Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera dagstidningsannonser - vilket verktyg?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En gång i tiden när jag satt och gjorde dagstidningsannonser arbetade jag i Illustrator.
Hur är det idag?
Passar Illustrator eller ska jag göra dem direkt i InDesign?

Vad säger ni som har mer aktuell erfarenhet?
Hur jobbar annonsavdelningen?

• Medlem
  • 2006-02-11 12:10

Jag tror att våra annonsmakare, i storleksordningen 20 personer, jobbar direkt i InDesign.

Hmmm ok. Jag undrar lite på hur man ska jobba, gör jag dokumentet så stort som det ska varam typ 10x15 cm eller gör jag annonsen dirket på sidan som sedan redigeraren ska jobba med?

Ahhh såg inte ditt tror... Illustrator känns mer anpassat på något sätt...

Gör dom direkt i ID, samma storlek på dokumentet som i annonsen så klart. Väldigt snabbjobbat.

Ah ok låter bra det, ungerfär samma arbetssätt som i Illustrator då mao.

• Medlem
  • 2006-02-11 22:49

Våra annonser är .eps:ar. Det vanliga är väl .eps eller .pdf. Även .jpg förekommer nog. Redigeraren vill antagligen inte ha annonsen som ett InDesign-dokument. Vi vill det i alla fall inte. Då sölar man till att börja med ner tidningssidan med en massa format man inte vill ha.

Mao spelar det ingen roll vad du arbetar i för program bara du kan leverera det format tidningen vill ha.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-11 23:40

gör annonsen i indesign och exportera till pdf med de exportinställningar tidningen vill att du ska använda. och hör sen.

• Medlem
  • 2006-02-12 00:24

eller eps. Om du ska göra annonser till tex Sydsvenskan är det eps som gäller eftersom större delen av redigerarna ännu jobbar i QXP 3.32 som inte kan montera pdf. Kolla med tidningen.

• Medlem
  • 2006-02-12 01:52

Hade också valt EPS, även Photoshop duger alldeles utmärkt. Fördelen med EPS-filen är att du bara behöver se till att upplösningen är rätt (vanligen 300 dpi för tryckoriginal, något lägre för dagstidningar) och att annonsen är i CMYK. Skall du göra ett PDF-original måste du styra processen i dina inställningar (.joboptions) så att det passar mottagaren. EPS kan alla ta emot.

Rätta mig om jag har fel Baron, men Sydis vill väl ha runt 170 dpi eller nåt sånt va?

Lycka till med produktionen

• Medlem
  • 2006-02-12 14:30
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hade också valt EPS, även Photoshop duger alldeles utmärkt. Fördelen med EPS-filen är att du bara behöver se till att upplösningen är rätt (vanligen 300 dpi för tryckoriginal, något lägre för dagstidningar) och att annonsen är i CMYK. Skall du göra ett PDF-original måste du styra processen i dina inställningar (.joboptions) så att det passar mottagaren. EPS kan alla ta emot.

Rätta mig om jag har fel Baron, men Sydis vill väl ha runt 170 dpi eller nåt sånt va?

Lycka till med produktionen

De redaktionella bilderna är i 170 dpi. Hur det är med annonserna vet jag faktiskt inte, men så kan det säkert vara.

Det bästa är att följa Tidningsutgivarnas riktlinjer och ladda hem deras inställningsfiler.

http://www.tu.se/article.do;jsessionid=1314131139727977671?category=804&parentid=57

Märk väl att PDF är rekommenderat format. Ett fåtal tidningar som fortfarande använder QXP 3.x kan som sagt inte direkt montera PDF, men sköter då själva om konverteringen till EPS.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-12 08:09

Jag gör en massa annonser till olika tidningar med olika tryckmetoder. PDF är det som gäller, bara man ser till att man har rätt Job Option till Acrobat Distiller.
Själva originalet gör jag med QXP, men det skulle lika gärna kunna vara InDesign.

Tack för alla tips.
Låter som om Illustrator inte är helt utspelat ännu då?

För är det pdf som ska levereras så spelar det ingen roll vad jag jobbat fram annaonsen i.

InDesign och Illustrator kommer det bli för min del.

• Medlem
  • 2006-02-12 14:37

HÄMTAT FRÅN TIDNINGSUTGIVARNA

"Materialkrav:

Alla annonser som skickas till svenska dagstidningar måste vara sparade som en EPS-fil eller PDF-fil.

EPS-filer bör vara sparade i Level 1 eller Level 2 då dessa nivåer kan hanteras av alla tidningar. Många tidningar får problem med filerna i Level 3 varför denna nivå inte bör användas.

PDF-annonser ska vara i version PDF 1.3 och kompatibla med Acrobat 4, 5 och 6. För PDF-filer gäller dessutom att de måste gå att konvertera till EPS med bibehållen kvalitet då det är EPS som används hos tidningen.

Dokumentformatet på den fil som lämnas ska ha exakt samma storlek som den bokade ytan för annonsen
(bredd x höjd i mm).

Svartvita annonser får inte innehålla några färgobjekt.
Färgannonser får en endast bestå av CMYK-färger.
Färger från andra färgsystem måste konverteras av mottagaren då endast CMYK-färger används vid tryck av tidningen. Ansvar för färgnyanser som blivit fel vid konverteringen från annat färgsystem ligger på leverantören. ICC-profiler för konvertering till CMYK-färger finns att hämta här.

Bilder i annonsen måste monteras högupplösta och vara inkluderade i EPS- respektive PDF-filen. Upplösningen på bilderna ska vara 1016 ppi för streckbilder och 170 ppi för gråskala och färgbilder."

1
Bevaka tråden