Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plats för Indesigns cache-filer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man arbetar med ett Indesigndokument (CS2) skapas en cache-fil i samma mapp. Av vad jag förstår jobbar Indesign ganska intensivt med cache-filen. Om dokumentet ligger på en server belastar man alltså både server och nätverk i onödan med all cache-trafik.

Finns det något sätt att se till att Indesign använder den lokala hårddisken till cache och inte nödvändigtvis samma mapp som dokumentet ligger i?

Naturligtvis kan man lägga dokumentet lokalt när man skall arbeta med det, men det blir för bökigt.

Tror även att Quark 6.5 gör på precis samma sätt.

jonas

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-24 14:17

Inställningar -> Filhantering, där kan du välja var data för dokumentåterställning ska ligga.

Kan det vara nå't,

//Kidde

Nej, det gäller dessvärre inte cache-filerna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-21 13:20

Är det någon som har kommit på en lösning just för att ta bort cache-filerna?
Provade och ändrade sökvägen i dokumentåterställningen till en annan katalog på en annan partition på den lokala maskinen än den som är standard och likt förbannat så kommer filerna till standardsökvägen istället för den sökvägen som jag angivit =(

Provade också med att importera en editerad com.adobe.InDesign.plist till Workgroup Manager och det lustiga är att när en nätverksanvändare startar upp Indesign och man går in i inställningar så är sökvägen korrekt (till partitionen /Volumes/Data/Indesign_Recovery)

Men fast detta är korrekt så lagras filerna ändå till standardsökvägen (~/Library/Preferences/Adobe InDesign/Version 3.0)
Kan detta bero på en bugg eller funkar detta för er andra?

Det är 10.4.7 som körs på klienterna

Tack för svar!

Det är inga cache-filer. Det är "lock"-filer, som visar att dokumentet är upptaget. De belastar inte nätverkstrafik etc.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 10:59

Ok, tack för svaret!
Vet ändå inte om jag helt ska hålla med om ditt svar, eftersom det ändå är filer som lägger sig i användarens hemkatalog på servern när användaren startar igång programmet. Allt som lägger sig i hemkatalogen belastar ju ändå servern till viss del om vi säger att det körs 30 Indesign samtidigt. Då blir det en hel del trafik som färdas fram och tillbaka.

Saken är den att ibland har nätet segat ihop ordentligt just när elever använder Indesign.
Men min fråga återstår ändå varför programmet inte accepterar en egendefinierad sökväg eftersom jag ändå vill få alla filer att lägga sig lokalt i maskinen och inte på servern?

Eleverna använder Indesign CS 2 engelsk om det kan vara till någon hjälp. Men det ser ut att bli en uppdatering till CS 2 svensk istället inom en snar framtid.

1
Bevaka tråden