Richard, vad är egentligen rekommendationen, om man som vi har 10-12 tusen typsnitt, och en hel del är köpra över nätet. Hur ska man administrera det - lägga i mappar och skapa arkiv av dom som backup - eller ska man ladda ner "alla" igen.
Alltså - en arbetsordning som skulle fungera för oss.
1. Alla typsnitt i mappar, importeras i typsnittshanterare, linotype eller suitcase
2. 1 gång om året, slänga alla och ta fram de arkiverade och lägga in dom igen
3. ?
/Tangen
Arkivering/backup av originalen är absolut nödvändigt. Själv har jag mina fonter packade i ett Stufffit DeLuxe-arkiv och när jag behöver ta fram en backup så kan jag browsa genom arkivet och expandera just det. Arkiv-fonterna ska INTE användas utan enbart vara backupfiler. De typsnitt man arkiverar ska självklart vara kollade så långt som möjligt (originalmedia, Font Doctor etc)
I OS X är risken för nya skador på typsnitt mycket mindre, för i OS 9 både läste och skrev systemet till typsnittsfilerna, nu läser det enbart. I OS X så har man också börjat använda dfont-filer, vilket helt enkelt är ett sätt att lagra informationen i typsnittsfilens datasektion istället för dess resurssektion, vilket äldre typsnitt gör. Problemet med resursfiler är att de blir mycket lättare skadade och framför allt inte kan flyttas till Windows-maskiner utan att skadas. I OS X har man en mekanism för att komma runt det genom "._"-filer men det är så många som tror att det är skräpfiler, slänger dem och därigenom själv skadar filerna. Det är en av många anledningar till att nyare fontformat som OpenType och dfont är att föredra.
Jag tycker det är en rätt bra tanke att installera om HELA operativet med regelbundet mellanrum, men det där är en smaksak, vissa hatar det och tycker att det är en medicin som är värre än åkomman. Gör man det måste man också disciplinera användarna att spara alla sina personliga dokument i hemmappen etc , så att man enkelt kan återställa det.
Om man väljer att enbart ominstallera så är det otroligt viktig att samtidigt rensa alla font-cache-filer etc direkt efter installationen. Det finns tyvärr inget program som tar alla relevanta filer samtidigt utan man måste använda en kombination eller göra ett eget litet shellscript/applescript som gör det.
En sak man skulle kunna göra är ett folder-action-AppleScript som man kopplar till fontmappen, så att om någon användare lägger i ett typsnitt som ännu inte backats upp så sker en ögonblicklig och automatisk backupp till en förinställd plats. Fördelen är att det då sker innan typsnittet börjat användas och därmed innan det uppstått skaderisk från användningen.