Installerare nämndes. Jag avskyr installerare på alla plattformar! De var trista i OS9, de är trista i OSX, de är direkt vidriga i Windows. Jag blir så glad när det dyker upp program (OS9 eller OSX) som bara är att kopiera in. Det händer, och är trevligt, men alltför många kräver detta eviga klickande (i sämsta fall nästa-nästa-nästa-nästa-hoppsan nu kör den).
Detta håller jag helt o hållet med dig om, detsamma gäller då även någon form av avinstallerare.
Jag har inga direkta erfarenheter av OS9 eller tidigare mer än att jag jobbade då o då på Avid och där var det OS9. Och att det var hela upplägget på MAC med menyraden upptill och ja vet inte vad känslan som fick mig att Switcha.
men Nätverksbiten i OSX gillar jag inte, tycker den är lite lotteriartad. -Om detta var bättre, =mer logiskt gör då gärna OS X mer likt detta.
Systemmappen i OSX är en mardröm att hoppa in i - jag kan inte jämföra med OS9 däremot ett annat OS som jag defintivt känner än mer agg emot men det hör inte hit.
Att kunna Collapsa fönster - JA gärna - jag har provat Windowshade men tycker inte den gör det på ett "snyggt" sätt, eftersom OSX inte är grafiskt gjort för detta. Det finns även en Tumnagel variant på detta som ska ha funnits i tidigare OSX - var en trevlig variant men rätt rörig.
Jag tror att man borde kunna göra detta än bättre i OSX och gärna inspireras från OS9
Maximera fönster - är väl något som aldrig funnits, varken i OS9 eller OSX om jag inte har helt fel - detta skulle jag gärna se som en möjlighet i OSX - framförallt på en liten bärbar. Sitter jag i ett manusprogram eller i word så vill jag enbart kunna se detta och det jag skriver - inte störas av mitt skrivbord - då borde man kunna maximera hela fönstret och det enkelt.
Ungefär som man kan göra i typ Finalcut - där kan man organisera alla fönster så att de lägger sig o täcker - en liknande funktion för andra program vore trevligt. (men det kanske ligger mer hos enskilda programtillverkare att fixa)
På ett sätt kan jag sakna den ursäkta "tråkiga" stilen i OS9 - men det kändes mer enhetligt - nu verkar de leka mer hos Apple - kanske för att tekniken i OSX tillåter och risken finns då att man taapr fokus. Så gärna tillbaka till ett mer enhetligt GUI i OSX som jag tyckte mig se var mer tydligt OS9.