Ursäkta Hunter... Jag skulle i stort sätt kunna göra allt mitt faktiska jobb på en iMac. I flera år har jag gjort det på en Dual 500 Mhz G4 och en Dual 1Ghz G4 > iMacen är i realiteten enormt mycket snabbare än båda dem. Allt från Photoshop, After Effects till Logic lär flyta på väldigt bra. Det enda jag skulle se som den INTE är så lämpad till är spel. Men sist jag kollade använde inte Logic GPU:n så mycket för dess processering.
Nej, iMacen är inte riktad till pro segmentet direkt. Och nej, själv har jag en G5:a som min primära dator på jobbet nu. En iMac blir ev. en sidodator (lämpar sig sjukt bra för det iom att den tom har Gigabith-nätverk nu). Men som sagt, i över tre år har jag gjort allt redigeringsjobb på en Dual 1Ghz G4 och den skulle än idag göra jobba fint.
Hur som helst tror jag INTE en iMac kommer uppfattas speciellt klen. Final Cut flyger säkert fram på maskinen likså Logic (har inte testat programmen på just en iMac 1.9 Ghz, men den är snabbare än den G5 1.6:a vi tidigare hade på jobbet och den var det helt okej drag i). Om jag kan klippa kortfilmer, musikvideos och producera reklamfilmsspottar på min Dual 500 G4 så…
I kombination med att det är en snygg och tyst dator ser jag inget fel i köpet. I förhållande till den äldre maskin kommer troligen hårdvaran och framför allt mjukvara (OSX) blåsa iväg dig. Visst kan man skaffa en PC, men än ständigt mål dåligt framför sin dator tycker jag inte är värt att spara ett par kronor eller prestanda på.
Sen dina "iLife-kommentarer". I många fall upplever jag att iLife programmen presterar SÄMRE än Apples pro-program på motsvarande hårdvara. Dessa program är "nya" OSX-paket och får således vissa brister pga. Ett är högre system krav på CPU och RAM.
Kenny: Gå till en butik och testa maskinen! Jag skulle bli högst förvånad om du upplever maskinen som Hunter beskriver den.