Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara formulär i Adobe Reader 7?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-09 17:07

Med Acrobat 7 kan man aktivera en funktion i PDF-filer som gör att man även med gratisprogrammet Adobe Reader kan spara kommentarer. Kanonbra för korrsvängar t.ex.

Men jag har för mig att jag har läst att man även ska kunna göra så att det går att aktivera möjligheten att spara formulär. Har jag läst fel? Annars får någon gärna tala om för mig hur man gör, för jag hittar det inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 17:11
Ursprungligen av hugin:

Med Acrobat 7 kan man aktivera en funktion i PDF-filer som gör att man även med gratisprogrammet Adobe Reader kan spara kommentarer. Kanonbra för korrsvängar t.ex.

Men jag har för mig att jag har läst att man även ska kunna göra så att det går att aktivera möjligheten att spara formulär. Har jag läst fel? Annars får någon gärna tala om för mig hur man gör, för jag hittar det inte...

Har för mig att det ingår i en "svindyr" stor server lösning för Acrobat - som "låser" upp funktionerna om du har bestämt att dom ska göra det. Men som sagt inte säkert

Alltså programmet finns inte att köpa utan kräver implementering på arbetsplatsen, mer kanske för statliga instanser stor företag etc - det är i alla fall så jag fått det berättat av en kompis på Adobe...

/Tangen

Som Tangen säger. Det är en dyr lösning som blir intressant först när man har stora mängder formulär etc.

http://www.adobe.com/products/server/readerextensions/main.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 20:11

Man kan ju i sjuan göra ifyllnadsfält och formatera och spara den som en Acrobatfil. Den filen kan öppnas i Readern och där kan fälten fyllas i. Man kan inte spara den PDF:en i reader men man kan skriva ut den till papper eller till en ny PDF och skicka tillbaka.

Vitsen med serverlösningen är att datat i fälten kan läggas in i en databas.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-10 16:07

Okej. Serverlösningen är knappast något för oss.

Vi har en beställningsblankett som vi ska lägga på nätet som en pdf. Vi vill att man ska ha möjligheten att fylla iden på sin dator och skicka den elektroniskt.

Det ser ut som att det får bli att jag använder funktionen för att bifoga en fdf-fil med e-postprogrammet.

Pdf-formulär

Har ungefär samma problem. Har gjort ett formulär i Acrobat 6 och när den öppnas med Reader 7 går det bara att skriva ut. Det går dock inte att spara filen med fälten ifyllda. Trots att det är full tillgänglighet till filen.
Kan man på något sätt göra så att man kan spara den med Reader och ha kvar de ifyllda fälten?

Mvh
Pernilla

1
Bevaka tråden