Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple motverkar piratkopiering?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har hänt något konstigt med mig...

Jag har börjat fundera på att köpa datorprogram.

KÖPA datorprogram.

Efter flera år i synd, mestadels bestående av hembyggda x86-maskiner blev jag frälst. iBooken kom och lyste upp mitt liv med sitt lilla äpple. Men nu har det hänt något mer. Det var keynote, Steve Gud stod och pratade och jag blev varm inombords. Resultatet: Jag tänker köpa både iLife och iWork. Efter att under mina år i synd kört 95% piratkopierad programvara verkar plötsligt betalda licenser låta som något riktigt vettigt.

Men galenskaperna slutar inte där! På samma keynote pratades det om .mac-integrering. Habegäret väcktes. Det har länge kliat i fingrarna de gånger då jag har tittat in på ITMS, även om samma musik finns att tillgå helt gratis. Jag har till och med börjat köpa original-DVD-skivor!

Det enda jag kan skylla det här på är Apple. Har deras välgjorda produkter fått mig att inse att det faktiskt finns program som är värda att betala för? Har de manipulerat mig till den milda grad att jag så smått börjar respektera copyright-lagarna? Eller har de helt enkelt fått mig att växa upp?

Nä, jag måste nog gå och tröstwareza. Blir vål någon linuxdist eller nåt...

Jag känner precis som dig!

Har dock inte gått över helt ut på mjukvaran, men det kommer nu med iWork 06 (MS Office kanske om jag får pengar)

Har köpt massor med CD-skivor som är helt gratis att ladda hem, och ingen i min nörd-klass kan förstå sig på mig...

Instämmer även här.

Jag tycker om att gå in på itms och göra av med pengar. Problemet är att när jag väl är där så kommer jag inte på nått att köpa.

Nu väntar jag på ett ställe där man kan köpa filmer i bra kvalite och som fungerar för Mac.

Jag är i filmbranchen och jag skäms för att jag ibland gör något som man inte bör göra.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-13 21:46

Jag genomgick något liknande när jag skaffade Mac, fast då gällde det framförallt välgjorda shareware-program -- sådana hade jag aldrig registrerat/köpt tidigare, nu köper jag alla jag använder.

(Ska man vara noga så är nästan alla program Shareware idag, men låt oss säga "små bra program utvecklade av små oberoende entreprenörer".)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 21:47

Japp, håller med. Jag har köpt både Panther och Tiger och hade faktiskt en seriös intention att även köpa Windows XP till nästa spel-PC. (Fast när jag såg hur mycket MS har mage att ta betalt för XP så insåg jag kvickt att det blir Linux på den PC:n... ) Även iLife ser ut att kunna hamna på inköpslistan inom snar framtid. Känns underligt, men ganska bra.

Ursprungligen av irrelogical:

Det har hänt något konstigt med mig...

Jag har börjat fundera på att köpa datorprogram.

KÖPA datorprogram.

[…]

Det enda jag kan skylla det här på är Apple. Har deras välgjorda produkter fått mig att inse att det faktiskt finns program som är värda att betala för? Har de manipulerat mig till den milda grad att jag så smått börjar respektera copyright-lagarna? Eller har de helt enkelt fått mig att växa upp?

Du är inte ensam! Jag har också köpt flera program sedan jag switchade. (Mest shareware). Det känns mycket seriösare att använda köpta program. Macen är en seriös plattform med en, i mina ögon – fantastisk användbarhet, stabilitet och kvalitékänsla.

Om jag inte betalat för programmen skulle min helhetsbild och förtrogenhet av datorn försämras. Eftersom jag betalt programmen känner jag mig dessutom tvungen att lära mig dem så noggrant som möjligt så att jag får ut så mycket som möjligt av licensen.

Jag är helt på din linje irrelogical!

Det är klart att det känns skönt att betala för välgjord programvara, roliga spel, musik osv. Men hur mycket man betalar för beror nog för många även på hur mycket pengar har över. Som fattig student betalade jag sällan, men med lite mer pengar att röra mig med, så betalar jag för fler program.

Jag har faktiskt större förståelse för folk som piratar dyra proffsprogram än för folk som piratar spel och musik. 500 kr för ett spel som man har glädje av i alldeles för många timmar är billigt, men att köpa PhotoShop för att använda det för nöjes skull några få timmar per månad är orimligt. Man kan givetvis säga att personer som använder piratversioner av PhotoShop på det sättet inte |i]behöver[/i] det och att de borde nöja sig med billigare alternativ.

Vad gäller iLife, iWorks, OS X och mycket annat, så ligger de ju i en prisklass som gör att man gärna betalar.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:09

"Vanligt folk" klarar sig ganska bra med gratis- och shareware-program som det finns massor av. Det är väl lite overkill att sitta och joxa med program som man inte begriper sig på för att fixa familjebilderna eller för att göra en lapp att hänga upp på anslagstavlan i soprummet?
Det finns en uppsjö av bra gratisprogram, de som följer med OS X räcker till det mesta.

Jag skulle vilja betala mer.
Men ska sannaingen fram -
inget av programmen på
min dator är betalt!

Jag har helt enkelt inte
pengar. Många program
var redan på datorn (office,
photoshop, etc) och många
har jag "fått" av min morbror.

Dom som inte var på datorn
eller som min morbror gett
mig har jag laddat ner, eller,
Moho har jag faktiskt betalat...

Resten är piratade. Skulle jag
kunna så skulle jag köpa, men
jag har inga pengar.

Sen så _behöver_ jag
programen också, alltså
allvarligt. Jag behöver dom,
faktiskt.

[edit]Sen så har jag ett antal
freeware-program, såklart.
Men det hör inte hit.[/edit]

Ursprungligen av ztaafen:

Sen så _behöver_ jag
programen också, alltså
allvarligt. Jag behöver dom,
faktiskt.[/edit]

Men hur stort är behovet? Hur många av dem skulle du kunna ersätta med en gammal version som du kan få till skänks eller jättebilligt av dess tidigare användare som inte behöver det längre, alternativt med ett gratisprogram?

Har du inte råd så förutsätter jag att du inte tjänar pengar på att använda dem. För där går all anständighets gräns, att tjäna pengar på att använda piratprogram. Det skall man aldrig, finns ingen anledning.

Ursprungligen av Konrad:

Är datorn också en piratkopia?

Hehe, nej. Det är en äkta Powerbook från Apple...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men hur stort är behovet? Hur många av dem skulle du kunna ersätta med en gammal version som du kan få till skänks eller jättebilligt av dess tidigare användare som inte behöver det längre, alternativt med ett gratisprogram?

Har du inte råd så förutsätter jag att du inte tjänar pengar på att använda dem. För där går all anständighets gräns, att tjäna pengar på att använda piratprogram. Det skall man aldrig, finns ingen anledning.

Dom flesta skulle jag kunna ersätta.
Men som jag skrev så var bl. a.
Photoshop och office på datorn redan,
då jag köpte den bagagnad.

Jag använder programmen mest till
skolarbete, men även en hel del
hobbysysslor förekommer.

Jag tjänar alltså inga pengar

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-17 17:44
Ursprungligen av ztaafen:

Hehe, nej. Det är en äkta Powerbook från Apple...

Hur köpte du den, är den stulen? Du har ju inga pengar?

blocket.se

Morfar betalade, den var ganska billig :rolleyes:

Jag kanske är helt baki flötet, men det skulle vara fler som köpte programmen om de kostade cirka halva priset... de skulle tjäna på det. Jag tänkte gå in och köpa photoshop CS idag, tänkte att det kostar väl 3-4000 då det är ett proffsprogram. Men icke... nära 10.000. Och jag har för övrigt heller inga pengar... men vill inte snika på andra för mycket.

Programmakarna har nog hamnat i en ond cirkel då de måste ta ut sådana hutlösa summor. Det är ju dessutom en slags grafisk standard som sätts av företagen också...

Jag har en så kallad "skarp" version av Logic, och enda orsaken till att jag kunde ha råd till detta var tack vare apples studentrabatt. Annars hade det blivit ngn härlig halvversion som man alltid sitter och svär över pga av det man vet fattas.

Återigen... 10.000 för ett program?

Är det f.ö ngn som vet ett billigare och lka bra alternativ till PhotoshopCS?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 23:22

Är datorn också en piratkopia?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-14 12:44

Jag har heller inte varit sugen på att köpa program "över disk" förrän jag bytte till Mac. Vet inte varför, men det känns verkligen värt att köpa programmen till Mac. Det gör det inte till PC, vilket egentligen är befängt. Men så är det!

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 18:37

Jag har funderat på att börja köpa musik på iTunes Music Store. Alla andra tjänster runt om på nätet suger ju, tex CDON.com, Poplife osv.

Sedan jag skaffade Mac för 1.5 år sedan så har jag liksom många med mig börjat köpa sin mjukvara, och den största orsaken är att kvaliten är så hög och allt bara funkar.

SallingClicker, AppZapper, SAFT, Cocktail är "must-have" shareware på min burk. Sedan använder jag mycket Freeware/OpenSource då jag kommer från andra dialekter av *nix.

Av de kommersiella programmen så äger jag Photoshop CS, DreamWeaver Studio (fick licens från skolan) samt en Office 2004 for Mac EDU. Då jag använder dem båda i skolan och till min firma så var pirat inget val för mig. Håller programmen hög kvalitet och är genomtänkta så är det lätt att skriva in kreditkortsnummret.

Vidare har jag budgeterat för iLife06 kommande månad

Det är glädjande att så många tänker så här, när program ligger under 2000:- så tycker jag nog att man som privatperson kan köpa.

ilife är ju faktiskt inte dyrt för alla de programmen.

Ursprungligen av draags:

Det är glädjande att så många tänker så här, när program ligger under 2000:- så tycker jag nog att man som privatperson kan köpa.

ilife är ju faktiskt inte dyrt för alla de programmen.

Jag håller nog med om den gränsen för egen del, men jag kan förstå att folk som studerar eller har usel ekonomi av andra skäl lägger gränsen lite lägre. Men som Ingemar säger - om man inte har råd, så bör man överväga billigare/gratis alternativ.

I sammanhanget kan man påminna om en idé som har diskuterats förut. Nu när det börjar komma stöd för DRM i hårdvaran, så borde det gå att skapa mer avancerade former av licenser. Tänk er exempelvis en licens för PhotoShop, som för 800 kr eller något liknande låter dig använda programmet i max 60 timmar under ett år. (Det är 5 timmar/månad.) När du har förbrukat din tid, så får du ett meddelande om att förnya licensen.

Jag undrar om inte Adobe skulle tjäna på det, genom att få in pengar från folk som annars skulle köra piratade versioner? Och från proffsen skulle de knappast få in mindre pengar, eftersom en sådan licens vore alldeles för lite. Vad tror ni?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 02:12
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad tror ni?

Att alla de stora aktörerna tjänar på att unga människor piratar deras program, så att de lär sig en grund som de sedan har användning för i yrkeslivet och på så sätt också betalar för sina program.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 23:58

iWork for the money in myLife to get iLife!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-15 03:30

dålig kvalite itunes

Jag tänkte ge itunes och en chans och vara laglig......tänkte köpa lite musik istället för att stjäla den, men till min besvikelse vilken hemskt låg upplösning dom har på sina mp3 låtar som man köper 128 kbit....dom borde skämmas här betalar jag dyra pengar och så lurar dom på mig den här usla kvaliten, samnt så skulle jag bränna en cd till jul ( man ska kunna bränna 5 st ) men fick bara blanka spår. Tror inte jag handlar där nå mer..

..........ingen annan som reagerar på den dåliga kvaliten..!!!!!!!!!!!

en väldigt besviken xon

Ursprungligen av xon:

Jag tänkte ge itunes och en chans och vara laglig......tänkte köpa lite musik istället för att stjäla den, men till min besvikelse vilken hemskt låg upplösning dom har på sina mp3 låtar som man köper 128 kbit....dom borde skämmas här betalar jag dyra pengar och så lurar dom på mig den här usla kvaliten, samnt så skulle jag bränna en cd till jul ( man ska kunna bränna 5 st ) men fick bara blanka spår. Tror inte jag handlar där nå mer..

en väldigt besviken xon

Låter inte bra med den blanka cd´n

har du provat att bränna en ny?

Sen så det där med kvalitén - många hör ingen skillnad.

Man ska ställa krav på dem men att gå tillbaka till att ladda ner tycker jag nog känns som en dålig feedback.

Skriv och berätta för Apple istället eller köp från en annan butik.

• Medlem
  • 2006-01-17 09:32
Ursprungligen av xon:

en väldigt besviken xon

Är detta sant? (tror inte du ljuger, men har flre drabbats?) Går det eller inte att bränna låtar köpta på iTMS?

Sen håller jag med, liten skillnad eller inte, faktum är att de är sämre än standard CD. Standard CD är inte alltid tillräkligt det heller, varför kommer annars SACD och DVD-Audio? Bättre kvalitet till folket.

/hpe

Jag tycker låtarna från iTMS låter riktigt bra. Att jämföra 128 kbits på en mp3 och en m4p är inte riktigt rätt då utvecklingen har gått frammåt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-15 14:17

Man stirrar sig blind på bitrate. Men aac förstör betydligt mindre än mp3. Lyssna på filen istället för att läsa om den. Jag lovar att kvaliteten duger åt de flesta.

Apple gör en till en bättre människa. Think Different.

Ursprungligen av capojava:

På vilket sätt då?

Ursprungligen av Laseranders:
Ursprungligen av capojava:

På vilket sätt då?

Jag är väl medveten om din syn på piratkopiering, så det här fallet har vi nog ganska olika syn på vad som gör en till en bättre människa. Men jag värderar dock att belöna andra människor för deras arbete ganska högt.

Bevaka tråden