- Joakim Halvarsson
- Medlem ●
- Luleå
Myten lever
Som sagt, Safari utger sig bara att vara en annan webläsare, inget märkvärdigt med det.
Myten lever
[ATTACH]7107[/ATTACH]
Som sagt, Safari utger sig bara att vara en annan webläsare, inget märkvärdigt med det.
Ok, så då fungerar tex Föreningssparbanken om du kör detta?
om det nu gör det - hur ska tex min 70 åriga mamma veta hur man gör detta.
Eller min polare Pär som inte kan mycket om datorer och blir skit sne på Mac datorer och Safari för att vissa sidor inte fungerar.
Han har inte aning om hur man fixar nån debug meny eller ens att just Firefox fungerar. Däremot vet han att när han sätter sig vid en PC dator med just Windows och där i Internet explorer så fungerar det.
Han skiter i vems felet är, han vill at det ska fungera och han hade hört att ja Apple datorer är ju enklare än Win datorer men den fixar inte just denna biten med hemsidor lika bra - detta är tyvärr ingen liten bagatell utan en rätt viktig grej.
Varför inte förenkla debug varianten så att man kan komma in på sidor ifrån Safari men enklare och mer grafiskt - varför skrika sig hes att de som gör sidorna bör fixa sig när de uppenbarligen inte gör detta.
Stånga dig inte alltid blodig mot en vägg när det kanske går att gå runt.
Ang banker och deras webbsidor.
Att sidorna i sig inte fungerar visar att de som byggt sidan brister i kompetens.
Men att säkerhetslösningen banken valt inte fungerar på OS X är en helt annan sak.
Där kan det vara så att OS X inte klarar det, dels kan det bero på att banken valt någon lösning som bara fungerar i Win-miljö men tänka sig det kan kanske vara så att OS X inte klarar det...
Så tills viss del kan det bara så att bollen ligger hos Apple.
Jag tycker nog att det är väldigt få gånger man behöver dra igång nån annan läsare än Safari. Och det var vbäldigt länge sedan jag inte lyckades med kombinationen Safari/Firefox/Opera. Jag skulle helst se att alla läsare funkade överallt, men nu är det ju inte så...
Jag tycker nog att det är väldigt få gånger man behöver dra igång nån annan läsare än Safari. Och det var vbäldigt länge sedan jag inte lyckades med kombinationen Safari/Firefox/Opera. Jag skulle helst se att alla läsare funkade överallt, men nu är det ju inte så...
Men det spelar inte så stor roll om det är få gånger sidor inte funkar, problemet är att det i stor utsträckning är ganska viktiga sidor som vissa är beroende av att komma in på, såsom banker, myndigheter och dylikt.
Men det spelar inte så stor roll om det är få gånger sidor inte funkar, problemet är att det i stor utsträckning är ganska viktiga sidor som vissa är beroende av att komma in på, såsom banker, myndigheter och dylikt.
De sidor som du anger som viktiga ärl helt olika beroende på vem du frågar! Mina föräldrar har PC burkar med Windows de kör bara Firefox, tagit bort IE ikonen helt så de inte kan starta den enkelt. De klagar inte alls utan kör Firefox överallt. Till banken med (de har FSB). De enda som IE används till är Windows update.
Varje användare har en viss mått av skyldighet att ta reda på vad som gäller/fungerar. Sen att gamla mormor på 70 år inte kan det är det är en annan historia. Anser att det inte har så mycket med ålder att göra utan hur intresserad man är.
Man pappa kör Mac. Hans första dator han kan inget om datorer. Han kan starta datorn och stänga av den och surfa, inget mer. Kommer att ta ett tag att lära honom vad epost osv är. Japp han är lite trög. Med mamma är det tvärtom.
De sidor som du anger som viktiga ärl helt olika beroende på vem du frågar!
...
Håller helt med, i många fall är det inga problem alls med sajter. Vad jag försökte säga var mer att jag ser en tendens att OM den potentiella switchern stöter på problem, så är det oftast med sidor som är "viktiga", dvs inte (i alla fall i switcherns ögon) går att byta ut mot någon annan mackompatibel sajt.
Lite grovt generaliserat så faller de oftast inom följande kategorier:
Okompatibla pga det säkerhetssystem som används, exempelvis banker och myndigheter
Hårt knutna IE/Windows-tekniker används, oftast intranät och dylikt
Windowsspecifika medialösningar
Det är främst de två första som jag stött på som problem, men om jag ska gissa så tror jag att ett och två kommer att bli ett mindre problem i framtiden medan mediaproblemet kan öka.
För kidsen är MSN den största nackdelen. MSN är vare sig man gillar det eller inte de facto standard bland kidsen och med den kackiga MSN-klient som finns till mac lockar man inte direkt över nya användare. Att använda ännu mer kackiga tredjepartsklienter som "klarar" video lockar ju inte direkt.
Eftersom att just kidsen har rätt stor påverkan när det ska köpas dator hemma tror jag MSN ligger mer till last än websidor som inte funkar.
Eftersom att just kidsen har rätt stor påverkan när det ska köpas dator hemma tror jag MSN ligger mer till last än websidor som inte funkar.
Håller med!
Eftersom inte MS orkar/vill göra en fullvärdig macversion av MSN så borde Apple iaf göra allt för att få sitt iChat att funka fullt ut mot MSN. Med iPodens framgångar så har kidsen verkligen fått upp ögonen för Mac, men jag tror/vet att många backar eftersom dom inte kan chatta med sina polare via MSN.
// Fred
Håller med!
Eftersom inte MS orkar/vill göra en fullvärdig macversion av MSN så borde Apple iaf göra allt för att få sitt iChat att funka fullt ut mot MSN. Med iPodens framgångar så har kidsen verkligen fått upp ögonen för Mac, men jag tror/vet att många backar eftersom dom inte kan chatta med sina polare via MSN.
// Fred
Precis. Kan iChat funka till 100% eller iaf 90% mot MSN på PC så kommer Apple gå framåt i Sverige.
Jag arbetar på FSB och hade för mig att Internetbanken fungerade med Safari, det gör den tydligen inte längre, lovar att ta upp det med ansvariga.
Ansvariga är redan väl medvetna om detta, se andra trådar här på forumet för exempel...
Jag har inte läst de andra trådarna men jag har en position som gör det möjligt att få något gjort tror jag.
Både som Macanvändare och engagerad i en fristående Sparbank stör det mig oerhört att FSB skapar en lösning som inte funkar med nya Safari. Det skapar bad-will för både Mac och banken. Jag hoppas verkligen du lyckas.
Detta meddelande fick jag sist när jag loggade in på FSB. Kanske håller de på och fixar problemet med Safari
Flytten till nya internetbanken är framflyttad
Tidigare har du fått information om att du skulle få den nya versionen av internetbanken under vecka 49. Banken har beslutat att göra ytterligare några tekniska justeringar innan det blir dags att flytta över kunderna i den lokala bank som du tillhör. Flytten är istället planerad att ske under det första kvartalet 2006.
Både som Macanvändare och engagerad i en fristående Sparbank stör det mig oerhört att FSB skapar en lösning som inte funkar med nya Safari. Det skapar bad-will för både Mac och banken. Jag hoppas verkligen du lyckas.
Jag har själv mailat banken mina åsikter kring detta, men de skyfflar över allt fokus på att 90% använder IE på Win. De hävdar dock (felaktigt) att de är den enda banken som ens bryr sig om Mac, och att det kanske kommer fungera med Safari i framtiden. Det är dock jobbigt tydligt att de inte bryr sig. Om det fungerar med Safari, så lär det inte vara FSB vi ska tacka...
Håller med Pascoe till viss del. Men samtidigt tror jag att det är bra om vi "sammanställer" de fördomar och (för all del) de verkligen problemen som finns med Mac. Om man blundar för problemen finner man ingen lösning. När man väl vet att t.ex. nya FSB inte fungerar i Safari behöver man inte bli förvånad, utan startar den i Firefox istället. Typ.
Vad jag vet kan jag inte köpa biljetter på SJs hemsida. Det är pinsamt.
Explorer 7 och en fullfjädrad klient till MSN så blir det nog fler macar hemma hos svenskarna.
Vad jag vet kan jag inte köpa biljetter på SJs hemsida. Det är pinsamt.
Jodå det kan man. Men man får en varning om att ens webläsare (i mitt Safari) kanske inte funkar fullt ut. Men det går hur bra som helst.
Så FSB säger att dom inte vill ha 10% av sina kunder? Bygger dom sin sida med standarder kan ju alla använda den, men det skulle å andra sidan kräva att webbteamet på FSB skulle vara tvungna att lära sig något nytt. Vi vet ju alla att när man väl lärt sig något så behöver man aaaaldrig lära sig något nytt igen.
Jag pratade häromdan om detta med en bekant, han tyckte att det som är en standard är det som har flest procent av användarna. Alltså om något fungerar på IE och IE har flest % så är det en standard bara därför.
Han är tyvärr en sådan person som när man diskuterar gärna använder ordet "Mactaliban" så fort man nämner något som är positivt med Mac, OSX eller Apple. Tyvärr gör detta att man aldrig orkar att prata detta med honom, säger man att man tycker något är dåligt med Apple så nämns det inte men så snart man nämner något bra - ja då kommer det och en drös med andra skrönor om Äpplet.