Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta ger Mac och Osx, Tiger 10.4 dåligt rykte och folk tvekande till köp!

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka saker ger Macen dåligt rykte eller skapar dåligt rykte?

En sak som ger macen är tex detta:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=77346&highlight=f%F6reningssparbanken

Jag har hört flera som ropar eller säger:

-Jäkla mac, jäkla skit Safari när de ska göra sina bankärenden.

VARFÖR går det inte att göra så att det fungerar på fler sidor.

Ok, ansvaret ligger kanske på de som gör sidan också men bevisligen så skiter de i oss macägare - så varför inte fixa så att det fungerar. Om tex Sparbankenssida fungerar på Firefox men inte på Safari - varför inte fixa så att Safari klarar av samma sak som Firefox - vad är problemet.

Jag tror nämligen att detta med websids kompibilitet måste fixas i Safari. Man kan ladda ner Firefox - men hur månnga vet om denna browser eller att just den fungerar.

Är man ovan datoranvändare och kommer på en sida som inte fungerar så blir man frustrerad och vem får smaka på personens irritation över problemet - jo Apple och Mac.

Finns det fler liknande problem Apple borde lösa.

Dett ansvaret kan väll inte ligga hos Apple, då Safari är den webläsare som stödjer internetstandardena bäst.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-04 19:12

Man kan inte slänga en bilaga man sänt med ett mail. Man måste avsluta Mail för att slänga bilagan (tömma papperskorgen alltså).

Detta är en genant idiotgrej som Apple skiter i. Är det viktigt? Nej, men det är mycket med Mac som inte är viktigt, men som man ändå uppskattar - det ger cred och kvalitetskänsla...känslan av seriositet. Mail och bilageproblematiken sänker känslan för mig. Det är pinsamt och man vill inte visa PC-nissar sånt.

När det gäller sajter och Mac så är det som vanligt: Man gör sajter som funkar för MS Explorer som inte följer standard - då får läsare som följer standard (t.ex. Safari) problem. I detta fall är det alltså företaget som bygger sajten åt banken som är inkompetenta - dom klarar inte av att göra en bra banksajt som följer standard - det gör andra så det är inte svårt eller konstigt. Beställaren - i detta fall banken - är såshjärnor som sväljer sajtföretagets förklaringar och undanflykter om kompabilitet etc - dessa såshjärnor har ingen susning om vad det handlar om och kan då inte avslöja sajtföretagets inkompetens.

MS makt är skrämmande.

• Medlem
  • 2006-01-07 03:18
Ursprungligen av mjg:

Man kan inte slänga en bilaga man sänt med ett mail. Man måste avsluta Mail för att slänga bilagan (tömma papperskorgen alltså).

Detta är en genant idiotgrej som Apple skiter i. Är det viktigt? Nej, men det är mycket med Mac som inte är viktigt, men som man ändå uppskattar - det ger cred och kvalitetskänsla...känslan av seriositet. Mail och bilageproblematiken sänker känslan för mig. Det är pinsamt och man vill inte visa PC-nissar sånt.

Verkligen pinsamt. Särskilt om man jämför med en Windows-finess som automatiskt laddar ned, installerar och startar om datorn utan att spara öppna dokument. Microsoft ser så allvarligt på säkerheten att inte ens ens eget arbete är heligt i kriget mot hackers. Det finns många, många pinsamma saker i Windows.

Personligen tycker jag att det finns minst tio saker de borde fixa i OS X innan det där.

• Oregistrerad
  • 2006-01-07 07:50

Hur kul är dessa diskutioner egentligen? Om någon nu tycker att macen är kass slö och inkompetent så andvänd inte den då! Och porren styr som vanligt, för det är därför folk vill ha webcam till msn. Skype för mac får väl snart webcam stöd med. :eek:

Jo det är som jag också skrev siterna som borde skärpa sig men eftersom de ibland ej gör detta och de som blir drabbade främst är de som ej har exempelvis Internet Explorer installerat. Efterso det är MS, Windows och IE som har mest % så är det inte alltid rätt läge att skrika att Siterna ska fixa sitt problem så att det fungerar på Safari.

Det där med Mail och bilagor har jag inte varit med om - men va fasiken - det måste de ju fixa. -Pinsamt.

Taskig webcam-support i MSN och andra chattrelaterade problem.

Ursprungligen av Hagelin:

Taskig webcam-support i MSN och andra chattrelaterade problem.

Skulle inte tro (vet inte säkert!) att Apple kan belastas för det!

Ursprungligen av Pegges:

Skulle inte tro (vet inte säkert!) att Apple kan belastas för det!

Nej, men det var väl inte det som var frågan heller. Det faktum att det inte finns någon 100%-kompatibel MSN-klient är ändå ett problem som gör att Macar inte är ett fullgott alternativ för en stor kundkrets.

• Medlem
  • 2006-01-04 19:33

Antagligen så kör flera av dessa sajter ett "browser-check" och nekar webbläsare de inte lagt in som "godkända". I de fallen spelar det ingen roll vad Apple gör.

Ok det e ju för jäkligt.

Kan man inte kamoflera sig så att en sida tror att man är en annan browser.

Ursprungligen av draags:

Kan man inte kamoflera sig så att en sida tror att man är en annan browser.

Jodå, aktivera debug-läget i Safari och ändra User-agent för att komma förbi problemet.

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 00:27
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jodå, aktivera debug-läget i Safari och ändra User-agent för att komma förbi problemet.

Har aldrig fattat hur detta funkar!? Har gjort precis som du säger, men inte fasen har några webbsidor någonsin funkat för det.

Vad är nästa steg efter man gjort ovanstående? Jag har genom åren starta om Safari, reloadat sidan, etc, etc, men ack nej - ingen lycka.

Jag antar att denna debug-meny bara är en myt...

Ok men om det går att göra så borde Apple kunna göra så att den med automatik gör detta som finns i debug läget.

Motivera varför Apple ska göra det?

Det gör ju bara så att Safari utger sig för att vara någon annan webläsare, den skapar inte helt magiskt en kompatiblitet med funktionerna på hemsidan, då Safari använder en annan renderingsmotor som kanske inte klarar av funktionerna.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-01-04 20:55

Om det är så att 95% av siterna funkar med MS Explorer för PC så kan man väll nästan säga att det är standard i branchen.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-04 21:13
Ursprungligen av onnyt:

Om det är så att 95% av siterna funkar med MS Explorer för PC så kan man väll nästan säga att det är standard i branchen.

Nej, det är monopol. Standard är när olika producenter eller länder kommer överens om gemensamma regler, t.ex. genom ISO. WWW-consortiet är internationellt och fstställer standarden för web-bygge. Detta skiter MS i och även om dom hade 100% så är deras hemmabyggen inte Standard.

Ursprungligen av onnyt:

Skaparna av Internet har hand om vad som är standard och inte standard. Inte Microsoft.

WorldWideWeb Consortium

Ursprungligen av Kristofer:

Det komiska är att Microsoft är medlem i W3C

Och ändå så skiter de i att följa W3C-standarderna som sätts.

Ett helvete att koda för IE numera, särskilt med alla CSS-problem.

Jag vet inte Joakim, det enda jag vet och varför jag startade tråden är att det finns ett visst irritationsmoment att vissa sidor inte fungerar på mac.

Det komiska är att Microsoft är medlem i W3C

Kan ta fyra exempel från ett besök hos några kompisar över nyårshelgen som antagligen inte skapat några switchers.

1. En kompis nyinköpta smiths-bootleg-dvd kunde inte läsas av iBookens dvdläsare, vilket även gjorde att dvdn inte kunde gå att mata ut. Det krävdes en del forumsurfande och ett antal omstarter tills jag lyckades få ut dvdn. Det tycktes roa PC-användarna i sällskapet...

2. Vet inte hur många gånger Finder, och ibland hela datorn, låst sig i samband med diverse nätverksanvändande av samba-shares. Lite svårt att skryta med stabiliteten i OSX efter det.

3. Det funkar inte att browsa samba-klienter i ett nätverk.

4. Min iBook låser sig ibland när man sätter den i viloläge vilket gör att man måste stänga av och sätta på den.

Angående hemsidekompabilitet så har jag inte använt IE på flera år. Jag har aldrig haft några problem, jag kör dock firefox (och ibland opera)

Ursprungligen av ptolemy:

Kan ta fyra exempel från ett besök hos några kompisar över nyårshelgen som antagligen inte skapat några switchers.

1. En kompis nyinköpta smiths-bootleg-dvd kunde inte läsas av iBookens dvdläsare, vilket även gjorde att dvdn inte kunde gå att mata ut. Det krävdes en del forumsurfande och ett antal omstarter tills jag lyckades få ut dvdn. Det tycktes roa PC-användarna i sällskapet...

2. Vet inte hur många gånger Finder, och ibland hela datorn, låst sig i samband med diverse nätverksanvändande av samba-shares. Lite svårt att skryta med stabiliteten i OSX efter det.

3. Det funkar inte att browsa samba-klienter i ett nätverk.

4. Min iBook låser sig ibland när man sätter den i viloläge vilket gör att man måste stänga av och sätta på den.

Angående hemsidekompabilitet så har jag inte använt IE på flera år. Jag har aldrig haft några problem, jag kör dock firefox (och ibland opera)

1. Det var ju tråkigt men nu vet du ju hur man gör. Och hellre det än en ful skranglig plastsläde som åker ut när man trycker på en knapp.

2. Kör Tiger. Mkt bättre än förrut. Kör du redan Tiger vet jag inte vad du talar om.

3. Se föregående.

4. Antagligen har du dåliga ram-minnen, prova byta eller utan extraminnet. Annars är det ngt annat fel (troligtvis hårdvara). Min PB gjorde samma sak i början. Efter jag fått minnet utbytt på garantin har det kanske hänt ca 5 ggr på 2 år och jag stänger aldrig av den och har den alltid med mig till jobbet.

Och nej, jag är ingen mac-talliban. Jag försvarar aldrig Apples dumheter men dina problem känns lite...

Ursprungligen av ill_chrill:

Och nej, jag är ingen mac-talliban. Jag försvarar aldrig Apples dumheter men dina problem känns lite...

Lite vaddå? Om man kör MacOS så ska man acceptera bristfällig hantering av frånkoppling av nätverksplatser eller att behöva starta om datorn för att få ut en DVD?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-01-04 21:33

Om Microsoft säger att det är standard då är det så. De äger marknaden och då kan resten göra hur fan de vill.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 22:10
Ursprungligen av onnyt:

Om Microsoft säger att det är standard då är det så. De äger marknaden och då kan resten göra hur fan de vill.

Tja.. jag är också en del av marknaden, och mig äger de då inte.

Ursprungligen av onnyt:

Det är skillnad på en standard och en de facto standard.

Det du beskriver är en de facto standard då marknaden ser ut som den gör.

En riktigt standard är ISO eller W3Cs specifikationer som de utfärdat och arbetat fram mellan olika aktörer på marknaden.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 22:09

Jag tror att mycket av det dåliga ryktet kommer av en sån enkel sak som Apples brist på marknadsföring i Sverige kombinerat med prisbilden. Priset blir det enda som syns. Eftersom butikerna exponerar Mac o PC på samma sätt (prislapp/Ghz/minne/hårddisk) så verkar den dyrare. Om kunden istället skulle få se hur enkelt man fixar nätverksinställningar, importerar bilder, väcker en PB ur vila, o.s.v. så skulle kanske många inte tycka den var dyr.

En annan bidragande orsak kan vara att Apples åtagande efter leverans ibland verkar vara under all kritik. Läser man en del trådar här på 99mac verkar det som att Apple ibland skiter i konsumentköplagar. Om jag var en pc-nisse med eventuella switch-tendenser, och någon skulle visa dessa trådar hade jag nog stannat på den mörka sidan.

• Medlem
  • 2006-01-04 23:05

Jag motar Olle i grind och ber alla att hålla igen när det kommer till personliga invektiv. Jag har redan raderat ett par inlägg som inte tillförde nånting mer än dålig karma.

Mod

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-05 00:34

Hur skulle man reagerat om vägverket byggde en ny väg som bara gick att köra på om man hade bensindriven bil? Alla som kör disel får skylla sig själv, de är minoritet...

Bevaka tråden