Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad en Mac kan som inte en PC kan?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-08-23 22:36

Det var en intressant diskussion om fördelarna med PC.Många här verkar nästan föredra PC framför Mac.Men vad kan en Mac som inte en PC kan.Titta på Imac "globe".Vilken annan dator väcker sådana känslor som den? Faktiskt så blir man glad,bara av att se den.Och med en sådan start blir allt man tänker sig göra på datorn superbt.Man får verkligen lust att jobba,lyssna på musik eller vad man känner för.Macen är helt klart emotionell,är en PC det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 22:54

Det är precis som alla macanvändare här tycker tror jag - det är en dator med personlighet.

Jag tror med det andra forumet ville vi belysa vad som GÅR med PC som INTE GÅR med Mac. Det finns saker som går åt andra hållet också.

Att koda filmer är mycket enklare med Mac.

Annars handlar det väl inte så mycket om vad man kan och inte kan. Mac OS är ett mycket användarvänligare gränssnitt. PC känns så... warsavapakten? Halvfärdigt liksom. Saker är enklare med Mac.

Satt precis och diskuterade det här med en kompis (som inte kör Mac men som är Mac-vänlig). Vi funderade över varför folk är så "tvärt om". Massor med folk köper iPods, som i sanningens namn är ganska kassa Mp3-spelare men de köper inte Mac-datorer som är överlägsna PC. Det borde ju vara tvärt om. Fast det förutsätter ju att folk hade tankeförmåga och det verkar de ju inte ha. Vi här är bara några få utvalda.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-22 10:15

Vad kan ett äpple som inte ett päron kan?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-22 10:59
Ursprungligen av tjogin:

Vad kan ett äpple som inte ett päron kan?

Ge mej svår allergi?

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 11:08
Ursprungligen av Pelleman:

Massor med folk köper iPods, som i sanningens namn är ganska kassa Mp3-spelare...

Vilka skulle de köpa istället?

Om iPod:

Ursprungligen av DaPhox:

Vilka skulle de köpa istället?

Flashbaserade spelare som har radio, line in, diktafon, väger 25-30gram MED batteri, kan anslutas utan särskild programvara i datorn och som har mycket längre drifttid. Nu när det finns bra spelare med 1Gb (snart 2Gb!) så finns det ingen anledning att krångla till det med en iPod. Den stora lagringskapaciteten tycker jag är helt meningslös när det ändå inte går att spela mer än en bråkdel av innehållet på en laddning.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-30 14:16

Om iPod:

Flashbaserade spelare som har radio, line in, diktafon, väger 25-30gram MED batteri, kan anslutas utan särskild programvara i datorn och som har mycket längre drifttid. Nu när det finns bra spelare med 1Gb (snart 2Gb!) så finns det ingen anledning att krångla till det med en iPod. Den stora lagringskapaciteten tycker jag är helt meningslös när det ändå inte går att spela mer än en bråkdel av innehållet på en laddning.

Jag hatar att sitta och pillra och kopiera musik från och till min MP3-spelare. Med min 20gig iPod kan jag lassa in så mycket musik att jag inte tröttnar på den på flera månader. Jag behöver bara plugga i den i laddaren en gång i veckan, annars har jag den liggande i jackfickan. Radio _kanske_ skulle kunna vara kul men diktafon skiter jag fullständigt i. Vad som däremot är bra att jag trots alla tusentals låtar har nån gig ledigt som jag kan använda för att flytta filer mellan mig och jobbet/kompisar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 13:32

Massor med folk köper iPods, som i sanningens namn är ganska kassa Mp3-spelare...

Huh? Vad backar du upp den åsikten med? Har inte hittat någon spelare som är i samma klass som iPoden.

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 19:52

Hahaha, det är ju precis vad dessa trådar alltid slutar i på detta forum. Folk hittar smågrejer som går på Mac men inte PC och vice versa.

Själva kontentan är att vissa grejer går här men inte där, andra där men inte här. Men på det stora hela har de ungefär lika mycket fördelar bägge två. PC är bättre nu än förr och många har uppfattningar om PC som ägde grund på Windows 98-tiden men inte gör det nu. PC är också billigare för på papperet samma prestanda. Mac är stabila och snygga. Det är några grejer. Finns en miljon till också. Minst.

Det här känns numera nästan som den där diskussionen vissa typer alltid vill ha med en i fyllan, om "kommersiell musik" vs. vad de kallar "riktig musik" och så blir det samma argument om Britney vs. Oasis eller nåt, all over again. Man blir lite less faktiskt.

Sen är ju ingen tråd komplett utan ett VM i vem som kan hitta på mest invecklade systemvetar-problem som BARA kan lösas på den ena plattformen eller den andra, om man kör X diff pluff Z miff i modult, interpolerat spliff koff keff-läge där-och-där, då-och-då.

Gaah.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är precis som alla macanvändare här tycker tror jag - det är en dator med personlighet.

Jag tror med det andra forumet ville vi belysa vad som GÅR med PC som INTE GÅR med Mac. Det finns saker som går åt andra hållet också.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-11-22 20:54
Ursprungligen av petsematary:

Hahaha, det är ju precis vad dessa trådar alltid slutar i på detta forum. Folk hittar smågrejer som går på Mac men inte PC och vice versa.

Själva kontentan är att vissa grejer går här men inte där, andra där men inte här. Men på det stora hela har de ungefär lika mycket fördelar bägge två.

Jo, precis. Det som är intressant är väl vad man behöver som användare. Photoshop eller Excel, liksom. Båda går förvisso på både Win och Mac, men det finns - ähum - vissa skillnader i prestanda .

Användas ?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-22 11:59

OS X kan ha skärmsläckare som skrivbordsbakgrund, det går inte i XP.

Macen klarar sig utan diskettstation. För att kunna installera windows krävs en sk. installationsdiskett som innehåller grundläggande drivrutiner för cd-läsaren mm.

• Medlem
  • 2004-11-22 12:49
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Macen klarar sig utan diskettstation. För att kunna installera windows krävs en sk. installationsdiskett som innehåller grundläggande drivrutiner för cd-läsaren mm.

Mmmm... nej. Windows 98, ja. Windows 2000, nej.

EDIT: Om man har en jävligt gammal dator, kanske det behövs...

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 13:07

Vad kan....

Efter att ha kört XP en tid blir svaret: Hjälpa dig som användare istället för tvärtom!

Plug and play,
Drag & drop
Sökfunktioner

är t ex några av funktionerna som fungerar på Mac:en

Nej jag har ingen diskettstation i min Pc ( En Dell ) och jag har inte använt en diskettstation sedan Windows Xp släpptes år 2001, Har inte behövt det helt enkelt.

Ursprungligen av Hunter78:

Nej jag har ingen diskettstation i min Pc ( En Dell ) och jag har inte använt en diskettstation sedan Windows Xp släpptes år 2001, Har inte behövt det helt enkelt.

Ok då. Jag kan ju erkänna att jag inte har installerat någon högre version av windows än 98:an. Har använt 2k men jag har inte installerat det. Vad jag dock frågar mig är följande isåfall: Varför levereras så många pc-modeller med en diskettstation om inte det är för att diskett krävs längre vid installation - gammal vana? Disketten är ju helt klart ett av de sämsta mediena för långvarig lagring. Jag känner bara till 3 dator-tillverkare förutom Apple som haft modet att eliminera diskettstationen nämligen Sony, Alienware och Dell.

Ok då. Jag kan ju erkänna att jag inte har installerat någon högre version av windows än 98:an. Har använt 2k men jag har inte installerat det. Vad jag dock frågar mig är följande isåfall: Varför levereras så många pc-modeller med en diskettstation om inte det är för att diskett krävs längre vid installation - gammal vana? Disketten är ju helt klart ett av de sämsta mediena för långvarig lagring. Jag känner bara till 3 dator-tillverkare förutom Apple som haft modet att eliminera diskettstationen nämligen Sony, Alienware och Dell.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte själv varför man har en så finna relik kvar? Kan tänka mig att det finns alltid någon som vill ha en diskettstation av någon oförklarlig anledning.
Kanske någon som har några disketter som vill kunna läsa eller skriva till diskett och vara sentimental och nostalgisk. Det finns minst lika många anledningar som diskettstationer varför man vill ha en diskettstation.

Jag själv använder USB - Minne 256 MB

Jag hjälpte en kompis som hade köpt en ny PC för några veckor sedan att installera Win XP. Han beställde datorn utan diskettstation. När vi sedan skulle installera visade det sig att Win Xp inte kunde hitta hans SATA-disk, när vi i installationsprogrammet valde att lägga till drivrutiner fick vi medellandet att datorn saknade diskettstation, och att installationsprogrammet skulle avbrytas.

Vi var tvugna att skruva isär en gammal dator, flytta diskettstationen, leta upp och ladda ner en drivrutin från nätet. Man kan inte bränna ut det på en cd, drivarna måste läggas till ifrån diskett. Så om man skall installerar XP på en dator med SATA-disk är tydligen diskettstation tvång.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-11-22 14:38
Ursprungligen av Sjöquist:

Jag hjälpte en kompis som hade köpt en ny PC för några veckor sedan att installera Win XP. Han beställde datorn utan diskettstation. När vi sedan skulle installera visade det sig att Win Xp inte kunde hitta hans SATA-disk, när vi i installationsprogrammet valde att lägga till drivrutiner fick vi medellandet att datorn saknade diskettstation, och att installationsprogrammet skulle avbrytas.

Vi var tvugna att skruva isär en gammal dator, flytta diskettstationen, leta upp och ladda ner en drivrutin från nätet. Man kan inte bränna ut det på en cd, drivarna måste läggas till ifrån diskett. Så om man skall installerar XP på en dator med SATA-disk är tydligen diskettstation tvång.

Jag gjorde samma manöver med en polares dator för ett tag sen. Där fungerade det utmärkt att installera direkt från CDn till en oformaterad SATA-disk. Det låter som hårddisken som din kompis använde sig av inte hittades av BIOS?
(Isåfall kan man ju inte skylla på Windows, tycker jag...).

Jag har - såvitt jag minns - inte använt diskett sedan XP kom.

Men om man ska återgå till inledningsfrågan; Jag tycker att en Mac är roligare att jobba på. Inte nödvändigtvis bättre eller snabbare, men roligare. Det som stör mej med min mac är att jag inte kan 1. spela Need for Speed eller Carmageddon.
2. synka min telefon.
3. att det blir så dyrt att byta grafikkort. (jämfört med vad ett grafikkort till pezen kostar)

Inget som OS X är direkt "skyldig till" iofs, men det är det som gör att jag har kvar Windows.

Jag använder dagligen både PC och Mac - i ungefär samma utstäckning - och det jag tycker är ojämförligt mycket bättre på Macen är musiklyssning (iTunes) och bildgluttande/snabbretusch a lá "röda ögon" (iPhoto), samt att man slipper tänka på virusskydd och konstiga registerkapningar.
Å andra sidan, kör man Firefox istället för IE på PCn så är man snabbt av med MÅNGA bekymmer.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-22 16:38

Ok då. Jag kan ju erkänna att jag inte har installerat någon högre version av windows än 98:an.

Tycker du att det är rättvist att jämföra Mac OS X från 2004 med Windows från 1998, utan att dessutom (uppenbarligen) ha någon som helst erfarenhet eller kunskap om Windows av senare versioner?

IMHO, det är exakt denna typ av uttalanden som är skälet till att Mac-användare ofta uppfattas som fullständigt okunniga (enl. min erfarenhet från olika forum osv).

Installation av Windows Xp kräver ingen installationsdiskett (Jag har en Pc utan diskettstation , som fungerar bra ändå)

Ibland kan det behövas med att använda diskettstation , fast det beror nog på att datorns bios inte är rätt konfigurerat för att boota upp på Cd/Dvd-läsaren

Fast jag tycker att en windows installation är mycket svårare att göra än en mac os installation.

Diskussioner i det här ämnet har en tendens att spåra ur. Därför ber vi er ta det lugnt och sansat. Kommentarer som bryter mot våra villkor kommer raderas omedelbart. Eventuella kommentarer kring moderation tas i Feedback-forumet.

Hmm... Jag vill inte verka negativ nu, men ta det gärna försiktigt i den här tråden, många trådar den senaste tiden har spårat ur i flamewars, och rubriken bjuder verkligen in dem som vill göra sin röst hörd i sådana sammanhang.

Drag-n-drop på Mac:en, framförallt kombinerat med Exposé är en njutning att använda sig av. Inte en enda PC klarar av det.

Edit: Jag var inte först med att varna...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Drag-n-drop på Mac:en, framförallt kombinerat med Exposé är en njutning att använda sig av. Inte en enda PC klarar av det.

På vilket sätt inte då? Att inte exposé finns vet vi ju, men visa (endast) skrivbordet kan ju PC och att dra och släppa till andra program/dokument är snarast enklare.

Så exakt vad är det som inte går? *rädd att jag missförstår något*

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

På vilket sätt inte då? Att inte exposé finns vet vi ju, men visa (endast) skrivbordet kan ju PC och att dra och släppa till andra program/dokument är snarast enklare.

Integrationen mellan alla typer av program och Mac OSX var det viktiga i mitt exempel.

• Medlem
  • 2004-11-22 14:00

Exposé öppnar fantastiska möjligheter till drag and drop. Jag använder det hela tiden, för att dra filer till program, eller mellan program. Ha iPhoto öppet, ta tag i en fil, tryck F9 och släpp filen på ett öppet dokument. Eller visa skrivbordet, och dra in en fil i det dokument du arbetar med. Fördelen med Exposé (som gör det användbart) är ju att fönstren direkt återställs.

Ursprungligen av stfm:

Exposé öppnar fantastiska möjligheter till drag and drop. Jag använder det hela tiden, för att dra filer till program, eller mellan program. Ha iPhoto öppet, ta tag i en fil, tryck F9 och släpp filen på ett öppet dokument. Eller visa skrivbordet, och dra in en fil i det dokument du arbetar med. Fördelen med Exposé (som gör det användbart) är ju att fönstren direkt återställs.

Ja men det kan man ju i Windows också, visserligen får man dra till aktivitetsfältet och vänta tills programmet/fönstret poppar upp, men det är ju lika enkelt.

Personligen använder jag dock nästan aldrig Exposé eftersom jag tycker att de andra metoderna för att växla mellan program och fönster passar mig bättre

• Medlem
  • 2004-11-22 14:12

Ja men det kan man ju i Windows också, visserligen får man dra till aktivitetsfältet och vänta tills programmet/fönstret poppar upp, men det är ju lika enkelt.

Personligen använder jag dock nästan aldrig Exposé eftersom jag tycker att de andra metoderna för att växla mellan program och fönster passar mig bättre

En vanesak så klart, men testa ett tag så kanske du fastnar för det också.

I Windows tar det ibland ett tag att rita upp ett gömt program, det slipper man ju i OS X, men visst funkar det också.

Bevaka tråden