Jag hittade just till Pure Mac http://www.pure-mac.com/cmm.html där det finns en massa tillägg till kontextmenyn som dyker upp när man högerklickar. Jag ville bara tipsa om några, som jag tycker verkar väldigt användbara eller bekväma.
CleverKeys ger möjlighet att markera ett ord, högerklicka, och slå upp ordet i Dictionary.com eller Thesaurus.com.
DeskPicChangerCMPlugin ger möjlighet att högerklicka en bild och sätta den som skrivbordsbakgrund. När man laddar ner den följer 5 andra kontextmenyobjekt med, bland annat FilePathToClipCMPlugin, som låter dig högerklicka och kopiera sökvägen till det markerade objektet.
FolderGlance verkar kanonbra! Högerklicka på en mapp med en massa undermappar, och du kan bläddra vidare i innehållet i en hierarkisk meny. (Se bild nedan.)
Lika bra verkar Move Item X, som genom högerklick ger möjlighet att flytta en fil till vald plats. Kostar $15. De övriga jag listar är freeware.
QuickImageCM har jag haft installerat länge, och det använder jag väldigt ofta. Du kan högerklicka på en bild och visa den, utan att öppna något program. Mycket snabbt och smidigt. (Det finns en motsvarighet som visar filmer genom högerklick, men den har jag nästan aldrig använt, fast jag har haft den installerad i minst ett halvår.)
Det finns mycket annat godis på Pure Mac - jag har bara valt ut de jag själv tycker verkar bäst. Ta en titt, och tipsa om dina egna favoriter - från Pure Mac eller någon anna sida!