Nu har jag haft min 20-tummare med 1,5 GB minne i tre dagar, här är mina intryck so far:
- Den är snabb och responsiv, känns som att sitta vid en PowerMac. Universal-program öppnas nästan direkt (Mail en halv studs, iPhoto en studs), och PPC-program är snäppet snabbare än jag räknade med, i stil med en 1.4 Ghz G4 ungefär. De emulerade programmen känns inte helt oväntat mindre responsiva än de andra, men det går lite snabbare när de väl har körts lite och laddats in i minnet. Rosetta fungerar annars finfint, hittills rullar allt på precis som vanligt. Att se på två HD-trailers samtidigt är inga problem för datorn. Uppstarten går ruskigt snabbt.
- Skärmen är i klass med en Cinema Display, skarp och ljusstark. Fast upplösningen skulle gärna varit lite högre. En bra sak är att skärmen hamnat lite längre upp än min 17-tummare, mer i ögonhöjd.
- Den är tillräckligt tyst. Fläktarnas surrande hörs i ett tyst rum, men det är diskret. Det allra bästa är att det inte verkar öka i takt med CPU-användningen. Min iMac G5:s varvtal gick upp och ner hela tiden beroende på vad jag gjorde, och efter några timmar gick den på höga varv hela tiden. Den var samtidigt väldigt bra på att förvandla mitt rum till en bastu, något som den nya nog inte kommer att göra eftersom den inte verkar bli lika varm. Läste någonstans att den nya iMacen max drar runt 90 W, imponerande.