Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV4 försvarar "Mac, nej tack"

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-31 22:54

Om vi bara håller tyst och inte gnäller, så tror jag att alla får upp ögonen för oss Mac-användare automagiskt. *duktigt med ironi*

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-31 23:27

Och jag fattar inget heller, men jag e väl för gammal...
Ska man inte se på TV på TV längre?

Ursprungligen av Danne V:

Bra fråga, men jag bor utomlands.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-01 09:27
Ursprungligen av Kalle Borch:

Bra fråga, men jag bor utomlands.

Ållrajt, det är taget.
Men sitt inte o glo på en liten pissig, hackig bild på en datorskärm där man visar fjanterier som t.ex. en breakdansande Paolo Roberto. Hosta upp en hundring i månaden (är väl mindre än vad jag pröjsar i TV-avgift?) och kolla riktig TV istället då: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14506
...givetvis beroende på var du finns: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14508&a=249416

Ållrajt, det är taget.
Men sitt inte o glo på en liten pissig, hackig bild på en datorskärm där man visar fjanterier som t.ex. en breakdansande Paolo Roberto. Hosta upp en hundring i månaden (är väl mindre än vad jag pröjsar i TV-avgift?) och kolla riktig TV istället då: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14506
...givetvis beroende på var du finns: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14508&a=249416

Ingen fara. Jag kan faktisktn inte komma på ett enda TV4-program jag skulle vilja se. Anledningen till att jag skrev till TV4 var att jag per automatik ställer mig på den svagares sida, i det här fallet Mac användare. Plus att jag älskar att jävlas. ("Med goda avsikter") Det har jag från far min.
Roligare var det ju att läsa att SVT på måndag skall börja podda en del av sina program. Nu kan jag se Claes Elfsberg varje dag.:p

/ kalle

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 13:40

Jag tittar inte på tv längre, kan man säga. Det har jag inte gjort på flera år, förutom när nån på IRC eller MSN skriker om att jag ska slå på nån viss kanal.

Sen jag första gången fick tillgång tillfast uppkoppling har det omedvetet blivit så att jag hellre tar till mig information via internet eftersom det händer "on demand", dvs på mina villkor och när jag har tid. Jag gillar inte att anpassa mig till TV:s sändningstider längre helt enkelt.

Dessutom fungerar TV:n bara hemma; internet har jag tillgång till i MINST en form, helt oberoende av var jag befinner mig, vilken tid som helst på dygnet.

SVT ska ju börja med vodcasting (podcasting med video) om några dagar. Det är en tjänst jag kommer att följa med med stort intresse och troligen även utnyttja.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-02 14:04
Ursprungligen av Perc:

Jag tittar inte på tv längre, kan man säga. Det har jag inte gjort på flera år, förutom när nån på IRC eller MSN skriker om att jag ska slå på nån viss kanal.

Sen jag första gången fick tillgång tillfast uppkoppling har det omedvetet blivit så att jag hellre tar till mig information via internet eftersom det händer "on demand", dvs på mina villkor och när jag har tid. Jag gillar inte att anpassa mig till TV:s sändningstider längre helt enkelt.

Dessutom fungerar TV:n bara hemma; internet har jag tillgång till i MINST en form, helt oberoende av var jag befinner mig, vilken tid som helst på dygnet.

SVT ska ju börja med vodcasting (podcasting med video) om några dagar. Det är en tjänst jag kommer att följa med med stort intresse och troligen även utnyttja.

Jisses. Jag trodde jag var ensam i Sverige som inte tittar på teve! Jag har inte ens en teve - sedan 4 år. Min lånade tid på jorden är alldeles för kort för att ägna en minut framför teveburken. Böcker och tidningar (DN t.ex.) tar tid att läsa och ger mig bättre utbyte. Filmer ser jag på bio och hyr DVD som jag ser på PowerBooken. På radio (P1) kan man lyssna samtidigt som man gör annat. Inet har info.

Om man ser lite längre än till oss egoistiska Mac-användare som vill ha samma service som Microsoftarna, så undrar jag hur Linuxanvändarna ser på saken?

Jag tycker att MPEG4 är rätt lösning. Det är standarden, den fungerar för alla (med undantag för en del gamla system, men då måste man backa till MPEG1). QuickTime kan för övrigt exportera till mp4, och QuickTime Player kan spela upp det. Sluta tramsa med slutna format!

För övrigt är QuickTime inte ett program (det heter QuickTime Player) utan ett bibliotek, och så är .mov-formatet en del av det.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

För övrigt är QuickTime inte ett program (det heter QuickTime Player) utan ett bibliotek, och så är .mov-formatet en del av det.

Givetvis. Dumt av mig att inte se skillnad på dem.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-02 13:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Om man ser lite längre än till oss egoistiska Mac-användare som vill ha samma service som Microsoftarna, så undrar jag hur Linuxanvändarna ser på saken?

Jag tycker att MPEG4 är rätt lösning. Det är standarden, den fungerar för alla (med undantag för en del gamla system, men då måste man backa till MPEG1). QuickTime kan för övrigt exportera till mp4, och QuickTime Player kan spela upp det. Sluta tramsa med slutna format!

Alla mediaspelare kan lira mpeg4 enligt ISO....utom Win MediaPlayer. Det är det som är problemet. MS obstruerar en sund och global utveckling genom sitt monopol.
Själv gör jag allt i mpeg4 nuförtiden - oftast varianten H264. Jag länkar till QT standalone player för Win. Dom som inte vill installera QT eller Real är inte intresserade av att se mina filmer.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-01 17:19

H.264 - top of the art.

Jag tittar inte på TV heller, men ont om tid är det ändå!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-02 20:09

TV4? Vad är det?

Saxar från macpro.se.
När jag tidigare i veckan kontaktade Volvo och nämnde att volvocars.se inte fungerade korrekt i någon annan webbläsare än IE 6 fick jag svaret:

“Jag har full förståelse för din frustration. Dock är det så att Volvo Personvagnar valt att optimera sajten (gäller hela volvocars.se inkl microsajter) för den mest använda browsern, dvs IE. Enligt senaste mätningen använder ca 95% av Sveriges internetsurfare Internet Explorer och Windows.

Med vänliga hälsningar - Thomas Wångstedt ”

Det är inte bara sorgligt utan tråkigt att en så stor koncern som Volvo inte förstår bättre när de upphandlar webbyrå.

Det är lyckligtvis fler än jag som ligger på.:)
Jag är om möjligt än mer ointresserad av Volvo än TV4 men alla som kämpar för att dom gör vår Mac kompatibel skall ha en eloge.
Jag uppmanar alla att ligga på och klaga överallt där de inte låter våra Macar vara med. Tipsa gärna oss andra så vi kan hjälpa till att bråka.
Är det rättvist att Macen fortfarande dras med ryktet ickekompatibel då det hela skylls att dom är slöa/ointresserade/nonchalanta/okunniga osv. osv.?

(”dom” = volvo, TV4, felia, div. banker osv. osv.)

(Kan någon på ett begripligt sätt förklara varför den fantastiska Safari, som skall vara den enda som klarar Acid-testet(?) osv., samtidigt har alla dessa problem?:confused: Alltid bra att veta lite mer än ”Det fungerar inte” när man skall argumentera för sin sak. Tack!)

/ kalle.

Själv kör jag med Flip for mac. Har sedan valt att få alla WM videos från nätet att öppnas i ett separat QT fönster. Sedan är det bara att välja fullskärm. Då blir det precis som på pc:n. Kan dock hålla med om att det funkar betydligt bättre på PC:n. Streamen blir stabilare.

• Oregistrerad
  • 2006-02-03 21:19

Format hit och dit kan ni mycket bättre än jag, men om man tittar på användarvänlighet istället tycker jag at Quicktime är mycket bättre än de flesta. Främst för att man snabbt och enkelt kan dra markören på tidslinjen och snabbt och enkelt söka upp ett parti man är itresserad av.
Sen skulle jag vilja ha enkla redigeringsfunktioner som i EyeTV:s programvara där man kan plocka fram bild för bild i spelaren och göra snapshots från filmen. Där är ju Apples DVD-player helt kass.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-03 22:19

Quicktime sparkar alla andra spelares röv när det gäller browserplugin.

En mac med flip4mac v2.0 är betydligt trevligare att spela inbäddade wmv med än windows med WMP 10.

Bevaka tråden