Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som FÅTT nya powerbooken (nov -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kitesurf:

Fick ett nummer och ska ta den till något service ställe.
Gissar att jag tar den till inLife.

Herrejösses, har försökt ringa till inLife ett par gånger idag, de har verkligen ingen respons via telefon.
Har gett upp tre gånger i deras oändliga telefonkö, och planerar inte att försöka igen.

Har någon ett direktnummer eller liknande till en bemannad telefon hos dom?

Jag tror att ni får sluta tjata om dessa ränder nu på 15". Apple har helt enkelt valt en särmtyp när dom konstruerat datorn som har denna egenskap. Jag har sett många andra lcd'er, av varierande pris och både bärbara och vanliga, som uppvisar struktur på skärmytan (dock inte av randig karaktär, utan snarare korning). Det är förmodligen inget fel på skärmarna, utan alla har levererats med skärmar av denna typ. Det finns förmodligen fördelar med dessa skärmar varför de stoppat in dom i datorerna men för alla er som stör er på ränderna väger nog nackdelarna tyngre. Jag tror det ni ska trycka på är att ni vill lämna tillbaka datorn för att den inte var till erat belåtande pga av detta eller acceptera det. Sorry men så är fallet.
Det är samma med min oumbärliga portabla hårddisk som min pb inte klarar att driva trots att alla andra bärbara datorer gör det. Apple har medvetet valt att sätta in ett moderkort som inte ger tillräckligt med ström till usb-portarna. Jag kan inte göra så mycket åt saken om jag inte vill köpa en annan dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 17:52
Ursprungligen av stoffe_99mac:

Jag tror att ni får sluta tjata om dessa ränder nu på 15". Apple har helt enkelt valt en särmtyp när dom konstruerat datorn som har denna egenskap. Jag har sett många andra lcd'er, av varierande pris och både bärbara och vanliga, som uppvisar struktur på skärmytan (dock inte av randig karaktär, utan snarare korning). Det är förmodligen inget fel på skärmarna, utan alla har levererats med skärmar av denna typ. Det finns förmodligen fördelar med dessa skärmar varför de stoppat in dom i datorerna men för alla er som stör er på ränderna väger nog nackdelarna tyngre. Jag tror det ni ska trycka på är att ni vill lämna tillbaka datorn för att den inte var till erat belåtande pga av detta eller acceptera det. Sorry men så är fallet.
Det är samma med min oumbärliga portabla hårddisk som min pb inte klarar att driva trots att alla andra bärbara datorer gör det. Apple har medvetet valt att sätta in ett moderkort som inte ger tillräckligt med ström till usb-portarna. Jag kan inte göra så mycket åt saken om jag inte vill köpa en annan dator.

Det är inte hela världen med ränderna men om det är ett produktionsfel vill man ju byta den.
Och det är en jävla skillnad på en extern hårddisk och en LCD skärm i en ny laptop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 22:43

Hur många här har rapporterat sitt missnöje med linjerna till Apples support... snackade med nån snubbe där idag, han sa att han inte hade "hört något" om det här...

Jag behöver min PB alldeles för mycket för att bry mig om det här egentligen, men jag gillar inte att Apple försöker komma undan med det.
Sen vet man ju aldrig hur det blir med andrahandsvärdet...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 12:59

God damn it! Jag tänkte ju köpa en PB 15" nu.

Och Stoffe_99mac: Ränderna är inte hela världen om man köper en Acerburk för 6000:-. Köper man en Powerbook för 25000:- förväntar man sig att den skall vara spotless. Om Apple kommit över ett lager halvkassa skärmar kan dom väl sätta dom i iBooksen som inte vänder sig till proffsen? Blir till att inhandla en 20" iMac och ett bilbatteri istället

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 17:08

Hej hej!
Måste bara skriva av mig i min glädje då jag just hämtat ut min nya PB 17"

Nöjd än så länge, såklart!

Någon som har en uppfattning om vad man ska ta för 12" PB (den senaste alltså)? Jag tänker sälja den och köpa en 12" Ibook eftersom jag vill ha en tyst dator med bra batteritid och bra wifimottagning.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 09:44

Datorn är nu inlämnad

Då fick man äntligen tummern ur... Idag gick jag ner till Macforum i Göteborg (Föreningsgatan) och lämnade in min dyrgrip.

Kom ut en snubbe som såg måttligt road ut.
Slängde igång powerbooken och visade ränderna och visade dessutom att ränderna försvann med en testbild som hade varannan linje 5% ljusstyrkeskillnad.
Visade även på deras dator i butiken att den verkligen inte hade samma problem.

Hans ansiktsuttryck talade om för mig att han var oförstående på problemet, han kanske inte hade sina glasögon på..?

"Ja du får väl lämna in den då" fick jag som svar. Tro fan det!

Frågade hur lång tid det skulle ta, - Två veckor kanske....Shit för ett företag som fakturerar 840kr/timmen +moms känns det jävligt lamt.

Tog en serie bilder på datorn igår kväll dessutom för att vara på den säkra sidan, man har ju hört folk som lämnat in grejor som blivit repade eller fått andra skador. Men nu ska dom inte komma undan (om det nu uppstår problem)

Hörde med killen om dom tänker byta ut skärmen eller hur dom gör.
Han sa, "vi byter ut skärmen , ja, om det nu är den det är fel på."

Så bara att vänta 2 veckor nu då.. Hoppas verkligen att detta sköts på ett snyggt sätt. Som tur är har man extra datorer hemma.

Var det inte här man postade eller länkade till en tråd som handlade just om dessa linjer? Alla skärmar skall/bör ha dem då det är en konstruktion, som är under utredning vid Apple. Jag ringde Apple för ett tag sedan om min dator som strulade lite, passade även på att nämna detta med ränderna så att det står med i deras loggar så de ser att fler och fler klagar över dem. Men support-teknikern visste inget om dessa ränder.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 20:29

Näe det är ju viktigt att folk ringer in och påpekar detta och speciellt viktigt är det att det printas ner i journalerna.
Jag jobbar som grafiker och det var irriterande att jobba när skärmen har horisontella ljuskillnader därav inlämningen.
Jag har haft kanske 4 st olika laptops i min ägo och arbetat på många andra laptops/tftskärmar och jag har aldrig tidigare sett detta fenomen. (Även widescreen har kikats på)

Det är ju konstaterat att något inte stämmer, att säga "det ska vara så" är en ren lögn OM INTE apple tänkt göra sig en hacka och köpt in andrahandssorteringar på skärmar eller vad nu problemet grundar sig i.
Och som jag tidigare nämnde så finns det nya powerbooks utan dessa "ränder".

Värt att nämna är att en polare också nyss köpt en powerbook på macforum som tyvärr hade ränder den också. Borde dom inte stoppa försäljningen när dom vet att dom har defekta produkter i lager. Teknikerna på macforum (som man pratar med på telefon visste ju om problemet men trodde att alla folk på forumen var galna och såg i syne. Ett vanligt förekommande fenomen tyvärr.) Vet inte om supportpersonal och supporttekniker blir avtrubbade av att folk utan någon som helst kunskap ringer in och gnäller därav drar alla sedan över en kam när dom blir för trötta.
Som tidigare sagts i alla trådar, tydligen är priset inte längre avgörande för att få sig en kvalitetsprodukt på datorsidan, budget är dåligt, mellanklassen är ok, det exklusiva är bara den också ok. Ska även apple gå över helt till att bara slänga ut produkter och sedan spotta sina kunder i fejat? Apple going OnOff

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 21:04
Ursprungligen av kraspor:

"...Jag jobbar som grafiker och det var irriterande att jobba när skärmen har horisontella ljuskillnader därav inlämningen..."

Köpte nyligen en 15" PB WS med just dessa ränder. En suverän maskin i övrigt. Men jag håller med om ovanstående: "horisontella ljusskillnader" funkar ABS inte när man jobbar som grafiker/grafisk formgivare! Har aldrig sett nåt liknande. Min tidigare 15" PB hade utmärkt skärm. Men detta! Bytte till en 17" PB istället. Som jag är mkt nöjd med förutom att fläkten aldrig är HELT tyst - nåt som känns igen av andra 17"-ägare???

Har du personligen sett dessa PB's utan ränder? verkar konstigt om Apple skulle ha ändrat skärmtyp under tiden utan att erkänna problemen med de första exemplaren?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 13:42
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Har du personligen sett dessa PB's utan ränder? verkar konstigt om Apple skulle ha ändrat skärmtyp under tiden utan att erkänna problemen med de första exemplaren?

Svar ja

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 20:51

test

Ja då har man äntligen fått lite svar ifrån Macforum.

Lämnade in min Powerbook den 2:a har inte fått tillbaka den ännu.

Mailade till Macforum och fick detta tillbaka idag,

Hej ****.

Jag har bytt bildskärm på din dator men den nya skärmen har samma fenomen med ljusa linjer horisontellt.
Jag var sedan i kontakt med Apple om ärendet men har ännu inte fått någon svar men uppenbarligen så
har alla lcd-paneler till denna modellen med 1440x960 upplösning dessa linjer.

Jag skickar en kopia av detta mailet till din säljare.

Jag har polare som har nya PB som inte har ränder så jag mailade tillbaka och påpekade detta.

Notera att det snart har gått en månad sedan jag lämnade in den.

Vilken jävla skit det här med nya Powerbooken alltså, snart kräver jag pengarna tillbaka.
Synd att Apple ska sabba min upplevelse på detta viset.

Bra datorer, knappast.

Jag har inte vågat/hunnit lämna in min än, misstänkte att det skulle gå till på liknande vis... tråkigt att höra om dina problem.

Jag börjar känna att jag borde kräva en ny burk, direkt över disk när jag lämnar in min, och gärna någon form av ursäkt (läs: något för besväret, % på AppleStore eller liknande).

Hade en "rätt viktig" presentation för investerare och ALMI häromdan. Jag hade flippat och kastat ut pboken genom fönstret om den hade ljudloopat då (ja, det kändes så iallafall). Jäkligt irriterande att behöva stå och oroa sig huruvida en ny burk skall palla en enkel keynote-presentation, när man pröjsat 20k för den.

Det syntes inga ränder på projektorns bilder, och det var väl bra iofs. Men då hade jag såklart trixat med färskalorna så att bilderna inte tonade i de känsliga nyanserna.

Har någon sett randigheten på externa skärmar/projektorer?
Jag har det inte vad det verkar, men har inte testat med "testbilder" med de särskilt drabbade nyanserna.
Jag har fått för mig att det inte beror på skärmen, utan snarare moderkort eller grafikkort.
Har för mig jag läste om fler som hade samma teori.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 22:11

fortfarande helt deppig

Näe jag har köpt min genom jobbet och då får man spö om man inte lämnar in något som är defekt.
Visserligen hade jag inte kunnat leva med ränderna en längre tid ändå men men.

Jag har som tur med två till datorer hemma att använda, en gammal trotjänare ifrån Dell och jobbdatorn så för mig är glappet mest syntetiskt. Vill ju inget hellre än att sitta i OSX och latja.

Men det är som du säger helt sjukt att en dator för 20 lök inte ens är användbar, tänker då på ljudloopar, skärmproblem etc.

Jag har alltid fått för mig att Apple står för kvalitet i en dyr kostym men har genom detta verkligen fått kasta om blicken.

Löser det sig inte med detta så blir det hårdhandskarna direkt. Ska ta och ringa imorgon men att få det via epost är ju bättre då man kan visa upp sådant för olika instanser om det skulle behövas.

Förstår inte hur svårt det kan vara för apple att kräva nya skärmar, atl. nya moderkort eller vad det nu är som strular ifrån sina tillverkare, antar att dom har sådana. Sedan kan dom ta dom defekta delarna och sälja av för halva priset till fattiga studenter.

Jag ska ta ett nytt tag i detta och ringa Apple-supporten igen.
Som det är nu vill de ju att en tekniker kollar maskinen, vilket i sin tur innebär att jag får stå utan dator medans det sker.
De borde ju bara kunna ringa en återförsäljare å be dom plocka fram en utbytesdator tills jag kommer å hämtar/lämnar.

Fabrikationsfel berättigar ju till återbetalning eller ny vara, enligt lag.
Det här är ju inte att jämföra med en död pixel direkt...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 11:37

Ny information

Ja då var det dags för en ny rond i matchen.

Mekanikerna svarar inte på mail sådär värst ofta så jag gick till säljaren direkt.

Jag fick då följande information:

Dom hade öppnat upp alla powerbook i lagret och alla hade samma fel med ränderna.
Dom har gjort ett Case till Apple nu och väntar på svar. Det kunde ta upp till en månad innan dom ens fick svar sedan om något ska bytas ut lär det ta ett tag till... Jag kunde alltså häva köpet eller byta dator.
Att byta till ny Powerbook är alltså lönlöst.

Ni som har fått Powerbook utan ränder, jag börjar tvivla på er finns dom ens?

Jag kommer förmodligen att byta till en Macbook Pro, vill ha en 15" laptop från Apple. Hoppas att det bytet går smärtfritt. Återkommer med status på ärendet.

Ni andra som har samma problem kan ju ta en funderare på andrahandsvärdet på en Powerbook med ränder, alternativt om detta problem orsakar kollaps i ett senare skede när garantin gått ut.

Ursprungligen av kraspor:

Ni som har fått Powerbook utan ränder, jag börjar tvivla på er finns dom ens?

Förmodligen inte. Men jag är så lyckligt lottad att ränderna, som finns även på min maskin, är så svagt framträdande, att jag inte ens efter alla diskussioner om problemet, störs av dom på min maksin. Här finns dom, men syns inte sattsäjja :). Jag måste ändå få min maskin åtgärdad pga av ljudloopen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 12:08
Ursprungligen av David Slättne:

Förmodligen inte. Men jag är så lyckligt lottad att ränderna, som finns även på min maskin, är så svagt framträdande, att jag inte ens efter alla diskussioner om problemet, störs av dom på min maksin. Här finns dom, men syns inte sattsäjja :). Jag måste ändå få min maskin åtgärdad pga av ljudloopen.

jag har inga ränder alls - är jag ett unikum ?

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 11:29

Mailade säljaren på Macforum igen för att höra om eventuella leveransdatum på nya Macbooken.

Mitten på mars får dom in första leveransen (preliminärt) och Apple har sagt att det kommer dröja in på April innan dom kan erbjuda fullgott sortiment. Nu i början alltså enstaka datorer som kommer in.

Dessutom skulle macforum hårdtesta första Macbooken för att undvika tex skärmproblem ock dylikt med nästa version.
Jag har som sagt meddelat att jag ville byta dator från powerbook till macbook för att slippa problem men det ser onekligen otrevligt ut med all väntetid.

Jag har dock en reklamation igång och skall strax hämta hem min powerbook och ha den hemma sålänge (det rekommenderade han).
Apple har svarat på deras Case och meddelat att man återkommer i ärendet, under tiden har dom stoppat leverans av LCD till de sista powerbookarna och kommer väl att leta upp källan till problemet och sedan ta ställning till ett återlämningsprogram.
Tills dess har jag rätten att välja att få min powerbook reparerad (om dom nu kan/vill) eller att byta till Macbooken.

Jag litar inte på Apple ett dugg och hoppas innerst inne att konsumenten segrar ur denna strid.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-03 13:17

Jag var i kontakt företaget som fått uppdraget att reparera min PB ( vill inte hänga ut någon vid namn ) så berättade dom att lagret i holland hade fått in nya paneler som dom väntade på att få levererade. Betyder nu detta att dom tillverkat nya paneler utan att erkänna felet på dom andra?

Hade MS gjort så här så hade dom fått brinna i helvetet.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 13:56

Hehe det är så sant så..

Jag har ju fått en ny panel insatt och jag tycker mig se en klar förbättring mot tidigare. Jag vågar nästan påstå att jag inte ser linjer som tidigare, har iofs bara kikat lite snabbt men ska hårdtesta/kolla skärmen ikväll.

En grej är när jag spelar upp Frasier på DVD så blir det distortion vid rörelse i iDVD eller vad det nu heter som spelar upp DVD i OSX. Är det kass DVD, grafikkort, skärm, iDVD eller vad är det? Grafiken hänger inte med ibland och det blir linjer (tjocka med grafik alltså) som inte hänger med, och det ser ju knäppt ut. Det gäller dessutom på ansiktstoner och andra ljusare partier.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-03 14:04
Ursprungligen av kraspor:

Jag har ju fått en ny panel insatt och jag tycker mig se en klar förbättring mot tidigare. Jag vågar nästan påstå att jag inte ser linjer som tidigare, har iofs bara kikat lite snabbt men ska hårdtesta/kolla skärmen ikväll.

Berätta gärna hur det gick sen.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 14:11
Ursprungligen av jaywall:

Berätta gärna hur det gick sen.

Jepp ska höra av mig, kommer dock hem sent om det blir after work så du får hålla dig uppe

Grejen är den att "reparatören" sa att det fortfarande var linjer kvar.hmm jaja återkommer

*****
Inga tydliga ränder syns, jag har kikat riktigt nära och kan faktiskt inte se några iaf inte med blå bakgrund/skugga vilket jag gjorde innan. Ska pilla lite med bilder och se.

Senast redigerat 2006-02-03 19:27
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-13 15:44

Nu har jag fått tillbaka min powerbook. Men ränderna finns fortfarande där, men de syns en aning mindre. Ska jag vara nöjd eller ringa till supporten så att dom får ta den i 2 veckor till?

Uppdatering:

Jag ringde supporten nu. Babblade i 67 minuter och testade inställningar hit och dit. Det man kan konstatera är att felet inte verkar existera utan att det bara är en synvilla eftersom Apple inte själva kan se det.

Senast redigerat 2006-02-13 17:19
  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 19:10
Ursprungligen av jaywall:

Nu har jag fått tillbaka min powerbook. Men ränderna finns fortfarande där, men de syns en aning mindre. Ska jag vara nöjd eller ringa till supporten så att dom får ta den i 2 veckor till?

Uppdatering:

Jag ringde supporten nu. Babblade i 67 minuter och testade inställningar hit och dit. Det man kan konstatera är att felet inte verkar existera utan att det bara är en synvilla eftersom Apple inte själva kan se det.

Har du köpt din på applestore eller i butik?
Jag tycker definitivt att du ska lämna in den igen oavsett hur ont det gör. Om alla skulle skita i det skulle vi får mer och mer felprocent och sämre produkter.
Macforum har ju tex gjort ett "case" om detta till Apple och dom accepterar nog inte att i fortsättningen sälja defekta skärmar, för det är precis vad det är.
Jag har som sagt svårt att se linjer över huvudtaget och jag vet att det är en synvilla som dom smått vill smita undan med.

Senast idag var jag med min nya mobil och klagade då kameran i den visade ränder i form av flimmer. Fick inte byta, lämna eller något alls pgr av att den ska vara så för att kameran är kass (mobilen kostar 5400 Kr). Jag vill därför att fler med samma problem klagar (vet att fler har problemet) men folk är för lata för att förändra saker.

Jag blir bara så förbannad på sån här skit. Företagen ska bara ta emot skiten och lämna fram nytt.

Får göra som Saddam och hungerstrejka så kanske man kommer med i Aftonbladet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-13 19:18
Ursprungligen av kraspor:

Har du köpt din på applestore eller i butik?
Jag tycker definitivt att du ska lämna in den igen oavsett hur ont det gör. Om alla skulle skita i det skulle vi får mer och mer felprocent och sämre produkter.
Macforum har ju tex gjort ett "case" om detta till Apple och dom accepterar nog inte att i fortsättningen sälja defekta skärmar, för det är precis vad det är.
Jag har som sagt svårt att se linjer över huvudtaget och jag vet att det är en synvilla som dom smått vill smita undan med.

Vad jag oroar mig för är att jag blir debiterad om dom inte hittar några fel. Något annat support-killen sa var att jag skulle gå till någon Apple Service Provider så att dom kunde se att linjerna finns, men det närmsta ligger 7 mil härifrån. Hur kul är det?

Sedan tycker jag att dom är mästare på att verka ovetandes och verkar bli lika förvånade varje gång man pratar med dom.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 09:38

Alltså om du ser linjer på skärmen så kan dom inte debitera dig någon serviceavgift. Problemet är ett fabrikationsfel och då har du verkligen lagen i ryggen.

Det finns allmänna reklamationsnämnden du kan vända dig till om du vill ha seriöst stöd i frågan.

7 mil låter lite jobbigt men kan kanske vara värt det, om nu de också gör ett "case" till Apple så kan dom inte dra ut mer på tiden med att lösa problemet.

Du kan ju alltid hänvisa att Macforum i Göteborg har kontaktat Apple med just detta problem.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-14 15:43

Men det blir knepigt iallafall då jag inte har något körkort.

I vilket fall ska jag ringa till dom igen. Jag är lite less på det nu och vill inte sitta i en timme till för att få dom att komma fram till att den behöver skickas på lagning. Jag är även rädd för att jag ska tappa humöret och bli otrevlig

Senast redigerat 2006-02-14 16:33
Bevaka tråden