Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FrontRow; ett alternativ till Win Media Center?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-02 21:12

Är FrontRow ett alternativ till dem som vill ha de funktioner Windows erbjuder med sitt Media Center (WMC)? Folk som sitter hemma med sina stora tv-skärmar och hemmabiosystem kommer att vilja ha en dator som är lika lätt, eller lättare, att hantera som en vanlig dvd-spelare. WMC erbjuder dessa av teknik ointresserade människor något som är enkelt att sätta ihop, enkelt att hantera och som inte tar stor plats. (Windowsbashers göre sig icke besvär, detta är inte en polemisk tråd.)
Vad erbjuder Apple oss som inte vill knåpa ihop ett system som ändå inte är riktigt perfekt? När kan vi titta på fördröjd tv med reklamen bortspolad, när kan vi hd-inspela på en mac out of the box, när kan vi kasta ut tv:n eller datormonitorn och nöja oss med en enda stgor och bra skärm/station som duger till allt det WMC erbjuder?
Eller finns det redan? Som jag förstår den nya iMacen är den inte helt enkel att koppla plasma-tv:n till, den kan inte ta emot tv-signaler utan externa kort, den fungerar inte som hd-inspelare, etc. När kommer en Mac Mini som kan konkurrera med ett WMC och göra samma saker fast på ett snyggt Applemässigt vis?

Jag vill ha en konstruktiv, sansad tråd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 22:05

iMac med FrontRow tycker jag inte verkar vara ämnad som en direkt konkurrent mot WMC, utan mest som ett sätt att göra filmtittande, musiklyssnande, etc via datorn lite bekvämare.

Det enda FrontRow egentligen innebär är ju ett förenklat gränssnitt av tre program så att de passar för fjärrkontrollstyrning – det är ingen komplett MediaCenter-lösning. Man ska nog titta på iTheater, CenterStage och liknande projekt om man vill ha ett Mac OS Media Center.

Fast när det gäller inbyggd hårdvara för TV-mottagning etc, kan man ju bara hoppas. Iom satsningen på FrontRow tror jag faktiskt att det finns goda chanser att Apple släpper en sådan dator – kanske till MWSF.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 22:24

Steve Jobs har själv sagt att inte är intresserad av att göra en "HTPC" - särskilt inte av minin. Men han har ju en tendens att ändra sig, så vi får väl se.

Front Row med TV är väl bättre, man vill ju slippa behöva byta till TV om man har tv och dator i ett..

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-03 08:58

Precis som Rajje säger. FrontRow är ingen direkt konkurrent till Media Center. Om man dock nöjer sig med att visa film, bilder, spela musik och dvd-skivor så är det (iaf för mig) rejält intressant. Media Center har en jäkla massa finesser, inspelning, tv etc. Det är jag inte ute efter, så då gäller FrontRow.

• Medlem
  • 2005-11-03 09:26
Ursprungligen av Snooze:

Precis som Rajje säger. FrontRow är ingen direkt konkurrent till Media Center. Om man dock nöjer sig med att visa film, bilder, spela musik och dvd-skivor så är det (iaf för mig) rejält intressant. Media Center har en jäkla massa finesser, inspelning, tv etc. Det är jag inte ute efter, så då gäller FrontRow.

Inte heller jag är ute efter allt vad ett WMC kan erbjuda. Men jag - och uppenbarligen även Bill Gates - tror att det finns en intresserad marknad.
Apple har ju gjort ett nummer av att på ett snyggt och enkelt sätt digitalisera vardagen med en touch av exlusivitet. När kommer det enkla(re) alternativet från Apple?

Alla datorintresserade/mediaintresserade jag känner tycker att det är intressant med htpc (i princip alltid pc). Majoriteten har redan fixat det. Att steve inte tror på det känns lite märkligt. Om han på fullaste allvar tror att folk hellre tittar på en ipod bör Apple fundera på om han kan sitta kvar.

Själv kommer jag att bygga en passivt kyld dator i ett silverstonechassi som kommer att driva en projektor. Det blir antagligen win så jag kan spela nhl06 i liknande spel.

Jag tycker inte FrontRow passar mina behov idag. Men, det intressanta med det är att det är en indikation på att Apple/Jobs kanske har en ny rikning på gång. DET tycker jag är lovande. I dagsläget passar FrontRow inte mig eftersom den använder Macens skärm som mediauppspelare. Jag vill ha TV eller projektor och en soffa när jag kollar på film med mina vänner.

Jag har valt att stoppa mina mediafiler på en Mac Mini med extradisk som jag har headless i en garaderob. På minin är iTunes startat så att den delar ut låtarna via sitt protokoll, dessutom har jag satt upp ett antal samba och afp-shares som gör att PC och Mac-klienter på nätet kommer åt alla olika filtyper.

Till TV och projektor har jag kopplat en XBOX som kan bläddra bland och spela upp alla typer av filer. Den kan även se iTunes utdelade musik.

Ibland passar det bättre att sitta framför datorn och titta på semsterbilder med en kompis, men i det fallet hjälper mig inte FrontRow något, tycker jag.

Tilläggas till mitt inlägg ovan: jag har inte testat win media center eller frontrow men testat xbox media center o 2-3 program till win o linux. Av någon anledning tycker jag det är lättast att vara i den vanliga skribordsmiljön när jag navigerar.

För tillfället så tror jag inte att Apple har för avsikt att implementera TV-tuner/PVR-funktionalitet i framtida datorer. Varför skulle de? De har ju iTMS där de istället säljer TV-programen. PVR-funktionalitet öppnar upp för konflikter med de för Apple livsviktiga innehållsleverantörer. Hur skulle de förhålla sig till reklambortklippning och dylika diskussionen som exempel tivo hamnat i? Nä, jag tror att Apples TV-strategi helt kommer att bestå av distribution via iTMS. Möjligtvis kan jag tänka mig att de öppnar upp FrontRow lite för att ge företag såsom Elgato möjlighet att integrera sina TV-produkter.

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 12:21

Jag ser Front Row som att Apple doppar tårna i vattnet för att känna av om det är dags att dyka i. Med tanke på all uppmärksamhet Front Row fått så tror jag att dom är nöjda.
Win Media Center riktar sig mot hemmasnickrarna som ett bra tag har byggt sina egna htpc medan Front Row känns som de första stegen mot en användarvänlig digital hub för all underhållning och för den stora massan.
Allt Apple behöver göra i nuläget, enligt mig, är att ge tredjepartstillverkare möjligheten att skriva plugins till Front Row så man kan få in digitaltv och möjlighet att spela in program direkt via Front Row och att släppa Front Row fritt.

Men mer sannolikt känns att Front Row kommer bli en del i nästa iLife-paket eftersom det är iLife-programmen det jobbar med.

The Unofficial Apple Weblog har för övrigt en video som visar upp Front Row på en Mac mini på ett trevligt sätt.
http://www.tuaw.com/2005/10/24/reader-video-front-row-on-a-mac-mini/

Front row är idag enbart beta och jag tycker den tillvissdel är en besvikelse tills att man börjar fundera på vad Apple gör, de börjar smyga in behov hos folk som ingen tidigare har lyckats med.

Titta på ipod video - är det nått nytt - Nej, konkurenter har haft det längre men har fösäljningen av dessa varit stor - Nej - Nu släpper Apple något och helt plötsligt så finns det en marknad.

Titta bara här:

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,724195,00.html

Och man inser att problemet med att kunna spela in tv finns, S Jobs tror jag är smartare än B Gates när det gäller att flörta med filmbolagen.

Det jag tycker är konstigt är detta:

http://www.sf-anytime.com/

Vi mac användare kan inte köra detta och det är pga:
"Framför allt beror det på att krypteringen (Digital Rights Management, DRM) endast fungerar på en PC med Windows. Till Mac finns endast ett begränsat stöd för DRM (version 1), SF Anytime använder DRM 7. Våra filmleverantörer kräver minst DRM version 7."

Stämmer detta, ser isådana fall illa ut.

För någon hörde en Apple representant i sthlm snacka om att de förhandlar med filmbolag osv för att kunna erbjuda tjänster likt SF Anytime.

Jag tror att apple är påväg dit.

Tyvärr måste tv och inspelningsbiten lösas på något sätt. Frågan är hur, för att inte bråka med film/ prod bolag ang. rättigheter.

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 12:59
Citat:

Vi mac användare kan inte köra detta och det är pga:
"Framför allt beror det på att krypteringen (Digital Rights Management, DRM) endast fungerar på en PC med Windows. Till Mac finns endast ett begränsat stöd för DRM (version 1), SF Anytime använder DRM 7. Våra filmleverantörer kräver minst DRM version 7."

Stämmer detta, ser isådana fall illa ut.

Det där beror på att man använder WMV för SF Anytime.

MythTV är ett intressant projekt för Linux, kanske kan man få detta att rulla på OSX?
http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures

• Medlem
  • 2005-11-03 13:30
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

MythTV är ett intressant projekt för Linux, kanske kan man få detta att rulla på OSX?
http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures

Det där är säker jättespännande, men jag vill att det här tråden handlar om hur Apple möter eller inte möter Microsoft i just den här frågan. Jag vill inte att tråden spinner vidare till alternativa lösningar som kräver ett datorintresse utöver den vanlige hemanvändarens.

(om jag för önska)

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 17:10

SF Anytime tycker jag är ett steg mot rätt riktning. Att sen Apple ballar ur och vägrar visa sin (Fairplay) när Microsoft visat sin (WMV) är tråkigt och begränsar mac-plattformen rejält när det gäller nya lösningar för att köpa/hyra film över nätet. Apple skulle säkert kunna släppa in WMV med ny DRM i OS X (vad många förkortningar det blev), men de envisas med att sälja TV-serier med halvkass upplösning i iTMS.

Ursprungligen av Macvarg:

SF Anytime tycker jag är ett steg mot rätt riktning. Att sen Apple ballar ur och vägrar visa sin (Fairplay) när Microsoft visat sin (WMV) är tråkigt och begränsar mac-plattformen rejält när det gäller nya lösningar för att köpa/hyra film över nätet. Apple skulle säkert kunna släppa in WMV med ny DRM i OS X (vad många förkortningar det blev), men de envisas med att sälja TV-serier med halvkass upplösning i iTMS.

Du glömde nämna att DVI-porten i Mac mini inte följer VESA-standard.

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 18:21

Suck...
Baron önskade en konstruktiv och sansad tråd om möjligheten att Front Row är ett alternativ till WMC.
Macvarg, SF Anytime är varken Front Row eller WMC.
Draags och Rickard A tillför inte heller mycket sant och konstruktivitet.

Och för att hålla inlägget lite "on topic" så skriver Om Malik en intressant sak på sin blog

"Apple’s iPod success shows that its not being the first, or being the one with the greatest number of features that translates into market share. Instead it is helping millions of consumers ease into the digital lifestyle that is the key."
http://gigaom.com/2005/10/23/microsoft-media-center-vs-apple-frontrow/

På det sättet är Front Row ett alternativ, i alla fall så länge man inte kräver inspelning. Microsoft dränker medelanvändaren med funktioner. Visst är kanske funktionerna jättebra för pro-användaren, men snittanvändaren behöver inte alla förvirrande funktioner och kan skrämmas bort av ett allt för avancerat system. I alla fall såhär i början.

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 18:32

Jag håller med dig, Johan, mitt stickspår om SF Anytime borde kanske tagits upp i en annan tråd.

WMC är ju ett helt OS och FR är snarare ett litet extraprogram, så det är svårt att jämföra de två. Men om Microsoft skulle lära sig något av Apple, kunde det kanske vara att skapa ett bantat WMC som alternativ - á la Front Row. Alltså kan man välja om man vill starta systemet till en enkel valskärm där man kan välja t.ex. DVD-spelare, webbläsare, bildvisning eller musikprogram. Och så en knapp där man kommer åt hela operativsystemet, för att göra mer avancerade saker.

Ursprungligen av Macvarg:

Jag håller med dig, Johan, mitt stickspår om SF Anytime borde kanske tagits upp i en annan tråd.

WMC är ju ett helt OS och FR är snarare ett litet extraprogram, så det är svårt att jämföra de två. Men om Microsoft skulle lära sig något av Apple, kunde det kanske vara att skapa ett bantat WMC som alternativ - á la Front Row. Alltså kan man välja om man vill starta systemet till en enkel valskärm där man kan välja t.ex. DVD-spelare, webbläsare, bildvisning eller musikprogram. Och så en knapp där man kommer åt hela operativsystemet, för att göra mer avancerade saker.

Men med tanke på vilken hit wmc är så kanske apple ska lära av ms.... Sen att det är xp med ett extra program o lite mer drivrutiner gör att det går att jämföra med OSX o FR. Tror man att man klarar sig med frontrow o dess funktioner så är det så klart bättre men vill man slänga ut tv/video/dvd/radio så är det wmc som gäller.
Det som talar för wmc framför linuxalternativ är just hårdvarustöd o tillgång till drivrutiner. Linux är ju lite mer trögjobbat.

• Medlem
  • 2005-11-03 18:44

Raderar några inlägg som inte handlade om just någonting.

Mod

Kommer folk att slänga ut tv, radio, video, dvd och dylikt för att ha en burk inne i vardagsrummet?

En sak är jag rätt säker på, man vill inte ha en burk som strular.

Radio, tror jag inte kommer bli någon hit i något media center så länge som du måste sätta på tvn, projektorn eller skärmen för att kunna göra ditt val, om du inte har en htpc med display på självaste burken. Jag föredrar hellre min tuner och ett snabbt knapptryck.

Jag har samma åsikt gällande musik, de flesta lösningar idag är baserat på att man ska ha en tv igång, jag gillar inte den idén.

När det gäller frontrow vs WMC så är idag det senare mycket bättre. Men jag tror som andra sagt att Apple kanske helt enkelt tänker rätt. De flesta är rätt skraja för att få in en burk i vardagsrummet som strular. En kollega till mig köpte en HTPC burk, de testade Linux och WMC - nu åker den ut. Den var för komplicerad att konfigurera.

Här tror jag Apple har en chans - Less is more.

Det jag hade väntat mig från Apple var en lösning där man i så stor utsträckning som möjligt slapp att ha burken i vardagsrummet. Det skulle fungera om det inte vore för DVD.

Sen har som sagt Apple ett problem - sälja filmer/ serier i itunes eller låta folk kunna spela in dem genom tv recorder och då antagligen i betydligt högre kvalité. Vad tycker tvbolagen när reklamen inte finns med eller vad tycker prodbolagen när ingen köper Lost på dvd eller genom itunes.

Antagligen kommer Apple att ge möjligheten till bättre kvalité på det som kan laddas ner från itunes - men som det är nu så ska de främst spelas i en ipod och Apple har antagligen lyckats och då är steget till att man köper filmer genom itunes eller genom Front row och filmtrailer delen kanske inte är långt bort.

En fråga jag undrar till er där ute, hur ofta spelar ni in tv program idag?

Ursprungligen av draags:

En sak är jag rätt säker på, man vill inte ha en burk som strular.

Radio, tror jag inte kommer bli någon hit i något media center så länge som du måste sätta på tvn, projektorn eller skärmen för att kunna göra ditt val, om du inte har en htpc med display på självaste burken. Jag föredrar hellre min tuner och ett snabbt knapptryck.

Många håller nog med dig men lika många har lessnat på att ha 6 olika apparater i vardagsrummet. Jag säger inte att wmc är bättre eller ha en skärm/tv på för att välja musik är överlägset men tillräckligt många trivs med den lösningen. Radio är väl frivilligt men jag kör hellre webbradio än vanliga. Sen om du tror att det visar blå skärm hela dagarna får du väl göra det.

Vad jag menar är att jag känner att det här är ett ökande intresse o tycker det är synd att Apple inte delat det intresset som allmänheten har.

Ursprungligen av Code Red:

Många håller nog med dig men lika många har lessnat på att ha 6 olika apparater i vardagsrummet. Jag säger inte att wmc är bättre eller ha en skärm/tv på för att välja musik är överlägset men tillräckligt många trivs med den lösningen. Radio är väl frivilligt men jag kör hellre webbradio än vanliga. Sen om du tror att det visar blå skärm hela dagarna får du väl göra det.

Vad jag menar är att jag känner att det här är ett ökande intresse o tycker det är synd att Apple inte delat det intresset som allmänheten har.

Jag kan också vara den som är trött på alla apparater och gärna skulle vilja ha något alternativ, om vi skulle diskutera behovet eller om Front row kan bli ett WMC så kan vi väl försöka se på fenomenet lite större. Jag är som sagt inte säker på vad jag vill, jag kanske skulle tycka det var kanon coolt att lyssna på webradio i vardagsrummet, det jag försökte göra i tidigare inlägg var att analysera fenomenet att spela in tv och detta att ha en dator i vardagsrummet som gör allt.

Och jag har inte sagt att det blir blå skärm någonstans, jag tror du tolkade in något. Sen kan jag säga att många försäljare av WMC kan styrka att många är oroliga över att det är windows och att de har en viss vana av att datorer strular.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-03 21:57

draags, för att svara på din fråga: jag har inte spelat in ett program på ca 3 år. De flesta jag känner ligger däromkring. Vi är väl inget rättesnöre, men jag har känslan av att det inte är så viktigt att spela in längre. Å tredje sidan är det ju bara ändå dockusåpor på tv nu för tiden, så vem fan bryr sig?

Snooze: Det har inte jag heller och ärligt, jag känner inte många som gör det heller.

Man kan då fråga sig - Varför?

Inte är det för att det bara är dokusåpor.

Innan Podcast kom så spelade jag inte in Spanarna tex för att lyssna på dem, inte heller hämtade jag hem dem för att lyssna.

men nu helt plötsligt missar jag inte ett ända program av spanarna, förut missade jag alla - typ, trots att jag tycker det är rätt kul lyssning, framförallt nu på bussen på väg till jobbet med min Nano.

Så frågan är kommer jag att skapa ett nytt behov om jag kan prenumerera på podcast video program såsom tex "Faktum" el. "Mediamagasinet" genom itunes för att sen med Front row i mitt vardagsrum kunna se dessa program när jag vill eller kunna se dem på min ipod på tex bussen eller på tåget.

• Medlem
  • 2005-11-03 22:12
Ursprungligen av draags:

Så frågan är kommer jag att skapa ett nytt behov om jag kan prenumerera på podcast video program såsom tex "Faktum" el. "Mediamagasinet" genom itunes för att sen med Front row i mitt vardagsrum kunna se dessa program när jag vill eller kunna se dem på min ipod på tex bussen eller på tåget.

Det är en intressant fråga. Jag tror att mediaanvändandet kommer att förändras. Jag tror inte att en iMac eller motsvarande kommer att ersätta tv:n, men en liten Mini med stor skärm kan väl ersätta stereo, dvd, radio, tv, etc. Och om man då kan prenumerera på tv- eller radioprogram, hämta hem filmer från SF, hårddiskinspela bort reklamen i vanlig tv-utsändning, titta på specifika tv-program när man vill eller vad det kan vara så borde det vara intressant även för Apple.

Jag tror inte att självaste radion kommer försvinna som fristående apparat, det är för bökigt att använda genom någon digital burk om man jämför hur det fungerar idag.

Sen så tror jag nog att självaste tv´n kommer vara kvar, kanske kommer den bli HD anpassad osv men självaste tingesten kommer nog vara kvar ett bra tag till.

Det jag tycker är intressant är: Om nu inte så många spelar in tv program - vad gör då WMC mer intressant än Apples Front row utan tv record möjlighet?

För vad kan WMC mer än detta som inte en mac mini kan med front row variant?

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 23:03

draags, att kunna spela in direkt till hårddisken ger mer möjligheter än att bara spela in och sedan se vid ett annat tillfälle. Pausa och spola tillbaka tv-program du ser live. Sen finns bland annat tv-guide.
Men inget Apple inte skulle kunna fixa med att lägga till en "övrigt" kategori där tredjeparts-program skulle finnas och en genväg till dashboard-widgetar.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

draags, att kunna spela in direkt till hårddisken ger mer möjligheter än att bara spela in och sedan se vid ett annat tillfälle. Pausa och spola tillbaka tv-program du ser live. Sen finns bland annat tv-guide.
Men inget Apple inte skulle kunna fixa med att lägga till en "övrigt" kategori där tredjeparts-program skulle finnas och en genväg till dashboard-widgetar.

Tv-guide kan måhända faktiskt vara trevligt, kunna spola fram o tillbaka, pausa osv känner jag till.
Jo men hur många gånger skulle man vilja göra detta, allvarligt? Är detta ett behov/ funktion som de flesta tv tittare frågar efter?

Vid sport tillfällen, ja då kan alla sportfreaks spola tillbaka och köra i slowmotion.

(Jag är inte negativ till denna funktion utan mera kritisk överlag.)

Bevaka tråden