Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man eller kan man defragmentera sin dator som det heter på PC-språk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 20:25

Kan man eller bör man defragmentera sin PB som man gör på PC. Tycker den går lite segare om man jämför med hur den var från dag ett.

Ursprungligen av mmdr:

Kan man eller bör man defragmentera sin PB som man gör på PC. Tycker den går lite segare om man jämför med hur den var från dag ett.

Diskdefragmentering är inte lika nödvändig på mac som på PC men kolla in iDefrag.

http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

För allmän systemrensning och optimering så är Xupport svårslaget.

http://www.computer-support.ch/xupport/

Ursprungligen av mmdr:

Man kan, men det är ganska poänglöst eftersom filsystemet självt optimerar filernas placering med lite tillväxtmån runt om, och en defragmentering kan faktiskt göra saker värre. Det är inte normalt att den ska gå segare av sig själv, men kör gärna xupport för att tömma cacher och rensa bort annat gammalt skräp som tar upp minne och diskyta i onödan. Se också till att du har tillräckligt med minne för det du använder datorn till, har du för lite i nuläget är en uppgradering det absolut bästa du kan göra för att få upp prestanda.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-10 14:08
Ursprungligen av Samuel K:

Man kan, men det är ganska poänglöst eftersom filsystemet självt optimerar filernas placering med lite tillväxtmån runt om, och en defragmentering kan faktiskt göra saker värre.

iDefrag flyttar ut samtliga filer så långt ut mot kanten på disken som möjligt, där disken alltså har högsta hastigheten. Har man t.ex. haft en ganska fullmatad disk och sedan rensat bort gammal skåpmat så att resterande filer ligger långt in på disken, så kan skillnaden efter en sån defragementering bli avsevärd.

Har aldrig hört att defragmentering skulle göra saker värre. Risken är inte större än vid vilken annan åtgärd som helst, som t.ex. uppdatering av privilegier eller nåt. Har en defragementering orsakat knas så var det garanterat nåt fel i filsystemet från början (fast man ännu inte upptäckt det).

Jag håller med om att defragmenetring i princip är onödig, men att det alltså finns undantag. Och det skadar absolut inte att köra på ett friskt system.

Senast redigerat 2005-12-10 18:58
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-11 09:52
Ursprungligen av Danne V:

Risken är inte större än vid vilken annan åtgärd som helst, som t.ex. uppdatering av privilegier eller nåt. Har en defragementering orsakat knas så var det garanterat nåt fel i filsystemet från början (fast man ännu inte upptäckt det).

Ska be att få rätta mig själv.
Kollade nyss in iDefrags FAQ på http://www.coriolis-systems.com/iDefrag-faq.php , och där står det:

Citat:

Disk defragmentation is inherently risky in many respects.

som alltså betyder: Disk defragmentation är i själva verket riskabelt på flera sätt". Dom ger en kraftfull rekommendation att backa upp innan man kör.
Eftersom dom som gjort programmet givetvis vet mer om detta än vad jag gör, så ber jag om ursäkt om mitt förvirrade intryck har vilselett folk.
<rodna, rodna />

Ursprungligen av Danne V:

iDefrag flyttar ut samtliga filer så långt ut mot kanten på disken som möjligt, där disken alltså har högsta hastigheten. Har man t.ex. haft en ganska fullmatad disk och sedan rensat bort gammal skåpmat så att resterande filer ligger långt in på disken, så kan skillnaden efter en sån defragementering bli avsevärd.

Har aldrig hört att defragmentering skulle göra saker värre. Risken är inte större än vid vilken annan åtgärd som helst, som t.ex. uppdatering av privilegier eller nåt. Har en defragementering orsakat knas så var det garanterat nåt fel i filsystemet från början (fast man ännu inte upptäckt det).

Problemet är bara att det är en prestandahöjning som är synnerligen tillfällig, eftersom man tar bort allt tillväxtutrymme runt varje fil. Varje tillägg till en befintlig fil kommer då att behöva utlokaliseras till sektorer utanför den sammanpressade massa av filer som defragmenteringen gett upphov till, och det ger i förlängningen värre fragmenteringsproblem än man hade innan defragmenteringen. Det orsakar inget knas eftersom filsystemet inte påverkas integritetsmässigt, men däremot blir läs- och skrivprestanda sämre.

Det optimala, om man vill upprätthålla en bra kompromiss mellan diskutnyttjande och fragmenteringsnivå, är annars att se till att filerna sprids relativt jämnt över diskytan med en viss mängd oallokerat utrymme mellan, så att datat kan hållas kontinuerligt även vid mindre utökningar. Ungefär så arbetar filsystemet från och med 10.3 (om jag minns rätt, kan ha varit 10.2 också) och så länge disken inte blir knökfull är det i långa loppet ett bättre alternativ än att trycka ihop allting i ena änden, åtminstone för de flesta användningsmönster. Just därför tycker jag att det inte finns någon poäng i att rekommendera folk att defragmentera, filsystemet klarar redan den biten tillräckligt bra på egen hand.

Simon Templar!

Hur ska man göra sen efter att man har tagit hem Xupport? Alltså vilka åtgärder ska man göra för att ta bort allt onödigt?

Ursprungligen av pick-me-up:

Simon Templar!

Hur ska man göra sen efter att man har tagit hem Xupport? Alltså vilka åtgärder ska man göra för att ta bort allt onödigt?

Allt onödigt är lite svårt att få bort, men starta Xupport och kör maintenance (alla 3) clean up (välj själv) och kanske reset file type. Sen kan du ju prova lite optimization och lite olika settings. Så får du en raskare mac.
Kolla även Xupports inbyggda hjäp.

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 00:54

Mitt tanke är att lägga system, program, drivrutiner, instälningar mm på en partition på en lös hårddisk men hålla del renfrån annat bråte och vilande men uppgradera och ändra så att den är up to date. Sen när den vanliga hårddisken man normalt startar från har roddat till sig ordentligt efter härjningar på internet, vilda installationer mm och behöver rensas och städas gör man backup på sina filer, tömmer hårddisken och och gör en ren installation genom att tanka över partitionen.
Vad tror ni om detta?

Ursprungligen av Per S:

Mitt tanke är att lägga system, program, drivrutiner, instälningar mm på en partition på en lös hårddisk men hålla del renfrån annat bråte och vilande men uppgradera och ändra så att den är up to date. Sen när den vanliga hårddisken man normalt startar från har roddat till sig ordentligt efter härjningar på internet, vilda installationer mm och behöver rensas och städas gör man backup på sina filer, tömmer hårddisken och och gör en ren installation genom att tanka över partitionen.
Vad tror ni om detta?

Kan ju vara bra att ha i reserv. Men risken att hårddisken allvarligt skulle rodda till sig på din mac är rätt liten. Bäst är att underhålla disken med program som Xupport.

Är det riskfritt? ;)

Ursprungligen av Simon Templar:

Allt onödigt är lite svårt att få bort, men starta Xupport och kör maintenance (alla 3) clean up (välj själv) och kanske reset file type. Sen kan du ju prova lite optimization och lite olika settings. Så får du en raskare mac.
Kolla även Xupports inbyggda hjäp.

Finns det ingen risk att Xupport tar bort några inställningar som är ”customgjorda”? För jag vet att min kompis, som har riggat min burk brukar köra med lite egna inställningar på vissa ställen (Inte exakt som rekommenderas.)

Alltså vågar jag köra alla tre maintenance helt riskfritt? För om något blir galet då har jag inte kunskap att återställa min dator som den var!

Den första körde jag redan.

Ursprungligen av pick-me-up:

Finns det ingen risk att Xupport tar bort några inställningar som är ”customgjorda”? För jag vet att min kompis, som har riggat min burk brukar köra med lite egna inställningar på vissa ställen (Inte exakt som rekommenderas.)

Alltså vågar jag köra alla tre maintenance helt riskfritt? För om något blir galet då har jag inte kunskap att återställa min dator som den var!

Den första körde jag redan.

Det ska nog inte vara några problem att köra alla 3 underhållsrutinerna för dig. Men skulle du få problem så är det bara att höra av dig så kan nog 99mac hjälpa dig. Din kompis modifikation av systemet är förhoppningsvis inte så djup eftersom det snarare stjläper än hjälper systemet i långa loppet.

Per, väldigt många program installerar olika filer i Library-mappen/mapparna, så det räcker INTE att bara kopiera programmappen och sedan kopiera tillbaka den - tvärtom är det ett säkert sätt att skapa problem, eftersom många program då kommer att sakna de filer de behöver för att fungera korrekt.

• Oregistrerad
  • 2005-12-09 17:50

Richard, min tanke var inte att bara kopiera programmappen utan att ha nytt helt system, alla standardprogram man vill ha, inställningar, drivrutiner men inte arbeta i den partitionen, inte ladda ner en massa saker för att testa och stilla sin hyfikenhet.
Program in ,program ut, uppgraderingar på uppgraderingar ... riskerar väl att lämna en massa "lik" och dubletter som är svårt att ha koll på. Inte för att jag vet orsaken men det händer att program plötsligt stänger ner och at jag någon gång måste jag använda tvångsavslutning. Och jag har en känsla av att burken var snabbare en gång.

1
Bevaka tråden