Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel iMac mycket prisvärd jämfört med Pc : Mycket Bra Apple!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För första gången på mycket länge är Imacen Intel Core Duo prisvärd, speciellt Nu med Intel och ATi X1600 med 265 MB anser jag att Pris / Prestanda är mycket bra om inte bättre jämfört med Pc konkurrenterna. Tänka att jag som fd PC nörd är för en gångs skull mycket nöjd med Apple!! Bara Apple håller i uppdaterings race och inte hamnar efter som de gjorde innan med G5, så har Apple mycket goda möjligheterna att konkurrera med PC nissarna på allvar. Speciellt Pris / Prestanda.

iMacen Intel Core Duo ligger idag på samma pris klass som en Pc med samma konfiguration.
Cpu ( likvärdig Peintum D på 3 Ghz ) , minne, HD, TFT, och mjukvara som motsvara Apple till viss del gör att Pc kostar lika mycket som imacen. Dock måste betonas att Pc har ett ATi X1600XT vilket är lite bättre än Apples ATi x1600 standard. Pc utan mjukvaran gör att den är ca 2.500 Kr eller ( ca 1000 med Mecenat ) biligare än macen vilket jag tycker att iMac trors 2.500 kr Alt 1000 kr högre pris gör den ändå mer prisvärd.
En misstad finns det på imacen, möjligheten att uppgradera, åtminstone grafikkortet borde man kunna annars är det klockrent pris / Prestanda på imacen.
Tittar man på mecenat kortet gör ju imacen bara bättre 1795 kr biligare, än ordinarie Applestore.

Sedan får man Ju designen på Apple vilket gör att imacen känns både bättre och smidigare än PC ren design.

Alltså Apple har aldrig varit så nära Pris / Prestanda som nu jämfört med Pc nissarna vilket bäddar för goda möjligheter MYCKET BRA JOBBAT APPLE!

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:15

Prestanda / krona menar du väl?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-11 12:23

En reflexion:
Apple ökar ju så vitt jag vet sin marknadsandel. Jag tror att kategorin människor som vuxit upp och mekat med datorer, ex(?)-datornördar, har en tendens att falla för Apple.

Personligen har jag mer och mer blivit sån att jag vill att datorn bara ska funka, och är beredd att betala någon krona extra för praktisk och estetisk design. Plus att jag diggar OS X.

Jag tror för övrigt inte att brist på uppgraderingsmöjligheter är något större problem. Konsumenter byter gärna ut hela produkter nuförtiden. Det är dyrt och krånligt att byta en enskild komponent. Just grafikkortet har framförallt relevans för datorspel och gamers är väl den kategori människor som inte tar i en Mac med tång.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 12:34

Det enda jag inser, såhär i efterhand att jag på alvar vill kunna uppgradera är RAM'et och PCI korten. Rätt stor miss det där med PCI på iMac faktiskt som inte existerar. =(

Snacket om att kunna uppgradera fläktar, CPU, 5 extra CD drives osv är bara ballt att snacka om, i slutändan är det inte så ofta man faktiskt gör det utan det är RAM'et, extra HD och PCI kort som man brukar uppgradera i första hand.

Kors i taket jag tror inte det är sant. Hunter78 pratar positivt om Apples releaser.
Jag tror jag får dåndimpen, detta måste vara hur bra som helst det som Apple gjort....

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kors i taket jag tror inte det är sant. Hunter78 pratar positivt om Apples releaser.
Jag tror jag får dåndimpen, detta måste vara hur bra som helst det som Apple gjort....

Då kommer det lite mera, sitt i en stol eller något så du inte svimmar och slår knoppen eller något!

Jag vet det händer inte ofta, Jag var hos läkaren för säkerhet, för att se att jag inte hade feber eller något annat. Men jag var fullt frisk sade han!

Nä när Apple gör bra saker utan att höja priset med 50% så är man väl nöjd speciellt när prestanda är jämförbar med Pc i SAMMA PRISKLASS! Och att prestanda / pris är samma som hos PC tomtarna, då sjungs det halleluja i vårt hus över Apple! Något jag aldrig trodde att jag skulle få se!

Det brukar vara 5% prestandaökning med 25 – 50 % prisökning som är vanligt hos Apple.
Apple har tydligen vänt på den trenden, bara det står sig längre än denna uppdatering och att det blir lika bra i fortsättningen också.

• Medlem
  • 2006-01-11 13:20

Jag sitter med en G4:a från 2001 och jobbar professionellt med "grafik". Det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade kunnat byta ut i princip allt. Uppgraderingskostnaderna har legat under tiotusen, och då har jag en dubbel 1,8 Ghz och hyfsad grafik...

Macar har varit väldigt lätta att uppgradera, och förhoppningsvis kommer de nya Powermacarna vara det också.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-15 14:26
Ursprungligen av stfm:

Jag sitter med en G4:a från 2001 och jobbar professionellt med "grafik". Det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade kunnat byta ut i princip allt. Uppgraderingskostnaderna har legat under tiotusen, och då har jag en dubbel 1,8 Ghz och hyfsad grafik...

Macar har varit väldigt lätta att uppgradera, och förhoppningsvis kommer de nya Powermacarna vara det också.

Är det en Digital Audio uppdaterad med Sonnet kort? Sitter själv med samma dator och Sonnet Encore 1.2GHz med vissa funderingar på den nya dubbla 1.8GHz, men är tveksam pga avsaknaden av L3-cache.

• Medlem
  • 2006-01-15 16:31
Ursprungligen av bossep:

Är det en Digital Audio uppdaterad med Sonnet kort? Sitter själv med samma dator och Sonnet Encore 1.2GHz med vissa funderingar på den nya dubbla 1.8GHz, men är tveksam pga avsaknaden av L3-cache.

Den har i princip samma processor som en Powerbook. Jag tycker den är snabb i vilket fall. I stil med en 2x1,8 G5:a för det jag gör... En cache gör förvisso en hel del, men jag har inget att jämföra med.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 15:13

Ähh, på senare år har väl uppgraderingarna legat på samma pris och i många fall till och med blivit billigare. Det är bara att se på iMacens historia. Och på vad den fetaste Macen kostade för 10-12 år sedan. 100 lök för en maskin med skärm fick man räkna med. Jag hade två såna då. Och min första PowerBook med G3 kostade 75.000 kronor med uppgraderat minne till 386 MB och inklusive moms. Det var 1998. Jag vill påstå att allt har blivit billigare. Och bättre.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-11 15:23
Ursprungligen av Konrad:

...min första PowerBook med G3 kostade 75.000 kronor med uppgraderat minne till 386 MB och inklusive moms. Det var 1998. Jag vill påstå att allt har blivit billigare. Och bättre.

:eek:

75 000 kr!!!!! 1998!!!!!

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 16:40
Ursprungligen av Wiberg:

:eek:

75 000 kr!!!!! 1998!!!!!

Jag var snabb att beställa en sån då. Fakturan var på 75.000 kr inkl moms och lite mera minne. Priset sjönk emellertid med några tusen efter ett tag.
Nu kan man kanske bygga om den till råttfälla.

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 15:36

Bara Intel Macarna blir lika stabila som G4/G5-orna. Det är värt massor med pengar att Macarna inte krashar. Det är mycket lätt att förlora 10-tusentals kronor i driftstopp vid strul. Prestanda är inte MHz utan tillgänglighet. Iof så funkar OS X nästan felfritt så det är stor chans att det blir riktigt bra.

Ursprungligen av bhagert:

Bara Intel Macarna blir lika stabila som G4/G5-orna. Det är värt massor med pengar att Macarna inte krashar. Det är mycket lätt att förlora 10-tusentals kronor i driftstopp vid strul. Prestanda är inte MHz utan tillgänglighet. Iof så funkar OS X nästan felfritt så det är stor chans att det blir riktigt bra.

Det kan man alltid hoppas på, men jag tror att det blir nog lika stabilt som dagens datorer ( G4, G5 ), om inte stabilare.

En annan nackdel är ju att den här Cpun inte är 64 bits vilket gör att man är begränsad till 4GB ram. Vilket kan vara svårt i vilket fall som helst genom att det inte finns 2GB minnes moduler till vettigt pris. En faktor till är livslängden av just den nya iMacen genom just begränsningen till 32 bit’s teknik. Men de flesta vanliga människor klar oss med 4GB, hoppas jag. Man har en dator i alla fall 2 – 3 år för min del vilket kan ju vara ett problem.
Intel kommer till sommaren att lansera en 32/64 bit’s cpu vid namn : Monroe ( om jag inte hörde fel. ) som är mobil variant. Den är en vidareutveckling av dagens cpu.

Kanske något som kommer i nya MacBook Pro 17!

• Medlem
  • 2006-01-11 18:44
Ursprungligen av Hunter78:

En annan nackdel är ju att den här Cpun inte är 64 bits vilket gör att man är begränsad till 4GB ram. Vilket kan vara svårt i vilket fall som helst genom att det inte finns 2GB minnes moduler till vettigt pris. En faktor till är livslängden av just den nya iMacen genom just begränsningen till 32 bit’s teknik. Men de flesta vanliga människor klar oss med 4GB, hoppas jag. Man har en dator i alla fall 2 – 3 år för min del vilket kan ju vara ett problem.
Intel kommer till sommaren att lansera en 32/64 bit’s cpu vid namn : Monroe ( om jag inte hörde fel. ) som är mobil variant. Den är en vidareutveckling av dagens cpu.

Kanske något som kommer i nya MacBook Pro 17!

Blev lite fel där Intel släpper en helt ny processorarkitektur till sommaren, bl.a. modellerna Conroe, som är för stationära och Merom, som är för bärbara. Den har ingenting gemensamt med den CPU som sitter i Macbook:en. Den processorn hade kodnamnet Yonah och är en vidareutveckling av Pentium M som sin tur är en omarbetad och mycket förbättrad variant av Pentium 3 (vilken i sin tur bygger på Pentium Pro i grunden...).

Merom och Conroe är framtiden för Intels processorer och ersätter både Pentium M och Pentium 4. Det är en arkitektur som är mer lik Athlon64 i grundkonstruktionen än P4. De kommer också ha fullt stöd för x86-64 till skillnad från Yonah-CPUn.

Att Macbook:en bara har 32-bitars stöd är ingen direkt begräsning, särskilt som att PowerBook också har en 32-bitars processor. Finns mycket få program för OS X/PPC som använder sig av 64-bitars adressering för övrigt och förmodligen noll för OS X/x86.

Dock ser jag 32-bitars processorn som ett problem för Apple vid en övergång till 64-bitars OS X/x86 i framtiden eftersom den nuvarande Macbook:en inte kommer hantera det. Apple kommer alltså då dras med tre CPU-arkitekturer, PPC, x86 samt x86-64 och även om det går att lösa via universal binarys så kommer det också innebära ökade valideringskostnader för ny programvara. Kanske kommer detta innebära att 32-bitars Macbooks blir en parantes i Apple-historien och får dåligt support i framtiden.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 20:08
Ursprungligen av Ola Lidén:

Dock ser jag 32-bitars processorn som ett problem för Apple vid en övergång till 64-bitars OS X/x86 i framtiden eftersom den nuvarande Macbook:en inte kommer hantera det. Apple kommer alltså då dras med tre CPU-arkitekturer, PPC, x86 samt x86-64 och även om det går att lösa via universal binarys så kommer det också innebära ökade valideringskostnader för ny programvara. Kanske kommer detta innebära att 32-bitars Macbooks blir en parantes i Apple-historien och får dåligt support i framtiden.

Mycket intressant resonemang. Ska bara tillägga att x86-64 är bakåtkompatibelt - det ska gå att köra IA32 (dvs traditionell x86) även på x86-64-burkar, även med 64-bitars operativsystem. Kort sagt att byta till x86 överhuvudtaget är mycket värre. Fast det är förstås lite dumt att överhuvudtaget ge sig själv det där problemet...

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 16:29

För första gången på mycket länge är Imacen Intel Core Duo prisvärd, speciellt Nu med Intel och ATi X1600 med 265 MB anser jag att Pris / Prestanda är mycket bra om inte bättre jämfört med Pc konkurrenterna.

Vilka konkurrenter tänker du på då? Själv har jag inte hittat någon PC-modell som har samma konfiguration som MacBook Pro, så någon bra jämförelse har jag inte kunnat göra. Vore väldigt intressant att se en jämförelse med en PC-laptop med samma hårdvarukonfiguration och som dessutom även lagt ned lite jobb på designen (även om de naturligtvis aldrig kan förväntas vara lika stiliga som MacBook:en).

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 18:47

intressant!

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 01:20

Däremot är startpriset på den bärbara modellen på tok för högt och det är denna modell som jag ser som den mest intressanta. Det känns också lite som den främsta anledningen till att Apple byter till Intel i sina maskiner är just för att komma över den processorteknik som finns i Intels Centrino som sitter i de flesta bärbara PC idag och som är en riktigt bra processor. Fast apple verkar ju satsat på en egen lösning.

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 10:13
Ursprungligen av flashboy:

Däremot är startpriset på den bärbara modellen på tok för högt och det är denna modell som jag ser som den mest intressanta. Det känns också lite som den främsta anledningen till att Apple byter till Intel i sina maskiner är just för att komma över den processorteknik som finns i Intels Centrino som sitter i de flesta bärbara PC idag och som är en riktigt bra processor. Fast apple verkar ju satsat på en egen lösning.

Det kommer nog en billigare när 12" blir Intel.

Ursprungligen av bhagert:

Det kommer nog en billigare när 12" blir Intel.

Förhoppningsvis så kommer det en mycket billigare när de släpper MacBook (utan pro).

Ursprungligen av flashboy:

Du är inte ensam om att tycka att priset på MacBooken är för högt:

http://www.macfeber.se/2006/01/macbook_pro_vs_.html
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200601/12/20060112095924_MW/20060112095924_MW.dbp.asp

Pris värd dator från Apple är endast iMacen Intel Core Duo, men när det gäller MacBook Pro så är det tok för dyra i förhållande till PC i samma klass.

En fråga dyker genast upp, första frågan är : Vad är det som gör MacBook dyrare än iMacen, vad jag kan se så har iMacen snabbare cpu än MacBook Pro, för övrigt är de samma konfiguration i iMacen som i MacBook Pro.

Fråga två : Hur kan konkurrenterna vara så mycket biligare än Apple! Jag köper inte att MacBook Pro design och Os X med iLife är värt 8000 Kr för det är det inte enligt flera kritiker på nätet. Speciellt när designen är den samma som PowerBook G4 förutom kameran. iLife kommer gratis med alla nya Macar, annars kostar iLife ca 600 Kr.

Nu så har MacBook Pro sågats från alla möjliga håll, speciellt när man jämför Dell, Acer, Fujitsu Siemens och MacBook Pro som i värsta fall var 8000 Kr dyrare än konkurrenterna. Men när man jämförde datorerna i samma pris som MacBook Pro var konkurrenternas maskiner avsevärt mycket bättre i både prestanda och konfiguration jämfört med MacBook Pro.

Var det inte det Jag sa att det skulle bli ett Problem med att man kommer att jämföra mac med PC rakt av och se om Apple ligger bra till eller ej, både i pris men även prestanda! Vilket Apple tyvärr inte alls ligger bra till, när man har priser på nästan 37 – 40 % högre priser än konkurrenterna plus att man har mycket sämre prestanda och kopplingsmöjligheter än konkurrenterna. Det roliga är att G4 var på många sätt mer komplett och kompetent dator enligt några kritiker.

Några rubriker idag ang MacBook Pro !

Bärbar Acer ger mer för pengarna än Macbook?

Utvecklare: Macbook Pro duger inte för proffs

Bärbar Dell klart billigare än Mac

Powerbook G4 på flera sätt är en betydligt mer kompetent dator än MacBook Pro!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-14 23:23

Pris värd dator från Apple är endast iMacen Intel Core Duo, men när det gäller MacBook Pro så är det tok för dyra i förhållande till PC i samma klass.

En fråga dyker genast upp, första frågan är : Vad är det som gör MacBook dyrare än iMacen, vad jag kan se så har iMacen snabbare cpu än MacBook Pro, för övrigt är de samma konfiguration i iMacen som i MacBook Pro.

Fråga två : Hur kan konkurrenterna vara så mycket biligare än Apple! Jag köper inte att MacBook Pro design och Os X med iLife är värt 8000 Kr för det är det inte enligt flera kritiker på nätet. Speciellt när designen är den samma som PowerBook G4 förutom kameran. iLife kommer gratis med alla nya Macar, annars kostar iLife ca 600 Kr.

Nu så har MacBook Pro sågats från alla möjliga håll, speciellt när man jämför Dell, Acer, Fujitsu Siemens och MacBook Pro som i värsta fall var 8000 Kr dyrare än konkurrenterna. Men när man jämförde datorerna i samma pris som MacBook Pro var konkurrenternas maskiner avsevärt mycket bättre i både prestanda och konfiguration jämfört med MacBook Pro.

Var det inte det Jag sa att det skulle bli ett Problem med att man kommer att jämföra mac med PC rakt av och se om Apple ligger bra till eller ej, både i pris men även prestanda! Vilket Apple tyvärr inte alls ligger bra till, när man har priser på nästan 37 – 40 % högre priser än konkurrenterna plus att man har mycket sämre prestanda och kopplingsmöjligheter än konkurrenterna. Det roliga är att G4 var på många sätt mer komplett och kompetent dator enligt några kritiker.

Några rubriker idag ang MacBook Pro !

Bärbar Acer ger mer för pengarna än Macbook?

Utvecklare: Macbook Pro duger inte för proffs

Bärbar Dell klart billigare än Mac

Powerbook G4 på flera sätt är en betydligt mer kompetent dator än MacBook Pro!

Men det du skriver här stämmer ju inte.

Det finns inga bärbara PC:s i samma klass som MacBook Pro. Inga av de datorer som den jämförs med är i samma viktklass och dessutom är de tillverkade i plast (!?). Självklart kostar det mer att tillverka en kompakt dator i aluminium än ett släpbart monster i plast.

Att köpa en bärbar handlar inte om 10% bättre prestanda och sjuttioelva olika portar utblaffade över hela datorn.

Det handlar om helt andra saker som exempelvis; mått och vikt, finish/kvalitetskänsla, liten nätdel med mjuk sladd, snabbt uppvaknande från vila, smidig och snabb uppkoppling mot trådlösa nät, stabilt och säkert operativsystem, bakgrundsbelyst tangentbord, utseende/design, ergonomi och batteritid.

På alla dessa punkter kan plastmonstren från Dell/Acer/HP/Whatever inte ens komma i närheten av att mäta sig med varken en PowerBook G4 eller MacBook Pro.

Är det så svårt att inse att 10% klockfrekvens hit eller dit inte spelar någon som helst roll i detta sammanhang?

Senast redigerat 2006-01-15 00:47

WORD, WORD, WORD, WORD! Jag avskyr leksaker, det ska vara riktiga prylar - annars kan det kvitta! Kvalité betyder så oerhört mycket, när ska folk förstå?

Ursprungligen av akesson:

Det handlar om helt andra saker som exempelvis; mått och vikt, finish/kvalitetskänsla

Ja, jag tycker att det är nästan obegripligt att så många inte lyckas se mer än till specifikationer på processor osv. och helt bortser från hur bärbar datorn verkligen är. I alla fall när det gäller Mac.

Däremot är många helt saliga över Sony Vaio, där det finns modeller som har betydligt sämre prestanda, men som är små, snygga och smidiga. Då spelar mått, vikt och finish plötsligt all roll i världen. Sony vore egentligen intressantare att jämföra med.

Problemet är bara att de konfigurationer jag hittat svenska priser på är så olika Apples, att det blir som att jämföra äpplen och päron. Jag vet inte alls vilket alternativ som skulle gå segrande ur striden, om man jämför hårdvaran. Sonys prylar verkar ha många smarta lösningar och bra med anslutningsmöjligheter, men å andra sidan finns de inte med Core Duo ännu. Dessutom finns det ännu inga uppgifter om hur länge batterierna i en MacBook håller, och det ser jag som en av de aspekter som väger allra tyngst i en jämförelse. Möjligen finns en hint om batterierna här: http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/1/10/2436 Enligt den sidan, så ligger driften på ca 3 timmar. Det är ju inte allt för strålande. Men notera att den siffran inte är så säker. Skribenten säger att:

Citat:

Despite impassioned begging, the staff were uniformly cagey about battery life, pleading "optimization" and "pre-production" reasoning.

Det är alltså möjligt att siffran kan förbättras något.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ja, jag tycker att det är nästan obegripligt att så många inte lyckas se mer än till specifikationer på processor osv. och helt bortser från hur bärbar datorn verkligen är. I alla fall när det gäller Mac.
...
Möjligen finns en hint om batterierna här: http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/1/10/2436 Enligt den sidan, så ligger driften på ca 3 timmar. Det är ju inte allt för strålande. Men notera att den siffran inte är så säker. Skribenten säger att:

Det är alltså möjligt att siffran kan förbättras något.

Väl skrivet Nicklas!

Det var en nyhet om batteritiden för någon dag sedan där jag hade hittat tre olika källor som säger 3h (Ars Technica), 4h (O'Reilly) och 8h (MacNN-inlägg).

Ursprungligen av akesson:

Det finns inga bärbara PC:s i samma klass som MacBook Pro. Inga av de datorer som den jämförs med är i samma viktklass och dessutom är de tillverkade i plast (!?). Självklart kostar det mer att tillverka en kompakt dator i aluminium än ett släpbart monster i plast.

Men metallskalet är inte en bra idé! PBG4 har så mycket krypströmmar att man inte kan jobba med den nätansluten. Bort!

Det finns någon knä-PC i grafit. Den skulle jag jämföra med, för det är vad Apple borde titta på, ett material som är bättre än plast och bekvämare än metall.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-15 11:18
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men metallskalet är inte en bra idé! PBG4 har så mycket krypströmmar att man inte kan jobba med den nätansluten. Bort!

Jag har 2 st PowerBook G4 Alu (15", 12"). Ingen av mina datorer har några krypströmmar alls. Nada, zero, noll.

Med andra ord så lider din PBG4 av krypströmmar, inte alla. Du kanske kan få den utbytt?

Bevaka tråden