Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 9 vs Mac OS X

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 12:51

Var inne i Mac OS 9 här om dagen. Bland annat i programmet Väljaren men även lite i Findern. När jag var klar och på väg hem så poppade två saker upp. Först, att namnet Väljaren/Chooser är helt ologiskt och man bara visste att skrivare och servrar var där om man lärt sig det. Alltså inget som man kan snoka sig till. Däremot så tycker jag att väljarens server del är smidig. Sakerna kommer upp och inte Mac OS X konstiga mappar, alias och genvägar till den egna datorn utan man får direkt upp alla serverar på ett maccigt sätt.

Så, vad i Mac OS 9 finns fortfarande inte i Mac OS X och vad har blivit bättre och mer logiskt.

Rubriken till trots så ta det lungt nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 14:43

Det jag saknar mest med OS 9 är känslan. Tillägg så som det hanterades i OS9, idagsläget går det förvisso att flytta saker manuellt (Tillägskontrollen var ju bara ett sätt att automatisera flytten), men det finns på tok för många irrelevanta saker synliga för användaren. De borde verkligen ha ett mellansteg mellan dagens Finder och Terminalen i kraftfullhet och enkelhet.
Ibland försöker jag installera ett Platinum-tema till OSX, men inte finns det något riktigt bra, jag saknar Platinum. :-/

Aqua ser i dagsläget rätt bra ut (Tiger/Panther), men hur kunde de byta ut Platinum mot detta:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-19 22:54
Ursprungligen av Netzach:

Aqua ser i dagsläget rätt bra ut (Tiger/Panther), men hur kunde de byta ut Platinum mot detta:

Åååhhh! Mac OS X DP3. Min favvo!
Klart snyggaste OS X hittills! Shit vad jag diggade det. Och oj vad besviken jag blev när DP4 dök upp
Finns jättemycket man saknar från OS9:

Väljaren som sagt.
Enkelheten i uppbyggnaden av systemmappen, tillägg, inställningar.
Ett konsekvent utseende och konsekvent funktion.
Fönsterhanteringen.
Äpplemenyn - Dockan känns fortfarande som ett experiment.

Sen är det ju inte alla som har gett upp OS9...

http://slottet.mine.nu/~bollman/forumbilder/20051119.jpg

Längst till vänster: PowerBook G3-233 WallStreet med OS9.2.2
Mitten: PowerBook Pismo-500 med 10.4.3
Längst till höger: Sony VAIO TX1 WinXP

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 23:07

Saknar inte något från Mac OS 9. Möjligen att kunna maximera fönster.

Ursprungligen av palb:

Saknar inte något från Mac OS 9. Möjligen att kunna maximera fönster.

Gick det att göra? Vill minnas att det fungerade likadant som det göra idag...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 14:01
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Gick det att göra? Vill minnas att det fungerade likadant som det göra idag...

Jag har för mig att man kunde det genom att hålla nere alt när man klickade på zoom-knappen.

Ursprungligen av palb:

Jag har för mig att man kunde det genom att hålla nere alt när man klickade på zoom-knappen.

Jajamän!

Ursprungligen av palb:

Jag har för mig att man kunde det genom att hålla nere alt när man klickade på zoom-knappen.

Där var det något jag gick misste om. Nåja, det var så länge sen att det kvittar nu.

Ursprungligen av johan_tanying:

-- att inte alla fönster som tillhör ett visst program eller finder lägger sig överst när man klickar i ett fönster. Sitter just nu med två parallella dokument i Word, och jag vill att båda dokumentet skall lägga sig främst när jag klickar i ett av dem.

Personligen tycker jag att det ska vara som det är nu, eftersom jag ofta jobbar i två eller flera program samtidigt. T.ex illustrator och findern eller illustrator och photoshop. Då är det väldigt bekvämt att fönstren ordnar sig i den ordning man använder dem. Det är dessutom ett steg närmare att ta bort konceptet med program som jag tycker är så onödigt.

Ursprungligen av bollman:

Åååhhh! Mac OS X DP3. Min favvo!
Klart snyggaste OS X hittills! Shit vad jag diggade det. Och oj vad besviken jag blev när DP4 dök upp
Finns jättemycket man saknar från OS9:

Väljaren som sagt.
Enkelheten i uppbyggnaden av systemmappen, tillägg, inställningar.
Ett konsekvent utseende och konsekvent funktion.
Fönsterhanteringen.
Äpplemenyn - Dockan känns fortfarande som ett experiment.

Sen är det ju inte alla som har gett upp OS9...

http://slottet.mine.nu/~bollman/forumbilder/20051119.jpg

Längst till vänster: PowerBook G3-233 WallStreet med OS9.2.2
Mitten: PowerBook Pismo-500 med 10.4.3
Längst till höger: Sony VAIO TX1 WinXP

Men var det inte DP2 som körde med Platinum och DP3 som introducerade Aqua (var det btw i den versionen som dom dessutom lade en Apple-logga centrerad i menyraden?

Väljaren och "enkelheten" är nog det jag saknar mest.

Jag saknar inget. Vila i frid Mac OS 9.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 17:42
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag saknar inget. Vila i frid Mac OS 9.

Den som inte saknar Väljaren har aldrig jobbat med servrar. OS X sätt att hantera just servrar är så dåligt att det är helt obegripligt att man inte lyckats få till det i X.

Ursprungligen av Wire:

Den som inte saknar Väljaren har aldrig jobbat med servrar. OS X sätt att hantera just servrar är så dåligt att det är helt obegripligt att man inte lyckats få till det i X.

Jag har jobbat med servrar, speciellt i Mac OS 9. Och jag skanar det inte ett smack.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 20:58
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har jobbat med servrar, speciellt i Mac OS 9. Och jag skanar det inte ett smack.

Jag tror dig inte. Förklara!

Ursprungligen av Wire:

Jag tror dig inte. Förklara!

Vad tror du inte? Att jag jobbat med servrar i Mac Os 9, eller att jag inte saknar det? Varför skulle det vara så otroligt? Och varför skulle jag ljuga om nåt så banalt?

På två olika företag har jag jobbat med Mac OS 9 och servarar. Det ena var en Windows NT server, med Mac OS 9 användare. Det var väl 6-7 år sen. Datorerna krashade väl ett par gånger om dagen. På nästa ställe hade vi en filserver som körde Mac OS 9. Det var väldigt segt och instabilt trots att vi var endast c:a 6 användare. Sen bytte vi till Mac OS X 10.2 (år 2002?) och allt blev bättre, användarna slutade ringa upp till oss om att de inte kunde komma in på servern och liknande. Sen bytte vi till 10.3 och allt blev bra. Servern bara gick och gick.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 21:26
Ursprungligen av Stefan Swales:

Vad tror du inte? Att jag jobbat med servrar i Mac Os 9, eller att jag inte saknar det? Varför skulle det vara så otroligt? Och varför skulle jag ljuga om nåt så banalt?

På två olika företag har jag jobbat med Mac OS 9 och servarar. Det ena var en Windows NT server, med Mac OS 9 användare. Det var väl 6-7 år sen. Datorerna krashade väl ett par gånger om dagen. På nästa ställe hade vi en filserver som körde Mac OS 9. Det var väldigt segt och instabilt trots att vi var endast c:a 6 användare. Sen bytte vi till Mac OS X 10.2 (år 2002?) och allt blev bättre, användarna slutade ringa upp till oss om att de inte kunde komma in på servern och liknande. Sen bytte vi till 10.3 och allt blev bra. Servern bara gick och gick.

Men det du skriver har väl inget med Väljaren att göra?

Ursprungligen av Wire:

Men det du skriver har väl inget med Väljaren att göra?

Det handlade om ifall jag saknade väljaren eller inte. Som jag skrev tidigare: Jag saknar inget i Mac OS 9.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 21:54
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det handlade om ifall jag saknade väljaren eller inte. Som jag skrev tidigare: Jag saknar inget i Mac OS 9.

OK, då tolkar jag det som att du inte som användare (klient) har hanterat servrar. För har man gjort det, saknar man Väljarens förträffliga monteringsfunktion. Som tyvärr inte fullt ut fungerar i X.

Ursprungligen av Wire:

OK, då tolkar jag det som att du inte som användare (klient) har hanterat servrar. För har man gjort det, saknar man Väljarens förträffliga monteringsfunktion. Som tyvärr inte fullt ut fungerar i X.

Om jag minns rätt så hade jag mina servrar som alias i Mac OS 9, precis som nu i Tiger.

  • Medlem
  • 2005-11-19 15:19

> Snabbheten; uppstart, avstängning, Finder...
> Äpplemenyn
> Tilläggskontroll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 17:22

Jag saknar:
•Det mer logiska sättet att ansluta till nätverksenheter.
•De lite mer logiska namnen på systemfiler.
•Platsinställningar!
•Konsekvent gränssnitt

Jag saknar inte:
•Det ständiga krasherna så fort man pressar systemet.
•Den ologiska ordningen i Systemmappen.
•Att behöva använda MS Outlook för mail och Internet Explorer eller Netscape.
•Den risiga uppdateringsprogrammet.
•Behöva använda långsamma Adobe Acrobat för att öppna pdf-filer.
•Använda shareware för att skapa pdf-filer.
•Otroligt risiga DVD-spelaren
•De dåliga installationsprogrammen
• Att vara utan kolumnview!
• Minneshanteringen
•Att behöva vara rädd för att installera en 3 år gammal version av Quicktime när man installerar ett program.

Plus hundratals mer småsaker. Inser nu hur dåligt och gammalt Mac OS 9 var. Om man hade ett stabilt Mac OS 9 så var det för att man lärt sig vad man får och inte får göra. Värdelöst under ytan, en del guldkorn på ytan.

  • Medlem
  • 2005-11-19 17:31

Acke saknar inte:
• Det ständiga krasherna så fort man pressar systemet.
-> Har inte påverkat mig trots hårt pressat system i alla år. men allt är relativt...

• Att behöva använda MS Outlook för mail och Internet Explorer eller Netscape.
-> Mozilla? Eudora?

• Att vara utan kolumnview!
-> Greg's Browser http://www.kaleidoscope.net/greg/

Oj, det var länge sen jag var i Mac OS 9... Jag snor lite hejdlöst från tidigare inlägg och det jag kan minnas.

Saknar:
• Att kunna kollapsa fönster.
• Att kunna dra fönster till skärmens nederkant för att fästa dem där.

Saknar inte:
• Inkonsekventa inställningsprogram.
• Den generella slöheten – uppstart, program etc. delvis på grund av avsaknad av multitasking.
• Väljaren
• Instabiliteten
• Det usla fleranvändarstödet
• Dåliga stödet för skrivare och andra prylar man vill koppla till datorn.
• Installationsprogrammen
• Nätverksstödet

inte bestämt mig om:
• Nätverksnavigationen – var både bra och dålig på samma gång.
• Systemmappens funktion och existens – den finns ju liksom kvar i Mac OS X på ett nytt sätt och på flera ställen.

Jag saknar inget! Ser fram emot OSXI och OSXII istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 03:59

Finns inget i gamla uråldriga OS9 som inte är bättre i OSX.

Ursprungligen av classic:

Finns inget i gamla uråldriga OS9 som inte är bättre i OSX.

Blunda inte. Det finns en rad punkter där OS9 har bättre lösningar som borde in i OSX. Om ingen minns fördelarna kommer de aldrig att fixas.

Här är några saker:
- Att hitta servrar i OS9 (med Väljaren) är tusen gånger bättre än OSX! (Sedan kanske inte nätlösningen är perfekt, supportfolk brukar gnälla, men det betyder inte att användarsidan är dålig.)
- Äppelmenyn är mycket bättre än dockan! Dockan borde ta mappar så man kunde göra den hierarkisk. Dockan lämpar sig bara för användare som inte kör så många olika program. Det är bra att man kan dra-och-släppa filer i Dockan, men det kunde man i OS9's tillämpningsmeny också.
- OSX-Findern är krattig, speciellt zoom-funktionen. I OS9 passar fönstren exakt, i OSX är det på en höft och oftast väldigt fel, nervöst och skakigt.
- Filnavigation!!! Jag vill ha nåt som är i alla fall i närheten av Click! There it is! (snabbhopp till mapp som syns i Finder) och Rebound (fildialoger scrollar till den fil man senast valde)! Varför går det inte att göra i OSX? Alla mappar som är öppna i Finder skall gå att snabbhoppa till! Det är ett utmärkt sätt att veta vad användaren jobbart med just nu. Nejdå, man måste harva omkring, eller lägga till och ta bort snabbvägar. Klumpigt! Och Rebound är så naturligt. Nix, man måste scrolla ner om och om igen... I OS9 är fildialogerna blixtsnabba och effektiva, i OSX undviker jag dem.
- Kollapsa fönster, som sagt. Bra funktion.

Installerare nämndes. Jag avskyr installerare på alla plattformar! De var trista i OS9, de är trista i OSX, de är direkt vidriga i Windows. Jag blir så glad när det dyker upp program (OS9 eller OSX) som bara är att kopiera in. Det händer, och är trevligt, men alltför många kräver detta eviga klickande (i sämsta fall nästa-nästa-nästa-nästa-hoppsan nu kör den).

OS9's nackdelar behöver vi inte tjata. De är kända. Det gör det inte mindre intressant att få OSX att fixa dess fördelar! Men hur? Med tanke på att den här lilla populationen dels ser helt olika problem, och dels att vi har en grupp som inte verkar vilja fixa dem... Det låter som en dålig påtryckningsgrupp. Tyvärr tror jag att OSX kommer att fortsätta modelleras efter Steve Jobs arbetsmodell och därmed punkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-20 11:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Äppelmenyn är mycket bättre än dockan! Dockan borde ta mappar så man kunde göra den hierarkisk.

Det gör den. Det är inte svårare att göra en egenanpassad Program-mapp/meny i dockan än att göra det i os9s äppelmeny. I praktiken fungerar det dock inte riktigt lika bra eftersom mappbrowsning via dockan är långsammare än motsvarande operation i os9.

I övrigt håller jag med dig.

Det var för övrigt några sådana här detaljer som gjorde att jag inte migrerade till osx förrän 10.2 hade lanserats - tex var jag så van att använda springloaded folders att jag inte ens var intresserad av att offra det och lära mig en alternativ metod. För min del handlade det dock just om detaljer, jag har inte använt mina macar i några större nätverk och har därför inte lidit av den sämre nätverksnavigationen i osx, för att ta ett exempel.

Ursprungligen av tei:

Det gör den. Det är inte svårare att göra en egenanpassad Program-mapp/meny i dockan än att göra det i os9s äppelmeny. I praktiken fungerar det dock inte riktigt lika bra eftersom mappbrowsning via dockan är långsammare än motsvarande operation i os9.

Jo, det går, det vet jag, men såvitt jag kan se så kan man lägga mappar i skräpavdelningen till höger, bland nedzoomade fönster, men inte bland programikonerna till vänster! Varför!? Vad har mapparna med nedzoomingar att göra? Varför måste mappar och program ligga separerade, medan startade och icke startade program ligger huller om buller, och mappar och nedzoomade fönster huller om buller på sin kant? Denna bristande på logik gjorde att jag skippade den lösningen, för att slippa reta mig på att det är så dumt. I stället gömmer jag dockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-20 12:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jo, det går, det vet jag, men såvitt jag kan se så kan man lägga mappar i skräpavdelningen till höger, bland nedzoomade fönster, men inte bland programikonerna till vänster! Varför!? Vad har mapparna med nedzoomingar att göra? Varför måste mappar och program ligga separerade, medan startade och icke startade program ligger huller om buller, och mappar och nedzoomade fönster huller om buller på sin kant? Denna bristande på logik gjorde att jag skippade den lösningen, för att slippa reta mig på att det är så dumt. I stället gömmer jag dockan.

Jag är förvisso ingen jättefan av dockan, men jag håller inte med dig och jag tycker tom att du säger emot dig själv på några punkter. Ja, aktiva program ligger blandade med inaktiva i den vänstra delen av dockan (en lösning som jag själv gillar, men jag kan förstå om inte alla tycker så). Till höger om programmen ligger de mappar du parkerat i dockan, till höger om dessa hamnar minimerade fönster och längst ut ligger papperskorgen. Rörigt? Knappast, framförallt inte om man jämför med äppelmenyn - eller har du lyckats komma på ett sätt att skapa en äppelmeny som sorterar programnamnen utifrån om de körs eller inte?

Skall vi gå igång på detta delikata spörsmål nu igen

Saknar (utan inbördes rangordning):

-- Att inte bildfiler etc i bokstavsordning behåller den ordningen när man öppnar dom i exvis Photoshop.

-- Programmenyn längst upp till höger.Jo faktiskt. Ibland vill man se vilka program som är igång utan att trycka på cmd-tab eller leta efter dimunitiva svarta trianglar i dockan.

-- På tal om dockan - den fungerar inte bra när där ligger 32 ikoner plus papperskorg. Så fort något "nytt" program lägger sig där börjar den flyta omkring åt höger o vänster utan att man vet var man skall få tag på grejorna eller ens hitta papperskorgen. Lösningen är väl att göra dockan ännu mindre (suck) eller rensa (när man egentligen skulle vilja göra tvärtom - få plats med ännu fler ofta använda prylar där). Och nej, lägga in mappar tycker jag känns långsamt och osmidigt. Bättre då att öppna ett nytt finder-fönster och gå direkt till programmmappen.

-- att det bara kan finnas ett fönster öppet av samma vy. Alldeles för windowslikt att man kan ha arton förnster öppna med samma innehåll. I OS9 stängdes t.o.m. ett öppet fönster om man klickade på motsvarande triangel i en listmeny i ett annat fönster - logiskt och självklart tycker iaf jag.

-- att inte alla fönster som tillhör ett visst program eller finder lägger sig överst när man klickar i ett fönster. Sitter just nu med två parallella dokument i Word, och jag vill att båda dokumentet skall lägga sig främst när jag klickar i ett av dem.

-- Kursiv stil på alias så att man ser skillnad på original och dom hm-hm aliasarna på en 12" skärm!!

-- Minimera fönster. Visserlige är exposé bra men ibland skulle man ha nytta av minimering. Och jag vägrar köra WindowshadeX som kräver APE installerat (bara namnet...) Finns fullt av berättelser på nätet om de problem som kan dyka upp pga dessa "systemförbättringar".

Bevaka tråden