Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkraven bara ökar – men behövs det?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sommer:

Vad jag syftade på var att programerare kostar per timma och att optimera är extremt tidskrävande, förutsatt att man inte spottar ur sig felfri kod. Ska man optimera hårt blir det svårare med kompabiliteten mellan olika hårdvarustrukturer och operativsystem, vilket resulterar i att det tar längre tid att utveckla programmet. Att slänga ihopp en funktion till ett program tar ofta väldigt mycket mimdre tid än att få funktionen att fungera optimalt med systemet den körs på

Jo, du har rätt i att det är antalet programmeringstimmar som är relevant, och inte antalet programmerare som jag sa.

/edit: det blir istället en diskussion om huruvida priset är fixt eller inte. För det enskilda företaget så tror jag det är det. I exemplet Quark ovan, så kunde inte de (kraftigt förenklat) öka priset därför att det tog dem längre tid att utveckla ny version då de valde att optimera i större omfattning. Istället så fick de skära ner på antalet timmar lagda på "nyutveckling".

Senast redigerat 2006-02-25 21:23
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-25 21:35

Det ni snackar om är ju egentligen den gamla devisen "snabbt, bra, billigt - välj två".

Ursprungligen av Kalle W:

Det ni snackar om är ju egentligen den gamla devisen "snabbt, bra, billigt - välj två".

i stort sett, ja.

Datorindustrin skulle helt klart förlora pengar om man optimerade programmen för bra, men för folk som mig så tycker vi bara "Vi vill ha program som kan använda min dators riktiga kraft".

På min G4 jag hade innan(1GHz) kunde jag göra om en 1h30min DivX film(inte pirat ifall ni undrar) till en DVD med relativt bra kvalité på ungefär en halvtimme, just tack vare att FFMpegX är ganska bra optimerat.

Man kan göra så mycket mer med sina datorer, men latheten och pengar ligger emellan användaren och företagen.

Det är ju självklart att man numera medvetet skriver kod som inte är optimerad. Min 16 år gamla SE/30 kan starta i System 6 på 15 sekunder. Min ett år gamla iBook kräver betydligt mer än så för att stiga upp på morgonen.

Observera nu att detta inlägg inte är helt seriöst.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 23:11

Vilken tråkig jävla tråd det blev.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-25 23:40

Just Apples OSX är ju väldigt mkt undantag än regel känns det som.
Går ju bara snabbare och snabbare för varje version som kommer.
Vissereligen krävde Tiger 256mb ram istället för 128mb ram, är ju dock egenkligen ingen större skillnad då det är lätt fixat, vet egenkligen inte hur mkt sämre det fungerade med 128mb ram istället för 256mb ram om man gämför med 10.3, får dock en känsla av att det var lite "för att skriva nått".
En gissning är dock att 10.5, tyvärr, kommer kräva mer än 10.4. Ska bli intressant att se hur mkt mer.

Jag har en känsla av att det mesta som diskuteras här inte handlar om optimering utav kod (doh), utan mer om det faktumet att mindre finesser innebär mindre (filstorlek) program innebär lägre systemkrav. (inte helt sant alltid, men ni förstår resonemanget) Jag har inte svårt alls att tänka mig att det är lättare att göra korrekt kod om man inte behöver koda lika mycket.

Optimeringen vi efterfrågar handlar nog mer om vilka funktioner som ska finnas i programmet än hur programmet är gjort. Som det är skrivet tidigare i tråden.

Edit: Woho! Inlägg 500! (Och jag hade något vettigt att säga! Det händer inte varje dag...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-26 15:37

Hmm, titta på hur iPhoto blev optimerat iom iLife '06, mer sånt vill man ju se.

Bevaka tråden