Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om Mac i P1 kl 12.10

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du behöver RealPlayer för att kunna lyssna på filen.

Man måste registrera sig dock...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Igår när jag sökte på Versiontracker på Real Player fick jag en länk, idag när jag söker får jag en annan... hur som.
Länken jag fick då tog mig direkt HIT
/mattias

• Oregistrerad
  • 2003-01-30 11:46

http://www.real.com/realone/mac/

Klicka på "Free Player" uppe i högra hörnet.

Ohh. Real Real. Jag jobbade för det där företaget i 2 år och dom brydde sig inte om Macar det minsta. Deras Macansvarige sa en gång (om Macar) "I don´t know if I would use them if I so had a gun to my head" (eller liknande).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Nej?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MacPrat.nu:
Nils kunde har pratat mer, men det är lättare sagt än gjort med en mikrofon uppkörd under näsan, tro mig!

Det här var andra gången jag blev intervjuad i radio, och för de som tror att det är lätt ber jag att få rekommendera upplevelsen.

Angående hur mycket jag pratade så är det med radiointervjuer som med alla andra intervjuer - somligt kommer med, annat presenteras som reporterns kunskap och det mesta kommer inte med. Jag satt och pratade i en timme om OS X, varav cirka 20-25 minuter med bandaren på. Jag har ingen invändning mot redigeringen, även om jag gärna sett att en del annat oxå kommit med.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se, även känd från radio;-)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mellis:
Okej inslag. Det kändes dock som om apple inte fick nån positiv gratis-publicitet. Men men, det var ju alltid något.

Undrar vad man skall göra för att få fler att förstå macs förträfflighet. Själv får jag mest skratt och ett och annat hån när jag berättar att jag kör mac.

Redaktionellt utrymme för en produkt är alltid gratisreklam. Speciellt om det inte uppfattas som reklam.

Nu har två användare i radio sagt att OS X är betydligt stabilare än i tidigare versioner, att supportkostnaderna för Mac "bevisligen är 25 procent lägre" än för pc och att Stockholm City har 60 Macanvändare som i princip klarar sig utan supportpersonal.

Att reportern inte ropar "hallelujah, gå och köp" ökar bara trovärdigheten.

Om jag var vd för Apple skulle jag vara nöjd.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 12:26
Citat:

citera: Ohh. Real Real. Jag jobbade för det där företaget i 2 år och dom brydde sig inte om Macar det minsta. Deras Macansvarige sa en gång (om Macar) "I don´t know if I would use them if I so had a gun to my head" (eller liknande).

Det låter inte särskilt seriöst. Hur hade den personen råkat bli Mac-ansvarig på Real? Han hade väl nått sin inkompetensnivå.

[ 31. januari 2003, 11:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Angående hur mycket jag pratade så är det med radiointervjuer som med alla andra intervjuer - somligt kommer med, annat presenteras som reporterns kunskap och det mesta kommer inte med. Jag satt och pratade i en timme om OS X, varav cirka 20-25 minuter med bandaren på. Jag har ingen invändning mot redigeringen, även om jag gärna sett att en del annat oxå kommit med.

Äähh. Tyckte det var bra. Det är ju rätt lätt att förstå att journalister vinklar mycket. Det gör ju jag också om jag skriver nån artikel nån gång.

Det är ju i vilket fall som helst trevligt att Apple och Mac börjar ta lite utrymme i "vanliga" medier, inte bara i branschmedier.

Som Mac användare sedan akvariemacen Mac SE kanske jag kan tycka att dom kunde pressat ämnet lite mer. Dom kunde allt låtit David Elliot berätta lite mer också, nämnde han ens (fick han ens tid att nämna?) att City använder sig av distribuerade skrivbord i OS X. Sådan information är vad "Generelle IT-Chefen" eller "Kontorsanvändar Nisse [ingen koppling till ovan förekommande Holmlöv]) behöver höra (som kanske var målgruppen för programmet). Att det går, fungerar och används.

I stort sett tyckte jag att programmet var bra, helt ok. Så även din, om än något redigerade kanske, insats Nils.

/Mattias
Edit: kan ju i alla fall försöka stava rätt

[ 30. januari 2003, 12:30: Meddelandet ändrat av: Mattias Jonsson ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-31 11:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: Ohh. Real Real. Jag jobbade för det där företaget i 2 år och dom brydde sig inte om Macar det minsta. Deras Macansvarige sa en gång (om Macar) "I don´t know if I would use them if I so had a gun to my head" (eller liknande).

Det låter inte särskilt seriöst. Hur hade den personen råkat bli Mac-anslarig på Real? Han hade väl nått sin inkompetensnivå.

Det är sant. Han var visserligen inte produktansvarig men ansvarig för all teknisk support på Mac och säkerligen lite andra saker också. Han hade hört att jag kunde lite om Macar och skickade ett mail och frågade om jag kunde ta lite screenshots åt honom som han kunde använda i en Powerpointpresentation. 100% sant.

Dom har två Mackillar som pushar för en bra RealOne version och också en OS X server (det finns ju en freebsdversion) men det enda som finns är en hyffsad RealOnespelare. Jag var på ett möte där dom sa rätt ut att dom inte en skulle släppa en version av RealProducer för OS X (!!). Allt dom släpper är en SDK så att andra program (läs Cleaner) kan göra samma sak som RealProducer på Win.

Allt dom bryr sig om är Windows. Inget annat.
Enda anledningen till att dom har en Linuxversion är på grund av en kille vid namn Greg som mer eller mindre petat ihop RealOne Player för Linux på egen hand. Linuxversionen kom ut flera månader innan Mac OS X version gjorde det och det borde väl visa hur mycket tid dom lägger ner på Mac OS.
Real bryr sig inte om Mac och hälften av deras chefer och ansvariga borde sparkas på en gång.

Bevaka tråden