Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om Mac i P1 kl 12.10

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 11:08

Vetenskapsvärlden IT kl 12.10 idag onsdag ska enligt uppgift handla om Macintosh. Missar man det kommer man säkert kunna lyssna på det i efterhand på programmets hemsida: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=413&nyheter=

• Medlem
  • 2003-01-29 11:33

Om ni inte har någon radio i närheten kan ni lyssna live i real audio format här.

Sätt på radion nu!

/M

• Medlem
  • 2003-01-29 12:10

Skulle precis posta----

Det var inte mycket... Men bättre än inget...

• Medlem
  • 2003-01-29 12:22

Det var sakligt iaf.

Ja, det var ju ett välgenomarbetat och saktligt reportage. Vi fick höra en intervju med bl.a Nils Holmlöv, på MacWorld, samt teknikschefen på Stockholm City, en tidningsredation som arbetar med Mac OS X.

Det mesta i reportaget handlade om just, Mac OS X, och dess förbättringar.

/M

• Medlem
  • 2003-01-29 12:23

Näääe... med: "Med MacOS tio så har maccen blivit mycket stabilare, yada yada"

• Medlem
  • 2003-01-29 12:24

Har den inte det då?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:

De fick det att framstå som att Macen kraschade stup i kvarten under tidigare OS. Som om det bara var ett Mac-problem... lixom..

/M

• Medlem
  • 2003-01-29 12:27

Jo det är klart de kunde jämfört lite med Windows 98 eller Millenium istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 12:28

0S9 var mycket instabilt. Inte om man jämför med Windows 98, men jämfört med Linux, Windows NT osv. Hade inte OS X kommit, hade Macintosh varit död som plattform.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • 2003-01-29 12:29

Maila och uppmunta till fler macreportage.
it@sr.se

De får ju det att låta som om företaget "Apple" heter "Macintosh".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ännu en Martin:
De får ju det att låta som om företaget "Apple" heter "Macintosh".

En vanlig förväxling bland oinvigda.

/M

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-29 13:56

Bra program, men dom gämförde ju inte stabiliteten os 9 -> win 95/98...och det mac fick ut från han på MW var i stort sett "ööööhm.. "

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-29 14:05

Tycker generellt det pratas mer om stabilitet än om produktivitet.
Klart att en dator som hänger sig stup i kvarten inte är produktiv, men att säga att 9:an gjorde det är att överdriva.
En av de stora vinsterna (med Mac) verkar ju vara den lägre supportkostnaden.
Någon som vet hur det egentligen ligger till med detta?
Hur stor support behövs om man jämför Mac/Pc ?

Programmet var ju OK. Lite kul att höra hur sakligt och "torrt" P1 är jämfört med ex P3.
Dock inte sämre ! Lyssnar oftare och oftare på P1. Riktigt bra kanal!
Heja Public Service!

Edit: Stvafel

[ 29. Januari 2003, 14:06: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Bra program, men dom gämförde ju inte stabiliteten os 9 -> win 95/98...och det mac fick ut från han på MW var i stort sett "ööööhm.. "

Vad menar du med "ööööhm.. "? Utveckla gärna.

Citat:

citera: Programmet var ju OK. Lite kul att höra hur sakligt och "torrt" P1 är jämfört med ex P3.
Heja Public Service!

Tack och lov för att vi har en statlig radio där det inte handlar om att gapa högst! P1 är numer den enda kanal jag kan lyssna på utan att drabbas av psykisk disintegration. (P2 går an också.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 14:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Satyricon:

Citat:

citera: Programmet var ju OK. Lite kul att höra hur sakligt och "torrt" P1 är jämfört med ex P3.
Heja Public Service!

Tack och lov för att vi har en statlig radio där det inte handlar om att gapa högst! P1 är numer den enda kanal jag kan lyssna på utan att drabbas av psykisk disintegration. (P2 går an också.)

Ja vi blir alla gamla!

Vänligen, Ylan

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:

De fick det att framstå som att Macen kraschade stup i kvarten under tidigare OS. Som om det bara var ett Mac-problem... lixom..

/M

Ofärätter och orättvisa omdömen om gamla Mac OS kan vi väl släppa. Med OS X och Xserve gäller det att bara se framåt!

Bra reportage

Okej inslag. Det kändes dock som om apple inte fick nån positiv gratis-publicitet. Men men, det var ju alltid något.

Undrar vad man skall göra för att få fler att förstå macs förträfflighet. Själv får jag mest skratt och ett och annat hån när jag berättar att jag kör mac.

Dom var nog rädda för att tala "för positivt" om macen eftersom de hade ett repotage om XP när det var nytt som var rena reklamen från Windows och blev med rätta fällt av Radionämnden.

F.ö håller jag med många att riktigt så instabilt var inte OS9. Gick faktiskt utmärkt att jobba i.

/Brake6

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-29 15:51

"när vi pratar om pc så menar vi ju oftast datorer med processorer från intel och ett operativsystem från microsoft"

En av anledningarna till att media drar sig för att ta upp Mac kan ju vara att det alltid leder till att dom blir flamade av Mac-fanatiker...

Det här inslaget var nog det mest sakliga jag hört på år och dag, och jag ser ingen anledning till att klaga. Public service ska vara objektiva, och det lyckades dom väl med.

Nils kunde har pratat mer, men det är lättare sagt än gjort med en mikrofon uppkörd under näsan, tro mig!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mellis:
Okej inslag. Det kändes dock som om apple inte fick nån positiv gratis-publicitet. Men men, det var ju alltid något.

Då har de gjort rätt. Det är inte tänkt att journalister och journalistiska alster ska ge gratisreklam åt företag och produkter. Speciellt inte på Sveriges Radio.

Om de lyckas med det är en helt annan fråga...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-29 22:46

Det var väl okej, synd bara att man inte fick in lite om OS X goda säkerhet, det hade ju varit upplysande för alla PC-användare att få reda på att det faktiskt finns ett stabilt, användarvänligt operativ utan säkerhetsproblem.

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 23:09

Nu är det repris för er som missade programmet. P1 23.10

jag laddade just ner programfilen och fick den, till min fågelholkade uppsyn, som graphic-converter-fil. Hur fan gör man nu?

Bevaka tråden