Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 9 vs Mac OS X

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 11:05

"Windowshade X" som gör det möjligt att bl.a. kollapsa fönster som i OS9. $10.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12243

Att inte kunna kollapsa fönster var det första som jag saknade i OSX (med besvikelse).

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Installerare nämndes. Jag avskyr installerare på alla plattformar! De var trista i OS9, de är trista i OSX, de är direkt vidriga i Windows. Jag blir så glad när det dyker upp program (OS9 eller OSX) som bara är att kopiera in. Det händer, och är trevligt, men alltför många kräver detta eviga klickande (i sämsta fall nästa-nästa-nästa-nästa-hoppsan nu kör den).

Detta håller jag helt o hållet med dig om, detsamma gäller då även någon form av avinstallerare.

Jag har inga direkta erfarenheter av OS9 eller tidigare mer än att jag jobbade då o då på Avid och där var det OS9. Och att det var hela upplägget på MAC med menyraden upptill och ja vet inte vad känslan som fick mig att Switcha.

men Nätverksbiten i OSX gillar jag inte, tycker den är lite lotteriartad. -Om detta var bättre, =mer logiskt gör då gärna OS X mer likt detta.

Systemmappen i OSX är en mardröm att hoppa in i - jag kan inte jämföra med OS9 däremot ett annat OS som jag defintivt känner än mer agg emot men det hör inte hit.

Att kunna Collapsa fönster - JA gärna - jag har provat Windowshade men tycker inte den gör det på ett "snyggt" sätt, eftersom OSX inte är grafiskt gjort för detta. Det finns även en Tumnagel variant på detta som ska ha funnits i tidigare OSX - var en trevlig variant men rätt rörig.

Jag tror att man borde kunna göra detta än bättre i OSX och gärna inspireras från OS9

Maximera fönster - är väl något som aldrig funnits, varken i OS9 eller OSX om jag inte har helt fel - detta skulle jag gärna se som en möjlighet i OSX - framförallt på en liten bärbar. Sitter jag i ett manusprogram eller i word så vill jag enbart kunna se detta och det jag skriver - inte störas av mitt skrivbord - då borde man kunna maximera hela fönstret och det enkelt.

Ungefär som man kan göra i typ Finalcut - där kan man organisera alla fönster så att de lägger sig o täcker - en liknande funktion för andra program vore trevligt. (men det kanske ligger mer hos enskilda programtillverkare att fixa)

På ett sätt kan jag sakna den ursäkta "tråkiga" stilen i OS9 - men det kändes mer enhetligt - nu verkar de leka mer hos Apple - kanske för att tekniken i OSX tillåter och risken finns då att man taapr fokus. Så gärna tillbaka till ett mer enhetligt GUI i OSX som jag tyckte mig se var mer tydligt OS9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 19:02
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Filnavigation!!! Jag vill ha nåt som är i alla fall i närheten av Click! There it is! (snabbhopp till mapp som syns i Finder) och Rebound (fildialoger scrollar till den fil man senast valde)! Varför går det inte att göra i OSX? Alla mappar som är öppna i Finder skall gå att snabbhoppa till! Det är ett utmärkt sätt att veta vad användaren jobbart med just nu. Nejdå, man måste harva omkring, eller lägga till och ta bort snabbvägar. Klumpigt! Och Rebound är så naturligt. Nix, man måste scrolla ner om och om igen... I OS9 är fildialogerna blixtsnabba och effektiva, i OSX undviker jag dem.
- Kollapsa fönster, som sagt. Bra funktion.

Default Folder X och WindowShade X fixar i stort sätt dessa punkter. Att snabbhoppa till ett öppet fönster krävde Default Folder redan under OS9, om jag minns rätt.

Ursprungligen av johan_tanying:

-- Minimera fönster. Visserlige är exposé bra men ibland skulle man ha nytta av minimering. Och jag vägrar köra WindowshadeX som kräver APE installerat (bara namnet...) Finns fullt av berättelser på nätet om de problem som kan dyka upp pga dessa "systemförbättringar".

Vadå för problem? Jag har inte märkt något. Har både WindowShade och Label X (som kräver apan) och tycker att det fungerar klanderfritt och jättesmidigt.

Ursprungligen av pichia:

Default Folder X och WindowShade X fixar i stort sätt dessa punkter. Att snabbhoppa till ett öppet fönster krävde Default Folder redan under OS9, om jag minns rätt.

Default Folder är ett måste både i OS9 och OSX. Man blir ju helt ställd så fort man hamnar på en maskin utan denna faktiskt mycket stabila produkt.

Ursprungligen av pichia:

Vadå för problem? Jag har inte märkt något. Har både WindowShade och Label X (som kräver apan) och tycker att det fungerar klanderfritt och jättesmidigt.

Jag läste en massa recensionerför typ ett år sedan i stil med dessa: http://www.macupdate.com/reviews.php?id=6485 & http://www.macupdate.com/reviews.php?id=6485 och besämde mig för att inte köra haxies på en arbetsmaskin. Kanske gäller det äldre versioner, men många klagomöl går ut på att apan modifierar systemet på olika sätt och inte är helt lätt att avinstallera.

http://www.macfixit.com/article.php?story=20030829064543409

Citat:

Unfortunately, we have known since the early days of Mac OS X that individual applications - particularly those that make any modifications to the System folder - can certainly affect the stability and performance of other applications, including the Finder.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

I OS9 är fildialogerna blixtsnabba och effektiva, i OSX undviker jag dem.

Du vet väl att det går att dra och släppa en mapp eller fil från Finder in i en spara/öppna-dialogruta för att "hoppa" till den mapp eller fil som dras?

Eller menar du något annat när du säger fildialog?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-20 11:23

Saker från os 9 jag saknar i OS X

* The Grouch
* Dubbelmoral

Tillägg har jag en hatkärlek till. Det var på ett vis tufft att kunna påverka systemet så drastiskt på ett så enkelt vis. Å andra sidan kunde det leda till ett hopplöst instabilt system...

Folk som inte förstått alla finesser i mac osx kanske tycker 9.an var bättre. Vad vet jag.

Ursprungligen av Alejandro:

Folk som inte förstått alla finesser i mac osx kanske tycker 9.an var bättre. Vad vet jag.

Förstår man inte finesserna i OS X så är OS 9 bättre.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Förstår man inte finesserna i OS X så är OS 9 bättre.

Alla kanske inte uppskattar finesser dom inte har användning för. Själv tycker jag OS8 och 9 var betydligt bättre än vad vissa andra verkar tycka. Men självklart så föredrar jag OS X.

Ursprungligen av Simon Templar:

Alla kanske inte uppskattar finesser dom inte har användning för. Själv tycker jag OS8 och 9 var betydligt bättre än vad vissa andra verkar tycka. Men självklart så föredrar jag OS X.

Ända sen OS X 10.2 kom ut har jag aldrig drömt om att gå tillbaka till OS 9. OS X är helt enkelt överlägset för min del. Men har Apple misslyckats med att presentera eller att anpassa funktionaliteten i OS X för vissa så är OS 9 bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-20 19:43

OS9 är för ni inbitna gammla gubbar Haha!

Tigern är urläcker! Sicken layout och design och funktionalitet!

Ursprungligen av zweden89:

OS9 är för ni inbitna gammla gubbar Haha! !

Och jag som trodde att OSX hade bättre inbyggt stöd för stavningskontroll än OS9. Tydligen hade jag fel... Hoho!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-20 22:17

Äpplemenyn var en ganska dum "uppfinning" egentligen, precis som dockan är ganska ogenomtänkt.

Apple BÖR i OSX se framåt med lösningar av typ QuickSilver.

Fälla ihop fönster saknar jag lika lite som jag minimerar fönster. Dock anser jag minimering av fönster på viset det hanteras i OSX är lite halvdålig. Ihopfällning är kanske inte mer optimalt men känns något mer snabbjobbat.

Rappeten i OS9 är det klart man saknar, men multitaskingen i OSX är fullständigt oslagbart.

OSX Nätverksnavigerar är lite "sådär". OS9's kan jag inte påstå var bättre ("Väljaren" är lagom ologiskt i "Äppel menyn" )

Fönsterhanteringen i OSX tycker jag var förvirrad i början också - att ett program kan ha fönster "över "och "under" ett annat. Men efter att ha suttit med OSX en längre tid är detta nästa mer logiskt. Ofta vill jag se innehållet i ett fönster från ett annat program medan jag sitter i ett tredje.

Maximering/optimering av fönster skulle OSX kunna går en redig kurs i.

Apple borde även gå tillbaka till sina rötter från 1980-talet och skap ENHETLIGA program i OSX. Man förstod detta för 20 år sedan, varför frångår man det idag? Iridium for the people.

Bevaka tråden