Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda PDF-fil från kopiering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kund som skall sälja en jubileumsbok i form av PDF, levererad på CD. Finns det något sätt att göra det svårare för betalande kund att skicka filen vidare till någon som inte har betalat?

En idé kan kanske vara att tvinga användaren att ha CDn i datorn för att läsa – men hur gör man det? Jag är medveten om att detta inte är ett bombsäkert skydd, men hindrar att PDF:en skickas via e-post…

Eller finns ett smartare/bättre sätt?

//magnus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 13:53

Måste nog göra ett litet program av den tror jag - men det kanske nån annan kan svara närmare på..

/Tngen

• Oregistrerad
  • 2005-11-21 13:55
Ursprungligen av Brake6:

Har en kund som skall sälja en jubileumsbok i form av PDF, levererad på CD. Finns det något sätt att göra det svårare för betalande kund att skicka filen vidare till någon som inte har betalat?

En idé kan kanske vara att tvinga användaren att ha CDn i datorn för att läsa – men hur gör man det? Jag är medveten om att detta inte är ett bombsäkert skydd, men hindrar att PDF:en skickas via e-post…

Eller finns ett smartare/bättre sätt?

//magnus

Det går väl att spärra spara och spara som alternativen i Acrobat STD eller PRO.
Testa sedan om det funkar att göra pdf-filen osynlig. Därefter kan du lägga autostart på den filen (går väl att göra så i Toast om jag minns rätt. Åtminstone under gamla OS-9 Toast) då startar Reader pdf-en som alltså bör gå att använda från skivan men skall inte gå att copa.

Ursprungligen av kjelle:

Det går väl att spärra spara och spara som alternativen i Acrobat STD eller PRO.
Testa sedan om det funkar att göra pdf-filen osynlig. Därefter kan du lägga autostart på den filen (går väl att göra så i Toast om jag minns rätt. Åtminstone under gamla OS-9 Toast) då startar Reader pdf-en som alltså bör gå att använda från skivan men skall inte gå att copa.

Det låter som en bra idé. Skall kolla upp Toast.

Tack för alla tips.

//magnus

Gör filen bamsestor så går den åtminstone inte att skicka med epost!

Du kan kryptera filen för en bestämd mottagare. (via certifikat)

Jag har köpt en PDF som var skyddad med FileOpen. Den kunde bara öppnas på den dator som man först öppnade den på. Krävde en plugin till Acrobat som då inte fanns till Mac så jag fick låna en PC för att kunna öppna den. Man kunde bara skriva ut den två gånger.

Systemet fungerade visserligen men jag skulle inte rekomendera någon att använda det för det var ganska krångligt.

http://www.fileopen.com/

1
Bevaka tråden