Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Cubase/Logic på iMac G5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-21 15:34

Hejsvejs

Det är så att jag ska uppdatera mitt musikinspelningssystem lite.. Och smakar lite på att köpa en iMac G5 17"are.. Det är bara det att jag har lite svårt att hitta några tester som klart och tydligt visar på prestandan.. Det är ju så att jag är pc-användare nu, så jag skulle gärna vilja jämföra lite om det skulle gå.. Jag upplever nämligen det som att jag får mer prestanda för pengarna om jag köper en ny pc, men jag är inte riktigt säker eftersom jag aldrig testat spela in i verkligheten på en mac..

Är det någon som har någon site med lite info om inspelning på en iMac? Jag kör rätt mycket tunga vst-effekter och sådär, så mest prestanda för pengarna är egentligen viktigare än plattform för mig..

Också, funkar det att köpa Cubase på en mac, eller det är bara att köra logic för att inte tappa massa prestanda där?

Mvh
Kenny

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 16:26
Ursprungligen av kenny:

...eller det är bara att köra logic för att inte tappa massa prestanda där?

..typ så...

  • Medlem
  • 2005-11-21 16:32

Japp, DaPhox har helt rätt.
Nyligen testade en engelsk musikproduktionstidning bärbara datorer och ett antal musikprogram. Live och Cubase kördes på sex olika datorer (en var mac PB 15") och PB's prestanda i Cubase var obefintlig - det verkade bara gå att köra ett litet antal spår och ett fåtal plug in-program. Mac-optimeringen verkar således (av förståeliga skäl) inte vara så bra, därför är Logic att rekommendera.

  • Medlem
  • 2005-11-21 22:19

Ok.. Jo jag misstänkte att det var så.. Det är egentligen inget större program, jag kan säkert använda mig av Logic också.. Det som jag däremot ser som ett eventuellt problem är detta;

Låt oss säga att jag köper en iMac G5 i originalutförande för knappa 14000;-. Om jag då skulle köpa en pc, för låt oss säga 11000:- (om vi räknar bort en ganska billig skärm som ju ingår med macen) så är jag lite frågande om vilken dator som levererar bäst prestanda när jag ska spela in.. Det är ju klart svårt att mäta, men om jag kan köra exempelvis 50 reverb av en typ på en dator, så vill man ju på något sätt jämföra hur många av samma typ man kan köra på den andra.. osv osv.. Är det någon som har någon sådan erfarenhet eller information?

Missförstå mig inte nu, jag är inte alls ute efter att trycka ner apple eller nått i den stilen, jag bara undrar. Jag har lixom inte råd att betala för mycket bara för att ha ett visst märke..

Kenny

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-21 23:02

tjena kenny.....

jag har en PB 15 1,25ghz 1,5gig ram....jag har en pc pentium4 2,8ghz med 768 ram. jag kör sonar 3 på den nu jag brukar ha ungefär 23 spår igång samntliga har en compressor på sig kanske 9 BBE maximizers igång 2 reverb samnt 2 olika DFH ( drum kit from hell ) igång..och då jobbar min burk på cirka 45 procent...
jag kan säga att det klarar inte min powerbook av men den är helt underbar för jag kan ta med den när jag jamma eller lira in med polare samnt vill lira in i replokalen eller när vi lirar live kan ha den i sängen och jobba på loppar samnt bara ligga i soffan och slö surfa, en extern hårddisk samnt ett litet presonus firebox ljudkort funkar klockers. jag kan lugnt ha igång 22audio spår med kompressor på hälften samnt 7 software syntar med trummor och diverse då jobbar den ungefär på 75% i logic, räcker inte det kan jag alltid ta min pc..så slutsatsen är vad har du för krav.. en imac är inte svår att ta med sig om du vill, nästan som en powerbook.....fan för ett par år sen hade jag bara en porta studio funkade fint de me....

du kan kolla in lite låtar på www.lordxon.se om du är nyfiken...

  • Medlem
  • 2005-11-21 23:14

mja.. jag kör ju inte så extrema grejjer förvisso.. det är mest att det känns onödigt att köpa en grej bara för att den ser snygg ut, när man kan få mer prestanda för samma penar kanske.. men det är klart.. det ligger ju lite i det du säger.. jag klarar mig nog ganska säkert med en imac.. nu kör jag på en amd 1,5ghz med en gig minne, och det har jag gjort de senaste fem åren.. och mina krav har inte direkt förändrats om jag ska vara helt ärlig..

men du verkar ju ha koll på vad du kan köra och sådär.. så om vi säger att jag ska köra fem audiospår med enklare waves kompressor på varje, samt en waves eq på varje.. sen kör jag drumkit from hell också med ett helt kit där jag laddar läck och ambience.. och så två effektkanaler som jag skickar till och kanske ett valfritt VSTi, typ native instruments b4.. tror du en imac g5 pallar det om jag har en gig minne i den? den BÖR ju vara snabbare än min nuvarande pc med tanke på det förbannade priset?

när jag kör effekter på dhf så gör jag i princop alltid det efter jag har bouncat till audio.. problemen för mig uppstår nu när jag kör mycket vsti och effekter på det.. men jag gör inte det extremt ofta..

och om jag ska vara helt ärlig, så vet jag inte exakt hur mycket ljudkortet spelar roll.. nu har jag ett m-audio delta 66 pci-kort som funkar svinigt bra, men det finns väl inga lediga pci-platser i en imac? så jag antar att jag får byta till lämpligt firewire..

några åsikter?

tack för hjälpen,
kenny

Ursprungligen av kenny:

mja.. jag kör ju inte så extrema grejjer förvisso.. det är mest att det känns onödigt att köpa en grej bara för att den ser snygg ut, när man kan få mer prestanda för samma penar kanske.. men det är klart.. det ligger ju lite i det du säger.. jag klarar mig nog ganska säkert med en imac.. nu kör jag på en amd 1,5ghz med en gig minne, och det har jag gjort de senaste fem åren.. och mina krav har inte direkt förändrats om jag ska vara helt ärlig..

men du verkar ju ha koll på vad du kan köra och sådär.. så om vi säger att jag ska köra fem audiospår med enklare waves kompressor på varje, samt en waves eq på varje.. sen kör jag drumkit from hell också med ett helt kit där jag laddar läck och ambience.. och så två effektkanaler som jag skickar till och kanske ett valfritt VSTi, typ native instruments b4.. tror du en imac g5 pallar det om jag har en gig minne i den? den BÖR ju vara snabbare än min nuvarande pc med tanke på det förbannade priset?

när jag kör effekter på dhf så gör jag i princop alltid det efter jag har bouncat till audio.. problemen för mig uppstår nu när jag kör mycket vsti och effekter på det.. men jag gör inte det extremt ofta..

och om jag ska vara helt ärlig, så vet jag inte exakt hur mycket ljudkortet spelar roll.. nu har jag ett m-audio delta 66 pci-kort som funkar svinigt bra, men det finns väl inga lediga pci-platser i en imac? så jag antar att jag får byta till lämpligt firewire..

några åsikter?

tack för hjälpen,
kenny

Imacen 17 är på 1.9 Ghz, och kommer inte att klara det smärtfritt.

Jag skulle rekommendera imacen som dator men inte till det du kommer att göra pga att dator är för klen, speciellt ut ett lite längre perspektiv. Har en musiker som sysslar med liknade saker och han köpte en iMac 20 1.8 Ghz och han har 2 GB ram och han har stora problem. Har nu köpte en Pc som vissas längre ner i svaret, och nu funkar allt utan problem.
Enklare saker i GarageBand funkar det finfint och samt fåtal spår i Cubase funkar men inte mer än så. Ska man syssla med musik eller video så är det nog tyvärr PowerMacen som gäller.
PowerMacen börjar tyvärr på 20300 ink moms och du ska ha nytt, prova annars beg men jag tror inte att det blir mycket biligare tyvärr.

För ca 8000 – 9000 kr inkl moms så kan du få en Pc med följande konfig:

Intel Pentium D ( DualCore ) på 2.8Ghz alltså ( 2.8Ghz X 2st )
1GB DDR2 533Mhz ( 2X 512MB )
250GB HD – Segate SATA
GeForce 6600 256MB PCI-E
NEC ND-3550 DVD±R/RW DVD/CD - BRäNNARE
Låda
m.m.

Så ur prestanda och din ekonomi så måste jag tyvärr rekommendera Pc fast att jag vill alla ska köra mac. Men har man begränsningar så har man.
Sedan ur ett längre tidsperspektiv så vinner pc lätt speciellt Pris / Prestana!
Med en Pc så kan du återanvända dig ljudkort utan att lägga ut massa pengar på det!

  • Medlem
  • 2005-11-22 00:03
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan ur ett längre tidsperspektiv så vinner pc lätt speciellt Pris / Prestana!

(kanske kan man liksom mata trollet tills det spricker och försvinner?)

Ursprungligen av Hunter78:

Imacen 17 är på 1.9 Ghz, och kommer inte att klara det smärtfritt.

Jag skulle rekommendera imacen som dator men inte till det du kommer att göra pga att dator är för klen, speciellt ut ett lite längre perspektiv. Har en musiker som sysslar med liknade saker och han köpte en iMac 20 1.8 Ghz och han har 2 GB ram och han har stora problem. Har nu köpte en Pc som vissas längre ner i svaret, och nu funkar allt utan problem.
Enklare saker i GarageBand funkar det finfint och samt fåtal spår i Cubase funkar men inte mer än så.

Antingen så skämtar du eller så kan du inte så mycket om musik på macen. En iMac G5 Logic och ett bra ljudkort räcker bra för professionell musikproduktion, behöver man mer processorkraft längre fram så kan man koppla ihop flera macar över ethernet http://www.apple.com/logicpro/distributedaudio.html eller köpa en TC PowerCore Firewire DSP som kommer med mycket bra pluggar http://www.tcelectronic.com/PowerCoreFireWire.

Många stora studios kör fortfarande med G4:or......

Ursprungligen av Simon Templar:

Antingen så skämtar du eller så kan du inte så mycket om musik på macen. En iMac G5 Logic och ett bra ljudkort räcker bra för professionell musikproduktion,

Jasså konstigt! Jag själv sysslar inte med musik pro, utan jag har många som gör det.
Några av dem har provat imacen G5 och några har Dual G4 och singel G5 sagt att den tyvärr inte alltid räcker till pg av att det just är en singel cpu och G4 börjar kännas trötta. En dual G4 funkar bättre än en singel cpu.
Visst kan man göra musik på en G4 men det ska fungera smärtfritt, jag vet människor som bara för 2 - 3 år satt på en gammal atari från början av 80 talet, så visst funkar det.
Att man kan köra Logic på en G4 betyder inte att det fungerar smärtfritt, speciellt inte med det som Kenny vill kunna göra. Då undrar du hur jag vet detta just pga att jag har musiker som har en dual G5 1.8 Ghz med 4 GB ram som säger att den klarar det utan problem men de har inga stora marginaler över. Då tror jag inte att en G4 eller singel G5 på 1.9 Ghz klarar av jobbet galant utan minsta problem = med ren skär lögn!

Ursprungligen av Simon Templar:

behöver man mer processorkraft längre fram så kan man koppla ihop flera macar över ethernet http://www.apple.com/logicpro/distributedaudio.html eller köpa en TC PowerCore Firewire DSP som kommer med mycket bra pluggar http://www.tcelectronic.com/PowerCoreFireWire.

Många stora studios kör fortfarande med G4:or......

Ok de kör inte macen till det Kenny vill göra det har de annan utrustning som tar bort belastningen från datorn. Men studios har en helt annan budget än vad Kenny har vad jag kan se.

Jasså betalar du framtida extra inköp av Powermacs alt Imacs till Kenny så visst!

Sedan handlade att Kenny har en liten budget till inköp av ny maskin m.m.
Om man tittar till Kennys budget så är en Pc betydligt mer effektiv ur både prestanda och ekonomisk sida än en imac 17, dessutom har han ett bra ljudkort så varför lägga ut ett par tusenlappar till när man redan har ett bra ljudkort.

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså konstigt! Jag själv sysslar inte med musik pro, utan jag har många som gör det.

Ok de kör inte macen till det Kenny vill göra det har de annan utrustning som tar bort belastningen från datorn. Men studios har en helt annan budget än vad Kenny har vad jag kan se.

, dessutom har han ett bra ljudkort så varför lägga ut ett par tusenlappar till när man redan har ett bra ljudkort.

Hunter vad är "utan minsta problem"? Det går att sänka den fetaste datorn i världen om man kör riktigt tunga pluggar.

Kenny verkade inte ha så höga krav som du försöker få det till.

"jag klarar mig nog ganska säkert med en imac.. nu kör jag på en amd 1,5ghz med en gig minne, och det har jag gjort de senaste fem åren.. och mina krav har inte direkt förändrats om jag ska vara helt ärlig.. "

En iMac G5 skulle klara hans behov just fine....Med Logics freezefunktion så går det ju att göra hur feta produktioner som helst på en iMac G5, men växer behoven över det så kan han ju längre fram köpa t.e.x. en Mac mini billigt och öka prestandan genom Logics distributed audio över ethernet.
och som tidigare sagts många studios använder fortfarande G4:or både singel och dual en del kör med extra DSP men många gör det inte.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hunter vad är "utan minsta problem"? Det går att sänka den fetaste datorn i världen om man kör riktigt tunga pluggar.

Kenny verkade inte ha så höga krav som du försöker få det till.

"jag klarar mig nog ganska säkert med en imac.. nu kör jag på en amd 1,5ghz med en gig minne, och det har jag gjort de senaste fem åren.. och mina krav har inte direkt förändrats om jag ska vara helt ärlig.. "

En iMac G5 skulle klara hans behov just fine....Med Logics freezefunktion så går det ju att göra hur feta produktioner som helst på en iMac G5, men växer behoven över det så kan han ju längre fram köpa t.e.x. en Mac mini billigt och öka prestandan genom Logics distributed audio över ethernet.
och som tidigare sagts många studios använder fortfarande G4:or både singel och dual en del kör med extra DSP men många gör det inte.

Jag säger bara!

Ursprungligen av kenny:

när jag kör effekter på dhf så gör jag i princop alltid det efter jag har bouncat till audio.. problemen för mig uppstår nu när jag kör mycket vsti och effekter på det.. men jag gör inte det extremt ofta..
kenny

När det väl kommer så kommer inte imacen att palla, ska han då köpa en ny dator för att kunna göra det när det nu händer eller ?
Må vara sällan men det händer att Kenny kör det och när de väll händer, så behöver han all kraft Kenny kan få tag på för sina pengar. Jag tror att en DualCore Pentium D på 2.8 Ghz klarar det utan minsta problem! Visst lägger Kenny på mer så kommer även den här att gå i taket, men om han gör det han berättar så ska Pc klara det utan problem.

Ursprungligen av Hunter78:

När det väl kommer så kommer inte imacen att palla, ska han då köpa en ny dator för att kunna göra det när det nu händer eller ?
Må vara sällan men det händer att Kenny kör det och när de väll händer, så behöver han all kraft Kenny kan få tag på för sina pengar. Jag tror att en DualCore Pentium D på 2.8 Ghz klarar det utan minsta problem! Visst lägger Kenny på mer så kommer även den här att gå i taket, men om han gör det han berättar så ska Pc klara det utan problem.

Det Kenny vill göra fungerar utan problem på en iMac G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 08:24

Att rekommendera för musik skulle vara en DualG5, annars skulle JAG köpa en PC, inte koppla den mot nätet, inte köra ett enda program utöver dom jag behöver i musikproduktion (på riktigt), om budgeteten bestämmer blir det PC, ca 10.000 + lull ullet kring ca 4000 till, annars skulle det bli den nya Quaden men då landar jag på 45000+

Sem skulle jag köpa en 14" iBook eller liknande för att kunna köra nätet, eller varför inte en mini, med switch till skärmen ?

(ja jag har en studio som jag är delägare i, så jag vet)

Ursprungligen av Simon Templar:

Det Kenny vill göra fungerar utan problem på en iMac G5.

Tydligen inte för inte bara jag rekomenderar en dual G5 eller en PC!

Ursprungligen av Tangen:

Att rekommendera för musik skulle vara en DualG5, annars skulle JAG köpa en PC, inte koppla den mot nätet, inte köra ett enda program utöver dom jag behöver i musikproduktion (på riktigt), om budgeteten bestämmer blir det PC, ca 10.000 + lull ullet kring ca 4000 till, annars skulle det bli den nya Quaden men då landar jag på 45000+
(ja jag har en studio som jag är delägare i, så jag vet)

Jag har många vänner som jobbar dagligen i studios m.m. och alla säger att iMac G5 är för klen utan en av Dual G5 typ 1.8Ghz powermac är minimum eller högre. Men kenny har en liten budget vilket gör att en imac G5 vore ett fel köp enligt flera musikmänniskor.

Ursprungligen av kenny:

en powermac är helt uteslutet dock... igår satte jag ihop en amd athlon 64 x2 med en gig minne och 200gb hårddisk.. den kostade 8500 komplett (utan skärm) och den var rätt brutal kan jag säga..

Kenny får en betydligt brutalare och kraftigare Pc än vad både imacG5 och Powermac G5 Dualcore 2.0Ghz eller 2.3GHz Dualcore för mindre peng. Vilket betyder att den Pc kommer att snurra galant i musiksammanhang. Bredvid kan han köpa en Mac mini för att vara i macvärlden, men imac G5 så gör du dig själv en björntjänst. Imac G5 är en mycket fin dator men den är en kontorsdator med iLife paket mer än så duger inte maskinen tyvärr. Jag själv har provat imac G5 i musik och kan bara konstatera att det funkar bra med Garageband och iLife men varken logic eller Cubase SX 3.0 funkar speciellt bra. Funkar det gör det men knappast tillfredställande enligt andra musiker och mig.

Sedan en annan faktor är vad händer när mjukvaran uppdateras och du vill kanske kunna göra något mer avancerat då kör du i väggen men iMac G5 garanterat. Sedan om jag förstår det rätt så kommer du vilja ha datorn mer än 1 år eller hur och då har du inga uppgraderings möjligheter alls med iMac G5. Köp hellre en beg Dual G5 1.8Ghz än en imac G5.

Ursprungligen av Hunter78:

Imac G5 är en mycket fin dator men den är en kontorsdator med iLife paket mer än så duger inte maskinen tyvärr. Jag själv har provat imac G5 i musik och kan bara konstatera att det funkar bra med Garageband och iLife men varken logic eller Cubase SX 3.0 funkar speciellt bra. Funkar det gör det men knappast tillfredställande enligt andra musiker och mig.

Sedan en annan faktor är vad händer när mjukvaran uppdateras och du vill kanske kunna göra något mer avancerat då kör du i väggen men iMac G5 garanterat. Sedan om jag förstår det rätt så kommer du vilja ha datorn mer än 1 år eller hur och då har du inga uppgraderings möjligheter alls med iMac G5.

Hunter för din information så kan jag meddela att Garageband och Logic express är i princíp samma program under ytan (bygger på samma kod) men Garageband är i grunden tyngre för datorn än Logic p.g.a. GBs "snyggare" grafik och mer effekter på by default. Därför verkar det underligt att du anser att Garageband funkar bra på en iMac G5 men inte Logic.
Sen verkar det inte riktigt klicka för dig att man även med en iMac G5 över ethernet eller firewire kan koppla in extra DSP kraft om man behöver det.

Ursprungligen av Simon Templar:

Hunter för din information så kan jag meddela att Garageband och Logic express är i princíp samma program under ytan (bygger på samma kod) men Garageband är i grunden tyngre för datorn än Logic p.g.a. GBs "snyggare" grafik och mer effekter på by default. Därför verkar det underligt att du anser att Garageband funkar bra på en iMac G5 men inte Logic.
Sen verkar det inte riktigt klicka för dig att man även med en iMac G5 över ethernet eller firewire kan koppla in extra DSP kraft om man behöver det.

Hmmm Samma kod betyder inte att programmet är samma och utnyttjar datorn kraft på samma sätt, det är mycket andra saker som påverkar det färdiga programmet.
Sedan tycker jag konstigt att Apple säger att Logic Express och Logic har samma tekniska krav vilket skiljer sig kraftigt från de tekniska krav som GarageBand har.

Sedan varför ska Kenny behöver DSP kraft när en biligare dator ( Pc ) klarar jobbet fint.
Sedan om man ska köpa en firewire baserad extra DSP vilket är = extra kostnad som Kenny kan slipa om man köper en PC eller en PowerMac, betalar du en extern DSP till Kenny eller?

Ursprungligen av Hunter78:

Hmmm Samma kod betyder inte att programmet är samma och utnyttjar datorn kraft på samma sätt, det är mycket andra saker som påverkar det färdiga programmet.
Sedan tycker jag konstigt att Apple säger att Logic Express och Logic har samma tekniska krav vilket skiljer sig kraftigt från de tekniska krav som GarageBand har.

Sedan varför ska Kenny behöver DSP kraft när en biligare dator ( Pc ) klarar jobbet fint.
Sedan om man ska köpa en firewire baserad extra DSP vilket är = extra kostnad som Kenny kan slipa om man köper en PC eller en PowerMac, betalar du en extern DSP till Kenny eller?

Om du hade läst ordentligt så hade du kanske sett att kravet för Garageband är en G4 eller G5 om man vill använda programvaruinstrument alltså samma som till Logic.

Eftersom det är samma kod så betyder det att det i princip bara är GUI:et som skiljer och Garagebands GUI är tyngre än Logic express.

Sen så var det du som felaktigt tjatade om att iMac G5 inte gick att uppgradera, vilket är fel OM man behöver mer DSP kraft så finns det att köpa till...

Ursprungligen av Simon Templar:

Om du hade läst ordentligt så hade du kanske sett att kravet för Garageband är en G4 eller G5 om man vill använda programvaruinstrument alltså samma som till Logic....

G4- eller G5-processor krävs för programvaruinstrumenten i GarageBand och för avancerad fotoredigering i iPhoto 5

Medan för logic express och Logic är det de här

PowerPC G4 or faster processor (G5 or dual G4 processors recommended)
vilket betyder att logic kräver mer kraft pg av att Apple själv rekomederar som minimum G5 eller en dual G4 Cpu! Det tolkar jag att kraven är högre än till iLife's GarageBand.

Sedan kan jag säga dig rakt av att Logic kräver betydligt mer kraft av datorn än GarageBand och det kan nog de flesta skriva under som har använt Logic och GarageBand.

Ursprungligen av Simon Templar:

Eftersom det är samma kod så betyder det att det i princip bara är GUI:et som skiljer och Garagebands GUI är tyngre än Logic express....

Vad jag vet så kommer Logic express från Logic och inte från Garageband.
Logic vad jag vet har inte alls samma källkod utan Garageband är något helt annat!

Ursprungligen av Simon Templar:

Sen så var det du som felaktigt tjatade om att iMac G5 inte gick att uppgradera, vilket är fel OM man behöver mer DSP kraft så finns det att köpa till...

visst det går men om datorn i sig själv inte klara mer så kan man inte köpa en ny Cpu eller!
Allt kan inte lössas med en DSP via Firewire.

Ursprungligen av Hunter78:

G4- eller G5-processor krävs för programvaruinstrumenten i GarageBand och för avancerad fotoredigering i iPhoto 5

Medan för logic express och Logic är det de här

PowerPC G4 or faster processor (G5 or dual G4 processors recommended)
vilket betyder att logic kräver mer kraft pg av att Apple själv rekomederar som minimum G5 eller en dual G4 Cpu! Det tolkar jag att kraven är högre än till iLife's GarageBand.
Sedan kan jag säga dig rakt av att Logic kräver betydligt mer kraft av datorn än GarageBand och det kan nog de flesta skriva under som har använt Logic och GarageBand.

Vad jag vet så kommer Logic express från Logic och inte från Garageband.
Logic vad jag vet har inte alls samma källkod utan Garageband är något helt annat!

visst det går men om datorn i sig själv inte klara mer så kan man inte köpa en ny Cpu eller!
Allt kan inte lössas med en DSP via Firewire.

Snälla Hunter alla som har använt Garageband och Logic på riktigt har reagerat på att GarageBand belastar datorn mer vid samma antal spår och instrument, vilket inte är så konstigt eftersom GarageBand är konstruerat för att vara ett så enkelt och välljudande program som möjligt, det som gör GB tyngre är som sagt det tyngre grafiska interfacet och att de flesta ljud och instrument i GB har många effekter på som standard och även på utgången.

GarageBand bygger på precis SAMMA kod som Logic Express enligt utvecklarna. Men du kanske vet bättre?

Att koppla in en extern DSP över Firewire eller Ethernet avlastar processorn så man kan köra fler pluggar och instrument. Många köper sådana lösningar inte bara för den extra DSP-kraften utan för dom suveräna pluggar (och ibland instrument) som man får med till DSP-burken. Pluggar som oftast håller betydligt högre klass än de som följer med t.e.x. Cubase.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 11:14
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan kan jag säga dig rakt av att Logic kräver betydligt mer kraft av datorn än GarageBand och det kan nog de flesta skriva under som har använt Logic och GarageBand.

tyvärr måste jag säga att du inte vet vad du pratar om i det här fallet. spekulera i 3e hand funkar inte speciellt bra...

Ursprungligen av Hunter78:

Med en Pc så kan du återanvända dig ljudkort utan att lägga ut massa pengar på det!

Vad hindrar någon från att återanvända ett Firewireljudkort? De flesta ljudkort är både Mac och PC kompatibla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 00:25

Bra att du inte tar i så du spricker hunter. Jag blev väldigt förvånad över att PC's blivit SÅ billiga nu förtiden. Slog ihop ett paket på Datorbutiken.com som hamnade på 18 800 kr (och inte dina 8000) i ringa svängar. Då får du en Dual Core Pentium 2.8 Ghz med allt annat en dator behöver (Minne, hd, gpu, moderkort m.m.) Och då är den inte ens monterad…

Men jag kan ha fel…

På macen kan du åternvända ljudkort precis lika bra som på PC. Visserligen har G5:orna tagit ett generationsskifte från PCI/PCI-X till PCI-E. Men de flesta kör ändå USB eller FireWire då där är det helt lugnt.

Vad gäller ljudprestanda på en iMac kan jag tyvärr inte utala mig om så mycket. Jag har letat efter siffror jag med, som jämför en iMac G5 med en PowerMac G5 samt någon modernare PC. Det verkar inte finnas.

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra att du inte tar i så du spricker hunter. Jag blev väldigt förvånad över att PC's blivit SÅ billiga nu förtiden. Slog ihop ett paket på Datorbutiken.com som hamnade på 18 800 kr (och inte dina 8000) i ringa svängar. Då får du en Dual Core Pentium 2.8 Ghz med allt annat en dator behöver (Minne, hd, gpu, moderkort m.m.) Och då är den inte ens monterad…

Men jag kan ha fel…

På macen kan du åternvända ljudkort precis lika bra som på PC. Visserligen har G5:orna tagit ett generationsskifte från PCI/PCI-X till PCI-E. Men de flesta kör ändå USB eller FireWire då där är det helt lugnt.

Vad gäller ljudprestanda på en iMac kan jag tyvärr inte utala mig om så mycket. Jag har letat efter siffror jag med, som jämför en iMac G5 med en PowerMac G5 samt någon modernare PC. Det verkar inte finnas.

Jasså då var det en mycket dyr datorbutik se här

Innehåll i kundvagnen:
Antal: Artnr: Benämning: Pris: Summa:

770001 Samsung 512MB -=DDR2=- PC4200, 533MHz 475/St 950 Kr / 2ST

220035 Asus P5LD2, Socket 775, PCI-E, ATX, Intel 945P 1 310/St 1 310

060039 Club 3D GeForce 6600 256MB PCI-E VGA+DVI+TV 1 150/St 1 150

310010 Seagate Barracuda 7200.8 250GB 7200rpm ATA 8MB cache 1 145/St 1 145

530019 Intel Pentium D 820 (2,8GHz) DualCore EM64T 800/2x1M S775 BOX 2 660/St

320034 NEC ND-3550 DVD±R/RW SILVER, bulk 460/St

150038 Antec SONATA II, svart, 450W 1 165/St
Ordersumma: 8 840
: 0
: 0
Moms ingår med: 1 768
Totalt: 8 840

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra att du inte tar i så du spricker hunter. Jag blev väldigt förvånad över att PC's blivit SÅ billiga nu förtiden. Slog ihop ett paket på Datorbutiken.com som hamnade på 18 800 kr (och inte dina 8000) i ringa svängar. Då får du en Dual Core Pentium 2.8 Ghz med allt annat en dator behöver (Minne, hd, gpu, moderkort m.m.) Och då är den inte ens monterad…

Men jag kan ha fel…

På macen kan du åternvända ljudkort precis lika bra som på PC. Visserligen har G5:orna tagit ett generationsskifte från PCI/PCI-X till PCI-E. Men de flesta kör ändå USB eller FireWire då där är det helt lugnt.

Vad gäller ljudprestanda på en iMac kan jag tyvärr inte utala mig om så mycket. Jag har letat efter siffror jag med, som jämför en iMac G5 med en PowerMac G5 samt någon modernare PC. Det verkar inte finnas.

Den person som köper på Datorbutiken.com blir duktigt blåsta på den datorn!
Sedan har Kenny operativ och mus och tangentbord samt ljudkort då har han en komplett dator.

En bra skärm kan Kenny köpa för ca 3000 - 4000 kr får han lätt en 19 tum TFT!
!

  • Medlem
  • 2005-11-22 09:35

hej igen

att det skulle krävas en dual pentium är väl kanske lite att ta i.. jag klarar ju mig med min nuvarande.. om imacen skulle rasa så lätt när man lägger på lite effekter, ja då är den ju inte värd mer än 2000 egenligen typ..så det kändes kanske lite överdrivet..

men visst, det är fortfarande lite osäkert.. men jag ska åka till en butik där de ska installera logic på en imac som jag kan testa.. då är det ganska enkelt för mig att bara importera lite spår och smälla på lite effekter som jag gör hemma.. och se vad som händer..

en powermac är helt uteslutet dock... igår satte jag ihop en amd athlon 64 x2 med en gig minne och 200gb hårddisk.. den kostade 8500 komplett (utan skärm) och den var rätt brutal kan jag säga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 09:51

"Att rekommendera för musik skulle vara en DualG5, annars skulle JAG köpa en PC, inte koppla den mot nätet, inte köra ett enda program utöver dom jag behöver i musikproduktion (på riktigt…"

Det låter som en rolig värld att leva i… Så har jag aldrig upplevt att jag behöver göra med min Macar i video/grafisk produktion i vart fall, men de sitter o andra sidan på en säkrare/mindre strulig plattform.

En iMac 1.9Ghz lär utan probelm matcha och slå en äldre AMD-häck som Kenny pratar. PC:n som byggdes saknades vissa saker - Windows XP för 2000 kr bl.a. Men det kan vi ta en annan gång

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 11:51
Ursprungligen av Erik.dv:

En iMac 1.9Ghz lär utan probelm matcha och slå en äldre AMD-häck som Kenny pratar.

Inte med Cubase & VST-pluggar i.a.fall...

  • Medlem
  • 2005-11-22 10:56

ja asså..

för min del är det en självklarhet att köra två system.. ett enbart för musik med allt annat avstängt i den utsträckning det går.. och ett för att slösurfa och sånt trams..

aja, det blir väl till att testa helt enkelt.. är väl enda sättet att ta reda på hur mycket maskinen pallar..

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 11:40

Jobbar "professionellt" med en gammal G4 & Cubase. Om jag skulle vara Kenny skulle jag behålla Cubase (som är mycket roligare/enklare) & vänta tills intelpropparna kommer. Då lär det funka betydligt bättre.
Att "switcha" till en Mac idag, med Cubase dessutom, är tyvärr väldig illa tajming...

Bevaka tråden