Jag har svårt att tro hur otroligt urbotat dumt Apple har designat iTunes och dess bibliotek. Jag kan beskriva min situation, så ni slipper råka ut för liknande. Jag har nu - efter mycket, mycket om och men - lyckats få iTunes att läsa den gamla filen som jag kopierade från min externa backup, genom att kopiera över en gammal kopia av iTunes (4.7). Den läser rätt XML-fil.
Men jag vill ju köra 6:an, med dess fina funktioner. Så jag laddar ned .dmg-filen från Apple och uppgraderar (det går inte göra en clean install av någon satans anledning heller). Vad händer nu? iTunes 6 läser inte in ett enda betyg bland mina ~ 6000 låtar, inte heller finns det en enda spellista jag har skapat. Det går heller inte i iTunes kontrollpanel att visa vart filen ligger som den ska läsa, jag har varit inne och rotat i varenda undermapp till iTunes som går att finna. No luck. Den enda slutsatsen jag kan dra är att iTunes 6 är oförmögen att tolka en XML-fil från 4:an. Hur kan Apple bara bryta kompabiliteten helt på detta viset? De måste ju veta att människor har backups.
Mina val blir alltså följande:
1) Uppgradera till 6.0.1 och döp och betygsätt om 6000 låtar. Fet chans.
2) Kör 4.7 för all framtid, och betygsätt om 800 nya låtar.
Blir alternativ två. Go Apple! T_T