Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för Time Management?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visst, men där har man inte möjligheten att se hur mycket tid som spenderats. Hur använder ni dem, och varför vill du ha ut uppgifterna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 09:39

återkommer, ska kolla om det kanske finns någon fiffig vy i Entourage som man kan använda till möten istället
hrmff... man ska inte gå över ån efter vatten, inte ens på en byrå

/Tangen

Vadå, det finns ju redan en sån för möten - du använder kalenderhändelser, till vilka du bjuder in deltagare, då kan du se vilka som är inbjudna, vilka som accepterat, avböjt, inte svarat osv.

Kan du beskriva vad du vill uppnå/vilken information du vill se/vilka funktioner du vill ha?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 10:06

Bara liksom en "komplett" lista som går igenom projekt efter projekt, som nu har jag 13 pågående projet samtidigt och under det har jag 5 kreatörer och en orginalare som arbetar, vilket gör att jag inte får en "översiktslista" - men det är det jag kolla i Entourage - jag har inte arbetat i det innan - allt mitt projektstyrning har varit handjagat - dvs penna papper, samt iCal, Word, Excel

/Tangen

Glöm iCal, använd Entourage istället. Inte för att iCal är dåligt, men för att bara E kan ange projekt för händelser, kontakter, att göra, anteckningar osv.

Som du förstår tänker jag ju inte lägga ner obegränsat med gratistid på att skräddarsy funktioner åt dig, så därför föreslår jag att du fördjupar dig i projektfunktionen, och taren noggrann titt på det E kallar "vyer" ( i princip samma sak som smarta mappar i mail/Finder , fast mycket bättre ). Förmodligen kommer du att märka att E kan göra det mesta med de inbyggda standardfunktionerna. Behöver du sen något utöver det så kan du slå en signal så diskuterar vi det off-list

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 10:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Glöm iCal, använd Entourage istället. Inte för att iCal är dåligt, men för att bara E kan ange projekt för händelser, kontakter, att göra, anteckningar osv.

Som du förstår tänker jag ju inte lägga ner obegränsat med gratistid på att skräddarsy funktioner åt dig, så därför föreslår jag att du fördjupar dig i projektfunktionen, och taren noggrann titt på det E kallar "vyer" ( i princip samma sak som smarta mappar i mail/Finder , fast mycket bättre ). Förmodligen kommer du att märka att E kan göra det mesta med de inbyggda standardfunktionerna. Behöver du sen något utöver det så kan du slå en signal så diskuterar vi det off-list

Si si verkar vettigt

/Tangen

Jag rekommenderar TimeBandit för oss som bara behöver räkna tiden och ha möjlighet att lägga på lite kom-ihåg-notisar för varje projekt.

Programmet autostoppar om man lämnar tangenterna. Man kan exportera ut listor med alla jobb, allt på ett visst projekt, allt för en viss kund etc. Vi har även en Excel-lösning som konverterar så man kan importera sina tider till Hansa per automatik.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11066

Nu har inte jag någon Exchange-kalender att testa med, så det bifogade scriptet är en chansning, men jag tror/hoppas att det ska funka med Exchange-kalendern också

Ytterligare en ny version. Denna är mycket förbättrad. Till nyheterna hör bl.a.:

1) Man kan välja vilka projekt man ska skapa rapport för (ett eller flera åt gången)
2) Automatisk formatering av rapporten (rubrik, kantlinjer, nedtoning av vissa texter, teckenstorlek etc.)
3) Vissa kolumner döljs (För att passa på en A4-sida och ge snabbare överblick, för detaljinfo visar man bara kolumnerna)
4) Man kan välja var man sparar rapporten

Jag har lagt med en PDF som visar hur rapporten ser ut (händelsebeskrivningen är fejkad pga av att jag inte lämnar ut mina personliga uppgifter)

Senast redigerat 2005-12-03 22:31

Med risk för att bli tjatig: Här kommer en till version. Återigen förbättrad med bl.a:

1) Bättre formatering
2) Snabbare
3) Möjligt att spara med valfritt filnamn
4) Tar med vilken kategori kalenderhändelsen har*

* TIPS: Utöver olika projekt kan ni t.ex. ha två kategorier "Arbete - debiterbart" och "Arbete - Ej debiterbart". Genom att ange både projekt och kategori blir det då möjligt att med hjälp av autofilterfunktionen få en överblick på fördelningen debiterbar/ej debiterbar tid på varje projekt och/eller totalt för alla projekt

Senast redigerat 2005-12-03 23:16

och här en grej som jobbar ihop med Apples program. Otestad av undertecknad men såg den av en slump vid lite mac-surfning:

http://www.apple.com/downloads/macosx/business_finance/iratchet.html

Nu vill jag visserligen inte ha något annat program än Entourage, men om man som Danne vill ha en start- och stopp(K)napp så tycker jag nedanstående verkar tilltalande enkelt:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27962

TimeBandit som jag nämnde lite längre upp i tråden är i så fall ett bättre val. Den är också minimalistiskt enkel men med lite mer funktioner t ex autostop och indikering om den räknar eller ej för stunden på några olika sätt.

• Oregistrerad
  • 2005-12-06 19:28

Vad jag skulle vilja ha är ett program som kan hantera arbetstiden för en arbetsgrupp, dvs att man som produktionsledare kan använda medarbetarna som "resources" och boka deras tid i en gemensam kalender, MEN ändå ha mängder av olika projekt tillgängliga. Då skulle exempelvis projektledarna se att originalarna är upptagna vissa tider eller så. Eller en produktionsledare skulle inte kunna boka upp samma originalare samtidigt som en annan produktionsledare. Självfallet skulle varje enskild individ också kunna påverka sin bokade tid med sin kalender.

Grejen är alltså att kunna jobba i en arbetsgrupp. Jag har kollat över SAMTLIGA Mac-program som listats i trådar i detta forum [alltså kollat deras webbsajter eller laddat ner demoversioner], men ingen verkar stödja ovanstående elementära grundfunktion? Det är möjligt att Rönnbäcks Entourage-script skulle kunna leda mot detta (eftersom man kan dela kalendrar, etc i Entourage).

Men egentligen vill jag även vilja ha vissa typiska projektfunktioner som finns i de flesta program:

* Gantt-scheman
* Faktura/tid-funktion
* Möjligtvis Perl-scheman också
* Webb-funktion där man åtminstone kan visa planeringsscheman för klienterna

Fast då känns det väl som Entourage inte räcker till?

Nej, Entourage räcker inte till för det- långt därifrån.

Jag vill nu inte ifrågasätta andras behov, önskemål eller sätt att jobba, men personligen så är jag en varm anhängare av 80-20-principen, som innebär att 20% av resurserna kan ge 80% av den önskade funktionaliteten, men för att nå resterande 20% måste man lägga 80% av resurserna.

Utav dina punkter så kan t.ex. inte entourage skapa Gantt-scheman, även om det finns enkla sätt att uppnå det utifrån t.ex. en sån Excel-rapport mitt script skapar:

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/officex/using.aspx?pid=usingofficex&type=howto&article=/mac/LIBRARY/how_to_articles/officex/xl_ganttchart.xml

Eller kanske:

http://www.headshack.com/index.php?content=software

Vad det gäller webbfunktioner så kan både Entourage och Excel spara som HTML (riktigt bra för övrigt) , Dvs man kan enkelt automatisera både webb-kalender och gantt-scheman. Mycket av den funktionaliteten med delade kalendrar har man ju redan om man använder Exchange-server.

Naturligtvis är "riktiga" projektplaneringsverktyg kraftfullare, men jag tycker ändå att man ska fråga sig om fördelarna överväger nackdelarna med t.ex:

* Kostnader
* Supportbehov
* Utbildningsbehov
* Integrationsproblem
* Problem med nyttjande (eller rättare sagt underutnyttjande)

Återigen, jag vill inte ifrågasätta andras uppfattning, men min uppfattning är att många sätter lite för stor tilltro till att tekniken och bra projektplaneringssystemska ska skapa ett bra arbetssätt, medans det i realiteten oftast är så att tekniken endast understödjer det befintliga arbetssättet - bra eller dåligt

Vill man ändå ha ett sånt program så kan jag tipsa om ett program som vi använde på Adobe då jag var där, det hette då "Corporate Time" men har numera köpts upp av Oracle och heter Oracle Calendar. Själva kalenderservern antar jag inte rullar på Mac, däremot finns en klient för Mac

http://www.oracle.com/collabsuite/collabsuite_editions.html

Prislappen törs jag inte ens tänka på...

(80/20-regeln)

• Oregistrerad
  • 2006-01-07 21:31

Har ni kollat in OfficeTime?

Jag tycker det är busenkelt intuitivt, synkar med iCal och lätt att få överskådligt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-07 23:27

iBiz - http://www.iggsoftware.com/ibiz - funkar med iCal och har start/stopp för kund/jobb/projekt, mm mm.
(För de som inte använder Entourage, men hatten av för Rickards scriptbjudning!)

Hade varit jätteintressant med ett rejält test för 99mac av tidsrapportering - gärna i kombination med iCal & iCal Server!

Har läst tråden och även sökt lite på nätet - har ni hittat fler än detta?

OfficeTime

Citat:

You shouldn't have to think about how to track your time. You should just do it. One button start & stop. No hassle.

Behind OfficeTime's elegant and deceptively simple interface lies the power to keep track of exactly what you do each day. Rich, visual reporting at the touch of a button. Easily pause, resume and track multiple projects simultaneously. Track the kinds of work you do and for whom. Keep expenses and detailed notes. The most advanced rounding in the business. And, of course, all the shortcuts and little refinements that make a program a joy to use.

This is OfficeTime: Simply the Best Way to Track Your Time.

Intuitive Time Tracking Software for Mac and Windows

iBiz

Citat:

Ever feel like you don't bill your clients for the correct amount of time? Or perhaps you just don't feel like your invoices are as accurate as they should be. Introducing iBiz 3, your all-in-one intuitive solution for tracking time, making invoices and managing your business on Mac OS X.

iBiz 3 - IGG Software, LLC

TimeTable

Citat:

TimeTable reads and filters iCal calendar data and calculates the hours spent in the events. You already plan your life with iCal. Why not use your calendar for more than just scheduling? TimeTable is the easy way to list the amount of hours that you have scheduled in iCal. TimeTable makes it simple to track and bill for your time without keeping a second record outside of your calendar. You can find trends in your calendars by searching the details of your events and viewing the average, maximum and minimum times you have spent.

TimeTable: Overview

WorkTimer

Citat:

Because life is short and you time is limited, your clients should at least pay you for what you do. With WorkTimer at you desktop there will be no doubt! Its real easy! This nice and handy utility will never disturb you with fancy graphs and all that wrap-up. While you focus on being creative, WorkTimer will do the time job.

Worktimer / gersh.no - Gerhard Slettens blog

Billable

Citat:

Billable is an application for Mac OS X that helps you keep track of the billable services you perform for a client and then lets you create and manage invoices based on those services.

Clickable Bliss — Billable: Simple service and invoice tracking for Mac OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 20:34

Daylite + Billings kanske kan vara något.

Marketcircle : Products

Vi kör INVOICE 2 när vi fakturerar och skickar offerter, där finns det även projekt, task, tid hantering. Detta funkar ruggigt bra men det är några småsaker man saknar, eller skulla vilja ändra på. Jag maila mina frågor till dom som gjort INVOICE och tydligen så är det en version 3 på G och där ska dom sakerna jag önskade vara med, plus lite annat gott som jag inte fick veta.

Invoice, style your finances with Mac OS X

Finns en 30 dagars trial.

Senast redigerat 2008-05-25 22:27

Själv gillar jag iCal + Harvest.

Finns det någon medlem som skulle vilja agera lite frilansare åt 99 och skriva korta test av respektive program? Tror intresset är rätt stort.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 12:14
Ursprungligen av Björnström:

Finns det någon medlem som skulle vilja agera lite frilansare åt 99 och skriva korta test av respektive program? Tror intresset är rätt stort.

Vad är lönen?

Bevaka tråden