- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
Hur vet du att folk gillar musiken då? Borde de inte köpa den isåfall?
Hur vet du att folk gillar musiken då? Borde de inte köpa den isåfall?
Jo och det gjorde dom innan piratfildelningen slog igenom. Nu piratladdar dom f.d. kunderna bara och emailar sedan till bolagen om hur bra senaste skivan är och undrar när nästa kommer, som dom inte heller kommer köpa.......
Jaså? Har du nån grund för det?
För jag känner till en liten undersökning som pekar på att folk köper den musik de vill ha och det säger ju egentligen inget annat än att folk kanske inte alls gillar den musik du och dina antipirat-kompisar tycker att de ska gilla.
Snyggt cirkelresonemang du kommer med.
Jaså? Har du nån grund för det?
För jag känner till en liten undersökning som pekar på att folk köper den musik de vill ha och det säger ju egentligen inget annat än att folk kanske inte alls gillar den musik du och dina antipirat-kompisar tycker att de ska gilla.
Men den musiken jag menar gillas verkligen av folk och piratladdas rätt friskt, Alltså musiken piratladdas ned mer än tidigare men säljer mindre än tidigare både i butik och på nätet, vilket definitivt kullkastar dina argument.
Knappast. Folk piratar allt möjligt. Det betyder inte att de skulle köpt det annars.
Och hur vet du att det piratas? Hur vet du att folk gillar det?
Det många undersökningar visar är ju att folk ändrat musiksmak pga att de nu kan lyssna igenom musiken och slipper köpe grisen i säcken, vilket förklarar precis allt du påstår, om det du påstår nu ens stämmer.
Knappast. Folk piratar allt möjligt. Det betyder inte att de skulle köpt det annars.
Och hur vet du att det piratas? Hur vet du att folk gillar det?
Det många undersökningar visar är ju att folk ändrat musiksmak pga att de nu kan lyssna igenom musiken och slipper köpe grisen i säcken, vilket förklarar precis allt du påstår, om det du påstår nu ens stämmer.
En typisk piratbortförklaring "man slipper köpa grisen i säcken" med det argumentet så behöver man ju inte köpa någon skiva eftersom ingen är tillräckligt bra för att köpas trots att piraten lyssnar på den ett 40-tal gånger.....
"Svala & Söderlund, Stockholms äldsta skivaffär , lades i maj ned efter nästan 70 år i Konserthuset. Hyreshöjningen som kom efter flera år av minskad skivförsäljning blev dödsstöten."
De som känner till Svala och Söderlund vet att de hade mycket bra skivor hyfsade priser duktiga anställda och ett kanonbra läge mitt i City.
Självklart bidrog piratkopieringen till S&Vs död.
Det tvivlar jag på. CDON är nog en större bov. Har man en affärsidé som inte funkar så är det klart man griper efter halmstrån i sin jakt efter nåt att skylla på. Det är helt uppenbart att piratkopieringen inte hade nån skuld i att de lade ner eftersom det finns undersökningar som säger piratkopiering gynn ar skivförsäljningen.
Kan du ge mig nån vetenskaplig grund för det du påstår?
Och bara för att en affärsidé funkat i 70 år betyder inte det att den kommer göra det i 70 år till. Mycket har förändrats förutom piratkopieringens intåg och det finns många företag som blivit tvungna att lägga ner efter väldigt lång tid i sina respektive branscher.
Det tvivlar jag på. CDON är nog en större bov. Har man en affärsidé som inte funkar så är det klart man griper efter halmstrån i sin jakt efter nåt att skylla på. Det är helt uppenbart att piratkopieringen inte hade nån skuld i att de lade ner eftersom det finns undersökningar som säger piratkopiering gynn ar skivförsäljningen.
Kan du ge mig nån vetenskaplig grund för det du påstår?
Det vetenskapliga grunden är väl att i princip alla detaljistbranscher har haft en uppgång de senaste åren förutom skivförsäljningen och dvd/video-uthyrningsbranschen.
När du skriver att piratkopieringen inte har någon skuld till att Svala & Söderlund lades ned så idiotförklarar du dig själv. CDON hade kanske en liten skuld men CDOn går inte så bra som du verkar tro...
Vilken undersökning visar entydigt att piratkopiering gynnar skivförsäljningen? KTHs visade inte det om du läser den ordentligt.
En sak är säker om piratkopiering eller piratfildelning aldrig skulle ha existerat så hade folk definitivt köpt mer skivor och priserna skulle vara ännu lägre.
Hur kan du vara så säker på det. Det är snarare helt säkert så att du har fel. Hade piratkopiering aldrig existerat så hade priserna varit högre, vi hade haft ett sämre utbud och och folk hade kanske köpt lika mycket skivor som idag, men de hade lyssnat mindre på musik.
Varför idiotförklarar jag mig när jag påstår att du med största sannolikhet har fel i nåt som du bara har hittat på?
Och det du påstår är en vetenskaplig grund är inget annat än ren vidskepelse. Nån går under en stege och nåt dåligt händer. Samma person går aldrig mer under en stege.
Hur kan du vara så säker på det. Det är snarare helt säkert så att du har fel. Hade piratkopiering aldrig existerat så hade priserna varit högre, vi hade haft ett sämre utbud och och folk hade kanske köpt lika mycket skivor som idag, men de hade lyssnat mindre på musik.
Ditt problem är att du har en betonginställning nämligen att piratkopiering INTE påverkat skivförsäljning negativt, men alla med någorlunda insyn vet att så är fallet. Skivor säljs på förhandsordrar förr i tiden så låg en förhandsorder på en het skiva mellan 10.000-100.000 exemplar. Nu ligger förhandsordrarna sällan över 5.000 exemplar. Den nedåtgående trenden blev tydlig när fildelningstjänsterna började slå igenom.
Att folk skulle ha lyssnat på mindre musik om piratkopiering inte skulle ha existerat är bara nys med största sannolikhet så skulle folk istället köpt mer musik, lyssnat mer på radio och spelat in därifrån (helt lagligt)
Det är inte jag som idiotförklarar dig utan det gör du själv så bra...
Nu orkar jag inte mer.
Undersökning på undersökning visar att jag har rätt, så det är nog snarare du som idiotförklarar dig själv när du drar hutlösa slutsatser på mycket lös grund.
Jag vet själv att jag upptäcker mer musik och köper mer musik tack vare piratkopiering. Det som minskar är mainstream-musik.
Jag har ingen betonginställning. Jag litar på vetenskapliga rapporter och logik.
Jag undrar vem som har en betonginställning ¬____¬
Har inte the Knife någorlunda insyn? Hur förklarar du att de kan stå på en föreläsning och säga att piratkopiering är jättebra och gynnar musiklivet när de har mycket god insyn i allt vad det innebär att driva ett skivbolag, både som ägare och musiker? De försörjer sig på musiken och de ger inte ens live-spelningar regelbundet.
Nu orkar jag inte mer.
Undersökning på undersökning visar att jag har rätt, så det är nog snarare du som idiotförklarar dig själv när du drar hutlösa slutsatser på mycket lös grund.
Jag vet själv att jag upptäcker mer musik och köper mer musik tack vare piratkopiering. Det som minskar är mainstream-musik.
Jag har ingen betonginställning. Jag litar på vetenskapliga rapporter och logik.
Jag undrar vem som har en betonginställning ¬____¬
Har inte the Knife någorlunda insyn? Hur förklarar du att de kan stå på en föreläsning och säga att piratkopiering är jättebra och gynnar musiklivet när de har mycket god insyn i allt vad det innebär att driva ett skivbolag, både som ägare och musiker? De försörjer sig på musiken och de ger inte ens live-spelningar regelbundet.
Mina slutsatser är knappast hutlösa eller på lös grund piratkopiering har definitivt en negativ effekt på skivförsäljningen, vilket också den undersökning du tror står på din sida säger en undersökning som du tydligen inte ens läst.
Förövrigt är The Knife väl mainstream om något en såsig blandning av Björks sämre låtar mixat med dålig plastig italoelectro. Att de gillar piratkopiering beror väl på att de vill ställa in sig hos kidsen och att de inte var direkt fattiga innan de började med musiken.....
Kul är att Knife brukar beskrivas som ett band som vägrat gå igenom de vanliga skivbolagen, när sanningen är att de blev nobbade av 13 bolag innan de startade eget och det bolaget ligger under Border Records.
Jaha. Nu klarnar det! Du är egentligen inte sur på piratkopieringen utan på att folk inte tycker om samma musik som dig. Det borde jag förstått.
Varför skulle det löna sig att ställa sig in hos kidsen om de ändå bara piratkopierar deras musik? Och du säger att de blev nobbade av tretton bolag… Ändå kan de försörja sig på musiken idag… Kan det vara så illa att skivbolagen har fel ibland? Skivbolagen kanske inte alls vet bäst vad folk tycker om iallafall? Det kanske folk gör själva?
Jaha. Nu klarnar det! Du är egentligen inte sur på piratkopieringen utan på att folk inte tycker om samma musik som dig. Det borde jag förstått.
Varför skulle det löna sig att ställa sig in hos kidsen om de ändå bara piratkopierar deras musik? Och du säger att de blev nobbade av tretton bolag… Ändå kan de försörja sig på musiken idag… Kan det vara så illa att skivbolagen har fel ibland? Skivbolagen kanske inte alls vet bäst vad folk tycker om iallafall? Det kanske folk gör själva?
Att jag rent allmänt tycker The Knife suger hör inte så mycket ihop med piratkopiering ,folk får väl gilla vad dom vill, men det finns så enormt mycket bättre elektronisk musik än Knife.
Givetvis så är det taktiskt smart av Knife att säga att de gillar piratkopiering, det gör ju att kidsen tror att de är på deras sida.
Knife försörjer sig inte på musiken..
De gjorde det enligt de själva när de höll föreläsningen jag var på.
De gjorde det enligt de själva när de höll föreläsningen jag var på.
Enligt uppgift så är deras familj en av Göteborgs rikaste familjer....
Och då utgår du ifrån att de får pengar från sina föräldrar eller?
Och då utgår du ifrån att de får pengar från sina föräldrar eller?
Nej de är tydligen delägare. Fast dom har väl ärvt iofs. Blev rätt förvånad själv när jag hörde vissa saker från en gemensam bekant tyckte att det inte gick ihop med deras image riktigt, men är väl just därför de talar så lite om sin bakgrund.
Nåja, det är möjligt att det de sa var att de kunde försörja sig på musiken och då spelar det mindre roll om de faktiskt gör det. Det är ganska skönt att inte du måste godkänna all musik som kommer ut på marknaden för det är trots allt en hel del människor som faktiskt gillar sån musik du tycker suger.