Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första användningen av mac os x :)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 01:49

Fick av en god vän en dator som inte längre skulle behövas på deras företag. Den har lite över 2 år på nacken och vad jag kan urskilja av 2h+ pulandes för första gången i mitt liv är att det är en powermac, os x 10.1.2 och 512mb i ram!

Är imponerad av hur ett sånt snygg skal (skrivbordet och alla finesser) kan starta upp och flyta på en såpass gammal och välfylld av dokument och annat ostädat skit (ifall vi skulle jämföra med windows) så väl som det gör!
Det enda som går segt och även hackar är bilduppdateringen när jag använder min webläsare som var installerad, explorer.

Datorn var stationerad i holland så först var de lite pulandes med språket och nu sitter jag genom ett nätverk som jag slutligen fick igång ;D

Tanken är att jag ska göra en formatering och en ny installation av ett par Tiger skivor (v. 10.4) och lära mig allt från ruta ett.

Vart kan jag hitta mer detaljerad information av vad datorn innehåller för hårdvara? En slags enhetshanterare om man drar paraleller till windows kanske?

Ska fila lite på hur man sänker textstorleken i explorer också
samt ladda ner msn

Ursprungligen av Alezman:

Fick av en god vän en dator som inte längre skulle behövas på deras företag. Den har lite över 2 år på nacken och vad jag kan urskilja av 2h+ pulandes för första gången i mitt liv är att det är en powermac, os x 10.1.2 och 512mb i ram!

Vart kan jag hitta mer detaljerad information av vad datorn innehåller för hårdvara? En slags enhetshanterare om man drar paraleller till windows kanske?

'Under äpplemenyn "Om den här datorn/mer info"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 07:21

Välkommen

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 08:31
Ursprungligen av Alezman:

samt ladda ner msn

MSN finns på http://www.msn.se att hämta ner, men det är varken snyggt eller särskligt bra till Mac, jämförelsevis med MSN 7.0 för Windooze så ligger Mac versionen någonstans i mitten på 90-talet. INgen voice eller Cam chat (för de som använder det), inga vibbar eller rörliga emoticons (smileys), ett fult skal till hela programet. Det enda som är bra med det är att det är (förutom ICQ) det snabbaste IM (Instant Messaging) program som finns till Mac.

Jag skulle råda dig att dra ner Adium X istället, som är betydligt snyggare, du kan få det att se ut praktiskt taget hur du vill, betydligt roligare med alla tillägg du kan ladda ner från deras sida (ljud, smileys etc.) och det är en s.k. MMC (Multi Messaging Client) och har stöd för b.la. MSN, Yahoo!, ICQ, Jabber m.fl.

Adium X hittar du på deras sida http://www.adiumx.com

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-17 09:40
Ursprungligen av Alezman:

Fick av en god vän en dator som inte längre skulle behövas på deras företag. Den har lite över 2 år på nacken och vad jag kan urskilja av 2h+ pulandes för första gången i mitt liv är att det är en powermac, os x 10.1.2 och 512mb i ram!

Är imponerad av hur ett sånt snygg skal (skrivbordet och alla finesser) kan starta upp och flyta på en såpass gammal och välfylld av dokument och annat ostädat skit (ifall vi skulle jämföra med windows) så väl som det gör!
Det enda som går segt och även hackar är bilduppdateringen när jag använder min webläsare som var installerad, explorer.

Datorn var stationerad i holland så först var de lite pulandes med språket och nu sitter jag genom ett nätverk som jag slutligen fick igång ;D

Tanken är att jag ska göra en formatering och en ny installation av ett par Tiger skivor (v. 10.4) och lära mig allt från ruta ett.

Vart kan jag hitta mer detaljerad information av vad datorn innehåller för hårdvara? En slags enhetshanterare om man drar paraleller till windows kanske?

Ska fila lite på hur man sänker textstorleken i explorer också
samt ladda ner msn

Passa på att ladda ner någon bättre webläsare än explorer oxå, den är inget vidare på Mac.
Safari funkar iofs bra oxå

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 09:44

www.mozilla.org säger jag bara, Firefox äger allt annat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-17 12:16
Ursprungligen av Macvarg:

www.mozilla.org säger jag bara, Firefox äger allt annat.

Kan bara hålla med

Ursprungligen av Macvarg:

www.mozilla.org säger jag bara, Firefox äger allt annat.

Tyvärr inte. Visst är det trevligt med adblock, men det är hemskt irriterande när den vare sig ser ut eller beter sig som ett Mac-program. Det slutar hela tiden med att jag går tillbaka till Safari.

Ursprungligen av lokedhs2:

Tyvärr inte. Visst är det trevligt med adblock, men det är hemskt irriterande när den vare sig ser ut eller beter sig som ett Mac-program. Det slutar hela tiden med att jag går tillbaka till Safari.

Firefox's AdBlock är värdelös om man jämför med PithHelmet som finns till Safari, vet inte om det stämmer, men det känns då som att PithHelmet är betydligt bättre.
Det är iaf ett underbart program som blockar väldigt många Ad's utan några inställningar.

Länk: http://culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-17 20:47
Ursprungligen av spegelboll:

Firefox's AdBlock är värdelös om man jämför med PithHelmet som finns till Safari, vet inte om det stämmer, men det känns då som att PithHelmet är betydligt bättre.
Det är iaf ett underbart program som blockar väldigt många Ad's utan några inställningar.

Länk: http://culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php

Håller med! Pithhelmet är ett fullständigt strålande litet program. Blockar mycket bättre än Adblock för min del också. Mina autotabbar är nästan oanvändbara utan Pithhelmet aktiverat, det gör enorm skillnad på snabbheten i surfningen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 14:20

Går att installera teman som gör Firefox mer macigt. Och macigheten lär gå åt det bättre i och med 1.5 som släpps snart. Dessutom tycker jag att det är skönt med riktiga drop-down-listor man kan rulla i iställte för Apples version där man får hålla nere musknappen och röra musen upp/ner i evigheter innan man hittar rätt... Och när man väl provat Firefox med AdBlock och senaste filterlistan vill man aldrig använda någon annan webbläsare igen.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-17 16:56

Camino - Mozilla power, Mac style.
http://www.caminobrowser.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 21:39
Ursprungligen av Alezman:

Fick av en god vän en dator som inte längre skulle behövas på deras företag. Den har lite över 2 år på nacken och vad jag kan urskilja av 2h+ pulandes för första gången i mitt liv är att det är en powermac, os x 10.1.2 och 512mb i ram!...

Välkommen. Det första du kommer förundras över är att varje version av MacOS X har bara blivit snabbare och snabbare, till skillnad från Windows. Men Windows är, precis som gamla MacOS var, gammal teknik som genom åren blivit optimerat, OSX håller fortfarande på att bli optimerat, och jag skulle tippa på att Windows Vista kommer få gå igenom en hel del ny optimering det med.

Tiger (eller Panther) kommer rulla mycket bättre på den datorn än vad 10.1.2 gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 23:37

Pithhelmet funkar, men den är inte särskilt snygg och integrerad. Och att man inte kan installera Percieves filter som kommer ut flera gånger i månaden och blockerar i princip allt skräp, gör den ganska oanvändbar, om man nu inte vill sitta och skriva in allt manuellt...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-18 00:37
Ursprungligen av Macvarg:

Pithhelmet funkar, men den är inte särskilt snygg och integrerad. Och att man inte kan installera Percieves filter som kommer ut flera gånger i månaden och blockerar i princip allt skräp, gör den ganska oanvändbar, om man nu inte vill sitta och skriva in allt manuellt...

Jag har aldrig skrivit in någonting i Pithhelmet. Får i princip ingen reklam alls med den installerad, dessutom tycker jag den är ypperligt snygg och integrerad.

1
Bevaka tråden