Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Macromedia-program på Mac...?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 01:49

Vi har på flertalet datorer försökt att installera Flash, Dreamweaver och Contribute, men på samtliga får vi javascript-fel (eller liknande).

Bifogade bilder är bara några av de fel vi får...

Macromedia Support går bet (de tror att vi FireWire-kopierat Mac OS X när vi installerat datorn, men det stämmer inte) så i princip har vi kastat ut mängder av tusenlappar på helt oanvändbara program.

Varför får vi fel på samtliga maskiner? Det är absolut inget konstigt med våra datorer (samtliga kör endast Mac OS X-program från 10.3.9 plus Adobe CS och Office 2004 - inget shareware eller annat tillagt)! Kan det vara något med brandväggar eller annat?

Om någon av er är bättre än Macromedia Support är jag evigt tacksam!

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 02:26

Inga pengar i sjön

Macromedias program fungerar alldeles utmärkt under Mac OS X, har alltid gjort och kommer alltid att göra - allt annat är förtal. Att sedan Macromedia Support går bet, är bara att beklaga.

Mer kött på benen tack; exakt version på OS, version av Java, hur har ni installerat/uppdaterat OS X, verion av MX, hur vill ni installera MX, vilka datorer?

Hjälp finns att få här, var lugna för det.

En vild gissning är att det rör sig om rättighetsproblem. Kör /Applications/Utilities/Disk Utility.app --> Repair disk permissions (eller motsvarande om ni kör svenskt system).

Uppstår det både för konton med admin-rättighet och konton utan?

Gissar att Richard är något på spåren, tyvärr är många program för OS X inte förbereda att köras i en fleranvändaremiljö och många filer som programmen behöver hamnar på konstiga ställen som en vanlig användare inte har rätt att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 08:47

Läskigt för IT killar, men jag har upplevt att det är bra att alla är admin på sina datorer - trots uppenbara risker - just på grund av dessa saker, då installerar man bara programmen under användaren och inte under administrator...

/Tangen

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-10 08:50

Macromedias grejer funkar i Macen (men jag visste inte att dom hade en Contribute-version för OS X). Det är nåt grundläggande fel nånstans i era system. Det kan, som Pegges skriver, vara en fråga om rättigheter. Innan man installerar nåt så ska man alltid reparera rättigheterna på skivan - och gärna direkt efter installation också.

Men det kan även vara nåt annat som ligger snett i systemet, t.ex. filhierarkin eller annan inkompatibilitet mellan systemet och programmen. Kör en rejäl rundsmörjning med DiskWarrior och andra verktyg. Leta reda på SAMTLIGA filer som har med Macromedia att göra (sök på "macromedia" och respektive programnamn - även osynliga filer) och släng dom. Reparera rättigheter och installera igen till rätt programmapp.

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 10:19

Tack för tipsen hittills, men snabbt kan jag nämna att ingen av datorerna har fleranvändarsystem (samtliga körs från huvudkontot admin) samt att reparerat rättigheter har vi gjort till förbannelse...

Senaste versioner av 10.3.9 med allt vad det innebär, samt senaste versioner av Macromedias program (senast uppdaterade i torsdags). Systemen kan vara uppdaterade från 10.2, men några är på ganska nya maskiner som levererats med typ 10.3.6 och systemen har därefter uppdaterats vissa via programuppdateraren, andra med download.

Den sökväg som visas i felmeddelandena och de filer som där listas kan nämnas att de faktiskt ligger där de ska...

Enda slutsats jag kan dra är att Macromedia-programmen påverkas hos oss av yttre faktorer som företagets brandväggar eller liknande. Jag utgår ifrån att allt är 110% perfekt i vår operativmiljö på varje enskild dator.

(Ja, i ärlighetens namn förstår jag allt att Macromedias program funkar på Mac, men jag fick ju sätta nåt ämne... Dessutom kvarstår problemet att Macromedias Support inte kan lösa våra problem.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 11:04
Ursprungligen av uptown:

(Ja, i ärlighetens namn förstår jag allt att Macromedias program funkar på Mac, men jag fick ju sätta nåt ämne... Dessutom kvarstår problemet att Macromedias Support inte kan lösa våra problem.)

bra rubrik, eftersom et är många som kommer att läsa den

/Tangen

Reparation av rättigheter återställer rättigheter för filer och mappar vars installationsprogram skrivit ett "receipt" och långt ifrån alla program gör det. Dessutom måste man kontrollera rättigheterna i hela den överliggande mappstrukturen.

Därför skulle jag vilja föreslå att du manuellt kontrollerar och anger rättigheterna för "Shared"-mappen samt alla underliggande mappar och filer.

• Medlem
  • 2005-11-10 21:16

I den lilla (vänstra) dialogrutan ser det ut som om det är mellanslag i början av sökvägen till scriptfilen som inte kan öppnas.
Kan det vara något sånt som spökar?

Konstiga tecken i sökvägar tycks vara nummer 2 i listan över "standardorsaker till att saker inte funkar i OS X", näst efter behörighetsproblem.

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 21:31
Ursprungligen av wlao:

I den lilla (vänstra) dialogrutan ser det ut som om det är mellanslag i början av sökvägen till scriptfilen som inte kan öppnas.
Kan det vara något sånt som spökar?

Hmmm... Det du ser är datorns namn som i detta fall är "PowerBook G4 | Else", men dialogrutan visar ett kolon istället. Du kanske är nåt på spåren här (jag tror alla våra datorer är döpta så här). Ska verkligen kolla detta imorgon!

Tror wlao träffade mitt i prick där - återkom och berätta hur det gick!

Kan bekräfta att wlao gissning är korrekt. Macromedias produkter är alla känsliga för konstiga krumelurer i sökvägar, så om tex din hårddisk eller någon av mapparna ner på vägen till din Macromedia-produkt i filheriarkin innehåller antingen krumelurer (alla bokstäver som inte är a-z och 0-9 och mellanslag) eller det är för många nivåer ner dit eller någon av mapparna på vägen har alltför många bokstäver i sig (tumregeln är färre än 31), så knasar programmet ur och med alla möjliga roliga felmeddelanden.

Har upplevt alla dessa tre varianter.

Så börja med att ta bort sådana konstiga tecken i sökvägarna (jag menar alla mappar ned till Macromedia-mappen med programmet i), ha kanske kortare namn på mapparna eller lägg dem högre upp i hårddiskheriarkin, tex Hårddisk/Program.

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 23:43

Om du har skrivit ett rakt streck mellan Power Book G4 och Else så ser det ut som OSX tolkat strecket som ett kolon. Kolon är skiljetecken för mappar (motsvarande / eller \) alltså hittar inte systemet dina filer eftersom det tror att "Else" är en mapp i "Power Book G4" och inte hårddisken "Power Book G4 | Else"

Janne Suhr

• Oregistrerad
  • 2005-11-11 12:12

Tack wlao och ni andra! Detta var problemet!

Nu funkar det på alla tre datorerna som ska köra Macromedia-program (övriga jag testat på funkar säkert också men där är det inte relevant längre). Märkligt att inte Macromedia själva tänkte i dessa banor...

Att jag inte tänkte på det är kanske en annan femma, då jag inte är datorexpert... Men, när jag såg wlao:s svar slog det mig att det var nåt liknande problem för några år sedan med nån Office-version vill jag minnas, så jag fick en liten aha-upplevelse när wlao nämnde detta.

Case closed - 99mac rules!

• Medlem
  • 2005-11-12 20:42

Alltid lika glad över att kunna betala tillbaka - så mycket hjälp som jag hittills fått från 99mac!

1
Bevaka tråden