta bort länkarna eller bli uppläxad av både moderatorer och andra medlemmar. Litet tips i all vänlighet.

Edit: Tog bort länkarna.

Senast redigerat 2005-11-02 09:08
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-11-02 09:53
Ursprungligen av acke:

Piratkopiering är inget för 99mac. Ta bort länkarna eller bli uppläxad av både moderatorer och andra medlemmar. Litet tips i all vänlighet.

Jag har också propagerat i andra trådar för att man inte skalll länka direkt till nedladdningställen av Frontrow, eftersom jag trodde att det var den almänna hållningen här på 99. Men ingen av moderatorerna har regarat i denna fråga, tvärtom så verkar det som tilloch med en del uppmuntrar och själva har provat på. Förvirrande. Vad gäller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 10:21
Ursprungligen av Mattias L:

Jag har också propagerat i andra trådar för att man inte skalll länka direkt till nedladdningställen av Frontrow, eftersom jag trodde att det var den almänna hållningen här på 99. Men ingen av moderatorerna har regarat i denna fråga, tvärtom så verkar det som tilloch med en del uppmuntrar och själva har provat på. Förvirrande. Vad gäller?

Konstigt. Är helt säker på att 99mac inte vill ha länkar till warez. Kan det inte vara så att den tråden missats? Vi får väl se vad som händer i den här tråden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 08:50

Jag tror så här. Lagom till Macworld SF så har de krängt alla iMacs som de kan tack vare Front Row och Photo Booth. Där någonstans så kommer inte FR och PB längre göra något för försäljningssiffrorna. Då kommer Jobs prata om hur populärt båda programmen är och hur många som ringt till Apple och önskat att de kunde köpa dem separat. Jag tror att FR blir en del av iLife 06, kanske PB också eller kommer det att skeppas med alla nya iSights eller (förhoppningsvis) så kommer den som en gratis nedladdning eller kommer med varje ny mac. Kanske man kommer att kunna köpa en Bluetooth fjärrkontroll också.

Ska bli spännande och se hur rätt eller fel jag har.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 08:51

Du har nog alldeles rätt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 08:55

Då får de radera ditt påpekande också eftersom länkarna ligger kvar i citatet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 09:10
Ursprungligen av Konrad:

Då får de radera ditt påpekande också eftersom länkarna ligger kvar i citatet.

Eh..just det. Ordnat

• Medlem
  • 2005-11-02 09:52

Photobooth kunde ju "bundlas" med iSight, men Frontrow ser jag inte som en särskilt upphetsande grej om man inte har fjärrkontroll. Inte ens med fjärren är det någon panggrej. Jag förstår inte varför de skulle släppa det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 10:25
Ursprungligen av stfm:

Photobooth kunde ju "bundlas" med iSight, men Frontrow ser jag inte som en särskilt upphetsande grej om man inte har fjärrkontroll. Inte ens med fjärren är det någon panggrej. Jag förstår inte varför de skulle släppa det.

Du behöver inte använda det.
Ett lite vassare Front Row med en Bluetooth kontroll vet jag flera som skulle vilja ha. Även om jag personligen inte heller ser någon nytta med det.

Tycker definitivt att de borde ändra reglerna i det här fallet så det passar medlemmarnas intressen. De som inte gillar det behöver inte klicka på länkarna.
Har för mig att den första tråden om var man kan få tag i Frontrow startades av ingen mindre än sheriffen själv. Pinsamt eller bara talande?
Den tråden försvann visst…

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-02 10:46

Att sprida all information om vad som händer i mac-världen kan inte vara principiellt fel, tycker jag. Har själv varit inne på siterna men (helt ärligt!) bara i allmänbildningssyfte. Det är kul och intressant att kolla in vad som händer och sker, men jag har för egen del inget behov av att ladda ner piratversioner av Apples programvaror - med diverse buggar och systemkonflikter som sannolik konsekvens dessutom.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-11-02 10:51
Ursprungligen av Laseranders:

Tycker definitivt att de borde ändra reglerna i det här fallet så det passar medlemmarnas intressen. De som inte gillar det behöver inte klicka på länkarna.
Har för mig att den första tråden om var man kan få tag i Frontrow startades av ingen mindre än sheriffen själv. Pinsamt eller bara talande?
Den tråden försvann visst…

Att du är en förespråkare för den hållningen är väl knappast överraskande

Kanske en revidering av forumreglerna är ett måste, frågan är, om man har en officiell hållning till att man tillåter länkar om piratkopiering/warez, om forumet kommer att överleva. Sponsorer/annonsörer kanske drar öronen åt sif och slutar annonsera, andra medlemmar kanske drar någonannanstans... vem vet? Så det kanske är bra som det är.

Lite tråkigt är att tråden som björnström startade är raderad, utan kommentar. En annan tråd om samma ämne http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=87678 står också helt okommenterad, denna tråd har ännnu så länge inga moderatorer kommenterat i, trots att flera är online i detta nu.

Vad tycker ni andra, är jag ensam om min åsikt, skall jag hålla truten?

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:07

Tycker inte heller det passar sig att länka till dessa program, vilket även jag gjorde (som jag nu tagit bort). Det var mer intressant som företeelse (vilket var min avsikt med länkarna). Att någon vågar göra så här, fixa till programmen och skicka ut dom på nätet helt öppet. Kan också hålla med om att Frontrow inte är en sådan jättegrej. Praktiskt, men inte mer.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 10:47

Kan man inte skriva ett litet Salling Clicker-script till Front Row då?

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 11:05

Jag tycker att man självklart ska kunna diskutera kring de piratkopierade versionerna av FR/PB, men inte länka till nedladdning av dem eftersom vem som helst kan hitta dem själva på fem sekunder på Google - och så behöver inte 99mac få repressalier av annonsörer/Apple.

Om nån är så inskränkt och trångsynt att han måste lämna forumet för att vissa vill prata om sånt som är en otroligt stor och viktig del av allt datoranvändande, inklusive macanvändandet, må väl vara hänt om vi på det vinner ett antal nya medlemmar. Det har väl hänt ett antal gånger att nån kommit hit, startat en tråd och sen blivit ivägjagad för att han inte fattade hur fint och rumsrent (ironi) det här forumet ska vara.

Det där med sponsorerna är isåfall ett större (eller överhuvudtaget ett) problem. Men ska 99mac låta sig styras av sponsorerna? Pja, det kanske de (vi) måste.
Jag tycker dock att oavsett den officiella hållningen kunde moderatorer vara något mer toleranta mot något som faktiskt är helt naturligt och ligger i mångas intresse.
Åtminstone borde det inte hycklas så mycket. Skäll inte ut folk för att de har "fel" åsikter och använder sina datorer på "fel" sätt.
Tydligen verkar många acceptera att man piratar för att programmet inte finns att få tag på på annat sätt. Som jag ser det är det fallet med nästan all piratkopiering.

Istället för att skälla ut folk som vill fråga om sånt så kan man lugnt tala om för de att här är det tyvärr mot reglerna, men att piratbyrån tillexempel har ett bra forum där sånt får diskuteras och att de är välkomna hit för att diskutera andra macrelaterade frågor.

Nu har iaf jag hittat den här tråden

Det är helt rätt att man inte ska länka direkt till ställen där man kan ladda ner piratkopior. Jag har redigerat bort de kvarvarande hänvisningarna till sajten där man kan laddda ner, annars tycker jag det pågick en ganska bra självsanering i den här tråden.

Ursprungligen av acke:

Konstigt. Är helt säker på att 99mac inte vill ha länkar till warez. Kan det inte vara så att den tråden missats? Vi får väl se vad som händer i den här tråden.

Jag tror den hade missats. Jag hade iaf det. Men det pågår också interna diskussioner om var gränserna ska gå (även om direkta länkar är en "no-brainer" och ska bort).

Att det ligger i medlemmarnas intresse är inte skäl nog, även om det skulle ligga i vissa medlemmars intresse att ladda ner t.ex. porr till sin mac så skulle vi förstås inte ha sådana länkar kvar heller. Om länkarna finns där så betyder det att 99mac bidrar till att hitta piratkopior och det är tvärs emot vår policy, vi vill inte bidra till sådant.

Kanske en revidering av forumreglerna är ett måste, frågan är, om man har en officiell hållning till att man tillåter länkar om piratkopiering/warez, om forumet kommer att överleva. Sponsorer/annonsörer kanske drar öronen åt sif och slutar annonsera, andra medlemmar kanske drar någonannanstans... vem vet? Så det kanske är bra som det är.

Det pågår hela tiden en diskussion bland moderatorerna var gränserna ska gå, vad vi ska tillåta, hur våra regler ska se ut osv. Men det känns som ett ganska enkelt beslut att inte ha med direkta länkar till piratkopior, att inte låta någon posta serienummer eller hur man t.ex. knäcker kopieringsskydd - om 99mac vill vara ett stort och seriöst macforum.

Ursprungligen av Macvarg:

Jag tycker att man självklart ska kunna diskutera kring de piratkopierade versionerna av FR/PB, men inte länka till nedladdning av dem eftersom vem som helst kan hitta dem själva på fem sekunder på Google - och så behöver inte 99mac få repressalier av annonsörer/Apple.

Ja, att diskutera *om* att det finns kopior ute och att de används på andra macar osv är ok att diskutera. Att folk som kör det själva uttalar sig känns mera tveksamt, även om det samtidigt känns hårt att gå in och ta bort alla sådana inlägg.

Jag tycker dock att oavsett den officiella hållningen kunde moderatorer vara något mer toleranta mot något som faktiskt är helt naturligt och ligger i mångas intresse.

Ja, att du tycker det är nog ingen hemlighet direkt Men som sagt, medlemmarnas intresse är inte skäl nog att tillåta det, speciellt om intresset är att slippa betala för produkter (gäller inte fallet med FR, men rent allmänt) som kostar pengar.

Åtminstone borde det inte hycklas så mycket. Skäll inte ut folk för att de har "fel" åsikter och använder sina datorer på "fel" sätt.

Så mycket skäll brukar det väl inte vara? Det brukar mest handla om att vi hänvisar till reglerna som medlemmarna faktiskt accepterat för att vara med här. Att inte tillåta det är inte hyckleri, det är ju ingen som förnekar att det förekommer, vare sig mycket eller lite, vi säger bara att det inte ska vara en del av diskussionerna här.

Tydligen verkar många acceptera att man piratar för att programmet inte finns att få tag på på annat sätt. Som jag ser det är det fallet med nästan all piratkopiering.

Njae, fallet med nästan all piratkopiering handlar om att man vill använda en produkt som kostar pengar utan att betala för det. Just när det gäller Front Row så är det inte så, men oftast är det det. Det är ju ingen som på allvar kan säga att de inte kan få tag på t.ex. Photoshop "på annat sätt", eftersom det finns att köpa.

Istället för att skälla ut folk som vill fråga om sånt så kan man lugnt tala om för de att här är det tyvärr mot reglerna, men att piratbyrån tillexempel har ett bra forum där sånt får diskuteras och att de är välkomna hit för att diskutera andra macrelaterade frågor.

Tyvärr får stå för dig, men visst har det flera gånger sagts att det finns andra ställen på nätet för den som vill diskutera sådant.

Jag förstår att vissa har svårt att förstå det, men rätt många människor har inte 10000 spänn att lägga på vad som helst. Har man inte det kan man inte få tag på PS på andra sätt än genom piratning.

Om det nämts att man kan gå till piratbyran.org för att diskutera detta så har jag inga invändningar. Kanon.

Du tycks dock tro att piratning inte är seriöst. Det är det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 13:28

Jag förstår att vissa har svårt att förstå det, men rätt många människor har inte 10000 spänn att lägga på vad som helst. Har man inte det kan man inte få tag på PS på andra sätt än genom piratning.

Om det nämts att man kan gå till piratbyran.org för att diskutera detta så har jag inga invändningar. Kanon.

Du tycks dock tro att piratning inte är seriöst. Det är det.

Ingen behöver Photoshop som inte arbetar professionellt med det. Jobbar man professionellt med det har man råd att köpa det. För privat bruk finns billigare alternativ samt även vissa som är helt gratis (the Gimp).

Är du student och behöver programmet i din utbildning så ska skolan hålla med licenser, iaf i datasalarna.

Att du är för fattig för att köpa något ger dig inte rätt att stjäla det!

• Medlem
  • 2005-11-02 13:45
Ursprungligen av rhesus:

Ingen behöver

Att du är för fattig för att köpa något ger dig inte rätt att stjäla det!

"Egendom är stöld"

Pierre-Joseph Proudhon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 21:12

Jag förstår att vissa har svårt att förstå det, men rätt många människor har inte 10000 spänn att lägga på vad som helst.

Nä, men då för man väl rätta mun efter matsäcken! Kan inte du sluta rapa ur dig all denna gymnasiekommunismen någon gång. Vad du tycker i det här fallet är ointressant, 99mac har regler om detta. Så tröttsamt...

Ingen behöver Frontrow. Det är det som är min poäng i just det här fallet.

Jag har iofs aldrig stulit nåt och det är väl en annan diskussion, men är man fattig och behöver mat så kan jag allt tycka att det är moraliskt korrekt att stjäla det.
Vad det har med denna diskussionen att göra förstår jag inte.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 13:46

Ingen behöver Frontrow. Det är det som är min poäng i just det här fallet.

Jag har iofs aldrig stulit nåt och det är väl en annan diskussion, men är man fattig och behöver mat så kan jag allt tycka att det är moraliskt korrekt att stjäla det.
Vad det har med denna diskussionen att göra förstår jag inte.

Det var ju du som sa det:

Mat och programvara kan ju knappast jämföras. Samhället accepterar för övrigt inte matstölder heller Jag börjar bara bli less på all "förhärligande" av piratkopiering. Vi porgrammerare behöver också äta!

Varför tog du upp stöld då? Det har ingenting med diskussionen att göra.

Om jag inte har 10000 att ge till de stackars svältande programmerarna på Adobe så får de inte pengar av mig även om jag bestämmer mig för att av nån anledning inte använda deras fina program.

Så om problemet bara är att programmerare måste äta så kan man ju acceptera piratning om det inte går att få tag på annat sätt. Du verkar ju dock vilja blanda in en massa moraliska ickeproblem i detta.

Bevaka tråden