Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som FÅTT nya powerbooken (nov -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-22 14:03

Skärmen ok, men.....

... jag har däremot drabbats av nåt mysko batterihaveri nyligen, som jag beskrivit i tråd intill...

bortsett från detta är min PB helt okay. Ser inga konstiga ränder eller nåt annat störande på skärmen. Tvärtom - den är kristallklar och urskarp./Tomas

Idag fick jag min 17". 2 och en halv vecka tog det. Är switcher så jag måste erkänna att jag är helt lost. Men jag vänjer väl mig. Ska läsa runt lite på forumen här efter lite tips.
Hörde att någon annan klagade över att f12 tangenten buktade ut lite vilket även är fallet på min. Synd men vem bryr sig. Har ett riktigt problem dock: det händer inget när jag pluggar in min externa lacie hd. Vadfan gör man? På pc vet jag ju hur man felsöker men på mac ska det ju bara funka, eller? Nån som sett nån annan med liknande problem?

  • Medlem
  • 2005-11-26 16:40
Ursprungligen av stoffe_99mac:

Har ett riktigt problem dock: det händer inget när jag pluggar in min externa lacie hd.

På den förra generationen kunde inte USB-portarna driva en USB2-disk. Problemet kommer man runt genom att antingen plugga in en strömkälla, eller använda den andra USB-porten också. Jag vet inte om det är det som är ditt problem, men det kan ju vara det.

Första crashen???

För en vecka sedan crashade min 2 veckor gamla (nya) powerbook. Så nu sitter jag här och skriver på min gamla PC. Är (var) switcher och är lite besviken på min nya STABILA Mac... Längtar tillbaka till OS X, det gick snabbt att vänja sig....

Ursprungligen av stfm:

På den förra generationen kunde inte USB-portarna driva en USB2-disk. Problemet kommer man runt genom att antingen plugga in en strömkälla, eller använda den andra USB-porten också. Jag vet inte om det är det som är ditt problem, men det kan ju vara det.

A du hade rätt här, så är fallet. Båda usb portarna räcker tyvärr inte heller utan jag måste koppla in den i min ThinkPads usb för att driva den vilket betyder att jag inte kan använda disken ute på fält längre. Frågan är om man ska acceptera detta? Alla andra bärbara klarar ju av att driva den, tom riktigt gamla powerbooks. Riktigt kasst tycker jag. Det beror vad jag läst på att de stoppat in ett kasst moderkort i den. Undra om en firmwareuppdatering på moderkortet skulle kunna lösa problemet...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 10:01

Då var det dags.

Idag bestämde jag mig för att kontakta Macforum och Apple för att se om man inte kunde gå till botten med detta.
Först ringer jag Macforum teknisk support.
Killen vet om felet och frågar först om jag läst på forum och sedan "hittat" felet, men det ville jag inte påstå eftersom skuggningen under menyn gjorde sig påmind det första som sker när man får igång datorn.
Hur som helst så det enda jag fick reda på var att dom inte gör någonting åt detta, det enda som kan göra att jag får en ny skärm är om Apple erkänner detta som ett problem, vilket är smått otroligt eftersom det inte verkar vara många som ringt in och gnällt.

Han gav mig iaf numret till Apple då dom ibland godkänner byte från kund till kund.

Ringer Apple teknisk support och jag får då prata med en ung Dansk kille. Jag ska försöka återge samtalet så gott jag kan.

Fick lämna uppgifter om datorn, felet och kontaktuppgifter. Han mumlade om att han la in mig i systemet. Sedan efter en stund frågade han vart jag köpt datorn, Macforum svarade jag då och han letade rätt på närmsta serviceställe. Men efter detta för jag en 30 sekunders lång mening som jag inte förstår ett dyft av, jag frågar då (chansar) skall jag ner till Macforum, ja svarar han, men jag är inte säker på att vi förstod varandra... sedan avslutas samtalet och vi säger knappt hejdå eftersom vi inte fattar vad vi säger till varandra.

Hur som helst det enda frågetecknet jag har är, skall jag ta ner datorn till Macforum eller kommer någon att kontakta mig med mer uppgifter? (Ex. om någon haft ett annat serviceärende som vet)

Sedan verkade det vara svårt att byta skärmar enligt Macforum killen eftersom dom är limmade så risken finns att dom byter ut hela datorn vilket känns skrämmande då man måste bränna av allt och installera om allt igen när den nya kommer.
Det var tydligen helt skillda skärmtyper på 15" och 17" powerbook.

*** UPPDATERAT ***

Ringde Macforum igen, han frågade efter ärendenummer men det kunde jag inte urskilja i mitt tidigare samtal med den galna dansken på Apple. Men jag fick dock komma förbi med datorn så skulle dom kika på det om dom hade tid, och under tiden ringa Apple för att se om jag fått ett ärendenummer.
Jobbigt värre, då blir det att bränna ner allt idag och ta bort personliga uppgifter..

  • Medlem
  • 2005-11-08 06:23

Hej alla,

Jag hade själv beställt en av de nya PB 15" men avbeställde och bytte till en PB 17" när jag hittade tråden där det står att varannan rad i displayen är cirka 5% mörkare än övriga rader. Jag har en del PC-laptops nu också (en 15" Acer med ATIs x700 grafik och en 15" HP med ATIs x600), och Acer-laptopen har precis exakt samma fel på sin skärm!

Jag märkte felet med en gång när jag fick hem Acer-laptopen, men då tänkte jaq "äh vad sjutton, det är ju en Acer, inte så konstigt att dom har en kass skärm". Jag har laptopen främst till spel, så där gör det inte så mkt. Men jag hade verkligen inte velat ha det på min primära laptop jag arbetar på dagligen. Om man startar Photoshop och skapar en enfärgad bild, och sedan gör varannan rad 5% mörkare än övriga, kan man om man positionerar den exakt rätt på skärmen få en mjuk och fin bild - vilket gör felet ganska uppenbart.

Acer-laptopen som har samma fel som nya PB15" kostade 17000 kr + moms i somras, så jag tror inte det är något budget-val som Acer och Apple gjort för att få de här skärmarna. Det måste vara någon annan fördel med den här typen av skärm som gör att man ser igenom fingrarna att varannan rad är 5% mörkare... Trist ändå. PB 17" skall dock inte ha det här felet på skärmen...

ja jag har då fått min pb17" igår å den funkar finfint, dockan var lite cp till jag starta om den men nu funkar allt klockrent.. shake 4 å fpc 5 flyter på fint å då har jag inte klickat i den extra giggen än...

kör 7200 disken och den låter typ inget.. är mkt nöjd..

Ursprungligen av chris_sfp:

ja jag har då fått min pb17" igår å den funkar finfint, dockan var lite cp till jag starta om den men nu funkar allt klockrent.. shake 4 å fpc 5 flyter på fint å då har jag inte klickat i den extra giggen än...

kör 7200 disken och den låter typ inget.. är mkt nöjd..

Hmm, trevligt att den inte låter. Hur tycker du upplösningen är? Funderar på att köpa en 17"(igen), men är lite rädd för att allt ska bli för smått.

Kanske jag inte hajjat detta, men kolla detta foto av min skärm, ser det randigt ut?

http://hem.g5.se/m/PICT1991.jpg

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 22:44
Ursprungligen av kitesurf:

Kanske jag inte hajjat detta, men kolla detta foto av min skärm, ser det randigt ut?

http://hem.g5.se/m/PICT1991.jpg

ser exakt lika randigt ut som min skärm.
tror jag missuppfattade randfrågan när jag skrev där längre upp. känner mig inte drabbad av detta problem

Nej mest rutigt :D. Förlåt men kunde inte hålla mig....Men tycker inte ALLS att det låter skoj att skärmen har mörkare streck?! Är det överdrivet eller är det något som syns mycket? Har ju beställt en "Hem-PC" som är en PB 15", sista dagen är imorrn. Och jag tyckte det var så fördelaktigt att det itne gick att säga nej till den :). Men jag har nu en PB 15" 550 (ja den är lite gammal nu,men var ny för några år sedan ). Men vill inte bli besviken på skärmen det första jag blir....

  • Medlem
  • 2005-11-09 14:50

Fick hem min PB17" igår. Är förbannat nöjd med den, den högre upplösningen gav i alla fall för mig ett otroligt lyft i produktiviteten!

Skärmen är jätteskarp, inga trasiga pixlar, och inga horisontella ränder. Just nu är jag mer nöjd än någonsing.

Dr Jerkyll: Är du orolig för att det blir för litet rekommenderar jag dig starkt att gå till en butik och känna på maskinen. Jag tycker att den nya upplösningen är perfekt, tidigare 1440x900 som jag hade på min gamla 1ghz PB 17" var alldeles för lågt, och 1920x1280 hade resulterat i alldeles för liten text... Det känns som att Apple prickat precis rätt i DPI med de nya skärmarna!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-09 16:21

Fick min nyss - ska strax packa upp den och jag hoppas på en perfekt skärm *blundar*

Nåååååååå Rixard???? Ser du några streck?!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 22:05

tror det är en klar minoritet som fått flimrande streck över skärmen, men självklart syns de drabbade mer än de som sitter och är nöjda.

kanske borde en omröstning startas för de som fått ny PB - flimmer eller inte? verkar ju som att det finns ett visst intresse.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-09 23:27

Tja, jag har sparat kartongen. Väntar nu bara på "15-inch PowerBook G4 Exchange Program"...

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-10 13:13

Inga döda pixlar eller vertikala streck vad jag kan se. Jag jämför bilden med min acer 19" 1912 eller vad den heter. Inga problem, klar och skarp bild, hyffsat ljus. Inga problem här iaf. Tråkigt för dom som har det dock

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-11 11:56

Angående storleken på skärmen och huruvida den är läsbar: jag slängde ihop en liten tabell i excel som räknar ut antalet punkter per tum utgående från skärmstorlek och upplösning.

edit: Jag borde visst plugga min pythagoras. Filen är nu uppdaterad

Senast redigerat 2005-11-11 18:54
  • Medlem
  • 2005-11-11 13:42

Perc: Du räknar tyvärr fel.

Pixlar i diaglonalen är SQRT(b^2 + h^2). För din 12" laptop blir det 1280 diagonala pixlar. Vilket betyder att du endast har 107 DPI på din 12" laptop.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-11 18:52
Ursprungligen av sbl:

Perc: Du räknar tyvärr fel.

Pixlar i diaglonalen är SQRT(b^2 + h^2). För din 12" laptop blir det 1280 diagonala pixlar. Vilket betyder att du endast har 107 DPI på din 12" laptop.

Hoppsan. Min matte är visst rostigare än jag trodde. Anyway, mitt ursprungliga inlägg är uppdaterat ifall nån skulle ha nytta av filen

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-14 17:34

Fick min 15" idag.

Nu har jag studerat skärmen med lupp men kan inte hitta några ränder...
Utmärkt bra skärm, och härligt med den högre upplösningen (hade förra generationen PB förut).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 22:50

Kan ni kolla http://crankycat.com/pb15_problems.png och se om ni har något liknande?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-15 00:48
Ursprungligen av annan:

Kan ni kolla http://crankycat.com/pb15_problems.png och se om ni har något liknande?

Om jag lyfter upp datorn och kollar på skärmen nedifrån, från vänster (i en riktigt onaturlig vinkel) så kan jag se tendens till randning i den nedre av de två orange rutorna.

Ursprungligen av annan:

Kan ni kolla http://crankycat.com/pb15_problems.png och se om ni har något liknande?

Vadå? Ska den där bilden föreställa någons rand-problem, eller är det någon som hittat färgnyanser då det blir randigt på nya PB?

Öppnar jag bilden i photoshop så försvinner ränderna i samma veva som bilden byter nyans.
Kan vi kolla vilka nyanser som tydligt visar detta fenomen? Med grundkalibreringen (?)

Jag ser iallafall ränder på de där bilderna. Den understa är ju tokrandig... Ränderna ligger kvar i samma nivå då jag flyttar bilden på skärmen, vilket torde bekräfta att min PB är drabbad...
Den övre sköljer tunna ränder från övre högra hörnet mot vänstra nedre. Inte så tydligt synligt om ränderna i den undre.
Har inte upplevt problem innan jag såg det där.

Fyfan, jag vägra att vara utan dator i väntan på ett utbyte. Omöjligt, helt enkelt.

Edit:
...ingen fara, det verkar vara något med ränder och Apple som går långt tillbaka.
Kolla i färgerna här, klart fall av randig skärm:
http://oldcomputers.net/byteappleII.html


(ironi)

Senast redigerat 2005-11-15 14:57
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-15 15:56
Ursprungligen av kitesurf:

Vadå? Ska den där bilden föreställa någons rand-problem, eller är det någon som hittat färgnyanser då det blir randigt på nya PB?

Det är någon som hittat färgnyanser där det blir randigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-14 22:55

Hasse, var köpte du din 15"?

Jag sitter nu på en PC och vill gärna byta till en Powerbook men jag tvekar eftersom det är så mycket snack om dessa ränder. Ska jag köpa en och hoppas på att den är ok? Är det många här i Sverige som har ränder över skärmen?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2005-11-15 00:48
Ursprungligen av Fro:

Hasse, var köpte du din 15"?

Apple Store

Va fan!! Något sånt här vill jag inte höra talas om nu...

Jag tror det börjar bli läge för en liten undersökning bland nyblivna pb-ägare om hur många som

  • inte ser några ränder

  • ser ränder

  • ser ränder men inte besväras

  • ser ränder och besväras

Något Trådskaparen kanske skulle kunna ordna med?
Själv kan jag ana ränder om jag letar efterdom men jag glömmer bort fenomenet så fort jag inte läser den här tråden. Men jag kanske är ovanligt lyckligt lottad för att ha haft otur...

Bevaka tråden