Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smälta samman två iTunes biblioteksfiler?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som rubriken lyder.. är det möjligt? Jag har en relativt stor mängd musik i ett nytt bibliotek (med betyg i XML-filen), jag vill helst slippa betygsätta om ~800 låtar. Finns det något sätt att infoga den nya XML-filen i den gamla, med alla betyg, låtnamn etc. intakta?

Finns det verkligen ingen som har haft samma problem som mig? :/

• Medlem
  • 2006-01-07 15:29

Under "arkiv" finns "Importera", varpå du kan välja en iTunes-xml-fil. Men jag har ingen aning om detta gör vad du tänkt, så ska du testa så till att göra back-up på alla inblandade filer först!

Det är inte det jag är ute efter. Men tack för tipset ändå.. nåja, blir väl att betygsätta om alla låtar.
Curse you, Apple!

Lite problem. Jag försöker nu rikta om (hmm) iTunes till den gamla biblioteksfilen genom att kopiera den från en extern disk med all min gamla musik till iTunes Music-foldern. Det hjälpte inte. Den läser fortfarande den nya XML-filen med ~800 låtar i. Då provade jag att importera filen, helt plötsligt dyker mina gamla spellistor upp i iTunes brevid mina nya - dock tomma! Hur ska jag göra för att få iTunes att läsa min gamla fil och "se" låtarna på den externa hårddisken?

Den gamla filen är från iTunes 4.7, den nya från 6.0.1.

Jag har samma "problem". Jag har två datorer där jag vill ha samma bibliotek och kunna smälta samman dessa för att hålla koll på antal spelningar, senast spelade osv.

På iPodden så smälter man ju samman iPod-biblioteket och iTunes-biblioteket när man synkroniserar. Borde gå och lösa på något sätt mellan två iTunes-bibliotek också.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-09 17:45

Testa med PodWorks, titta på versiontracker.com. Borde kunna vara till nytta.

Jag har svårt att tro hur otroligt urbotat dumt Apple har designat iTunes och dess bibliotek. Jag kan beskriva min situation, så ni slipper råka ut för liknande. Jag har nu - efter mycket, mycket om och men - lyckats få iTunes att läsa den gamla filen som jag kopierade från min externa backup, genom att kopiera över en gammal kopia av iTunes (4.7). Den läser rätt XML-fil.

Men jag vill ju köra 6:an, med dess fina funktioner. Så jag laddar ned .dmg-filen från Apple och uppgraderar (det går inte göra en clean install av någon satans anledning heller). Vad händer nu? iTunes 6 läser inte in ett enda betyg bland mina ~ 6000 låtar, inte heller finns det en enda spellista jag har skapat. Det går heller inte i iTunes kontrollpanel att visa vart filen ligger som den ska läsa, jag har varit inne och rotat i varenda undermapp till iTunes som går att finna. No luck. Den enda slutsatsen jag kan dra är att iTunes 6 är oförmögen att tolka en XML-fil från 4:an. Hur kan Apple bara bryta kompabiliteten helt på detta viset? De måste ju veta att människor har backups.

Mina val blir alltså följande:

1) Uppgradera till 6.0.1 och döp och betygsätt om 6000 låtar. Fet chans.

2) Kör 4.7 för all framtid, och betygsätt om 800 nya låtar.

Blir alternativ två. Go Apple! T_T

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-09 23:28

XML-filer är ju annars bara text, så i värsta fall kan du ju klistra in den ena filen i den andra och se till att sökvägarna stämmer. Vet inte hur stor skillnaden är mellan 4.7 och 6.0 iofs... Men borde gå med lite search and replace...

Att klistra in är ju det jag har försökt med. Sökvägen har jag letat efter ett bra tag nu, utan resultat. Den finns inte i något bibliotek eller i mapphierarkin i iTunes-ikonen. Alltså, mitt problem är inte att den söker till en annan XML-fil jag har liggandes. Jag har rätt XML-fil i iTunes Music-mappen. iTunes 6 verkar dock ha en egen gömd fil som den läser ifrån.

Om någon vet exakt vart man hittar sökvägen skulle jag uppskatta hjälpen..

Senast redigerat 2006-01-10 01:34
  • Medlem
  • 2006-01-10 10:46

Använder inte iTunes filen "iTunes Library" i första hand?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 11:32

Har kollat lite på det här. Det är som SirN säger att filen "iTunes Library" används, som inte är XML utan någon slags dumpning av intern data (för att det skall gå snabbare att läsa). XML-filen verkar updateras varje gång man avslutar iTunes. Dock läser iTunes inte från den. Om man däremot plockar bort "iTunes Library"-filen startar iTunes, som då är tomt och importerar "iTunes Music Library.xml" så verkar det fungera. Jag fick iaf tillbaka hela mitt bibliotek.

Har du testat att ställa frågan på www.macosxhints.com?

Med XML-fil menade jag alla iTunes-filer jag hittade (typ Library) och sånt också, var klantigt skrivet av mig ser jag nu.

Tack för hjälpen alla. Det flojon skrev fungerade! Jag tog bort iTunes Library-filen med alla betyg som jag ville ha kvar, startade iTunes, då helt plötsligt fick jag tillbaka mina betyg och allt. Otroligt ologiskt tycker jag, men jag är glad ändå

1
Bevaka tråden