Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11 på Tiger, hjälp mig!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska installera ett program (Matlab v.7) på OS X Tiger som kräver X11.
På apple support sidan står att Tiger användare kan installera från OS cd:n. Jag hittar en fil som heter x11sdk.pkg och kör den.
Det installeras men när jag ska installera Matlab står det fortfarande att jag inte har X11 installerat på datorn.
Jag laddar hem X11 filen från apple support (heter x11.pkg) och kör den, nu står det att jag redan har installerat en nyare version av detta program.
Jag vill på nått sätt få bort den första installationen för att köra den nerladdade filen.
Vet någon hur man gör det? Help me.....

Testa köra "Optional installs" från Tiger-cd:n, välj att installera/uppgradera X11 och se om det hjälper.

Annars, testa köra x11sdk.pkg igen, och se om man kan välja att avinstallera.

Om inte, använd Pacifist för att se vilka filer som finns i x11sdk.pkg, och ta bort dem manuellt (lite läskigt, och jag skulle nog inte försökt själv, utom som sista utväg kanske).

Okej, ska testa det....
Tack!

• Oregistrerad
  • 2006-03-27 21:57

(PB 15", sista revisionen)

Jag har exakt samma problem som dbc0308 (hade?) och försökte med imladris tips att köra Tiger-cd:n, utan att hitta någon optional installs med installation av X11.
Behöver själv X11 för att köra FontForge, men nekas att installera X11 som ligger uppe på apple.com eftersom nyare version redan finns på min dator tydligen.

Den nyare versionen går inte att finna med ljus och lykta, inte i verktygsprogram eller någonting.
I ett försök att prova allt jag kom på installerade jag hela Developer kitet som låg på OSx-skivorna, samt installerade/uppdaterade software bundle på samma skivor.

Har mekat på alla möjliga vis som jag kommit på nu - varit inne med Pacifist på OSx-skivan och rotat, men inte kommit längre. Någonting blev galet när jag försökte installera det jag rotat fram ut paketet.

Kort och gott, jag behöver hjälp. Någon som har lust att hjälpa till? Antar att det inte är ett jätteproblem direkt om man varit med om detsamma tidigare.

Kan ju tillägga att jag suttit och sökt en del i forumet under dagen, samt provat mig fram efter tidigare svar, dock utan framgång.

Ursprungligen av svampmoln:

Jag har exakt samma problem som dbc0308 (hade?) och försökte med imladris tips att köra Tiger-cd:n, utan att hitta någon optional installs med installation av X11.

Jag har installationsskivan för Tiger på dvd, köpt separat, och där finns i alla fall "Optional Installs.mpkg" direkt när man öppnar skivan. Kanske det ser annorlunda ut om man har Tigern på cd eller på nån skiva som följde med datorn.

Själva X11-installationen heter X11User.pkg, och finns för mig i Mac OS X Install DVD/System/Installation/Packages/X11User.pkg

Om du inte kan hitta det där paketet på någon av dina skivor så har jag tyvärr inga andra förslag. Hoppas nån med mer koll kan hjälpa till i så fall.

• Oregistrerad
  • 2006-03-27 23:08

Kan tänka mig att det är samma som denna, som jag drog hem och testade:
http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=02232&cat=1&platform=osx&method=sa/X11User.dmg
Dessvärre var det den som avbröts i installationen för att jag redan hade en nyare version installerad.

Är ganska övertygad om att det är rätt fil du hänvisar till, men jag vet inte hur jag ska lyckas hitta och slänga den "nyare versionen" till förmån för den äldre iom att den inte hittas med spotlight/quicksilver eller vanlig bläddring.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-28 10:14

X11 finns det två delar av dels X11user.pkg och X11sdk.pkg, den senar ingår i developer tools ( xcode tools i tiger ) och har med utveckling av programvara att göra medan den andra är själva X11.app som hamnar i Applications/Utilities när man installerar. Man kan således ha installerat X11sdk.pkg och ändå få meddelande om att X11 inte finns installerat, detta kanske inte är nytt för er men dubbelkolla att ni har bägge delar installerat

/thomas

1
Bevaka tråden