Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Front Row, Photo Booth för hämtning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 13:57
Ursprungligen av Laseranders:

Varför tog du upp stöld då? Det har ingenting med diskussionen att göra.

Om jag inte har 10000 att ge till de stackars svältande programmerarna på Adobe så får de inte pengar av mig även om jag bestämmer mig för att av nån anledning inte använda deras fina program.

Så om problemet bara är att programmerare måste äta så kan man ju acceptera piratning om det inte går att få tag på annat sätt. Du verkar ju dock vilja blanda in en massa moraliska ickeproblem i detta.

Hade du inte piratat Photoshop så kanske du hade köpt GraphicConverter för någon hundring och stött Torsten Lemke eller vad han nu heter. Du kan även köpa PS elements för < 1000kr. Men nej, endast det bästa är gott nog och har du inte råd att betala det du vill ha så kan du ta det "för du hade ju ändå inte köpt det".

I mina ögon är nedladdning av programvara = stöld eftersom använder något som du inte har betalat för och inte har rätt till.

Ursprungligen av rhesus:

Men nej, endast det bästa är gott nog och har du inte råd att betala det du vill ha så kan du ta det "för du hade ju ändå inte köpt det".

Precis. Nu börjar du förstå.

Tycker dom kan lägga till funktion så att man koppla in TV till sin mac, då vore det grymmare...nu är det bara grymt.

Vad som är vad i dina ögon är inte intressant. Det är inte stöld, varken juridiskt eller i verkligheten. Och om du ska hitta på egna betydelser av kända begrepp så skulle det underlätta för alla om du skrev ett litet förtydligande nånstans typ: "med ordet 'busshållplats' menar jag i själva verket företeelsen att tejpa ihop tre pennor för att skriva tre linjer samtidigt"

och jag kan inte graphickonverter och har ingen användning för det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 14:05

Vad som är vad i dina ögon är inte intressant. Det är inte stöld, varken juridiskt eller i verkligheten. Och om du ska hitta på egna betydelser av kända begrepp så skulle det underlätta för alla om du skrev ett litet förtydligande nånstans typ: "med ordet 'busshållplats' menar jag i själva verket företeelsen att tejpa ihop tre pennor för att skriva tre linjer samtidigt"

och jag kan inte graphickonverter och har ingen användning för det.

Du tycker alltså att du har rätt att ladda ned och använda programvara som du inte har råd att köpa?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-02 19:27
Ursprungligen av rhesus:

Du tycker alltså att du har rätt att ladda ned och använda programvara som du inte har råd att köpa?

Inte laglig rätt, nej. Men moralisk.

Andra vinklingar på frågan för att kolla var du står, Laseranders:

Tycker du att det är rätt att ladda ner och använda en programvara som du har råd att köpa?
Tycker du att det är rätt att ladda ner och använda en programvara som du inte har råd att köpa, men däremot skulle ha råd att köpa om du måste uppoffra en helgs aktivitet?

Ursprungligen av Timber:

Andra vinklingar på frågan för att kolla var du står, Laseranders:

Tycker du att det är rätt att ladda ner och använda en programvara som du har råd att köpa?
Tycker du att det är rätt att ladda ner och använda en programvara som du inte har råd att köpa, men däremot skulle ha råd att köpa om du måste uppoffra en helgs aktivitet?

Ja, om programvaran inte är värd pengarna.

Ja, om det inte är värt uppoffringen.

Dock aldrig om man tjänar pengar på det.

Bedömningen där är upp till var och en, men jag anser att jag nog gör en ganska korrekt bedömning. Jag köper en hel del upphovsrättskyddat material som jag tycker är värt pengarna.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 14:11

Jag ger upp. Fortsätt sno dina programvaror du, det kanske får dig att känna dig som en rebell, samhällskämpe, eller en 1337 h4xx0r, vad vet jag. I mina ögon (ja jag vet att du inte bryr dig) är du bara en simpel tjuv.

Ursprungligen av rhesus:

Jag ger upp. Fortsätt sno dina programvaror du, det kanske får dig att känna dig som en rebell, samhällskämpe, eller en 1337 h4xx0r, vad vet jag. I mina ögon (ja jag vet att du inte bryr dig) är du bara en simpel tjuv.

Menar du att du fram tills nu trodde att Laseranders, pga er diskussion, plötsligt skulle komma till insikt och fullständigt ändra åsikt om piratkopiering?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 14:19
Ursprungligen av Hagelin:

Menar du att du fram tills nu trodde att Laseranders, pga er diskussion, plötsligt skulle komma till insikt och fullständigt ändra åsikt om piratkopiering?

Hehe, nja inte direkt. Men under kan ske

Ursprungligen av rhesus:

I mina ogon ar du en snobbig bracka med sned verklighetsuppfattning.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 15:36

I mina ogon ar du en snobbig bracka med sned verklighetsuppfattning.

Lugna ned dig några grader. Du vet väl inte var jag bor, hur mycket jag tjänar eller var jag står politiskt.

(Mitt riktiga namn är Henrik Pontén och du ligger brunt till grabben!!!)

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 14:09

Om jag skulle kasta mig in denna diskussion som kanske borde splittas till ett eget ämne: jag fördömer ingen som skaffar sig programvara om de inte har råd att betala för den. Kreativitet är underbart och det vore hemskt synd att begränsa den genom att bara låta eliten få tillgång till programvara som kan hjälpa till att utveckla och ge utlopp för den.

Ett sidospår är musik- och filmnedladdningar där jag har en liknande åsikt: att tycka det är fel att ladda ner musik och filmer som inte går att köpa i det land man bor i är bara absurt.

Slutligen funderar jag också på vad denna diskussion egentligen tillför något, eftersom de som laddar ner program utan att köpa dem fortsätter med det oavsett vad andra säger om stöld, immoralitet och så vidare.

• Medlem
  • 2005-11-02 21:27

Som vanligt är det svårt att föra en diskussion om piratkopiering utan att det blir (alltför) hårda ord. Ämnet är ordentligt tröskat i tidigare trådar.
Haxxat FrontRow är även det tröskat i tidigare trådar.
Nu räcker det.

Mod

Bevaka tråden