Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign – Radbrydningar!?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur/var stänger man av funtionen som automatiskt flyttar upp/ner alternativt bryter om ord i InDesign?
Jag tänker på det fenomen som uppstår när man kniper och spärrar för att få bort fula radbrytningar på en rad i längre texter. JAg vet att det skall gå att få bort. Vid metric beter den sig bättre än vid Optical, men jag vill att InDesign låter mig bestämma hur jag vill ha mina rader själv.

Några förslag?

/Henrik

Du ställer om från styckedisposition till enkelradsdisposition. Optisk och metrisk kerning har ingen betydelse alls för det ändamålet.

Innan du gör det bör du dock ta dig lite mer tid till att fördjupa dig i den funktionen, för på det hela taget skapar styckedispositionen bättre radbrytningar än vad du själv kan uppnå (med en rimlig arbetsinsats)

Snabbt svar!

Även om enkelradsdispositionen försämrar generellt så blir det troligen bättre än några av de knipningar jag gjort för att "få upp" vissa ord en rad.

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 23:08

En sak att tänka på (kanske självklart) är att du har språket för avstavning inställt på Svenska.

Ibland händer det att importerade Wordtexter för in andra språk.

Janne

1
Bevaka tråden