- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag är en användare av WMC, som jag använder när jag ska kolla på TV, och det är en sån fantastisk produkt, jag jobbar rätt mycket, och missar alltid mina favorit program, men det är inte svårare än att bara spela in dom via TV-guiden och sen se dom ett annat tillfälle, och spara dom om man vill se den sen igen, om jag till exempel ska gå på toa så pausar jag bara och fortsätter sen när jag är klar, utan att behöva missa nåt, detta är nåt som jag tror alla skulle vilja ha, även ni Mac användare. Jag förstår inte hur jag klarade mig utan det, detta kommer snart att slå igenom i Sverige, och jag förstår inte varför inte Apple har sett detta för Microsoft. Visste ni att var 5:e dator som säljs i USA har WMC som operativsystem? Kom igen nu Apple, jag är beredd att byta över om ni kommer med en likvärdig/Bättre produkt!!!
Men glöm att jag byter till Mac innan ni kommer med liknande funktion som WMC, jag förstår inte hur jag klarat mig innan. Repriser - no way!
Jag tror inte Apple är försent ute än - vi vet inte heller vad Apple har flurat på i högkvarteret - Det kanske krävs en strategi för att få det att bli stort.
WMC är lätt att använda men tittar man på forum så är det dock inte helt smärtfritt med själva hårdvaran, bios drivrutiner osv.
Apple skulle kunna sälja en helhetslösning i form av en mac-mini eller liknande. Något måste de göra och det har de med Front row.
Iomega MiniMax är ju en extern kombinerad håddisk/hub till Mini. Vore ju enkelt att vidareutveckla den i samarbete med t ex Elgato med digital TV-mottagare, radiomottaggare, programvara, display, ljudutgång och en fjärrkontroll. Vips har man snott hela konceptet som Apple håller på att missa.
Visst finns behovet att spela in men många har tröttnat på alla stora VHS-kasetter med spolande hit och dit och taskig kvalitet och pris/enkelhet på DVD-inspelarna har länge varit fel.
Iomega MiniMax är ju en extern kombinerad håddisk/hub till Mini. Vore ju enkelt att vidareutveckla den i samarbete med t ex Elgato med digital TV-mottagare, radiomottaggare, programvara, display, ljudutgång och en fjärrkontroll. Vips har man snott hela konceptet som Apple håller på att missa.
Visst finns behovet att spela in men många har tröttnat på alla stora VHS-kasetter med spolande hit och dit och taskig kvalitet och pris/enkelhet på DVD-inspelarna har länge varit fel.
Precis vad man skulle kunna hoppas på, någon tilläggsbox till Minin med bra in och utgångar.
Finns det då ett sammarbete mellan någon som tillhandahåller tv recording så vore detta toppen.
Men det intressanta här och som diskuteras är om Apple kommer att med Front row göra ett WMC och då inkluderat tv recording.
Detta kanske är möjligt men hur ställer sig detta mot att Apple säljer tv-serier osv på itunes?
Har WMC tagit för stort försprång så att Apple tänker ta en ny väg för att lyckas.
Ok det kanske är så att behovet av att spela in har svalnat pga det blivit för bökigt med alla vhs kassetter, stora och otympliga och svårt att hitta det man söker. Då kanske detta är rätt väg att gå. Kan Apple skapa ett intresse med ipod som dragplåster.
Jag tror inte Apple är försent ute än - vi vet inte heller vad Apple har flurat på i högkvarteret - Det kanske krävs en strategi för att få det att bli stort.
WMC är lätt att använda men tittar man på forum så är det dock inte helt smärtfritt med själva hårdvaran, bios drivrutiner osv.
Apple skulle kunna sälja en helhetslösning i form av en mac-mini eller liknande. Något måste de göra och det har de med Front row.
Apple har en klar fördel när det gäller hårdvara o ms har stora problem när det gäller att stödja all hårdvara.
Jag vill eg testa frontrow innan jag uttalar mig mer.
Detta har jag efterfrågat hela tiden. Skulle vara guld om det fanns hårdvarukit till minin som kunde väljas efter önskemål. Kanke ett externt grafikkort i en låda för tyngre spel mm.
Hejsan
Jag har också snedglat på VMC. Sitter idag på PC och använder en crackad Xbox som mediacenter.
Den fixar allt men man kan ju inte påstå att ljudkvaliten är den bästa (jämfört med stereon) samt att man ska nog vara lite computer savvy för att få allt att fungera. Kör allt över wlan. Servern med filer står i garderobem för att den låter för mycket.
Jag vill switcha (det är ipoden som väckt mig...)
Hade tänkt att köra på följande och det skulle vara kul att få lite feedback på det.
Imac20isight och elgato eye TV.
På detta sätt så blir Imac´n en Hårdiskspelare.
På Vga uttaget tänkte jag driva en 50´ HD plasma och ljudet kör jag ut via 2 st airport express till högtalarsutemen i köket och sovrummet, samt digitalt via ljudutgånen till Bose systemet i vardagsrummet.
Kanske inte lika "out of the box" som en WMC PC men egentligen enda skillnaden är tillskottet av Elgatos Eye TV..
Vad tror ni ?
Mvh /esse
Har Eye TV gratis EPG? Jag försöker inte vara ironisk, utan jag undrar mer..
Tänkte på en annan sak.
Många av de program som sänds idag på svt kan man se på deras hemsida, alltså står tv kanalerna för denna servicen. Hur länge dröjer det innan de gör det möjligt med subscribe till exempelvis itunes.
Är detta ett alternativ till att spela in själv. Precis som podcast radio.
Man får då visserligen inte möjligheten med att kunna pausa - gå på wc och komma tillbaka eller kunna spola fram förbi reklam som vore super skönt.
Tänkte på en annan sak.
Många av de program som sänds idag på svt kan man se på deras hemsida, alltså står tv kanalerna för denna servicen. Hur länge dröjer det innan de gör det möjligt med subscribe till exempelvis itunes.
Är detta ett alternativ till att spela in själv. Precis som podcast radio.
Man får då visserligen inte möjligheten med att kunna pausa - gå på wc och komma tillbaka eller kunna spola fram förbi reklam som vore super skönt.
Tittar man på de program som ligger uppe på svt kan man ju pausa bäst man vill.
Men vill man se detta på en 20" iMac? Vill man inte se detta på ett smidigt sätt på sin "vanliga" tv?
Jag hoppas på en apple-burk i ungefär samma storlek som en vanlig video-spelare. Den ska vara baserad på en iMac G5 och vara helt passivt kyld, kanske med en fläkt på stand-by som extra säkerhet. Den bör ha minins enkla design och en blåtandsfjärr. Alla rimliga bild och ljudutgångar, scart, DVI, komponent, optiskt och koaxialt ut osv. FrontRow ser ju onekligen bra ut.
Jag hoppas på en apple-burk i ungefär samma storlek som en vanlig video-spelare. Den ska vara baserad på en iMac G5 och vara helt passivt kyld, kanske med en fläkt på stand-by som extra säkerhet. Den bör ha minins enkla design och en blåtandsfjärr. Alla rimliga bild och ljudutgångar, scart, DVI, komponent, optiskt och koaxialt ut osv. FrontRow ser ju onekligen bra ut.
Ja det vore nått det.
Dröm på du
Det finns ju fristående projekt att skapa ett mediacenter för mac. Jag såg en beta snurra på en mini på Digital Home för någon vecka sedan.
Det finns ju fristående projekt att skapa ett mediacenter för mac. Jag såg en beta snurra på en mini på Digital Home för någon vecka sedan.
MythTV är ett intressant projekt för Linux, kanske kan man få detta att rulla på OSX?
http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures
Det där är säker jättespännande, men jag vill att det här tråden handlar om hur Apple möter eller inte möter Microsoft i just den här frågan. Jag vill inte att tråden spinner vidare till alternativa lösningar som kräver ett datorintresse utöver den vanlige hemanvändarens.
(om jag för önska)
Tack.
Vad kommer Apple att göra framöver med FrontRow och hårdvaran? Några gissningar:
- FrontRow kommer att stöda 2 skärmar (på samma sätt som QuickTime kan idag), detta gör att man kan t ex kan koppla till en proj eller plasma med annan upplösning och sen välja denna skärm som standard när FrontRow startar.
- Det kommer en Bluetooth fjärr anpassad för FrontRow.
- Det kommer en Mac mini med bättre grafikprestanda och processor (minin är idag för långsam för att köra MPG4 HD-video som finns på QuickTimes hemsida), den nya minin kommer också att ha optisk digitalutgång
- QuickTime kommer att få stöd för Dolby Digital och DTS-ljud.
Detta är extremt enkla grejor att fixa och kommer att öka funktionaliteten kraftigt om man vill ha ett "Mac Media Center".
Den stora grejen som jag ser det är hur bra kvaliteten blir med STREAMAD video, kolla på de filmtrailers som finns i FrontRow, i princip skulle man kunna streama vad som helst, t ex helt nya filmer (kopieringsskyddet är bra eftersom det är mycket struligare att piratkopiera en sådan stream), man skulle också t ex kunna streama de stora TV-kanalerna i realtid med reklam (och i så fall gratis).
En annan möjlighet skulle vara att kunna att enkelt rippa DVD-skivor och lägga på hårddisken (precis som du kan rippa en CD i iTunes). Troligen skulle Apple i så fall lägga in nån DRM så att kan bara kan spela upp på sin egen dator.
Med Videopodcasts så skulle man kunna prenumerera på t ex Svt Rapport varje dag...
Det tjatas mycket om bristen på TV-mottagning i Apples lösning men man hör inget gnäll om att det saknas radio. Skälet är att marknaden på ljud är mer mogen med fler podcasts etc - givetvis kommer detta på videosidan också. I och med detta försvinner behovet av att gå via radiovågor. Redan idag är det ju enklare att (olagligt) ladda ner senaste avsnittet av Lost via internet än att vänta tills att TV4 sänder det - ställa in videon/HDDn rätt och sen spela upp det... Det är ju ingen nackdel heller att kunna välja HD-upplösning och redan idag få bättre bildkvalitet och 5.1-ljud (vilket du inte får om du väntar på TV4...
Det är bara småbitar kvar och jag är övertygad om att Steve har koll på läget...