Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk numrering i Quark?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon funktion för automatisk numrering av föremål i Quark? Jag vill lägga upp A4-ark med biljetter där varje biljett ska ha ett eget nummer, och vill slippa skriva in numret på varje biljett. Det vore ju ypperligt om det fanns en funktion likt sidnumrering där man bara lade in en kod, och sedan numrerar quarken det hela automatiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-17 10:25

Har faktiskt lite samma issue. Min lösning är att lämna en liten tom ruta på biljetten för stämpling. Sen är det bara att köpa en sån stämpel som räknar upp efter varje stämpling.. Ingen teknisk lösning, men vafan..

// kimmo

• Oregistrerad
  • 2002-04-17 11:02

För att numrera kan man nog göra på lite olika sätt.

Xdata, XTension till quark som borde lösa problemet, kan göra t.ex. biljetter med nummer efter mallar. (fungerar ej med OS 9.2.2, men bra med 9.2.1)

Tryck i en Indigo digitaltryckpress, har en själv, så jag vet att det fungerar. Finns special program som fixar detta, men det fungerar endast till Indigon. Borde finnas liknande lösningar till Xeikon + övriga. tala med det tryckeri som ska trycka biljetterna.

Kanske kan det fungera med paginerings funktionen, (gör ett textblock på mallsidan, tryck "äppe + 9" så får du fram <#>, detta byts mot en siffra på varje sida) ganska begränsat men enkelt.

/csj

Finns det något sätt att lösa detta i InDesign, alltså att få unika nummer på exempelvis biljetter? Jag vill kunna lägga x antal upp på ett ark så det fungerar alltså inte med vanlig sidnumrering/paginering i mallsidor. Ryktet säger att det skall gå att importera variabeldata från ett excelark, men hur gör man i så fall det?

Ursprungligen av Chilawert:

Finns det något sätt att lösa detta i InDesign, alltså att få unika nummer på exempelvis biljetter? Jag vill kunna lägga x antal upp på ett ark så det fungerar alltså inte med vanlig sidnumrering/paginering i mallsidor. Ryktet säger att det skall gå att importera variabeldata från ett excelark, men hur gör man i så fall det?

I InDesign finns det massor med sätt att göra det. T.ex. såhär:

1) Börja med att skapa en sifferserie i lämpligt program, t.ex. med det bifogade Applescriptet som jag just gjorde bara för din skull
2) Sätt upp ett antal kopplade textramar på mallsidan i InDesign
3) Skapa ett styckeformat där du i "Alternativ för radbyten" anger "Början av nästa stycke" "I nästa ram"
4) Se till att styckformatet är markerat i paletten
5) Gå ut på dokumentsidan. Välj Arkiv>montera och leta reda på textfilen med nummerserien.
6) Placera den laddade textmarkören över ett av de textramar som gjordes på mallsidan (stå dock kvar på dokumentsidan) Håll nere skift för helautomatisk montering

Oj, ett script! Bara för mig.

Tackar allra ödmjukast - hur går man med i din FanClub Richard?

Äsch då, det var så lite så

1
Bevaka tråden