- Patrick Danielsson
- Medlem ●
- Stockholm
Jag är 19 år, och innan jag skaffade mac, så laddade jag ner ALLT, musik, filmer, program.. ja allt....men nu så köper jag allt....jag har helt förändrats som människa sen jag skaffade mac, att kolla på film på mac är en helt annan känsla, att spela spel samma sak. itunes funkar helt felfritt...ilife är så himla underbart att jag måste betala för det. Inget snack om saken, Apple för mig till en bättre människa..
Jag skulle nog vilja påstå att jag drar hem mer "piratad" mjukvara sedan jag gått över till Mac.
Det är på gränsen "lättare" att få tag i crackade versioner och licensnycklar i och med OS X då alternativen att välja emellan när det gäller mjukvara är begränsade.
ITMS med sina DRM skydd, kassa komprimeringar och "Ipod endast!" är för mig en stor fet stopskylt.
Roligt skrivet inlägg som sätter fingret på fenomenet bra.
Kan inget annat än att hålla med irrelogical. Inte heller jag kan skylla detta betala-för-kvalitet-syndrom på något annat än Apple.
Fortfarande är min respekt låg på Windows-plattformen. Det är virus överallt, brandvägg, Spybot Search & Destroy, Ad-Aware... Det är en härjad krigszon, och att tänka tanken på att betala för program där känns helt enkelt långt borta i min värld.
Åter vid den ljusa sidan, ledd av Apple. Här, framför min iMac, får jag precis som irrelogical tankar på att betala för musik - iTMS är otroligt frestande! - och jag blir till och med sugen på att betala för program. Jag tror det beror på att allt är så himla snyggt gjort - ett bra OS gör helt klart att utvecklare anstränger sig mer för att göra läckra, lättanvända och nästan sexiga program.
Style Master, NewsFire, aac-låtar från iTunes... alla dessa saker har jag köpt på mycket kort tid - och jag har aldrig nånsin vågat eller velat köpa ett betalprogram med kreditkort innan dess! Jag vet att det beror på Apple, deras fulländade produkter och framförallt OS X.
Sen kan jag tillägga att jag använder piratkopierade program till en viss utsträckning *host*Litenmjuk Kontor 2004*host*, men det är också det enda.
OS X Tiger beställde jag glatt nån vecka efter att det kom ut, ja jag har till och med köpt Adobe Photoshop Elements 3 till macen - och jag ignorerar varenda torrent jag ser som heter iWork eller iLife '06. Dem vill jag vänta med att njuta av tills min iMac får sällskap av en Mac mini med Intel-prolle
Skitbra tråd, även jag fick lätta mitt hjärta lite
Det är fråga om en kulturskillnader snarare än att Apple skulle vara Jesus. Apple-användare är i allmänhet medvetna om att de använder en utrotningshotad plattform. Att betala för programmen är ett sätt att hålla den vid liv. Betalar man inte för sig blir man förklarad som indirekt skyldig till att ingen längre gör program för Mac. Sen finns det ju programmakare som utnyttjar detta och kräver ett antal dollar för program som gör något helt trivialt.
Det är inte direkt någon som oroar sig för att det ska sluta göras program till Windows, och därför finns där ett utbrett "moraliskt förfall". Linux-communityn har löst problemet genom att användarna själva är delaktiga i utvecklingen av programmen.
Att Apple-programmen eventuellt skulle vara bättre än Windows-motsvarigheterna hör inte till saken.
Det är fråga om en kulturskillnader snarare än att Apple skulle vara Jesus. Apple-användare är i allmänhet medvetna om att de använder en utrotningshotad plattform. Att betala för programmen är ett sätt att hålla den vid liv. Betalar man inte för sig blir man förklarad som indirekt skyldig till att ingen längre gör program för Mac. Sen finns det ju programmakare som utnyttjar detta och kräver ett antal dollar för program som gör något helt trivialt.
Det är inte direkt någon som oroar sig för att det ska sluta göras program till Windows, och därför finns där ett utbrett "moraliskt förfall". Linux-communityn har löst problemet genom att användarna själva är delaktiga i utvecklingen av programmen.
Att Apple-programmen eventuellt skulle vara bättre än Windows-motsvarigheterna hör inte till saken.
Jag håller inte alls med om detta (förutom att Apple inte är Jesus). Tror inte att det är många som anser att Mac är en utrotningshotad plattform längre. Tvärt om. Alla som har varit på WWDC vet att det inte är någon direkt överhängande risk att utvecklare slutar göra program för Macen. Tvärt om även här, fler och fler utvecklare strömmar till Mac OS X eftersom det är en sån suverän plattform (särskilt för utveckling).
För egen del grundas min betalningsvilja i respekt för utvecklarna som gjort programmen.
Jag håller inte alls med om detta (förutom att Apple inte är Jesus). Tror inte att det är många som anser att Mac är en utrotningshotad plattform längre. Tvärt om. Alla som har varit på WWDC vet att det inte är någon direkt överhängande risk att utvecklare slutar göra program för Macen. Tvärt om även här, fler och fler utvecklare strömmar till Mac OS X eftersom det är en sån suverän plattform (särskilt för utveckling).
För egen del grundas min betalningsvilja i respekt för utvecklarna som gjort programmen.
Nej, Macen kanske inte är så utrotningshotad längre, men kulturen hänger kvar från de mörka åren i slutet av 90-talet med ständigt krympande marknadsandel.
Har f.ö. ungefär samma inställning som du. Står priset i proportion till nyttan/nöjet jag har av programmet betalar jag med ett leende.
Jag instämmer med dom flesta inläggen här.
Själv köpte jag Devonthink Pro för en månad sen och börjar nu få struktur på arbetet.
Och det känns skönare i samvetet när man vet att man har gjort rätt för sig!
Sen tycker jag att många sharewareprogram är vettigt prissatta.
Det inverkar ju också , framför allt om man ska betala med privata pengar istället för med
företagets!
Oj...
Så här mycket respons har jag nog aldrig fått på ett inlägg innan, man tackar! Innan nån börjar ringa efter farbror doktorn så måste jag säga att inlägget var skrivet med glimten i ögat, Steve är inte Gud. (Men jag blev varm inombords).
Jag personligen tror att det beror på att kvalitén känns så mycket högre på macar. Jämför man med windowsprogram så är det väldigt få program som har fula ikoner och tråkiga namn. Även om det inte påverkar själva programmet i sig så tror jag att det påverkar användaren. En beta på en mac kan kännas som en mer färdig produkt än en skarp version i Windows. Programmen är välplanerade och gör det de ska, oftast varken mer eller mindre.
Den största poängen jag tyckte att jag hade (som kanske var lite för lite poängterad), var att jag har börjat köpa film. Inte direkt det senaste, men jag har börjat bygga upp en liten "klassikersamling". Det är det tråkigaste med piratandet tycker jag, den tekniska kvalitén går bara uppåt, medans den "riktiga" kvalitén går neråt. Alla mina kompisar har bredband, men de tankar fortfarande skitfilm. Lägger jag 350 kr i månaden på film så kan jag köpa 3-7 filmer, på DVD, som är bra. Valet är inte så svårt då...
Sen så tror jag även att det påverkar att det är mycket roligare att sitta framför en mac. Man känner sig lite mer välkommen, och blir lite mer kreativ på köpet. Jag värderar min kreativitet högre än framerate. Spel spelar man igenom en gång, sen är det bara att gå på nästa. Men när man ligger vaken och inte kan sova för att man bara måste pröva den där layoutidén, tja, då är verktygen värda att betala för.
Även om jag spenderar en hel del på iTMS, så kan jag bara hålla med om att kvaliteten på ljudet borde höjas. Visst låter det riktigt bra som det är, men efter att ha deltagit i ett blindtest där det var ganska enkelt att skilja 128-kbit/ aac mot högre bitrates, så upplever jag det som smolk i bägaren. (Jag har för mig att de två andra versionerna i testet var på 320 kbit/s och okomprimerat CD-ljud. De två lyckades jag inte skilja på.)
Nya distributionsformer ska inte behöva innebära kompromisser med kvaliteten. 320 kbit/s eller Apple Lossless skulle jag vilja ha.
Kanske det är en ekonomisk avvägning Apple gör? Höjd kvalitet skulle ju innebära att de måste skaffa högre bandbredd osv. Det måste väl vägas mot hur många de bedömer kommer att avskräckas av ljudkvaliteten. Det är nog egentligen en minoritet av audiofiler. Men å andra sidan så tycker jag snålheten med kvalitet rimmar illa med Apple som ett varumärke som man förknippar med exklusivitet och kvalitet.
fattar inte hur man kan säga kvaliten duger.......jag betalar ju för gudsskull. Hör ni inte att det susar och klipper i musiken, hi haten pulsar, inge tryck i basen bara mullrigt..
jag tyckte jag fick lite orättfärdig kritik tidigare för min åsikt....håller med ovanstående troligen en ekonomisk fråga skulle jag tro....
dodilido..... xon här mac rules
fattar inte hur man kan säga kvaliten duger.......jag betalar ju för gudsskull. Hör ni inte att det susar och klipper i musiken, hi haten pulsar, inge tryck i basen bara mullrigt..
För 9 kr (eller mindre, om man köper som album) per låt tycker jag att det är överkomligt. De låtar jag köpt i iTMS har jag betalat mindre än 1 öre per gång låten blivit spelad och det minskar hela tiden. Och nej, jag har (enligt senaste gången jag gjorde hörseltest) god hörsel. Men å andra sidan, mina HK-högtalare på 20W kostade bara runt tusenlappen, man kanske inte ska begära så mycket ljud från dem... Vad vet jag?
För att komma tillbaka på spåret så är det svårt att säga om jag ökat eller minskat min piratkopiering på grund av Apple eftersom jag bara använt Amiga (innan internets, som vi känner det idag, dagar). Jag har i alla fall minskat min vilja att piratkopiera tack vare att jag varit så nöjd med både Apples och andra tillverkares produkter och köper så fort jag kan.
För 9 kr (eller mindre, om man köper som album) per låt tycker jag att det är överkomligt. De låtar jag köpt i iTMS har jag betalat mindre än 1 öre per gång låten blivit spelad och det minskar hela tiden. Och nej, jag har (enligt senaste gången jag gjorde hörseltest) god hörsel. Men å andra sidan, mina HK-högtalare på 20W kostade bara runt tusenlappen, man kanske inte ska begära så mycket ljud från dem... Vad vet jag?
För att komma tillbaka på spåret så är det svårt att säga om jag ökat eller minskat min piratkopiering på grund av Apple eftersom jag bara använt Amiga (innan internets, som vi känner det idag, dagar). Jag har i alla fall minskat min vilja att piratkopiera tack vare att jag varit så nöjd med både Apples och andra tillverkares produkter och köper så fort jag kan.
Så för 9kr per låt så får man acceptera betydligt sämre kvalitet än när man betalar typ 14kr per låt och då dessutom får fodral och en tryckt fin skiva?
Så för 9kr per låt så får man acceptera betydligt sämre kvalitet än när man betalar typ 14kr per låt och då dessutom får fodral och en tryckt fin skiva?
Beroende på artist, skivbolag och låt så skulle mitt svar bli olika. Jag lyssnar mycket på elektronisk musik. En del låtar låter alldeles utmärkt i digitalt format, kanske till och med bättre än analogt.
Vissa verkar inte vilja köpa musik om den inte kommer på DAT-band i originalformat, 64 kanaler, icke-komprimerat. Smaken är som den bekanta baken (där sidorna möts kommer skit fram).
Beroende på artist, skivbolag och låt så skulle mitt svar bli olika. Jag lyssnar mycket på elektronisk musik. En del låtar låter alldeles utmärkt i digitalt format, kanske till och med bättre än analogt.
Vissa verkar inte vilja köpa musik om den inte kommer på DAT-band i originalformat, 64 kanaler, icke-komprimerat. Smaken är som den bekanta baken (där sidorna möts kommer skit fram).
jo, viss musik köper jag också gärna på itms, men ganska mycket musik låter bättre i original på cd
Värdet av att ha musiken på skiva varierar beroende på hur man lyssnar på sin musik. De tre-fyra senaste CD-skivorna jag köpt har jag lagt in på datorn, och sedan antingen burit ner dem i källarförrådet eller gett bort dem. Jag hatar att ha en massa skivor som ligger och skräpar, helt enkelt. Den som har mer utrymme hemma, och bättre ordning på sina prylar, upplever det naturligtvis på ett helt annat sätt.
Om man menar att ljudkvaliteten är betydligt sämre, så är man antingen extremt känslig, eller så har man haft otur. Av de 260 låtar jag köpt från iTMS, så är det bara ett enda spår som jag tycker kvaliteten är märkligt dålig på. (Å andra sidan har jag inte hört den på CD, så jag kan inte jämföra, men de brister i ljudet som finns låter absolut som dålig komprimering.)
jag tyckte jag fick lite orättfärdig kritik tidigare för min åsikt....håller med ovanstående troligen en ekonomisk fråga skulle jag tro....
dodilido..... xon här mac rules
Om man säger att det är så dåligt som du säger så har man ingen kunskap hur mycket ett öra uppfattar och hur mycket som försvinner när man komprimerar i AAC.
När det känns bra att betala beror väl på vilka program till vilka priser. Jag betalar gärna för program som iLife, Works mm med högst rimliga priser. Men att det tar emot att som privatperson betala över 5000:- för t ex MS Office har jag stor förståelse för. Speciellt som man kanske bara använder en del av det men ändå behöver kunna hantera sådana filer. Vissa programmakare ha ju skapat lightversioner för vanliga personer till bra pris. Photoshop
Elements är ju ett exempel. Många gånger finns dock inte sådana alternativ.
Både programmakare och skivbolag är delvis själva förvållande till den omfattande piratkopieringen. Visst, det är viktigt att det utvecklas program osv men det är ju faktiskt två parter som bär ansvaret för att marknaden fungerar.
Häftigt att det är fler som känt som jag! Kände exakt så när jag kollade på Keynoten. Mirakulöst nog har jag dock inte beställt iLife än.
Även jag köper mina program. Många ställer sig helt frågande när dom får reda på att jag har betalat för programmet. Förvånande att så många tror att allt är gratis!
700 kronor för iLife är inte dyrt med tanke på vad man kan göra med de program som ingår. 250 spänn för Salling Clicker är inte heller dyrt med tanke på hur coolt programmet är! 220 pengar för Comic Image är inte mycket med tanke på hur skoj man kan ha med det. Jag kan fortsätta ett bra tag till, men det blir kanske lite långtåkigt....
Poängen är att man måste se till vad man får för sina pengar och ställa sig frågan om man själv skulle vilja jobba gratis....
Efter som iLife är 5 program så kostar dom ju bara 140 kronor styck, är nästan en självklarhet att man köper sig ett paket... hade man råd att köpa datorn så har man självfallet råd att köpa några enstaka program. EN annan fördel med att köpa sina program är att man lägger mer tid på DOM än de som man t.ex hämtat från Versiontracker. För att roa mig med tanken på vad det skulle kosta att köpa Tiger och sedan sprida ut kostnaden över 1 år, ja då är även det paketet billigt, stannar på ca: 4,10/dagen. Nu är det ganska troligt att ifall man efter 1 år valde att sälja Tigerpaketet så borde man kunna sälja det för 500 kronor och då har man genast bara betalat ca: 2,73/dagen. Så vad vill jag då ha sagt med dessa snurriga räkne exempel? Jo att man bör lägga undan några kronor, kanske räcker det med att man slänger mynten som man brukar ha i fickorna, ned i en burk... tar inte lång tid innan man kan rättfärdiga köpet av några enklare program... och sedan så MÅR man så mycket bättre då man VET att man gjort rätt för sig!
Personligen anser jag att det är sjukt att program som är företagstandard alltid är svinigt dyra.
För att ta ett exempel: Maya, kostar 20 000 - 70 000 beroende på om man kör Complete eller Unlimited.
Nu skriker säkert folk gärna att "Detta programet är inte för hemma pillare! Det är företag som har cash.".
Visst, det är rätt till viss del fast o andra sidan lär många skolor ut just Maya eller 3d Studio Max p.g.a dom är företagstandard (nästan iaf, Lightwave och Softimage finns ju också).
När det gäller Maya heter alternativet PLE där man får dras med en riktigt irriterande text över arbetsytan, när det gäller 3d Studio har jag för mig att dom hadde student rabbat (som jag har för mig var riktigt, riktigt bra!).
Varför är det inte fler som erbjuder riktigt fet student rabbat eller liknande?
Privat persons rabbat kansk?
Ingen vettig människa har ju råd att köpa PhotoShop för 10 000 eller Maya för 20 000 bara för att lära sig. Och även om man är "hemma pillare" eller inte så vill man gärna sitta med dom stora programen då det är dom som det är enklast att få hjälp med.
Det är 3d Studio Max, PhotoShop och Maya som det finns böcker till om man vill lära sig.
Ingen vettig människa har ju råd att köpa PhotoShop för 10 000 eller Maya för 20 000 bara för att lära sig. Och även om man är "hemma pillare" eller inte så vill man gärna sitta med dom stora programen då det är dom som det är enklast att få hjälp med.
Det är 3d Studio Max, PhotoShop och Maya som det finns böcker till om man vill lära sig.
Ska vi starta en klubb? Jag tycker det är helsjukt. På musikfronten är det snarlikt, men där motsvarar (tycker jag) begränsingarna i "light" programmen mer proffsverktygen, så man som glad amatör ffår köra allt nästan.
Jag håller med trådskaparen till 100%. Känner exakt likadant nu för tiden.
Kanske Apple har satt 128 Kbit/s i relation till hur många/få som har bredband... det kanske i dagsläget gör att antalet nedladdningar blir maximala och att när ADSL/VDSL blirt den standard som tar knäcken på vanliga 56-modem så blir det ekonomiskt försvarbar att kunna släppa lite högre Bitratad låtar... även dom måste ju tycka att det hade kunnat låta bättre.
128kbps AAC (iTMS) är iaf trevligare än 128mpbs MP3. Och nej, jag hör inte att det är något dåligt ljud på låtarna, jag tycker det är alldeles utmärkt. Den enda låt jag tyckte lät konstigt var Madonnas nya hit, men den lät konstigt även när de spelade den på P3, så det var nog inte iTMS fel.
Och ja, jag har också blivit hederlig efter att jag switchade. Har nog köpt program för mer än vad datorerna kostat.