Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Quark 7 beta

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-23 15:18

QXP 7 verkar ha nåra gigantiska buggar, eller så är det fel i våra filer. För det första samlar den på sig virtuellt minne på 1 gb utan vidare. Jag har två bilder och en rubrik med skugga. När jag ska ställa in infällningen att följa banan i den ena bilden så räcker inte minnet till-. INte ens när rjag stänger av hög vsinigskvalitet och tar bort skuggan. Så mycket för den nya grafikmotorn... :rolleyes:

För det andra reagerar programmet väldigt sakta på klickande. Ett dubbel- eller trippelklick markerar texten halvsekunden senare. Det är på tok för mycket. Att ändra något i en dialgogruta, typ ändra skugga, tar evigheter.

För det tredje fungerar inte Äpple+m, utan då hamnar man i "Modifiera".

Sedan kan man fortfarande inte montera .ai- eller .psd-filer.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 15:59

Det där med fel snabbkommandon på en del ställen har jag också märkt.
Men det där du beskriver med att den segar och tuggar minne har jag inte sett - ännu.
Och så värst mycket nytt är det ju inte heller, dessutom står det "Power PC" när man tar info på programmet. Jag trodde det skulle vara Universal. Fast det kanske det blir sen när det kommer i skarp version.
Förresten så är det väl meningen att man ska rapportera de buggar man hittar till Quark också? Det hindrar ju inte att vi skriver om dem här också.

Jamen det är ju en beta. Alla betaprogram har buggar, det är därför de kallas beta. Instämmer med Konrad, rapportera buggarna så kanske de fixar det till den skeppande versionen

• Medlem
  • 2006-01-23 19:44

ja, men det är en public beta. Man hade ju hoppats att de skulle ha en nästan färdig produkt att lansera i betastadium till en bredare publik. Annars skrämmer man ju bort folk (mig tex) som är nyfikna på vad QXP kan erbjuda. Efter ett par timmar är jag långt ifrån övertygad om att 7 är QXP:s räddning.

Montera en bild med banor är liksom något de borde ha testat innan de lanserade betan, tex.

Man kanske skulle kunna tro det, men public beta menas bara att den är tillgänglig för en större skara än vanligtvis, så att fler kan ge synpunkter.

Något skäl att bli bortskrämd är det inte - alla betaversioner har buggar

• Medlem
  • 2006-01-23 20:06

Jo jag vet det också. Nu vet jag inte hur programutvecklig går till, men jag gissar att den som bygger ett layoutprogram med en idag normal funktion som att figursätta efter ps-banor (något som fö gick redan i QXP 3.32) och bygger in hanteringen på tangentkommandot äpple+t så borde densamme ha testat om funktionen fungerar. Men det kanske inte är så det går till.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 20:37
Ursprungligen av Baron:

Jo jag vet det också. Nu vet jag inte hur programutvecklig går till, men jag gissar att den som bygger ett layoutprogram med en idag normal funktion som att figursätta efter ps-banor (något som fö gick redan i QXP 3.32) och bygger in hanteringen på tangentkommandot äpple+t så borde densamme ha testat om funktionen fungerar. Men det kanske inte är så det går till.

Vad det gäller just det som du beskriver, så tror jag att mycket hänger på brist på rätt översättning av gränssnittet, det är många kommandon som har fått helt andra funktioner.
Gnäll här och gnäll även till Quark. Det har jag gjort.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 20:24

Jag är en QXP-räv och trivs bra med hastigheten och enkelheten. Men det är ändå en del saker jag hade hoppats på att de skulle ha fixat till, som t ex att man skulle kunna montera PS-filer i lager och AI, men det kan man inte.
Att det finns brister i översättningen av gränssnittet kan jag ha fördragsamhet med. Det är ju lätt fixat. De få nyheter jag har sett hittills imponerar inte. En grej som impar på mig när det gäller ID är den optiska kerningen, jag hade hoppats och trott att Quark hade fixat nåt liknande, men icke. I alla fall inte vad jag har sett - men jag kanske har missat något?
Hittills har jag inte sett något som övertygat mig - även om jag bortser från tydliga buggar och fel i översättningen av gränssnittet.

• Medlem
  • 2006-01-23 20:51
Ursprungligen av Konrad:

En grej som impar på mig när det gäller ID är den optiska kerningen, jag hade hoppats och trott att Quark hade fixat nåt liknande, men icke. I alla fall inte vad jag har sett - men jag kanske har missat något?
Hittills har jag inte sett något som övertygat mig - även om jag bortser från tydliga buggar och fel i översättningen av gränssnittet.

Jag tror att jag har hittat nåt som liknar optisk kerning. I inställningarna kan man välja att ta hänsyn till typsnittets inbyggda kerning eller nåt sånt. Jag vet inte om det är samma sak? Men om det är det så är det en dokumentinställning, eller i sämsta fall en programinställning. I ID är det en inetällning ner till ett enskilt tecken.

De där översättningsmissarna har jag inet tagit upp av samma skäl som du. Man fattar vad det är även om det fattas bokstäver, typ...

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 20:34

--> Baron.
Du kanske borde ändra rubriken i tråden till "Buggar i Quark 7 Betaversion" så folk inte tror att vi kastar skit på en skarp version, man vet aldrig....

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 21:00

Inställningar för kerning och för individuella typsnitt och grader har funnits i QXP sedan Ramses II:s tid, men det är inte samma sak som optisk kerning. Undrar om inte Adobe har patent på det, det vet säkert Rönnbäck, han svarar nog reptilsnabbt och sablar ner oss som är låginformerade i den frågan.
Jag har hållit på en del med ID och det som jag gillar mest är den optiska kerningen som ibland är väldig elegant, där ligger QXP långt efter.
Men när jag jobbar så är det QXP som gäller, jag känner mig inte säker med ID och alla fjollpaletter överallt. Men vet man inget annat så är det säkert jättebra.

• Medlem
  • 2006-01-23 21:11

Det här var en ruta jag inte har sett förut. Jag kollar i morgon.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-23 23:07

En funktion i ID som jag sätter högt på min gilla-lista:
Mallsidor kan bygga på andra mallsidor. Underbar funktion! DEN funktionen had jag gärna sett att Quark implementerat.

Skicka in era synpunkter till Quark. Det är så lätt att tro att "det är säkert någon annan som gör det" eller "de bryr sig ändå inte om vad lilla jag säger" men vill ni ha ett bättre Quark så gäller det för er att aktivt bidra till det

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-24 08:48

Synpunkter skickade till Network Innovation.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-24 10:25
Ursprungligen av filuren:

Synpunkter skickade till Network Innovation.

Jag fick svar efter 30 minuter. Här är korresponensen i komprimerad version.

Jag mailade följande önskemål:
- Mallsidor ska kunna bygga på andra mallsidor.
- Möjlighet att kunna montera bildformaten
.ai
.psd
.jpg (funkar nu, men Xpress envisas med att packa upp dessa så filerna blir ap-stora.)

Svar från Network Innovation:
De funktioner som du efterfrågar kommer i version 7.0 (släpps i vår).
PSD-filer kan du importera redan i nuvarande version. Du behöver dock ladda ner en gratis XTension från Quarks webb (PSD-import).

Trevligt, eller?

• Medlem
  • 2006-01-24 11:46

Har du hittat pluggen för .psd-import? Jag hittar bara en för 6.5 och den fungerar inte till 7.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-24 13:58
Ursprungligen av Baron:

Har du hittat pluggen för .psd-import? Jag hittar bara en för 6.5 och den fungerar inte till 7.

Pluggen som hon hänvisade till är 6.5-pluggen. Eftersom funktionen kommer finnas i den skarpa 7:an så lär nog inte någon plugg för denna finnas.

• Medlem
  • 2006-01-24 13:18

Versaler verkar försvinna. Jag kan skriva in versaler, men QXP byter ut dem mot det förvalda typsnittet.
Överst har jag skrivit in en rad i Gazette. Men när jag kommer till en vokal skrivs Lucida Grande. Närtkommande konsonant bli rätt.
Rad 2 är sedan samma rad fast ändrad till Gazette.
Rad 3 är samma rad ändrad till Benton Gothic Medium.
Rad 4 är ändrad till Times.
Rad 5, som fungerar, är Arial.

• Medlem
  • 2006-01-24 14:02

Jag pratade nysss med Marie (von?) Segebaden. Hon sa att funktionen finns i alfan. Även .ai-import.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 14:23

Jag får samma fel, överst är det ITC New Baskerville, sedan Gill Sans Ultra Bold, nederst Adobe Garamond.
Gill uppträder dock normalt. Skumt.

Ursprungligen av Baron:

Jag pratade nysss med Marie (von?) Segebaden. Hon sa att funktionen finns i alfan. Även .ai-import.

På sätt och vis: Du måste ha tillvalet "PDF-kompatibel" ikryssad när du sparar Illustrator-filen

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 16:42

Fenomenet med typsnitten uppträder bara när man använder Type 1-typsnitt, inte med TrueType.

• Medlem
  • 2006-04-07 16:42
Ursprungligen av Konrad:

Fenomenet med typsnitten uppträder bara när man använder Type 1-typsnitt, inte med TrueType.

Problemet uppstår inte om man har engelska som systemspråk. Annars kan jag meddela att det kvarstår även i Beta 2.

• Medlem
  • 2006-11-14 18:28

Montera bild

Nu har 7-an kommit upp i ickebeta stadiet. Man retar sig vaarje gång när man ska montera en bild . Det har alltid varit kringla+M som gällde - och så är det i menyn nu också. Men det händer helt andra saker med det snabbkommandot. Man får klicka på Importera bil för att lyckas.

• Medlem
  • Ekerö
  • 2006-11-14 21:44

Att göra en pdf tar evigheter i skarp 7.02!

Har gjort en högupplöst, 300 dpi, pdf i formatet 148 x 210 mm. När jag kör den via ps-fil blir pdf:en 45 MB (ps-filen är 52 MB). När jag kör den direkt från Quark blir den 26 MB! Borde bli ca 2 MB...
Till yttermera visso tar det många minuter att skapa pdf:en, badbollen hänger kvar i utskriftsdialogrutan hur länge som helst. Hur åstadkomma bakgrundsutskrift? Och hur fixa kortkommandona, com + m etc?

1
Bevaka tråden