- Kalle Borch
- Avstängd ●
- Ale
Jag ifrågasatte TV4s val att stänga ute Macanvändare och hävdade att Macs ”kompatibilitetsproblem” ligger hos dem (hos internetbankerna, ja hos alla dem som vill sälja oss produkter men stänger oss ute) och inte tvärt om. Svaret jag fick var följande:
Vi vet att det finns önskemål på att anpassa tjänsten för våra Mac-användare, men det är inte helt enkelt att komprimera video så det blir bra för alla varianter av klienter (allt från 3G telefoner till folk med 42" plasma ansluten till PCn). Vi har begränsat oss till ett format av kostnadshänsyn. Idag menar vi att Windows Media Player utgör det bästa alternativet, baserat på en rad kriterier. Vi bedömer oavsett detta fortlöpande all ny teknologi inom området streaming video.
Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag (MPEG4 är en standard, men det finns såvitt vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).
Real och Quicktime är format som är tillgängliga på flera plattformar. Men det är några nackdelar (både för användaren och för oss) med dessa format. Vi har landat på det proprietära alternativet som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare.
Mvh, TV4 Webbtv
Vad är nackdelarna med QuickTime?:confused:
Läser man sista biten låter de som de valde WMP för att den var förinstallerad i den PC de sitter framför, punk.
Språket är dessutom skrattretande.:D Vad betyder ”proprietära alternativet”? Fast killen kanske inte är svensk, för mig veterligen finns inte ordet ”implementation” på svenska. Dock har vi många liktydiga svenska alternativ, men bara töntiga sådana då vi nu talar om streaming och dylikt.
/ kalle.
Språket är dessutom skrattretande.:D Vad betyder ”proprietära alternativet”? Fast killen kanske inte är svensk, för mig veterligen finns inte ordet ”implementation” på svenska. Dock har vi många liktydiga svenska alternativ, men bara töntiga sådana då vi nu talar om streaming och dylikt.
Både "proprietärt" och "implementation" är svenska, förvisso importerade. Väldigt vanliga i tekniksammanhang...
Från Wikipedia:
Proprietär är en beteckning för den som äger något. (Jfr proletär.) Synonymer: ägare, innehavare etc. Ordet kommer från franskan.
Något som är proprietärt är något som har en ägare. Motsats: egalitärt.
När det gäller programvara brukar man med en proprietär programvara mena en som inte har de grundläggande friheter som finns hos fri programvara, exempelvis får man inte tillgång till källkoden, man får inte ändra i programmet, och man får inte ge bort kopior. Fri programvara har dock också en ägare: denne har givit användaren vissa friheter (och därmed följande skyldigheter, se tex GPL) och ser genom sin upphovsrätt till att dessa efterlevs.
Vad är nackdelarna med QuickTime?:confused:
Läser man sista biten låter de som de valde WMP för att den var förinstallerad i den PC de sitter framför, punk.
Och vad baserar du den slutsatsen på? Förutom okunskap?
Och ni undrar alltså var uttrycket Mactaliban kommer ifrån?
Rätta mig om jag har fel, men Quicktime tillhör väl samma kategori stängda skitformat som wmv? Apples Quicktimespelare för PC är dessutom fullständigt bedrövlig.
Kan man inte köra något slags MPEG 4-baserat tjosan i Quicktime?
Rätta mig om jag har fel, men Quicktime tillhör väl samma kategori stängda skitformat som wmv? Apples Quicktimespelare för PC är dessutom fullständigt bedrövlig.
QuickTime är ett program precis som Photoshop. .mov-ändelsen är en "behållare" för en fil som kodats i ett visst format, t.ex. mpeg eller h.264.
Att strömma i t.ex. h.264 (som ju anses som state of the art) innebär att man kan strömma till t.ex. både RealPlayer och QuickTime.
Bra läsning: pixeltools och Wikipedia.
Både "proprietärt" och "implementation" är svenska
Så här säger SAOL
propriet,är s. -en -er áåld.ñ godsägare
(Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag. Dvs Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är godsägare i dag. Ja ha!)
Om man inte ser att samtal med kollegan eller terminalen inte är det samma som kundkontakt kanske man skulle kunna prova en karriär som politiker?
Men implementation var faktiskt svenska. Fel av mig. Då har man lärt sig ett nytt ord idag.;)
Och vad baserar du den slutsatsen på? Förutom okunskap?
Och ni undrar alltså var uttrycket Mactaliban kommer ifrån?
Jag skrev ”låter det som” pga följande Vi har landat på det proprietära alternativet (godsägaralternativet) som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare. Enklast för oss då det är förinstallerat, enklast för en majoritet av er; minoriteter skiter vi i. Så tycker jag det låter.
Kanske är det skit det hela. Vad vet jag? Jag vet dock att även filmer från Nisse i skogens hemsida flyter fint på min Mac, medan TV4s inte gör det.
Kanske är det skit det hela. Vad vet jag? Jag vet dock att även filmer från Nisse i skogens hemsida flyter fint på min Mac, medan TV4s inte gör det.
Kan det måhända bero på att Nisse i skogen och TV4 har skilda behov?
Jag skrev ”låter det som” pga följande Vi har landat på det proprietära alternativet (godsägaralternativet) som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare. Enklast för oss då det är förinstallerat, enklast för en majoritet av er; minoriteter skiter vi i. Så tycker jag det låter.
Och på dig låter det som att de borde skita i vad som är bäst för majoriteten så länge Mactalibanerna är nöjda.
QuickTime är ett program precis som Photoshop. .mov-ändelsen är en "behållare" för en fil som kodats i ett visst format, t.ex. mpeg eller h.264.
OK, men man behöver ju ändå Quicktime eller Quicktime alternative för attt kunna spela upp filerna. Dom funkar ju inte i VLC som man skulle vilja.
OK, men man behöver ju ändå Quicktime eller Quicktime alternative för attt kunna spela upp filerna. Dom funkar ju inte i VLC som man skulle vilja.
Um. Vad menar du nu egentligen? Vad är det som VLC inte klarar av?
Läs gärna Pixeltools-länken i mitt tidigare inlägg.
Självklart klarar alla normala program (VLC, Mplayer, QuickTime, RealPlayer, Windows MP...) av att spela mpeg-filer. Här är en lista över format som RealPlayer kan spela. Det är alltså bara Windows Media Player som inte vill spela mpeg-varianten h.264 eftersom Microsoft utvecklar en konkurrent.
Um. Vad menar du nu egentligen? Vad är det som VLC inte klarar av?
Jag menar att Quicktime också är proprietärt, även om det kanske bara är containerformatet.
Jag testade för övrigt en Quicktime-fil i VLC och det funkade ju utmärkt, men det gjorde även den wmv-fil jag testade.
Jag menar att Quicktime också är proprietärt, även om det kanske bara är containerformatet.
Jag testade för övrigt en Quicktime-fil i VLC och det funkade ju utmärkt, men det gjorde även den wmv-fil jag testade.
Du menar det här?
"The QuickTime technology has three major components:
1. the QuickTime file format itself — openly documented and available for anyone to use royalty-free" Källa: Wikipedia.
Det är program-koden som är proprietär, inte filformatet.
Hav tröst. Förr eller senare går även TV4 över till mpeg4 (den äkta ISO-standarden alltså). Dom blir tvugna att hänga på utvecklingen. Även WMP kommer snart att spela äkta ISO-mpeg4 - mpeg4 är framtiden. Se bara på alla nya prylar som spelar in/filmar till flashkort - vad använder dom för format? Jo, mpeg4 (eller mpeg2).
Vad är problemet? Det funkar ju att titta på web-TV på TV4.
Jag förstår inte heller vad problemet är. Jag har installerat Flip4Mac och det fungerar utmärkt tillsammans med QT med de filmer jag har provat på Tv4.
Jag förstår inte heller vad problemet är. Jag har installerat Flip4Mac och det fungerar utmärkt tillsammans med QT med de filmer jag har provat på Tv4.
För att F4Mac i praktiken är baserat på en mängd kvalificerade gissningar om hur Windows Media-filer ser ut. Att bli hänvisad till tredje part som dessutom inte har möjlighet att göra en komplett produkt är fel. Det närmaste samarbete Microsoft ger F4Mac är att länka dem från sin hemsida. Det blir hela tiden ett race för att hålla jämna steg med Windows-platformen, vilket det inte ens var när Ms själva höll i utvecklingen. Tyvärr blir det nog inte bättre sen den lades ner...
"We are hoping to be able to work with Microsoft to support DRM but it is currently not available. We’ll keep trying and will let you know!"
...
Jag håller med dig, samtidigt som jag förstår TV4. Att sända i åtminstone WMP- och Real-format tycker jag däremot är ett minimum. Sen är jag av den personliga åsikten att QuickTime utan tvekan är det trevligaste formatet.
Tips till dig: Ladda ner Flip4Mac (googla själv), det är det bästa som hänt Mac angående Windowskompabilitet på länge. Det är en plugin för Windows Media-format till QT, ungefär 10 000 gånger trevligare än den usla WMP till Mac
ptolemy: Varför är QT bedrövlig till Windows? Har du ens provat version 7? Jag hatade QuickTime till PC i svängarna 4-6 versionerna, men sjuan tycker jag gör sitt jobb.
Jag får helt klart hålla med om att Quicktime på pc'n är ett otyg. Det tar ett tag innan alla bitar fallit på plats, och dessutom har QT en tendens att hålla på med massor av reklam/announce-popups osv och dessutom gnälla i evighet att QT Pro minsann är mycket trevligare. Att se framsidan på www.apple.se tog mig iallafall 10 minuter innan min version av quicktime löste det hela.
Jag får helt klart hålla med om att Quicktime på pc'n är ett otyg. Det tar ett tag innan alla bitar fallit på plats, och dessutom har QT en tendens att hålla på med massor av reklam/announce-popups osv och dessutom gnälla i evighet att QT Pro minsann är mycket trevligare. Att se framsidan på www.apple.se tog mig iallafall 10 minuter innan min version av quicktime löste det hela.
Läste detta och testade direkt på windows burken här, inga problem alls att ladda ner apple.se.
Firefox och quicktime, ej pro.
Det är ett trevligt program, det är mitt enda argument i förhållande till andra program som också klarar att spela de flesta ISO-standardformat. Annars kan man använda andra program också, RealPlayer t.ex.
De flesta program som klarar att spela MP2 / MP3 /MP4 klarar också av att spela filer kodade med H.264, or MPEG-4 Part 10 vilket är ett mycket bra format som ger mycket hög kvalitet redan vid låga bitrates och lämpar sig därför mycket bra för strömmande media.
Det jag motsätter mig är att Microsoft utvecklar en egen proprietär videokodning som alternativ till standarden h.264. Det senare formatet ska vara till grund för både HD-DVD och Blue-ray, så de som satsar på den öppna standarden kommer göra det mycket lättare för sig och sina kunder i längden.
Microsoft har därför valt att inte stödja h.264 i WMP.
Här är det kanske på sin plats att förklara varför Microsoft stämdes i både USA och EU angående Windows Media Player för att det var proprietärt. Det hela gällde alltså inte filformatet, utan själva ramverket som inte tillät tredjepartsprogram att få samma status i operativsystemet som WMP fick. QuickTime är ju också ett proprietärt program som är installerat på alla Macar som standard. Men den viktiga skillnaden är att det finns ett ramverk som tillåter att QuickTime flyttas åt sidan så att ett helt annat program kan ta över delar eller hela media-hanteringen på datorn utan några hinder.
Det är väl också så att om de väljer att stream WMP eller Real så måste de betala en massa licensavgifter. Dessa två format är ju inte helt gratis precis.
Om man däremot skaffar en XServe med Quicktime streaming påslagen så kostar det ju ingenting i licensavgifter. Det alternativet borde ju få de flesta att använda Quicktime, tyvärr är väl Apple lite dåliga på att sälja detta till mediaföretagen.
Janne
Det är väl också så att om de väljer att stream WMP eller Real så måste de betala en massa licensavgifter. Dessa två format är ju inte helt gratis precis.
Om man däremot skaffar en XServe med Quicktime streaming påslagen så kostar det ju ingenting i licensavgifter. Det alternativet borde ju få de flesta att använda Quicktime, tyvärr är väl Apple lite dåliga på att sälja detta till mediaföretagen.
Janne
Inköpspris är bara en (ibland väldigt liten) del av ekvationen...
OK, då tar jag tillbaks allt jag sagt om quicktime.
Men varför ska man använda quicktime istället för tex mp4?
Det verkar ju ha sämre stöd i spelare.
För att stöd i spelare bara är en aspekt. Det är mycket viktigt för media-företagen med ett bra DRM-stöd. Microsoft har vad jag förstår ett bra system för DRM. Det har även Apple, men det vill de inte licensiera.
/hpe
Att TV4 väljer Windows Media är väl säkert en effekt av att det är standard i de PC-burkar som Sony skickar med gratis till de redigerings- och broadcastsystem man köpt.
Enkelt. Precis som Kalle Borch skriver; "det var förinstallerat på den burk beslutsfattaren arbetade med"
Frågan är väl om man överhuvudtaget övervägde alternativen.