Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konferensmikrofon, program

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är intresserad av en konferensmikrofon, skall ställa den på ett bord, alt. stativ för att "banda" ett långt sammanträde direkt in i datorn.
Någon som vet vad jag behöver för mic och vilka program som behövs, program både för Mac OX och för pc? vilket ljudformat skall man använda, det blir flera timmar långt?

F

Kolla sennheiser.se, bäst men kanske lite dyrt

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-09 20:40

www.standardaudio.se kanske... Är iofs, precis som sennheiser, en grossist som inte säljer direkt till slutkund.

http://www2.standardaudio.se/pdf/DATABLAD/AVJ/PHM901.datablad.sv.pdf skulle jag provat.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-09 20:47

Jag bandar ofta in direkt till datorn till PCn. Har hittils bandat två timmar långt i sträck, och det är inga problem. Begränsningen ligger i temp-utrymme på hårddisken, men då ska du banda riktigt länge om det ska bli problem.
Programmet jag använder är Cool Edit, som numera heter Audition (eller nånting liknande. Dem blev uppköpta av Adobe). Numer finns det säkert alternativ som är gratis.

Format: Enklast är att banda in till 44,1kHz 16-bit wav-format, och leka med komprimering senare.

EDIT: Är också intresserad av ljudinspelningsprogram till OsX. Skulle va trevligt att packa ner PCn snart.

Det finns mikrofoner som tar upp reflekterande ljud från själva bordskivan - lite osäker på hur många meter det kan vara mellan de som sitter vid bordet. Jag skulle undvika en riktmick och möjligen välja rundtagande. Kommer inte ihåg fabrikat på den variant som jag föreslår men jag tror att Aktuellt fortfarande använder sådana, skulle tro att dom är 15x15 centimeter och max 1 centimeter upp över bordskivan... ser bara ut som en liten platta på bordet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-09 21:13

Ahhh... juste... den va ju riktad. Det kanske inte va så bra.

Ursprungligen av theoo:

Ahhh... juste... den va ju riktad. Det kanske inte va så bra.

Nja.. jag pratade med återförsäljaren, den är riktad men åt alla håll?? så den skall nog fungera.
Sen gäller det om det där gratisprogrammet för att spela in fungerar, det kan bli långa inspelningar så det gäller kanske att ställa in kvaliten lite lågt så att hårddisken rymmer allt, eller??

F

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 23:08

Ett bra ljudredigeringsprogram är Audacity och gratis är det också...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-16 00:16

Om du spelar in i cd-kvalitet, dvs. 44,1kHz 16bit, mono, så borde 80minuter gå på ca 350MB, så det borde ju få plats en hel del. Har dock inte provat själv, men det är ju bara att ställa burken på inspelning under natten, och se om den fortfarande snurrar på morgonen.

Jag kan kika om det finns några bättre mickar för det du vill göra, om du vill. Känner lite folk som har koll på sånt där.
Tänkte förresten på en annan mikrofon som kommer ge bättre ljudkvalitet än den första jag pratade om. Men den micken är tänkt för fast montage i bordsskiva. Astatic 201 heter den. Finns i svart och vit färg: http://www2.standardaudio.se/pdf/DATABLAD/ASTATIC/201.pdf
Men du kanske vill kunna ta med dig prylarna?

Ursprungligen av theoo:

Om du spelar in i cd-kvalitet, dvs. 44,1kHz 16bit, mono, så borde 80minuter gå på ca 350MB, så det borde ju få plats en hel del. Har dock inte provat själv, men det är ju bara att ställa burken på inspelning under natten, och se om den fortfarande snurrar på morgonen.

Jag kan kika om det finns några bättre mickar för det du vill göra, om du vill. Känner lite folk som har koll på sånt där.
Tänkte förresten på en annan mikrofon som kommer ge bättre ljudkvalitet än den första jag pratade om. Men den micken är tänkt för fast montage i bordsskiva. Astatic 201 heter den. Finns i svart och vit färg: http://www2.standardaudio.se/pdf/DATABLAD/ASTATIC/201.pdf
Men du kanske vill kunna ta med dig prylarna?

Jag måste ta med mig prylarna, bra ide att kolla över natten, har du lust att kolla någon mer mic så är jag mycket tacksam.

F

1
Bevaka tråden