Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Cubase/Logic på iMac G5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-22 11:41

För att återvända till ämnet, som tidigare nämnt är Logic betydligt mer effektiv på Mac än vad Cubase är. Men eftersom du verkar lita dig på VST-pluggar i stor utsträckning så kan det vara läge för en liten varning; Logic hanterar inte VST, istället använder den AU. Nu går det att fixa "VST-wrappers" som gör att du kan köra VST-pluggar i Logic, men även då måste det vara Mac-anpassade VST - så kolla att favoriterna du inte kan leva utan finns till Mac innan du migrerar till Mac/Logic.

När det gäller prestanda Mac/PC så är min erfarenhet att det skiljer sig lite beroende på hur du jobbar. Kör du till största delen med pluggar så drar man nytta av den högre råprestandan i processorn, så ur den synpunkten är PC ett mer prisvärt alternativ. För oss som jobbar med musik i större omfattning är det i längden dock viktigare att se till hur mycket du verkligen presterar i förhållande till tid - och där är Mac klart att föredra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 22:45

Jag hade en lång diskussion med en tekniker från Apples på IBC om deras programbaser och Garageband bygger INTE på samma kodbas som Logic. Logic och Logic Express är derivater från gamla e-magics kod på 90-talet. Garageband bygger på "ny dna" från 2000-talet.

De två program som bygger på likartad kodbas är dock Garageband och Soundtrack, till vissa delar. Dock har det senare ingen mjukvarusynth stöd med mera.

Låter märkligt att du säger Garageband funkar bättre än Logic på samma hårdvara. Jag skulle tro motsatsen då Logic bygger på äldre kod (äldre kod rullar generellt sätt snabbare). En kompis som kör Logic Express på en iBook håller helt klart det. Han gick över från Cubase till Logic och fick i gengälld mer än 2X bättre prestanda och Garageband funkar lite halvdant där. Logic rullar på hur fint som helst.

Funkar utmärkt! jag kör Imac17" i skolan och logic express+reason så det är inget problem

Logic flyter enormt mycket bättre än Garageband. Period. Punkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 11:24

Hear, hear!

Ursprungligen skriven av Hunter78
"Sedan kan jag säga dig rakt av att Logic kräver betydligt mer kraft av datorn än GarageBand och det kan nog de flesta skriva under som har använt Logic och GarageBand."

Måste bara ställa mig i ledet och försöka komma tillrätta med galenskapen som Hunter78 försöker med. Jag kör både Garageband och Logic Pro 7 på flera datorer. En dubbelprogg G5-a, två Powerbooks – ett gammalt G4 667 Mhz-as och en 12" 1,5 Ghz – och Logic är BETYDLIGT mycket mer lättdrivet. Och det är klart att du kan få Logic att knäcka vilken burk som helst, ett antal Space Designers och lite softisar så är det klart och betalt.

Men om du kör rena spår i båda programmen – eller använder samma pluggar – är LP7 en ren västanfläkt i processorbelastning i jämförelse med GB. Och du, Hunter78, det är sant och det kommer från hästarnas munnar –.det spelar ingen roll hur mycket du försöker hänvisa till Apples egna "systemkrav" eller hur många kompisar du har som jobbar i studio. LP7 är mer lättdrivet än GB. End of f***ing story!

/Fredrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-24 22:51

Kenny tro mig jag har lirat in musik nu i snart 20 år från en gammal bandare med ett par hörlurar som mikrofon till idag, har haft porta studio, 8 kanalsrullbandare, vic 64, atari 1040, amiga med extra minne, mac varierande modeller, och pc...sitter mer eller mindre varje kväll och lirar in i min studio, annars så lirar jag med mitt band..för slantarna du vill lägga ut så är det pc som gäller du klarar dig om du uppgraderar till typ 2,8ghz då är du där du vill skulle jag tro....jag kör sonar och i början när jag hade en svagare burk (en 1100hgz med 512ram) så skrev jag effekterna på spåret samnt arkiverade orginalet då kunde jag alltid hämta tillbaka grunden om jag inte vart nöjd, nu kan jag lägga allt på utan att det märks..nu finns det ju till och med frezze i sonar om du behöver det eller nåt liknande skulle jag tro att cubase har me..

eller så köper du en äldre g4 ock kör nåt äldre musik program som är allmänt känt att det funkar..

jag är av den stora tron att begränsar man sig själv med lite så får kreativiten mer bränsle..

klart du kan köpa en g5 för 20 000kr som skulle funka klockers, då får du inte ens en monitor med vilken rippoff..
det andra jag tycker är bara helt för mycke är att vill man se film på helskärm på macen som man köpt för 20 000 så måste man pröjsa extra för proversion på quicktime LOL hahahahahah ahha vad är det ....seriöst vilken bull&¤##"

lycka till kenny. lordxon

Ursprungligen av xon:

klart du kan köpa en g5 för 20 000kr då får du inte ens en monitor med vilken rippoff..
lordxon

iMac G5 med 17" skärm kostar 13.500:- (lite billigare om man är student)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:46
Ursprungligen av xon:

det andra jag tycker är bara helt för mycke är att vill man se film på helskärm på macen som man köpt för 20 000 så måste man pröjsa extra för proversion på quicktime LOL hahahahahah ahha vad är det ....seriöst vilken bull&¤##"

ja, det du skriver är verkligen bull****. Det funkar fint med itunes också... som är gratis...

  • Medlem
  • 2005-11-27 13:24

alltså.. som jag skrevi första inlägget, som nog några inte har sett.. om jag skulle byta till apple så skulle jag givetvis byta till logic också.. jag ser ingen anledning att köra cubase när det finns ett program anpassat för apples hårdvara (får man ju anta att det är i varje fall). .

sen är det ju så att jag behöver inte en ny dator för att bränna på en miljon effekter.. jag är bara sugen på att uppdatera mig och testa något nytt.. anledningen att jag är sugen på en imac är enbart att den ser snygg ut på skrivbordet och inte tar så stor plats.. jag skulle aldrig få för mig att köpa en powermac, dom är bara värda hälften av priset..

frågan är bara ifall skalet på en imac är värt pengarna.. det är lixom där problemet ligger..

Ursprungligen av kenny:

frågan är bara ifall skalet på en imac är värt pengarna.. det är lixom där problemet ligger..

Ja du frågan är om du vill ha en snygg dator men relativ normal prestanda som inte riktigt når upp till pro användning. Men iMacen är en fin dator men enligt min mening ( och tydligen andra ) är det en bra kontor / hem användare dator som inte är riktad till pro segmentet när det gäller prestanda.

Som många har påpekat att imacen kommer vara för klen och rekommenderar en Pc eller PowerMac för jobbet men visst imacen är en trevlig maskin. iMacen G5 är en allround maskin för ( Kontor / hem användare ) till lite iLife paketet men inte mycket mer tyvärr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 13:54

Ursäkta Hunter... Jag skulle i stort sätt kunna göra allt mitt faktiska jobb på en iMac. I flera år har jag gjort det på en Dual 500 Mhz G4 och en Dual 1Ghz G4 > iMacen är i realiteten enormt mycket snabbare än båda dem. Allt från Photoshop, After Effects till Logic lär flyta på väldigt bra. Det enda jag skulle se som den INTE är så lämpad till är spel. Men sist jag kollade använde inte Logic GPU:n så mycket för dess processering.

Nej, iMacen är inte riktad till pro segmentet direkt. Och nej, själv har jag en G5:a som min primära dator på jobbet nu. En iMac blir ev. en sidodator (lämpar sig sjukt bra för det iom att den tom har Gigabith-nätverk nu). Men som sagt, i över tre år har jag gjort allt redigeringsjobb på en Dual 1Ghz G4 och den skulle än idag göra jobba fint.

Hur som helst tror jag INTE en iMac kommer uppfattas speciellt klen. Final Cut flyger säkert fram på maskinen likså Logic (har inte testat programmen på just en iMac 1.9 Ghz, men den är snabbare än den G5 1.6:a vi tidigare hade på jobbet och den var det helt okej drag i). Om jag kan klippa kortfilmer, musikvideos och producera reklamfilmsspottar på min Dual 500 G4 så…

I kombination med att det är en snygg och tyst dator ser jag inget fel i köpet. I förhållande till den äldre maskin kommer troligen hårdvaran och framför allt mjukvara (OSX) blåsa iväg dig. Visst kan man skaffa en PC, men än ständigt mål dåligt framför sin dator tycker jag inte är värt att spara ett par kronor eller prestanda på.

Sen dina "iLife-kommentarer". I många fall upplever jag att iLife programmen presterar SÄMRE än Apples pro-program på motsvarande hårdvara. Dessa program är "nya" OSX-paket och får således vissa brister pga. Ett är högre system krav på CPU och RAM.

Kenny: Gå till en butik och testa maskinen! Jag skulle bli högst förvånad om du upplever maskinen som Hunter beskriver den.

Senast redigerat 2005-11-27 14:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 13:59

Xon: Nej, QuickTime's avsaknande av fullskärmsläge "gratis" är lite tråkig. Även Windows avsaknad av en virus/trojan/pop-up-frimiljö är tråkig den med. Skillnaden är att man inte kan råda bot på den senare… Den kommer när man minst anar det…

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-30 15:50

sant sant......jag köpte min mac för jag är så himla trött på att sitta och uppdatera mina windows program varje vecka, alltid nån liten bugg med nåt. Har annat att göra med min dator än att fundera ut varför mitt nätverk strular eller har jag nya virus uppdatering, eller det funkade ju förut men inte nu.. min gumma samnt många av mina mindre datavana vänner skulle bli tokig med en pc, så därför älskar jag min mac man kan andvända den till vad en dator ska användas till....

men många har ju som hobby att fixa dataproblem så go a head köp en pc och skaffa dig nåt att göra....jag har dock båda...men köper en g5 efter jul så min powerbook får ett syskon

  • Medlem
  • 2005-12-01 11:39

hehe..ja.. jag ska åka och testköra en imac, har snackat med folk på en affär som har bra koll på just ljudproduktion, så jag ska pressa den till vad den pallar så får vi se hur det utvecklar sig..

personligen tillhör jag förvisso dom som mår dåligt av att sitta vid en mac, men det beror mest på att jag är ovan vid systemet.. jag har lixom lite hatkärlek till det, troligen just på grund av min ovana.. men jag håller dock inte riktigt med om att pc kladdar hela tiden.. jag kan iofs tänka mig att en pc kräver lite mer av användaren så att säga direkt från lådan, men när en pc väl går, då jävlar går den.. jag tycker faktiskt att mac är lite kladdigare de gånger jag har sysslat med dom.. saker som att anvdändarprofiler går sönder utan anledning och sånt.. men visst, jag tycker det är kul att sitta och pilla med datorer överhuvudtaget, så det ser jag inte som ett problem..

jag måste dock erkänna att jag hade grova problem för att få mitt ljudkort att prestera till 100% på min pc.. mest för att xp inte tillåter att man sätter irq manuellt... heh.. nu funkar det dock sjukt bra..

att ta med macarna på jobbet i ett windows ad var ju dock en annan historia :)..

men jag tycker ändå man ska akta sig lite för att jämföra systemet på ett sådant sätt, det blir bara massa tråkiga miner.. allt har sina fördelar och nackdelar.. i grunden är allt bara datorer med olika namn och olika programvara..:)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 15:38
Ursprungligen av kenny:

i grunden är allt bara datorer med olika namn och olika programvara..:)

...tyvärr är det inte riktigt så enkelt. vissa datorer har en själ & en estetisk känsla också...

Bevaka tråden